Vad gör regnet för banan på cykelvasan?

Om den ligger hemma så kan den inte lossnat ex. Den är viktlös. Den hade inte kunnat sättas igen med lera. Den hade inte kunnat få in något som ligger och kilar fast sig mot däcket.

Den hade kunnat skydda innerbenen - irrelevant.
Den hade kunnat stoppa en promille av den leran man ändå får i ansiktet.

Det som isåfall är något att kika på är tear-offs som vi använder i DH, MX, enduro, trav, galopp, dirt car osv.
Jag förstår detta. Mekaniska problem leder till tidsförluster. Frågan var om en stänkskärm (i ett parallellt universum) hade lett till några tids/planeringsförluster om den (var otydlig där) suttit kvar. Hade leran blivit övermäktig i detta fall (som var ganska blött/lerigt)?

Jag förstår detta. Mekaniska problem leder till tidsförluster. Frågan var om en stänkskärm (i ett parallellt universum) hade lett till några tids/planeringsförluster om den (var otydlig där) suttit kvar. Hade leran blivit övermäktig i detta fall (som var ganska blött/lerigt)?
Jag tror helt klart det fins risk att lera klumpar ihop sig och sätter sig mellan skärm och däck. Händer det en gång på 9 mil är du tokkörd.

Nu gäller inte detta cykelvasan men jag vill ändå införa bildbevis från räsercyklismen.

Tour de France, 2014. Team Katusha ses nedan framgångsrikt nyttja ett par ass savers.
1691914245091.png

Giro d'Italia från samma år.
1691914354570.png

Och jag har även säkra rapporter att ass savers har siktats på Vueltan. Såg ju även ett par framskärmar på CV:n så jag har alltså tydligt identifierat en trend att flärpar är att betrakta som standardutrustning inom kort inom de flesta cykeldiscipliner.

Nu gäller inte detta cykelvasan men jag vill ändå införa bildbevis från räsercyklismen.

Tour de France, 2014. Team Katusha ses nedan framgångsrikt nyttja ett par ass savers.
Visa bilaga 645779

Giro d'Italia från samma år.
Visa bilaga 645780

Och jag har även säkra rapporter att ass savers har siktats på Vueltan. Såg ju även ett par framskärmar på CV:n så jag har alltså tydligt identifierat en trend att flärpar är att betrakta som standardutrustning inom kort inom de flesta cykeldiscipliner.
De provade alltså stänkskärm för nio år sedan och sedan har det inte upprepats. En tydlig trend.

Assaver finns det ju dock viss nytta med, den skyddar ens eget arsle mot väta. Framskärm däremot är ju helt meningslöst i ett lopp.

Detta var min första CV och jag måste nog säga att leran förgyllde. CV upplevdes inte så teknisk över huvud taget men just där det blev plaskigt och grötigt var där jag tog i lite extra och kunde glädjas mer av upplevelsen och även få lite nytta av mina grovmönstrade däck. Jag vill nästan säga att detta var idealiskt väder för att få en så bra upplevelse som möjligt. Ska man undvika lite lera kan man lika gärna cykla på vägen tänker jag.

Kul att betala dyra pengar för att få ha din logga på tröjorna. Ännu mer bortkastade pengar än att köpa stänkskärm.

Alltså att ha en sån dära liten fjuttskärm som Enduro cyklisterna har kan väl inte hjälpa? Måste väl mera va ett stil tillbehör för att visa att man tillhör rätt skara samt visa attityd att jag bangar minsann inte en liten vattenpöl? Men jag kanske har fel ? Har aldrig köpt mig en riktig mudguard..
Tacka vet jag isracing gubbarna. Dom kan bygga stänkor dom.

Bilagor

• Screenshot_20230813_215211_Google.jpg
    Screenshot_20230813_215211_Google.jpg
    108 KB · Besök: 62
Mm, sid kommer ju med skärm..

Men jag börjar fundra på att plocka av min på enduron. Har aldrigt haft problem och kommer aldrig att köra vasan.

Alltså att ha en sån dära liten fjuttskärm som Enduro cyklisterna har kan väl inte hjälpa? Måste väl mera va ett stil tillbehör för att visa att man tillhör rätt skara samt visa attityd att jag bangar minsann inte en liten vattenpöl? Men jag kanske har fel ? Har aldrig köpt mig en riktig mudguard..
Tacka vet jag isracing gubbarna. Dom kan bygga stänkor dom.
Sånna fjuttskärmar eliminerar ju såklart inte stänket, men faktum är att de riktar bort en del av det som annars sprutar upp i ansiktet.

Sånna fjuttskärmar eliminerar ju såklart inte stänket, men faktum är att de riktar bort en del av det som annars sprutar upp i ansiktet.
Ja, när jag tränar och cyklar själv, just vid ca 30-32 km/h om man ligger efter ngn grusväg så sprutar det upp rakt i ansiktet utan skärm vid blött underlag, med den lilla skärmen tar den bort just detta.. Dock blir man lika grisig ändå överallt annars :)

Tillbaka
Topp