Vad hade ni lagt era dalers på?

Tergorotas

Aktiv medlem
Om ni skulle ha köpt en trailhoj för kring 25-50 000:- vad skulle ni ha köpt och varför?
Nu handlar det nödvändigtvis inte om vad jag själv vill ha utan vad ni hade lagt era hårt inarbetade dalers på.

Ofta fastnar dessa trådar i vad trådskaparen kör för typ av terräng, vad han väger och föredrar m.m. Men nu får ni prata utifrån er själva.

Senast ändrad:
Vad ska du köra för typ av terräng?

Skoja ;)

Jag hade nog köpt en Scott Spark RC 900 Pro 2017, den ligger väl på ca 47. Det är ju iofs 100 mm, och är väl kanske inte en trailhoj. Alternativt nån av Sparkarna med 120 mm, de får väl räknas som stigcyklar i alla fall. Därför att jag tror att de är bland det snabbaste just nu för stig/xc.

Senast ändrad:
Jag har beställt en Orbea Occam AM M30. Anledningen att jag valde den är att jag ville ha en kolfiberhoj som är trampeffektiv och modern i geometrin. Den är i mitt tycke en av dem snyggare hojarna och har livstids garanti på ramen gör ju inget heller.

2016-orbea-occam-am-275-mountain-bike-04.jpg

Senast ändrad:
Från Wikipedia till den yngre generationen som inte vet vad en daler är...

"The riksdaler was the name of a Swedish coin first minted in 1604. Between 1777 and 1873, it was the currency of Sweden. The daler, like the dollar, was named after the German Thaler. The similarly named Reichsthaler"

Orbea gör kanske världens snyggaste mountainbikes.

Bilagor

• Screenshot_20170523-123943.jpg
    Screenshot_20170523-123943.jpg
    403.9 KB · Besök: 29
Jag köpte en Transition Bandit som en kille på forumet byggde ihop åt mig. Mikket nöjd men hinner sällan cykla med den tyvärr men det kommer.

Det beror på vilket humör jag är på för dagen. Om hojen inte strulat och jag känner mig stark skulle jag vilja ha typ en Specialized Camber eller nåt med ett FSR-länkage. Om hojen strulat (ffa lagren) och jag känner mig klen så hade jag nog valt en Orange Stage 5 eller annan hoj med SP och mycket enkel service av länkage.

Eftersom jag älskar min Alpine Five (29" 2015 års ram) så hade jag lagt mina daler på att skaffa en Orange Four som är sjuuuuukt snygg och har lite lite mindre hjul än min Alpine Five.

Edit to add: I detta hypotetiska scenario är det n+1 som gäller, inte att byta ut

Senast ändrad:
Trhuster sa:
Jag har beställt en Orbea Occam AM M30. Anledningen att jag valde den är att jag ville ha en kolfiberhoj som är trampeffektiv och modern i geometrin. Den är i mitt tycke en av dem snyggare hojarna och har livstids garanti på ramen gör ju inget heller.

Sanslöst snygg hoj! Köpte en Orbea MX20 till in 7-åring och ja alltså Orbea gör lätt de snyggaste hojarna.

Jag hade köpt precis samma hoj som jag haft ganska precis ett år nu, nämligen en Santa Cruz 5010. Troligen i samma konfiguration också (C-ram och näst enklaste komponentuppsättningen). Eller möjligen nåt annat med liknande geometri, alltså en cykel som inte är så där förfärligt flack och lång som mycket annat.

Specialized Stumpjumper FSR ser rolig ut också. Men märket i sig ger mig dåliga vibbar, så... ;-)

Det kommer nog bli en Canyon Spectral 8.0 för mig men visst är jag egentligen lite mer sugen på en Santa Cruz 5010. Så hade jag inte brytt mig om dalers så hade jag troligen kört Santa Cruz.

Bilagor

• 20170523_205905.png
    20170523_205905.png
    155.5 KB · Besök: 38
I ett n+1-scenario hade det blivit en Nordest Bardino. Förmodligen som lös ram och sedan byggt upp den själv.

Om jag inte hade min Phantom hade jag nog köpt en Phantom, alternativt en Orange Segment, eller kanske en Four. Eller en Cotic.

Om jag hade den och skulle köpa nåt mer hade jag nog velat ha nån fräsig HT. Ragley Blue Pig, Orange P7 eller nåt.

Jag är sjukt nöjd redan med min Transition Scout 2016, men om jag plötsligt var utan cykel, och inget annat förändrats, och jag hade sparat och avsatt 50k för bara en MTB så skulle jag köpa en Scout 2017 i kolfiber med någon bra komponent-nivå.

Det är hypotetiskt, då jag inte känner mig tät / duktig nog att lägga riktigt så mycket på bara en cykel egentligen.

qma sa:
Jag är sjukt nöjd redan med min Transition Scout 2016, men om jag plötsligt var utan cykel, och inget annat förändrats, och jag hade sparat och avsatt 50k för bara en MTB så skulle jag köpa en Scout 2017 i kolfiber med någon bra komponent-nivå.

Transitions cyklar känns också sjukt trevliga men rätt så dyra. Just Scout är grymt fin och troligen den jag hade lagt pengarna på men jag skulle vilja testa Smuggler, lite mer åt nya Scott spark-hållet. Ser snabb och rolig ut. :)

Tergorotas sa:

"The riksdaler was the name of a Swedish coin first minted in 1604. Between 1777 and 1873, it was the currency of Sweden. The daler, like the dollar, was named after the German Thaler. The similarly named Reichsthaler"

Jag tillhör nog den yngre generationen då, eftersom jag själv aldrig använt daler. Men det har tydligen du? Hur gammal blir du då? 150 år? ;-)

bellasoda sa:
Tergorotas sa:

Jag tillhör nog den yngre generationen då, eftersom jag själv aldrig använt daler. Men det har tydligen du? Hur gammal blir du då? 150 år? ;-)

I runda slängar någonstans i den åldern ja. :)

Det får ju bli ett rent hypotetiskt svar här men om jag hade 50k till en cykel hade det stått mellan den nya Cannondale trigger eller evil the calling. Dessvärre räcker väl inte 50k till den sistnämnda med det byggkit som finns idag men det går nog att få ihop en om man bygger själv.

Whyte är också inom min radar. Nu att jag precis och spånade på billigaste sättet att köpa en Rocky Mountain. Låter som en typisk beslutsångest iom att undertecknadu redan har "bestämt sig" för en spectral....
Skulle aldrig ha skapat denna tråd :)

Liteville 101 Mk1 Trail Factory, prissänkt från rek € 5498 till € 4412 för medium på bike-components.de

Hade jag råd skulle jag beställt en idag utan tvekan.

Bilagor

• IMG_0047.JPG
    IMG_0047.JPG
    114.4 KB · Besök: 33
Oskar sa:
larsaw sa:
Tergorotas sa:
Får jag drömma fritt så... Men visst krossar man 50 000:- gränsen.

Kantboll: http://www.ubyk.co.uk/m/product.php?CI_ID=66588
Men det vore helgerån att ha en sån fin hoj med så sunkiga hjul (DT's E1900, dvs bojsänken som saknar StarRatchet-frihjulet...)

Det enda som var OK på den där cykeln var ju XT-pedalerna...

Sååå dålig är inte spec'n om än låg i jämförelse till priser, men vill en köra Yeti så är det bara att hala fram stora plånkan, så har och kommer det alltid att vara...
För en vanlig dödlig är det tveksamt om det går att motivera prisskillnaden på en Factory och Performance-gaffel?
XT-vxl och Deore-bromsar lär vara bland det driftsäkraste du kan ha som driv/stop-lina. Lägg därtill RF Turbine premium-sänkstolpen (om än inte fullt så "boombproof" som det förutspåddes...)
Ardent-däcken tänker jag inte ens på eftersom däck är förbrukningsvara, men lite ironiskt är det att en premiumhoj försetts med dubbla bakdäck ;)

Antingen årets model av Santa Cruz bronson C med S kit (har en likadan -16) i den snygga slate blue eller en hightower 29" med S kit.
Treks remedy race shop ser också väldigt fin ut eller konas process cyklar.

Tillbaka
Topp