Vad gör regnet för banan på cykelvasan?

Gissar att 99% av alla deltagare kommer se ut som lerstatyer efteråt eftersom det är för tungt och/eller töntigt med stänkskärmar.

muddy face.jpg

Och på CV får man sportdryck, men på spa måste man nöja sig med champagne. Och missar chansen att se överviktiga gubbar i tighta kläder (nä förresten det finns på spa med, men de är åtminstone rena).
Men på spa får man se överviktiga av de andra könet i lösa kläder och dagsfulla.
Lervasan låter bättre!

Cykelvasan tvingas dra om banan​

På fredag går årets upplaga av Cykelvasan av stapeln med flera lopp. Tävlingens sportchef Tommy Höglund berättar att man har behövt dra om banan på vissa korta sträckor på grund av översvämningar.
- I centrala Mora har vi dragit om banan vid Zornmuséet till exempel, säger han.
Höglund säger att Cykelvasan följer regnovädrets utveckling och att förhoppningen är att man annars kan utföra loppet som vanligt.
- Sen kommer det ju att bli betydligt tyngre att cykla i vattenpölar och lera än när vi brukar ha hårda fina grusvägar, menar Höglund.

Bra fart på svaren. Tackar. Har lerat mig runt 10 mil på Bockstenturen några gånger så detta kan inte bli värre. Kan meddela att enligt uppgift från "personal i Sälen" ligger trallen i myrarna just nu 10 cm under vattenytan. Ska bli kul att se hur de märker ut banan där :))

Jag startade i näst sista led 2019 och i Mångsbodarna såg jag ut såhär. Då började lervällingen några kilometer innan Mångsbodarna (men det fortsatte). Nerförsbacken till Tennänget var ganska bra, men upp till Risberg var det väldigt lerigt. Sista 2 milen in mot mål är också vattenkänsliga (från Gopshus egentligen), bitvis var det lättare att köra utanför spåret än att riskera att fastna i gyttjan som blir i sanden in mot Mora. Hoppas vattnet hinner rinna undan så det blir bättre underlag!

Startgrupp 20 jag med. Har aldrig åkt Cykelvasan. Däremot kört sträckan 5-6 gånger.
Det har regnat hela juli och augusti här uppe i Dalarna. Det är ju inget nytt att åka efter sugande blöta grusvägar .
Körde banan för ca 3 veckor sedan och det hade regnat en hel del då också och jag upplevde inte banan så extremt blöt ändå.
Kanske blir lerigt när flera andra cyklister kört.. tur jag har ordenliga stänkskärmar på militärcykeln ;)

Cykelvasan tvingas dra om banan​

På fredag går årets upplaga av Cykelvasan av stapeln med flera lopp. Tävlingens sportchef Tommy Höglund berättar att man har behövt dra om banan på vissa korta sträckor på grund av översvämningar.
- I centrala Mora har vi dragit om banan vid Zornmuséet till exempel, säger han.
Höglund säger att Cykelvasan följer regnovädrets utveckling och att förhoppningen är att man annars kan utföra loppet som vanligt.
- Sen kommer det ju att bli betydligt tyngre att cykla i vattenpölar och lera än när vi brukar ha hårda fina grusvägar, menar Höglund.
Passar fint för Assegai/Minion dhr II ?

Mer vatten i terrängen idag jämfört med igår, inte så konstigt när det regnat en del idag också.
Trampade mot Rättvik där det kommit mer regn och där började en del grusvägar att kännas mjuka.

Tillbaka
Topp