Vad händer i bromsen?!? Är det luft?

Tänk på att, om du hittar läckan me badkarstricket, du måste tömma hela systemet eftersom d har sipprat in vatten.
Hoppas du hittar läckan. D e nyttigt att ha jävliga fel för du lär dig o sen kan du dela din kunskap me andra som hamnar i liknande sits
Jo. Men badkarstricket gör jag mest för min egen nyfikenhet. Snart vinter så medans dämparen är iväg på service kan man nörda med att bada bromsar

Ingen oljering på belägg så där läcker det inte iaf
Mitt ena handtag läckte. Det var rejält oljigt såg jag när jag kikade in mot infästningen av handtaget ”spaken” mot själva basen av handtagsenheten. Alltså titta in underifrån.

Du kan ju även pilla gummimuffen åt sidan. Den som täcker slangens infästning mot handtaget. Är det oljigt där så räcker det kanske att dra åt infästningen eller byta oliv och stift.

Kika här alltså

Bilagor

• F1506174-3923-4782-8A6E-389A8EEBC89E.jpeg
    F1506174-3923-4782-8A6E-389A8EEBC89E.jpeg
    19.9 KB · Besök: 53
Infästning mot slang är torrt o sitter stenhårt. Det andra stället är något oljigt men svårt att veta om det kommer efter alla luftningsförsök eller ej…

Min Shimano 447 bakbroms gör mig galen.

Har bytt olja
Luftat enligt konstens alla regler

Ändå är första pumpen alltid mjuk, andra gången o tredje o fjärde osv är perfekt stenhård och skön
Sen om jag kör 1-2min o bromsar så är första mjuk igen o så håller det på…

Är det luft fortf tro?

Tänker att det är ju två ”knixar” på bromsslangen där luft borde kunna fastna… ska jag lossa oket och ha slangen rakt ner när jag luftar härnäst?
Hade lika fenomen när jag böt bromshandtag nyligen!
Använde inte Shimanos orginalolja och luftade på alla sätt men fick inte bort problemet.
Böt till orginalolja och problemet försvann direkt!

Hade lika fenomen när jag böt bromshandtag nyligen!
Använde inte Shimanos orginalolja och luftade på alla sätt men fick inte bort problemet.
Böt till orginalolja och problemet försvann direkt!
Såpass , spännande. Kör inte heller original utan annan mineral olja avsedd för bil. Kan det vara detta?! Snålheten bedrar kanske… ?

Även om du får ut all luft så låter det som att avståndet mellan beläggen och skivan blir för stort. Du får pumpa flera gånger för att få ut det, men när de väl är ute är bromsen stum och känns bra. Ta ut beläggen och tryck ut kolvarna lite mer innan nästa luftning.

Även om du får ut all luft så låter det som att avståndet mellan beläggen och skivan blir för stort. Du får pumpa flera gånger för att få ut det, men när de väl är ute är bromsen stum och känns bra. Ta ut beläggen och tryck ut kolvarna lite mer innan nästa luftning.
Det där kommer att justera sig självt.
Man kan inte justera avståndet mellan kloss och skiva när det är ett hydrauliskt system.
Det enda som drar tillbaka kolven är trögheten i gummiläppen på o-ringen som sitter runt kolven.
Det som KAN hända är att ena belägget är så långt ifrån skivan att skivan böjer sig när man bromsar och går emot den klossen som är för långt bort.
Det löses genom att centrera oket över skivan.

Det där kommer att justera sig självt.
Man kan inte justera avståndet mellan kloss och skiva när det är ett hydrauliskt system.
Det enda som drar tillbaka kolven är trögheten i gummiläppen på o-ringen som sitter runt kolven.
Det som KAN hända är att ena belägget är så långt ifrån skivan att skivan böjer sig när man bromsar och går emot den klossen som är för långt bort.
Det löses genom att centrera oket över skivan.
Min erfarenhet av billigare bromsar är det motsatta, man får använda mottrycket i behållaren för att justerna hur långt kolvarna åker in. Oftast är det lätt att se om man tittar på kolvarna när man bromsar, tar det stopp mot skivan och det fortfarande är svampigt är det luft, måste du pumpa flera gånger så vet du att problemet är avståndet.

Jag tror du banne mig har löst mina problem. Kollade på beläggen idag och jämförde fram och bak. Bak så ser det mkt riktigt ut som om oken åker för långt tillbaks, får pumpa ut beläggen sen är dom kanon så länge man småbromsar. Så fort jag väntar typ 15sekundet så sjunker dom mkt längre tillbaka än vad frambromsen gör.
Hur löser jag detta? Pilla lite med nåt för att få ut dom eller kanske bara trycka i lite mer olja?

Den här brukar folk köra med istället för Shimanos mineralolja. Mineral-bromsolja för Citroën. Funkar bra i mina Shimano deore bromsar.

Senast ändrad:
Den här brukar folk köra med istället för Shimanos mineralolja. Mineral-bromsolja för Citroën. Funkar bra i mina Shimano deore bromsar.

Yes den är det. Biltema for the win! Kör även deras gaffelolja i dämparna ? Men kanske dags att tänka om…

Menar du tryck ut med bromshandtaget utan belägg i?

Menar du tryck ut med bromshandtaget utan belägg i?
Ja, så har jag fått göra så på Magura på sonens MTB ett par gånger. I princip vill du fåt ut kolvarna lite extra innan du luftar så att inte kan åka in hela vägen när allt är klart. Jag har svårt att tro att det är "rätt" enligt instruktionsboken men det har fungerat för mig. På bättre bromsar (XT, SRAM Level ultimate) har jag aldrig haft liknande problem.

Ja, så har jag fått göra så på Magura på sonens MTB ett par gånger. I princip vill du fåt ut kolvarna lite extra innan du luftar så att inte kan åka in hela vägen när allt är klart. Jag har svårt att tro att det är "rätt" enligt instruktionsboken men det har fungerat för mig. På bättre bromsar (XT, SRAM Level ultimate) har jag aldrig haft liknande problem.
Okej. Men trycka i mer olja blir väl samma effekt då antar jag. Att dom inte kan gå in helt… får laborera lite med detta i helgen

Tjena!

Det går utmärkt att "justera" ut kolvarna genom att lufta med något tunnare än ett vanligt block.

@Fredrik Å Det är ingen oring som drar tillbaka kolvarna. Det är undertrycker i systemet som sköter den biten.

Tjena!

Det går utmärkt att "justera" ut kolvarna genom att lufta med något tunnare än ett vanligt block.

@Fredrik Å Det är ingen oring som drar tillbaka kolvarna. Det är undertrycker i systemet som sköter den biten.
Nej du där har du fel
Den oring som sitter runt kolven har en gummiläpp som drar tillbaka kolven
Det finns inget undertryck i ett bromssystem.
Normalt sitter det ett membran i bromsvätskebehållaren för att det inte ska bli undertryck
Se förklarande text och "animation"

Nej du där har du fel
Normalt sitter det ett membran i bromsvätskebehållaren för att det inte ska bli undertryck
Att hydrauliska fälgbromsar existerar motbevisar ju den teorin rätt lätt

Att hydrauliska fälgbromsar existerar motbevisar ju den teorin rätt lätt
Motbevisar...ehh dom funkar väl på samma sätt som trumbromsar gör med en fjäder.
Här pratar vi om skivbromsar
Ta du och skriv in "How do disk brake pistons retract?" på Google så får du se massa andra artiklar som säger precis det jag säger.
Det handlar inte om att bevisa något utan att veta eller inte veta..
Personligen har jag då renoverat ett tiotal bromsok och de alla har precis samma konstruktion oavsett om dom sitter på en MC,bil eller cykel.

Motbevisar...ehh dom funkar väl på samma sätt som trumbromsar gör med en fjäder.
Ta du och skriv in "How do disk brake pistons retract?" på Google så får du se massa andra artiklar som säger precis det jag säger.
Personligen har jag då renoverat ett tiotal bromsok och de alla har precis samma konstruktion oavsett om dom sitter på en MC,bil eller cykel.
Screenshot_20211105-191617.png

Peka då gärna ut vart denna fjäder sitter

På den där ritningen finns det ingen
Antingen sitter den inuti själva oket eller så dras den tillbaka på samma sätt som en skivbroms dvs mha gummipackningen.
Vi kommer inte lägre här då din förmåga att förstå och läsa in fakta verkar brista.
Jag hävdar helt enkelt att en gummipackning inte är tillräckligt för att dra tillbaka kolvarna den längden. Men det blir ett trevligt projekt nästa vecka att riva en av mina hs-33 bromsar och se om det gömmer sig en fjäder nånstans :^).
Helt ärligt kan jag inte formulera hur jag tror de funkar, men att allting skulle vila på gummipackningar i oket köper jag inte. Då låter ett lätt vaccum mycket troligare

Nej du där har du fel

Tjena!

Lustigt att inte kolvarna drar sig tillbaka själva när man har ett tomt system då.

Från en som skruvat garanterat minst lika mycket som du (sköter för närvarande 4 crossar, en motard, en moped och 4 cyklar med skivbromsar). Teori och praktik är inte alltid samma sak.

I teorin hjälper oringarna absolut med att dra tillbaka kolvarna. Dåliga oringar kan ge problem med bromsar som ligger på hela tiden, därför byter man ut dm när man renoverar ett bromsok.

I praktiken hjälper bromsvätskan till med att dra tillbaka kolvarna. På en MC har man normalt en behållare dit vätskan kan expandera, även bättre MTB-bromsar har detta (även om volymen är liten). På billigare bromsar är dock den kammaren väldigt liten, vilket gör att marginalen för expanderande vätska hamnar i det lilla utrymme som blir över vid handtaget. Därmed kan man "fuska" med att ha kolvarna längre ut när man luftar. Nackdelen är om man planerar att köra hård DH för då kan värmen göra att bromsarna nyper, för XC är det dock ett obefintligt problem.

Som Kneecap skrev så kan du ju jämföra hur en kolv går tillbaks i ett bromsok som inte är anslutet och jämföra det med ett installerat och luftat system.

Hur många bevis behöver ni @jolov och @Kneecap ?

Tjena!

Kan bara konstatera att Fredrik Å aldrig har jobbat med Avid/Sram bromsar. Då vet man att man kan justera kolvens läge med mängden bromsvätska. Vilket motsäger hans andra teori.
Klart du kan genom att överfylla systemet så att vätskan inte kan ta vägen någonstans när du släpper bromsen...
Du får så klart tro vad du vill men själv håller jag mig till verkligheten vilken är beskriven i länkarna ovan....

Hur många bevis behöver ni @jolov och @Kneecap ?

Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att du gärna skulle få visa vart den här speciella o-ringen som drar tillbaka kolven på dom aktuella bromsarna sitter.

Den finns inte med då man demonterar ett ok.

Tillbaka
Topp