Vad hände med XC Mtb?

Vad hände med XC Mtb?
Jag tänker att i dag är urvalet det minsta bekymret, förutom att det finns alla möjliga tänkbara variationer på nycykelmarknaden så finns det fortfarande begagnade cyklar modell äldre av hyfsad kvalitet att få tag på, då är det bara att hotta upp och sätta på den utrustning som önskas. Det går även att köpa en ram och klabba på vad man vill. I den här diskussionen är det faktiskt bättre idag än förr, inget är fel och allt är rätt. Lite som utsvängda jeans. Ta ett exempel, för en tid sedan träffade jag några i skogen med HT och 26er, min tänke var definitivt INTE vilka tokar, utan min första tanke var, jäklar vad skönt, nördar som älskar cykling, de kan sitt shit. Eftersom jag surrade med dem så var det också så, de kunde sitt shit. Jag tror det kommer bli än mer mish mash och kombon i framtiden, och varför inte, är det bara träning det handlar om så spelar det väl ingen roll, och är cyklisten nöjd, ja då är tillverkaren nöjd. Att sen tävlingsreglementet sätter gränser inom sin genren är väl ok. Med det ... over and out!

Vad hände med XC Mtb?
Men du tappar?
Jag tappade heller inte jätteofta, överdrev lite, men visst fasiken åkte den av lite då och då och alltid vid sämsta möjliga tillfälle. När jag drog pungen i överröret i hellas 2012 eller när det nu var, det var droppen för mig. :giggle:
Ja, och än så länge 0ggr på 1x utan styrare. Jag kommer inte att köpa annat men det går bra att cykla 3x också.

Vad hände med XC Mtb?
Du har verkligen fattat vad växlar är till för.
Man har en muskelstyrka vilken man finner exakt rätt växel för så att man kan ligga på så hård belastning man kan prestera uthålligt varje givet underlag, varje lutning och varje motvind el medvind.

Personligen så låg jag aldrig och växlade med framväxeln för att få så optimala (och små) steg som möjligt, när jag körde 2x eller 3x.
Så för mig är det bara fördel att få hela bredden jag behöver utan framväxel.
Vi är väl olika där helt enkelt.

Vad hände med XC Mtb?
Får lite lust att plocka fram min gamla Miyata Sky Runner från -91 och prova hur illa det förmodligen var att tävla helt odämpat med 46-36-24 och en 13-28 kontra min nuvarande Epic, man glömmer fort och det var nog inte bättre förr.

Vad hände med XC Mtb?
Men borde du inte jämföra med nån gammal 11-32-kassett istället?

Dvs modernt 1x 10-50 jmf med 2x 11-32?
Dessutom med 26" vs 29" som jämförelse för framklingans storlek.

Angående TS frågor: du letar efter en XCM-cykel, alltså XC Marathon. Eller långlopp kort och gott. Sådana finns det gott om. Men de ser inte ut som för 10 år sedan. Trots det kan eliten sitta och pressa rätt bra i 9 mil mellan Sälen och Mora. Men du kan säkert läxa upp dem om deras setup, de kommer säkert bli glada om de får tips som gör dem snabbare.

Vad hände med XC Mtb?
Det ligger en del i det trådstartaren problematiserar. Jag känner igen mig i den stora spridningen i terräng ställer stora krav på omfång. Utifrån min erfarenhet så finns "stigar" huvudsakligen nära tätorter. När man kommer längre bort är det mycket skogsbilväg, skogstraktorstig eller planteringsskog. Som följd uppstår behov av en cykel med väldigt brett register för de som rör sig över stora områden. Sökandet efter den perfekta kompromissen lär fortsätta tills jorden slutar snurra.
Men var lugn - också jag älskar vad de nya cyklarna ger. Rimliga anpassningar jfr att snurra runt på närområdet stigar: stor klinga, bra lock-out, bar ends eller styrlinda innanför handtagen, aningen högre däcktryck. 2-delat är lite bättre i teorin än i praktiken (har aldrig provat shimano elektroniska som ska vara bra för att hantera detta).

Vad hände med XC Mtb?
Men borde du inte jämföra med nån gammal 11-32-kassett istället?

Dvs modernt 1x 10-50 jmf med 2x 11-32?
Dessutom med 26" vs 29" som jämförelse för framklingans storlek.

Angående TS frågor: du letar efter en XCM-cykel, alltså XC Marathon. Eller långlopp kort och gott. Sådana finns det gott om. Men de ser inte ut som för 10 år sedan. Trots det kan eliten sitta och pressa rätt bra i 9 mil mellan Sälen och Mora. Men du kan säkert läxa upp dem om deras setup, de kommer säkert bli glada om de får tips som gör dem snabbare.

De allra flesta använder samma cykel för XCM och XCO, både nationella eliten i Sverige och internationellt. Möjligtvis att man gör vissa modifikationer beroende på hur banan ser ut. Vilka XCM specifika cyklar är det du syftar på?

Vad hände med XC Mtb?

Trevlig gaffel på den hojen och fin spec rakt igenom.?
Men inte särskilt fin spec vad gäller kassetten, eller hur?
För hur bra funkar det på CV, eller annan likn cykling, med 36/26 och en kassett på hela 10-45, se #45.
För den som vill ha en tätstegad kassett verkar det vara svårt med 12-delat från Shimano, det är 10-45 eller ännu glesare som gäller

Med 10-delat bak har jag använt 11-32 på CV, men den finns inte som 11-delad MTB-kassett (11-34 finns o funkar OK),
att en 11-delad 11-32 MTB-kassett inte funkar för att den inte får plats på en MTB HG-body må så vara.
Men varför finns det inte ngn 11-delad 11-36 MTB-kassett från vare sig Shimano eller SRAM? Eller har jag för dålig koll?
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...=10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,40,45&UF2=2280

Vad hände med XC Mtb?
Men inte särskilt fin spec vad gäller kassetten, eller hur?
För hur bra funkar det på CV, eller annan likn cykling, med 36/26 och en kassett på hela 10-45, se #45.
För den som vill ha en tätstegad kassett verkar det vara svårt med 12-delat från Shimano, det är 10-45 eller ännu glesare som gäller

Med 10-delat bak har jag använt 11-32 på CV, men den finns inte som 11-delad MTB-kassett (11-34 finns o funkar OK),
att en 11-delad 11-32 MTB-kassett inte funkar för att den inte får plats på en MTB HG-body må så vara.
Men varför finns det inte ngn 11-delad 11-36 MTB-kassett från vare sig Shimano eller SRAM? Eller har jag för dålig koll?
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...=10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,40,45&UF2=2280
SRAM har med PG-1130 (nyhet) några olika varianter till 11-delat som inte är så groteskt glesa och breda i omfånget.

Även till 10-delat finns några halvtäta varianter.

Vad hände med XC Mtb?
För 12-delat kan man ju alltid "mejsla dit" en Rotor på 11-36 med stegen 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-31-36 så blir det finlir på de högre växlarna.

Vad hände med XC Mtb?
SRAM har med PG-1130 (nyhet) några olika varianter till 11-delat som inte är så groteskt glesa och breda i omfånget.
Tyvärr verkar alla(?) PG-1130-kassetter, tom 11-36, kräva lvg-body
Ur länken: "Compatible with 11-speed road splined driver bodies"

För 12-delat kan man ju alltid "mejsla dit" en Rotor på 11-36 med stegen 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-31-36 så blir det finlir på de högre växlarna.
Jo tack, till ett pris på 315,07 €! Tack men jag avstår. Men trots det undrar jag om vilken body den passar på och vilka reglage/växlar den funkar med?
En 11-delad 11-34 kassett som passar på en MTB-body kostar 45,16 €: CS-HG700

Vad hände med XC Mtb?
Tyvärr verkar alla(?) PG-1130-kassetter, tom 11-36, kräva lvg-body
Ur länken: "Compatible with 11-speed road splined driver bodies"

Jo tack, till ett pris på 315,07 €! Tack men jag avstår. Men trots det undrar jag om vilken body den passar på och vilka reglage/växlar den funkar med?
En 11-delad 11-34 kassett som passar på en MTB-body kostar 45,16 €: CS-HG700
Är väl bara att byta body eller hela bakhjulet tills det passar. Och plötsligt sitter man där i hammocken med kaffekoppen och undrar om man inte skulle köpt en gravelbike från början istället... ?

Vad hände med XC Mtb?
De allra flesta använder samma cykel för XCM och XCO, både nationella eliten i Sverige och internationellt. Möjligtvis att man gör vissa modifikationer beroende på hur banan ser ut. Vilka XCM specifika cyklar är det du syftar på?
Det var mer än jag visste. Tycker spontant att det låter konstigt, iaf för den sponsrade eliten, men jag kommer inte säga emot dig. Men med tanke på skillnaderna i banor borde det gå att optimera hojarna mer än bara storlek på framklingan.

Vad hände med XC Mtb?
Det var mer än jag visste. Tycker spontant att det låter konstigt, iaf för den sponsrade eliten, men jag kommer inte säga emot dig. Men med tanke på skillnaderna i banor borde det gå att optimera hojarna mer än bara storlek på framklingan.

Tror det beror på att nästan alla stora XCM tävlingar internationellt har många partier som är minst lika tekniskt avancerade som moderna XCO banor. Jag körde ifjol Andalucia bike race och där var det både brant och väldigt stökiga stigar med gömda dropp här och var, och allt detta utan att i förväg ha rekat banan. Jag har kört hela Lugnet XCO banan och även tävlat på den och jag var mer bekväm på den än på vissa stigar i Andalucien.

Vad hände med XC Mtb?

Fast modern geo har inga drawbacks, så att optimera baklänges ger inte direkt nåt (längre).
Vi behöver inte 71 grader HA för att klättra fort uppför grusvägar längre, för vi har STA på 75.

Men visst finns det mer XCM-vänliga cyklar idag, alla märke har inte insett revolutionen och lever kvar i det gamla.
Och BMC gjorde väl ett försök på det här med Agonist med lite mer fjädring och lugnare geo än Fourstroken som är för XCO.

Vad hände med XC Mtb?
3x nånting må vara väldigt otrendigt men kan vara praktiskt som f-n oxå. Iaf för mig. Jag har kört sönder/vridit säkert, tja massa bakväxlar och då alltid blivit räddad av att iaf kunna skifta mellan liten, mellan och stor klinga där fram.

Eller så har jag kört på någon sten, böjt ett växelöra och i skogen lyckas nått sånär vrida bakväxeln rak tillräckligt mycket för att kunna köra på iaf en krans där bak. Då är det jävligt fältmässigt att kunna använda en töntig 3x setup.

Senast ändrad:
Vad hände med XC Mtb?
Fast modern geo har inga drawbacks, så att optimera baklänges ger inte direkt nåt (längre).
Vi behöver inte 71 grader HA för att klättra fort uppför grusvägar längre, för vi har STA på 75.

Men visst finns det mer XCM-vänliga cyklar idag, alla märke har inte insett revolutionen och lever kvar i det gamla.
Och BMC gjorde väl ett försök på det här med Agonist med lite mer fjädring och lugnare geo än Fourstroken som är för XCO.
Jag tänkte mer på andra faktorer som tex slaglängd, fs/ht, sänkstolpe, styrbredd, däckval osv.

Vad hände med XC Mtb?
Till TS: Jag tycker du är trångsynt, förlåt typ men det är sant. Du stirrar dig blind på fel grejer. "Vad hände med XC Mtb?" Ja det kan jag svara på. Sporten utvecklades och kommersialiserades. Redbull sa sitt och premierade banor med mer spektakulära features på världscupen, då följde cyklarna och dess utformning efter för att på bästa sätt hantera den typen av banor.

Cykeln du efterfrågar finns att köpa, helt ny i butik. Det är jag helt säker på. Den kallas däremot inte längre för XC-cykel. Att helt kategoriskt påstå att gravelcyklar är klena cyklar som inte klarar av bergkross och stökiga skogsvägar är lika fel som att påstå att Sverige är världens största land. Du är bevisligen underinformerad och saknar erfarenhet av vad moderna cyklar har att erbjuda och skulle nog bli förvånad över dels hur stort spektrat är för "Gravel" men också vad sakerna håller för med moderna material osv. Vidga dina vyer för vad respektive genre är byggd för och klarar av och köp en gravel bike (det är vad jag tror den skulle klassificeras som idag) med feta däck, rakt styre och kanske tom dämpad framgaffel. Lägg därtill en 2x11 Shimano GRX grupp med 48/31 fram och 11-40 bak och du har alla växlar du kan drömma om.

Du kan tacka mig sen, och lycka till!

Vad hände med XC Mtb?
Cv och xcm i Sverige är en egen liten gren. xcm i Europa o Norge har banor så radom hellasgorilla skulle börja gråta och köta om att det krävs minst 200mm i slag och 60° gaffelvinkel för att slippa gå ner och lift för att komma upp ... :)
cyklarna som säljs är internationellt anpassade till det med vida kassetter och breda styren .

Vad hände med XC Mtb?
Ang gravel och bergkross så cyklade jag (generellt nte särskilt skicklig och utan mtb-bakgrund) p en väg med detta utan större problem. Gruset var väl ungefär lika stort som en 10-månaders hand, ifall bilden inte gör rättvisa. Vettefan om det hade gått så mycket bättre med en gammal MTB från tiden då Bildt var statsminister för en dag?
20200602_141417.jpg

Vad hände med XC Mtb?
Till TS: Jag tycker du är trångsynt, förlåt typ men det är sant. Du stirrar dig blind på fel grejer. "Vad hände med XC Mtb?" Ja det kan jag svara på. Sporten utvecklades och kommersialiserades. Redbull sa sitt och premierade banor med mer spektakulära features på världscupen, då följde cyklarna och dess utformning efter...
Just så.
Redbull, spektakulärt, världscup.
Därav är modet inom hela Hardtail XC mtb en följd av detta. För de som inte tävlar är det inget fördel.
Du må tycka jag är trångsynt, jag bjuder på det. Men en gravel klarar inte ens närmelsevis vad en bra mtb gör och den är inte lämpad för det breda spektra som möter längs en varierad körrunda.

Vad hände med XC Mtb?
Ang gravel och bergkross så cyklade jag (generellt nte särskilt skicklig och utan mtb-bakgrund) p en väg med detta utan större problem.
Slät fin väg som fungerar fint även med en Crescent damcykel.
Lägg till djupa fåror med uppstickande berg i dager, partier av skogsmaskinsväg i halvlera med rötter, ängar att korsa, nerförsbackar av farlig karaktär och massa annat så har gravel en begränsad lämplighet.

Vad hände med XC Mtb?
Just så.
Redbull, spektakulärt, världscup.
Därav är modet inom hela Hardtail XC mtb en följd av detta. För de som inte tävlar är det inget fördel.
Du må tycka jag är trångsynt, jag bjuder på det. Men en gravel klarar inte ens närmelsevis vad en bra mtb gör och den är inte lämpad för det breda spektra som möter längs en varierad körrunda.
Eller så vänder vi på resonemanget. En äldre xc-hoj är inte i närheten av så kompetent som en modern xc-hoj och pratar vi mångsidiga så är det just vad moderna hojar är.

Vad hände med XC Mtb?
Utvecklingen går XC-> XCO -> downcountry

Samtidigt har ju utvecklingen också gjort att CX -> Gravel (-> XC a la 1995)

Men det är väl eg inget problem att en modern XC är gjord för teknisk cykling även om man vill hamra grus? Byt enkelklingan till en 36-38t bara, du har ju ändå 38/50 som lättaste då och 38/10 med 29" går snabbt. Eller köpt en e13 kassett och få 38/9.

Jag har saknat framväxel exakt en sommar sedan 2011 och det var i Whistler innan jättekassetternas tid, 32/36 var för tungt på dom långa, branta klättringarna upp ur dalen.

Vad hände med XC Mtb?
Slät fin väg som fungerar fint även med en Crescent damcykel.
Lägg till djupa fåror med uppstickande berg i dager, partier av skogsmaskinsväg i halvlera med rötter, ängar att korsa, nerförsbackar av farlig karaktär och massa annat så har gravel en begränsad lämplighet.
Då kan vi väl lika gärna lägga till lite hopp, half-pipes, stenkistor och alpvägsklättringar när vi ändå saltar som farbror Melker?

Vad hände med XC Mtb?
Då kan vi väl lika gärna lägga till lite hopp, half-pipes, stenkistor och alpvägsklättringar när vi ändå saltar som farbror Melker?
XC - Cross country
Det är just så det ser ut en helt vanlig tur om man kör just Cross country. Världen är inte en platt perfekt grusväg i tre timmar och sen är du hemma vid dörren igen.

Vad hände med XC Mtb?
Eller så vänder vi på resonemanget. En äldre xc-hoj är inte i närheten av så kompetent som en modern xc-hoj och pratar vi mångsidiga så är det just vad moderna hojar är.
Säkerligen mångsida till mycket men för just cykling och träning har de i mitt tycke blivit sämre. Men visst är de mångsidiga och klarar spektakulära banor vilket säkert är kul för de som tävlar på just det viset.

Vad hände med XC Mtb?
Säkerligen mångsida till mycket men för just cykling och träning har de i mitt tycke blivit sämre. Men visst är de mångsidiga och klarar spektakulära banor vilket säkert är kul för de som tävlar på just det viset.
Eftersom styrena har blivit bredare och man har en klinga fram (men med typ samma växelomfång som tidigare)? Trots att eliten vinner långloppstävlingar på moderna hojar och inte gamla?

Vad hände med XC Mtb?
Känns bortkastad tid att tycka vad andra borde ha, eller för den delen vad andra borde tycka. Det är därför jag snart har sex stycken cyklar, en för varje underlag och syfte :cool::giggle:, då kan jag alltid anpassa mig till omständigheterna. Tyvärr ska två bort, knäckfrågan blir då, vilka?

Vad hände med XC Mtb?
Eftersom styrena har blivit bredare och man har en klinga fram (men med typ samma växelomfång som tidigare)? Trots att eliten vinner långloppstävlingar på moderna hojar och inte gamla?
Cyklar eliten på gamla cyklar?
Ser banan ut som den gjorde 2010?
Har eliten samma förutsättningar avseende cykeln som vanliga mtb ägare?
Sker deras konditions och styrketräning enbart på hojen med singelklinga?

Vad hände med XC Mtb?
Fortfarande ingen som har förklarat dom platta kepsarna.

Förra året råkade jag vara i en liten stad (skall inte säga vilken) samtidigt som det var en sånhäringa enduro-tävling där. Plötsligt en massa platta kepsar på ICA, systemet mm.

Vad hände med XC Mtb?
Cyklar eliten på gamla cyklar?
Ser banan ut som den gjorde 2010?
Har eliten samma förutsättningar avseende cykeln som vanliga mtb ägare?
Sker deras konditions och styrketräning enbart på hojen med singelklinga?
Var ligger problemet att träna på singelklinga?

2x kan ju få lite större område men det är ju mest intressant om man jagar dom sista km/h.

Perfekt kedjelinje för att inte tappa några watt spelar ju inte heller någon roll när man tränar det är ju motståndet man jagar om det sen är backen eller taskig kedjelinje som skapar det spelar ju ingen roll.

Vad hände med XC Mtb?
pålitligheten som en singelklinga ger utväger stort behovet av en framväxel för mig. Sen vill jag också påpeka att det inte sitter samma drivlina på min dh hoj som på mina andra hojar!

Tillbaka
Topp