Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo. Men badkarstricket gör jag mest för min egen nyfikenhet. Snart vinter så medans dämparen är iväg på service kan man nörda med att bada bromsarTänk på att, om du hittar läckan me badkarstricket, du måste tömma hela systemet eftersom d har sipprat in vatten.
Hoppas du hittar läckan. D e nyttigt att ha jävliga fel för du lär dig o sen kan du dela din kunskap me andra som hamnar i liknande sits
Mitt ena handtag läckte. Det var rejält oljigt såg jag när jag kikade in mot infästningen av handtaget ”spaken” mot själva basen av handtagsenheten. Alltså titta in underifrån.Ingen oljering på belägg så där läcker det inte iaf
Hade lika fenomen när jag böt bromshandtag nyligen!Min Shimano 447 bakbroms gör mig galen.
Har bytt olja
Luftat enligt konstens alla regler
Ändå är första pumpen alltid mjuk, andra gången o tredje o fjärde osv är perfekt stenhård och skön
Sen om jag kör 1-2min o bromsar så är första mjuk igen o så håller det på…
Är det luft fortf tro?
Tänker att det är ju två ”knixar” på bromsslangen där luft borde kunna fastna… ska jag lossa oket och ha slangen rakt ner när jag luftar härnäst?
Såpass , spännande. Kör inte heller original utan annan mineral olja avsedd för bil. Kan det vara detta?! Snålheten bedrar kanske… ?Hade lika fenomen när jag böt bromshandtag nyligen!
Använde inte Shimanos orginalolja och luftade på alla sätt men fick inte bort problemet.
Böt till orginalolja och problemet försvann direkt!
Det räcker inte att d står "mineralolja" på flarran. Det ska va samma standard på oljan, så länge d e samma iso-standard (eller va d heter) så funkar det.Såpass , spännande. Kör inte heller original utan annan mineral olja avsedd för bil. Kan det vara detta?! Snålheten bedrar kanske… ?
Det där kommer att justera sig självt.Även om du får ut all luft så låter det som att avståndet mellan beläggen och skivan blir för stort. Du får pumpa flera gånger för att få ut det, men när de väl är ute är bromsen stum och känns bra. Ta ut beläggen och tryck ut kolvarna lite mer innan nästa luftning.
Min erfarenhet av billigare bromsar är det motsatta, man får använda mottrycket i behållaren för att justerna hur långt kolvarna åker in. Oftast är det lätt att se om man tittar på kolvarna när man bromsar, tar det stopp mot skivan och det fortfarande är svampigt är det luft, måste du pumpa flera gånger så vet du att problemet är avståndet.Det där kommer att justera sig självt.
Man kan inte justera avståndet mellan kloss och skiva när det är ett hydrauliskt system.
Det enda som drar tillbaka kolven är trögheten i gummiläppen på o-ringen som sitter runt kolven.
Det som KAN hända är att ena belägget är så långt ifrån skivan att skivan böjer sig när man bromsar och går emot den klossen som är för långt bort.
Det löses genom att centrera oket över skivan.
Jag tror du banne mig har löst mina problem. Kollade på beläggen idag och jämförde fram och bak. Bak så ser det mkt riktigt ut som om oken åker för långt tillbaks, får pumpa ut beläggen sen är dom kanon så länge man småbromsar. Så fort jag väntar typ 15sekundet så sjunker dom mkt längre tillbaka än vad frambromsen gör.Även om du får ut all luft så låter det som att avståndet mellan beläggen och skivan blir för stort. Du får pumpa flera gånger för att få ut det, men när de väl är ute är bromsen stum och känns bra. Ta ut beläggen och tryck ut kolvarna lite mer innan nästa luftning.
Visste faktiskt inte att det fanns bilar som kör mineralolja i bromsarnaSåpass , spännande. Kör inte heller original utan annan mineral olja avsedd för bil. Kan det vara detta?! Snålheten bedrar kanske… ?
Yes den är det. Biltema for the win! Kör även deras gaffelolja i dämparna ? Men kanske dags att tänka om…Den här brukar folk köra med istället för Shimanos mineralolja. Mineral-bromsolja för Citroën. Funkar bra i mina Shimano deore bromsar.
![]()
LHM+, 1 l
Specialolja för Citroëns broms- och hydraulsystem från 1967 års modell och framåt, samt även för andra bilar som använder LHM-olja. Oljan kan blandas med tidigare LHM-kvaliteter, men inte med andra broms- eller hydraulvätskor. Mineralolja med mycket goda köld- och smörjegenskaper. Oljan har bra...www.biltema.se
Menar du tryck ut med bromshandtaget utan belägg i?Även om du får ut all luft så låter det som att avståndet mellan beläggen och skivan blir för stort. Du får pumpa flera gånger för att få ut det, men när de väl är ute är bromsen stum och känns bra. Ta ut beläggen och tryck ut kolvarna lite mer innan nästa luftning.
Nyp med bromsen,släpp skruvarna som håller oket i ramen,dra åt igen.Menar du tryck ut med bromshandtaget utan belägg i?
Ja det är för att centrera oket men jag vill få ut kolvarna närmre skivan…Nyp med bromsen,släpp skruvarna som håller oket i ramen,dra åt igen.
Vips är oket centrerat över skivan.
Ja, så har jag fått göra så på Magura på sonens MTB ett par gånger. I princip vill du fåt ut kolvarna lite extra innan du luftar så att inte kan åka in hela vägen när allt är klart. Jag har svårt att tro att det är "rätt" enligt instruktionsboken men det har fungerat för mig. På bättre bromsar (XT, SRAM Level ultimate) har jag aldrig haft liknande problem.Menar du tryck ut med bromshandtaget utan belägg i?
Okej. Men trycka i mer olja blir väl samma effekt då antar jag. Att dom inte kan gå in helt… får laborera lite med detta i helgenJa, så har jag fått göra så på Magura på sonens MTB ett par gånger. I princip vill du fåt ut kolvarna lite extra innan du luftar så att inte kan åka in hela vägen när allt är klart. Jag har svårt att tro att det är "rätt" enligt instruktionsboken men det har fungerat för mig. På bättre bromsar (XT, SRAM Level ultimate) har jag aldrig haft liknande problem.
Resultatet blir ju det samma om ena ligger längre ifrån än den andraJa det är för att centrera oket men jag vill få ut kolvarna närmre skivan…
Nej du där har du felTjena!
Det går utmärkt att "justera" ut kolvarna genom att lufta med något tunnare än ett vanligt block.
@Fredrik Å Det är ingen oring som drar tillbaka kolvarna. Det är undertrycker i systemet som sköter den biten.
Att hydrauliska fälgbromsar existerar motbevisar ju den teorin rätt lättNej du där har du fel
Den oring som sitter runt kolven har en gummiläpp som drar tillbaka kolven
Det finns inget undertryck i ett bromssystem.
Normalt sitter det ett membran i bromsvätskebehållaren för att det inte ska bli undertryck
Se förklarande text och "animation"
![]()
How do disk brake pistons retract?
If drum brakes consist of a several springs inside and outside the fluid cylinder to retract the brake shoes after braking, how disk brakes piston, that dont have any springs, can retract alone wit...mechanics.stackexchange.com
Motbevisar...ehh dom funkar väl på samma sätt som trumbromsar gör med en fjäder.Att hydrauliska fälgbromsar existerar motbevisar ju den teorin rätt lätt
Motbevisar...ehh dom funkar väl på samma sätt som trumbromsar gör med en fjäder.
Här pratar vi om skivbromsar
Ta du och skriv in "How do disk brake pistons retract?" på Google så får du se massa andra artiklar som säger precis det jag säger.
Det handlar inte om att bevisa något utan att veta eller inte veta..
Personligen har jag då renoverat ett tiotal bromsok och de alla har precis samma konstruktion oavsett om dom sitter på en MC,bil eller cykel.
På den där ritningen finns det ingenVisa bilaga 522123
Peka då gärna ut vart denna fjäder sitter
Jag hävdar helt enkelt att en gummipackning inte är tillräckligt för att dra tillbaka kolvarna den längden. Men det blir ett trevligt projekt nästa vecka att riva en av mina hs-33 bromsar och se om det gömmer sig en fjäder nånstans :^).På den där ritningen finns det ingen
Antingen sitter den inuti själva oket eller så dras den tillbaka på samma sätt som en skivbroms dvs mha gummipackningen.
Vi kommer inte lägre här då din förmåga att förstå och läsa in fakta verkar brista.
Nej du där har du fel
Den oring som sitter runt kolven har en gummiläpp som drar tillbaka kolven
Det finns inget undertryck i ett bromssystem.
Normalt sitter det ett membran i bromsvätskebehållaren för att det inte ska bli undertryck
Se förklarande text och "animation"
![]()
How do disk brake pistons retract?
If drum brakes consist of a several springs inside and outside the fluid cylinder to retract the brake shoes after braking, how disk brakes piston, that dont have any springs, can retract alone wit...mechanics.stackexchange.com
Från en som skruvat garanterat minst lika mycket som du (sköter för närvarande 4 crossar, en motard, en moped och 4 cyklar med skivbromsar). Teori och praktik är inte alltid samma sak.Motbevisar...ehh dom funkar väl på samma sätt som trumbromsar gör med en fjäder.
Här pratar vi om skivbromsar
Ta du och skriv in "How do disk brake pistons retract?" på Google så får du se massa andra artiklar som säger precis det jag säger.
Det handlar inte om att bevisa något utan att veta eller inte veta..
Personligen har jag då renoverat ett tiotal bromsok och de alla har precis samma konstruktion oavsett om dom sitter på en MC,bil eller cykel.
Det är väl ändå väldigt enkelt förklarat om du tittar på den animerade bilden...Tjena!
Lustigt att inte kolvarna drar sig tillbaka själva när man har ett tomt system då.
Det är väl ändå väldigt enkelt förklarat om du tittar på den animerade bilden...
Jag håller på det tills fredagsölen är upphäld och popcornen är klara...Varför dog den här tråden ut? Vill ha Happy-konsensus om vad som trycker tillbaka kolvarna.
@Fredrik Å
@Kneecap
Kör på!
är det magneter?Jag vet svaret!!
Varför dog den här tråden ut? Vill ha Happy-konsensus om vad som trycker tillbaka kolvarna.
@Fredrik Å
@Kneecap
Kör på!
Klart du kan genom att överfylla systemet så att vätskan inte kan ta vägen någonstans när du släpper bromsen...Tjena!
Kan bara konstatera att Fredrik Å aldrig har jobbat med Avid/Sram bromsar. Då vet man att man kan justera kolvens läge med mängden bromsvätska. Vilket motsäger hans andra teori.
Hur många bevis behöver ni @jolov och @Kneecap ?![]()
What causes a brake piston to retract?
Answer (1 of 18): All the previous answers are essentially correct, but they all forgot one thing. We tend the think that brake fluid in incompressible, and for normal testing that is true, but under the pressure in the brake system, this is far from the truth. You can prove it for your self, by ...www.quora.com
![]()
Why doesn't the brake caliper piston retract when brakes released?
Just got myself a project, an '89 Jeep Comanche. Both front brakes were seized up, so I put in new brake hoses, calipers, & pads. The passenger side brakes work mint now, but on the drivers si...mechanics.stackexchange.com