vad håller en mx comp för?

xynz

Ny medlem
så här står det på CRC om MX comp air one inch

Riding along hilly trails where some bumps and smaller obstacles, such as rocks, roots, or depressions, may be encountered. XC riding does not include jumps or “drops” (riding off rocks, fallen trees or ledges) from any height. XC forks must only be used with tires specifically designed for cross country riding, or disk, rim or linear pull brakes.

betyder det att den pajar om man typ droppar från 0.5-1 m ? någon som har en och vet vad de tål. Känns ju lite klent om den inte ens håller för att hoppa med.

Mvh christoffer

Jag har landat platt med min från 0,5m och det märkte knappt gaffeln. Känner en som droppat MYCKET högre med en MX Comp, visserligen med ett rejält lass bra teknik, men ändå. Visst går det att köra sönder den men den är som en Volvo 240, typ. Robust.

Står det att den inte ska användas till vissa saker så ska man nog låta bli , så tillvida
man inte är ett under av smidig,erfaren cyklist...

Allt beror på hur smooth man är , det kan hålla för 1,5m , kan gå sönder vid ½ m...

Kolla på Dropoff serien istället.

Här får du lite rörliga bilder på hur man kan köra med en blå DMR Sidekick + Marzocchi MX Comp air 105mm, men som alltid gäller det att veta vad man gör och inte landa platt: happy street ride 2005-09-17

Här några stillbilder också, från samma ställen, litet backhopp och ett dropp som jag hoppade med Sidekicken:
leo-storhoppet4.jpg

Foto: VH
leo-hopp3.jpg

Foto: VH
Alla bilderna finns i tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/274055/page=1

Den håller för dirthopp också, som är skonsamma mot gaffeln om man hoppar rätt :-)
149_4984_small.jpg

Foto: Mikae1

/Leo

xynz skrev:
-------------------------------------------------------
> aja om den pallar det så krävs det nog bara lite
> övning och sen 1900spänn =D.
>
> tack för all hjälpen

1900? Du får den för 1500 inkl frakt från Bike-discount.de.
Min MX comp 105 är väl nånstans mellan örebro och min postterminal just nu gissar jag.

Ursäkta trådkapningen, men jag ställer mig samma fråga om Marzocchi Marathon SL.
Jag är "lite" sugen på en sån och den borde tåla liknande misshandel som MX Comp.
Vad tror panelen? Är det något som man skulle kunna klämma på min Hoss? (nä, jag skall inte dirtjumpa eller streeta med den, bara skogsåka a'la "all mountain")

plumse skrev:
> Ursäkta trådkapningen, men jag ställer mig samma
> fråga om Marzocchi Marathon SL.
> Jag är "lite" sugen på en sån och den borde tåla
> liknande misshandel som MX Comp.
> Vad tror panelen? Är det något som man skulle
> kunna klämma på min Hoss? (nä, jag skall inte
> dirtjumpa eller streeta med den, bara skogsåka
> a'la "all mountain")

Jag har både en Marathon SL
13.jpg

och en Mx Comp
1.jpg
.

Rent intuitivt känns MX compen mer robust medan Marathonen känns mer finlir.
Mx Compen har t.ex. stålstyrrör medan Marathonen har alu dito.
Jag skulle våga droppa mer med Compen än med Marathonen. Jag har dock inte lyckats köra sönder någon utav dem hittills...

Låter ju bra mytis =)
Eftersom jag har en fullgungad gräshoppa att tokdroppa med (den dag jag vågar göra det... *host*) kanske jag skulle kunna slå till på en Marathon SL trots allt?
Den skall användas i skogen vintertid samt pendla med sommartid. Eller nåt sånt?
På den övre bilden syns för övrigt sånt jag inte kan få nog av, stökig nedförsbacke =)

plumse skrev:
> Låter ju bra mytis =)
> Eftersom jag har en fullgungad gräshoppa att
> tokdroppa med (den dag jag vågar göra det...
> *host*) kanske jag skulle kunna slå till på en
> Marathon SL trots allt?
> Den skall användas i skogen vintertid samt pendla
> med sommartid. Eller nåt sånt?

Alltså, marathonen är en grum xc-gaffel. Jag älskar min, men tokdroppandet får du nog, precis som du säger, hålla på med gräshoppan i sådant fall.

> På den övre bilden syns för övrigt sånt jag inte
> kan få nog av, stökig nedförsbacke =)

Mmmmm, gött mos är vad det är!

Jag har kört med MX comp ETA och droppat max en meter till mjuk lätt sluttande. Verkar hålla för mina 90kg som är lika smidiga som ett kassaskåp.

Rajt: Vad Leo menar är att man inte skall droppa till platt då all lägesenergei man har måste ta genom däpning i dämpare och kroppen, när man droppar till sluttande så görs en del av lägenhetsenergin om till rörelseenergi.

Rajt: Platt, med båda hjulen samtidigt på platt mark alltså. Om du hoppar en lastkaj och landar helt platt så drar du framgaffeln i botten, som exempel. Titta hur trialåkarna gör, bakhjulet först och sen komprimerarar du allt du kan med ben och armar och sätter ner fronten försiktigt. Hoppar/droppar man däremot i en sluttning så funkar det fint med tvåhjulslandning också, föredrar det oftast då.

/Leo

ps. Fredrik förklarade det minst lika bra...såg jag nu. :-)

Tillbaka
Topp