Vad gäller i 9-10 tusen klassen?

Slope

Ny medlem
Tjenare allesammans! Helt ny på detta hak men hoppas ändå få lite hjälp. Ska nu, äntligen, skaffa mig en mtb/XC som faktiskt funkar och uppfyller sin uppgift! Men efter bara ett par minuter googlandes på nätet så inser jag att det finns en satans massa allternativ!

Har än så långe funnit 3 kandidater men vet att det finns långt fler!
Dessa är följande:
*Commencal combi-r som finns på cykloteket (www.cykloteket.se) 9.900:-
*Kona Caldera (även denna på cykloteket) 9.500:-
*Nishiki XC Team (http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=126) (Säljs på sportson) 8.995:-
---sedan har man ju även Scott, Cube, Specialized o.s.v.

Mest intresserad av Commencal combi-r....

Cykeln och jag kommer möjligen i framtiden gå med i en mtb-klubb

Cykeln ska dock ha mycket blandade egenskaper men mestadels vara inriktad på mtb-körning så att säga. Viktigt är att den inte är för tung vid längre turer då jag redan med min gamla cykel tar turer på upp till 6h (tycker iaf jag är en del;P)

Budgeten ligger på max 10 lakan!

Hej!
Själv köpte jag en hojj från poison för ett par månader sedan och är mer än nöjd!
http://www.poison-bikes.de/shopart/1743.htm

Tror inte du hittar så många hojjar på nätet med den utrustningen för under 10 laxar. Jag betalade 9500:- inkl. frakt.

Rock Shox Reba SL Pop Loc
XT utr rakt igenom förrutom bromsarna som är hydr. skivbromsar Avid juicy five.

Vikten spelar faktiskt mindre roll än många vill tro enligt min mening. Det går att köra 6h-turer på en 17kg-hoj och ha skoj hela vägen. Vad jag menar är du inte skall kolla alltför noga på vikten. Det spelar mer roll hur hojen känns med gaffelvinklar, kedjestaglängd, topprörslängd etc.
Ang utrustning skulle jag utan tvekan hellre välja en hoj med bra gaffel och sunkiga växlar än tvärtom. Tyvärr har jag dålig koll på hojarna du kollat på och lämnar över detaljgranskningen till nån annan =)

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Vikten spelar faktiskt mindre roll än många vill
> tro enligt min mening. Det går att köra 6h-turer
> på en 17kg-hoj och ha skoj hela vägen. Vad jag
> menar är du inte skall kolla alltför noga på
> vikten. Det spelar mer roll hur hojen känns med
> gaffelvinklar, kedjestaglängd, topprörslängd
> etc.

Mja, Vikten är av betydelse om man kör i rejält stökig terräng och behöver ha cykeln mer i luften än på stigen. Men det är kanske inte den typ av körning man börjar med i vilket fall.

Imho

Vad gäller Commencal combi-r så var det 15% rabatt på den när jag kollade på den på cykloteket för typ 2 veckor sen (och det borde det väl fortfarande kunna vara). Kan vara ett tips.

/Ju

kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> ingen gaffel

123755-000_05-0.jpg

Specialized Rockhopper! Finns i lite olika utföranden och prisklasser. Jag köpte en själv, mycket nöjd, hade jag inte köpt den hade det blie Commencel Combi-R.

En polare till mig köpte en Scott Reflex och jag tyckte han fick väldigt mycket cykel för de pengar han la, fast det var nog ännu lite biligare.

Kona Hoss är också en riktigt fet jävel.

Kommer nog hänga lite på den här sidan! Fan, ni är ju snabbare än kundtjänst;P Hehe!

Har, hur som hälst, bestämt mig vad det gäller cykel. Var nere å kollade in samt provcyklade Commencal comb-R och det var verkligen inga fel på den!;P Inget som skakade å lät som jag-vet-inte-vad! (för att tracka ner lite på min tidigare cykel)Och som JU nämnde, var det 15% off på den så det känns nu ganska självklart:)

Tackar för hjälpen!

Tillbaka
Topp