Vad gör man? Knäckt Ram

Tragani

Ny medlem
Vad gör man? Knäckt Ram
Idag var jag ute på min 3 veckor gamla BMC TrailFox 2.0...
Och jag Knäckte min ram. Vad gör man nu?
Fabriks fel? Detta är ju bara löjligt!

Händelsesförlopp
Cykla fort upp för en backe, fick lite lyft i slutet av uppförsbacken så det blev som ett litet hopp.
Landade med lite framåtlut, (trodde att detta går nog fint ändå) MEN min ram knäcktes!!!

DSC00071.JPG ht=544

DSC00072.JPG ht=544

DSC00075.JPG ht=544

Vad gör man? Knäckt Ram
Nu förstår jag ingenting: varför knäcktes ramen, dessutom på två ställen, medan gaffeln verkar så gott som oskadd (av vad jag kan se på bilderna). Jag har sett några personer krasha diverse MTB där ramen har hållit medan gaffeln blivit sopor. Måste vara ett tillverkningsfel, så reklamation är det enda raka. Hur gick det med dig?

Vad gör man? Knäckt Ram
Ser verkligen ut som att skadorna skulle ha uppkommit av frontalkrock med något massivt föremål i hög fart...

Men om resten av delarna är hela och oskadade (styrlager, styre, framhjul, gaffel, etc etc) så måste det väl solklart gå att reklamera ramen, kan man tycka... en FS-hoj med AllMountain-betoning som går sönder så illa när ingenting annat går sönder i samma smäll - känns rätt orimligt :-)

Vad gör man? Knäckt Ram
Med mig ät allt fint. Fick gå 2 mil hem bara.
Det var nog en av de mjukaste "ramlingarna" jag har haft.
Gaffeln oskadd. lager, hjul... allt utom ramen är helt...

>Skrivet av Skogling idag 18:58

>Vad väger du ?

Jag väger 90 kg.

Senast redigerad av en moderator:
Vad gör man? Knäckt Ram
Oftast är det lättare att börja med att kontakta företaget/affären ifråga innan man postar bilder på knäckta cyklar.
Om det skiter sig kan man ju alltid hota med att lägga upp bilder för att avskräcka folk.
Iofs kanske man skall avråda från cykeln ändå. Tycker som övriga att gaffeln också skall ta stryk vid en smäll som knäcker ramen, om det inte tidigare var bucklor i ramen?

Vad gör man? Knäckt Ram
Det där ser ju helt sjukt ut. Är ramen gjord av tenn?
Eller har de glömt värmebehandla?
De aluminiumramar och övriga prylar som jag haft sönder har alltid spruckit eller gått rakt av, aldrig skrynklats ihop sådär.

Vad gör man? Knäckt Ram
Jag tror styrstammen var för kort, svetto-gudarna slår hårt mot folk med mindre än 100mm styrstam.

Nej men seriöst, jävligt trist att se sånt där. Tur att det inte blev några personskador.

Vad gör man? Knäckt Ram
Ja vafan, 90 väger nästan jag fulltankad och körklar med utrustning och allt. Och jag bobbar runt på en rätt deffad KHS Alite 4000. Reklamera.

//Erik

Vad gör man? Knäckt Ram
Ser ut som en frontal krockskada.

Reklamera naturligtvis men de flesta fabriker är kunniga i att se hur en skada har uppstått så var inte dum och ljug ihop nåt (säger inte att du gör det)

Kände en kille som jobbade åt Cannondale i USA. De har ju livtidsgaranti på deras ramar (många av dem i alla fall) De hade en gång en kvaddad ram där historien inte hängde ihop alls med skadorna på ramen, och när de pressade ägaren kom det fram att han hade råkat köra över sin cykel med sin bil...

Vad gör man? Knäckt Ram
Det är inte möjligtvis så att du glömde den på takräcket när du körde in i garaget/carporten? Att med bara en vanlig crash åstadkomma de skadorna tycks mig omöjligt om det inte är en ram gjord av återvunna kaviartuber som föreslagits ovan.

Calle

Vad gör man? Knäckt Ram
"Skrivet av Scott tokig idag 21:54
>Ser ut som en frontal krockskada.
Reklamera naturligtvis men de flesta fabriker är kunniga i att se hur en skada har uppstått så var inte dum och ljug ihop nåt (säger inte att du gör det)
Kände en kille som jobbade åt Cannondale i USA. De har ju livtidsgaranti på deras ramar (många av dem i alla fall) De hade en gång en kvaddad ram där historien inte hängde ihop alls med skadorna på ramen, och när de pressade ägaren kom det fram att han hade råkat köra över sin cykel med sin bil..."

"Skrivet av Daddy D.Lux idag 22:15
>Det är inte möjligtvis så att du glömde den på takräcket när du körde in i garaget/carporten? Att med bara en vanlig crash åstadkomma de skadorna tycks mig omöjligt om det inte är en ram gjord av återvunna kaviartuber som föreslagits ovan."

Bilderna är tagna på plats var detta hände 1 till 2 min efter crashen. Med min mobil
Jag äger inte en bil eller har ett Garage.
Och självklart är detta ej en påhittad historia, det jag har skrivt är exakt vad som hände.
Och det var därför jag la ut det här, med hopp om att kunna få hjälp om hur jag skall gå vidare med
detta. Trodde aldrig att man kunde knäcka en ram så lätt som min, detta måste vara ett produktionsfel.

Vad gör man? Knäckt Ram
Ramen ser ut att ha deformerats väldigt mycket utan att spricka. Det får mig att tänka i samma linje som andra i tråden, nämligen att värmebehandlingen av ramen skulle kunna vara dåligt gjord. Har inga klockrena belägg, men min känsla är att en aluminiumram borde vara betydligt sprödare än din verkar vara.

Reklamation känns givet. Ta kontakt med den som sålde cykeln till dig i första hand, i andra hand generalagenten för BMC, i tredje med BMC direkt.

Som Scott tokig säger är det nog viktigt att beskriva så korrekt som möjligt vad som hände när ramen gick sönder, men det är väl självklart.

Vad gör man? Knäckt Ram
Man gör en "Faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan!!!!" tråd såklart! Gå nu till Konsum och panta din fantaburksram.

Att folk aldrig lär sig...

Vad gör man? Knäckt Ram
Tack för era goa komentarer och tips.
Har mailat affären och skall ringa dem i morgon.
Har även mailat Bmc och frågat hur man skall göra en "Warranty claim"

Vad gör man? Knäckt Ram
Skuggan skrev:
-------------------------------------------------------
> Geometrin blev ju spännande i alla fall.

Toe overlap?

nejnejnej, chainring-overlap!
Här snackar vi optimerad speedwaycykel, som bara kan svänga åt ena hållet!

Vad gör man? Knäckt Ram
Ser ju onekerligen suspekt ut.. tycker hur du än landar att ramen borde ge sig åt andra hållet..? Hur landa du egentligen, i uppförsbacken, plant efter uppförsbacken, utför/efter uppförsbacken?

mtb1.jpg ht=309

Vad gör man? Knäckt Ram
Ouch! Tråkigt, undrar om det är något smittsamt som svininfluensa?

En karateapa postad nyligen på surlyforumet, mtbr.

monky1.jpg ht=544

Vad gör man? Knäckt Ram
T.R.S. skrev:
> Ser ju onekerligen suspekt ut.. tycker hur du än
> landar att ramen borde ge sig åt andra hållet..?
> Hur landa du egentligen, i uppförsbacken, plant
> efter uppförsbacken, utför/efter
> uppförsbacken?
>
>

Ja alltså... Tar inte gaffeln 90% av tyngden i en sådan vurpa? Hade du hårt sittande spd-pedaler? ^^

Vad gör man? Knäckt Ram
Skicka ett mail direkt till BMC med bilderna, info@bmc-racing.com. Om de är intresserade av sin image/rykte kommer de nog att reagera och titta närmare på ramen.

Vad gör man? Knäckt Ram
42Hz skrev:
> En karateapa postad nyligen på surlyforumet,
> mtbr.
>
Intressant att Surlyn i princip visar samma brottmod som BMC-ramen: knäcken på diagonalröret är längre ifrån styrstammen, antagligen p.g.a. den påsvetsade förstärkningen på undersidan. Skillnaden är väl att Surlyns rör bara har böjts lite medan trådskaparens topprör plattats ihop och diagonalröret trycks ihop som ett dragspel. En jävla tur att det inte hände då farten var högre.

Vad gör man? Knäckt Ram
DrGT skrev:
> 42Hz skrev:
> > En karateapa postad nyligen på surlyforumet,
> > mtbr.
> >
> Intressant att Surlyn i princip visar samma
> brottmod som BMC-ramen: knäcken på
> diagonalröret är längre ifrån styrstammen,
> antagligen p.g.a. den påsvetsade förstärkningen
> på undersidan. Skillnaden är väl att Surlyns
> rör bara har böjts lite medan trådskaparens
> topprör plattats ihop och diagonalröret trycks
> ihop som ett dragspel. En jävla tur att det inte
> hände då farten var högre.

Stål vs. aluminium. :)

Vad gör man? Knäckt Ram
Inte för att jag ifrågasätter Traganis version av hur olyckan hände men är det inte konstigt att ramen viker sig på detta sättet om kraften kommer underifrån? Ni som vet, skulle vara intressant att höra varför ramen viker sig på det hållet.

Vad gör man? Knäckt Ram
pewe skrev:
> Inte för att jag ifrågasätter Traganis version
> av hur olyckan hände men är det inte konstigt
> att ramen viker sig på detta sättet om kraften
> kommer underifrån? Ni som vet, skulle vara
> intressant att höra varför ramen viker sig på
> det hållet.

Kraften kommer väl ändå hyfsat mycket framifrån vilket gör att det blir en hävarmskraft från styrlagret till där framhjulet tar i backen.
20090518100200.png ht=472

Vad gör man? Knäckt Ram
Känns som om det är tur man inte försökt "köra på framhjulet" när det där hände.
Borde vara en solklar reklamation direkt til tillverkaren, som borde vara VÄLDIGT snabb att reagera på ett fall som det här.
B!

Vad gör man? Knäckt Ram
Fasen, när man tittar på TS:s andra bild får man nästan lust att förslå följande fix:
1. Ta av sadelstolpen.
2. Sätt munnen över hålet.
3. Blås hårt.
Klart.

Vad gör man? Knäckt Ram
Men, det där förutsätter att hela hans kroppstyngd sitter kvar på cykeln när den landar? Då måste han varit stenhårt iklickad och ha sjukt tight ass?

Jaja, får väl se det goda i att den inte vecklades ihop i ett mer kritiskt läge...

Tillbaka
Topp