Vad händer i bromsen?!? Är det luft?

Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att du gärna skulle få visa vart den här speciella o-ringen som drar tillbaka kolven på dom aktuella bromsarna sitter.

Den finns inte med då man demonterar ett ok.
Det är den med en 90-graderskant den stora.
Om du känner på den sidan som sitter mot kolven så känner du att den inte är helt slät.
Den lilla fjuttkanten är det som blir lite deformerad och när trycket släpper tar den med sig kolven tillbaka.Kolla på animeringen i mitt inlägg så ser du hur det funkar.
Kolla

Det är den med en 90-graderskant den stora.
Om du känner på den sidan som sitter mot kolven så känner du att den inte är helt slät.
Den lilla fjuttkanten är det som blir lite deformerad och när trycket släpper tar den med sig kolven tillbaka.
Så du menar att det minskade oljetrycket som uppstår då man släpper bromshandtaget inte gör något alls för att dra tillbaka kolvarna? Det är bara tätningens deformation som ska dra tillbaka kolvarna?

Försöker bara hänga med i svängarna

Så du menar att det minskade oljetrycket som uppstår då man släpper bromshandtaget inte gör något alls för att dra tillbaka kolvarna? Det är bara tätningens deformation som ska dra tillbaka kolvarna?

Ja precis så funkar det.
När packningen börjar bli sliten eller om kolven inte är slät ja då fastnar/kärvar kolvarna.
Som sagt kolla länkarna där förklaras det .
"When the brake pedal is released, hydraulic pressure drops and the calipers loosen their grip. Square cut seals around the caliper pistons deform when the pistons move, so when pressure is released the seals want to return back to their original shape. This helps retract the pistons slightly,allowing the pads to kick back away from the rotors. This eliminates the need for return springs that are necessary in drum brakes."

Senast ändrad:

r46V2hUl.jpg

Det är väl bara att öppna locket och se om bromsarna slutar åka tillbaka.
Sist när jag luftade så åkte dom då tillbaka även fast luftkoppen var monterad dvs systemet var inte under n "undertryck" och det motbevisar att det skulle vara något slags undertryck som skulle dra tillbaka kolvarna.
Om man håller in bromsen fullt och öppnar luftnippeln på oket så man tappar allt tryck åker kolvarna tillbaka...
Förklara det ni som tror att det är något undertryck från huvudcylindern som drar tillbaka kolven....

Senast ändrad:
Undrar vad den där fjädern som omslutar bromsklossen kan ha för funktion?
Skrammel. Exv magura har magnetiska kolvar istället för fjädrar.

Sist när jag luftade så åkte dom då tillbaka även fast luftkoppen var monterad dvs systemet var inte under n "undertryck" och det motbevisar att det skulle vara något slags undertryck som skulle dra tillbaka kolvarna.
Om man håller in bromsen fullt och öppnar luftnippeln på oket så man tappar allt tryck åker kolvarna tillbaka...
Förklara det ni som tror att det är något undertryck från huvudcylindern som drar tillbaka kolven....
Men koppen sätts väl i den öppna reservoaren? Den är aldrig trycksatt. Med det resonemanget så skulle man väl spruta bromsvätska ifall man pumpade bromshandtaget med koppen monterad.

Att exv shimanobromsar funkar så bra att burpa är väl för att luften följer med då oljan dras tillbaka in i den öppna reservoaren då man släpper bromshandtaget?

Jag vill ändå tro att den mängd olja som dras tillbaka upp till reservoaren skapar ett undertryck som har en viss påverkan på returen av kolvarna. Även om det inte är huvudmekanismen. Ifall man kapar bromsslangen, trycker in bromshandtaget och sen täpper igen änden med fingret så kommer man känna av ett undertryck när man släpper bromshandtaget.

Skrammel. Exv magura har magnetiska kolvar istället för fjädrar.

Men koppen sätts väl i den öppna reservoaren? Den är aldrig trycksatt. Med det resonemanget så skulle man väl spruta bromsvätska ifall man pumpade bromshandtaget med koppen monterad.

Att exv shimanobromsar funkar så bra att burpa är väl för att luften följer med då oljan dras tillbaka in i den öppna reservoaren då man släpper bromshandtaget?

Jag vill ändå tro att den mängd olja som dras tillbaka upp till reservoaren skapar ett undertryck som har en viss påverkan på returen av kolvarna. Även om det inte är huvudmekanismen. Ifall man kapar bromsslangen, trycker in bromshandtaget och sen täpper igen änden med fingret så kommer man känna av ett undertryck när man släpper bromshandtaget.
Grejen är den att när kolven i huvudbromscylindern fjädrar tillbaka dvs när du släpper handtaget.
Ja den sitter med en fjäder släpper trycket omedelbart det blir inget suga tillbaka.
Det finns dessutom ett hål som går till reservoaren just för att det inte ska bli något undertryck när man släpper bromsen.

Som sagt prova att öppna luftnippeln snabbt med bromsarna ansatta så ser du att kolvarna kommer åka tillbaka ändå.
Spola fram till minut 13 och titta så ser man hur fel idén om undertryck är...Det finns nämligen inget...
Filmen är iof för en MC men det är samma princip för alla hydrauliska system.

Jag är glad över mina mekanisks ok.... där behöver man inte 100 inlägg med gubbgissningar för att begripa funktionen....

Grejen är den att när kolven i huvudbromscylindern fjädrar tillbaka dvs när du släpper handtaget.
Ja den sitter med en fjäder släpper trycket omedelbart det blir inget suga tillbaka.
Det finns dessutom ett hål som går till reservoaren just för att det inte ska bli något undertryck när man släpper bromsen.

Som sagt prova att öppna luftnippeln snabbt med bromsarna ansatta så ser du att kolvarna kommer åka tillbaka ändå.
Spola fram till minut 13 och titta så ser man hur fel idén om undertryck är...Det finns nämligen inget...
Filmen är iof för en MC men det är samma princip för alla hydrauliska system.

Det "hålet" är väl till för att det öppna systemet ska kunna fylla på med mineralolja för att kompensera för slitage?
När "master cylinder" kolven passerar det hålet så börjar trycket byggas upp. Efter det så kan man se det som ett slutet system. Undertryck är väl fel uttryck, lägsta trycket systemet kommer ha är normaltrycket i reservoaren.

Är helt med på att tätningens deformation är huvudmekanismen för att trycka tillbaka kolvarna. Enda jag inte förstår är hur det inte kan vara något "drag" tillbaka då oljan dras tillbaka till huvudcylindern. Borde ju vara något fram tills man når hålet till reservoaren.

Är rätt redo att medge att jag inte orkar gräva mer i det nu däremot ??

Jag kan bekräfta att det sitter en sorts O-ringar som har square edge i bomsoket.

Dessa drar tillbaka kolvarna av sin egen strävan.

Om någon inte tror på det, så kan ni pröva att demontera ett shimano-bromsok.

Fråga mig inte varför jag vet, men det är sant. Jag kan även bekräfta att kolvarna är keramiska på de lite finare bromsarna. Så de rostar iallafall inte. Även om de kan spricka och smulas till bitar där inne i oken och ge väldigt märkliga problem.

Var försiktiga där ute, bromsarna är din (näst) bästa vän.

//K

43DFAF15-8374-44E5-BE93-A41EFEAD2CC6.png

Det "hålet" är väl till för att det öppna systemet ska kunna fylla på med mineralolja för att kompensera för slitage?
När "master cylinder" kolven passerar det hålet så börjar trycket byggas upp. Efter det så kan man se det som ett slutet system. Undertryck är väl fel uttryck, lägsta trycket systemet kommer ha är normaltrycket i reservoaren.

Är helt med på att tätningens deformation är huvudmekanismen för att trycka tillbaka kolvarna. Enda jag inte förstår är hur det inte kan vara något "drag" tillbaka då oljan dras tillbaka till huvudcylindern. Borde ju vara något fram tills man når hålet till reservoaren.

Är rätt redo att medge att jag inte orkar gräva mer i det nu däremot ??
"Det "hålet" är väl till för att det öppna systemet ska kunna fylla på med mineralolja för att kompensera för slitage?" Och för att förhindra att det blir undertryck.
Kolla filmen jag länkade till där finns förklaringen.

Då man bromsar komprimerar man väl bara den befintliga oljan i ledningen och oket, när man släpper bromsen släpper trycket men inget "dras" ju tillbaka till huvudcylindern?
Oljan anses väl vara inkompressibel och trycket ökar väl ordentligt först då klossarna är i full kontakt med skivan. Innan dess måste mer olja pressas ner till oket för att kolvarna ska tryckas ut.

Den delen jag undrar över är då kolven i handtaget passerar den röda linjen. Efter det kan väl systemet anses vara slutet, och det utgör största delen av rörelsen. Eventuell tryckjustering från det hålet kommer först då handtaget är längst ut igen. Annars är det ju på fel sida av huvudcylinderns tätning?

E5702C55-8443-458B-A8A1-F942971EDE90.jpeg

Då man bromsar komprimerar man väl bara den befintliga oljan i ledningen och oket, när man släpper bromsen släpper trycket men inget "dras" ju tillbaka till huvudcylindern?
En bromsvätskas viktigaste egenskap är att inte vara kompressibel.

Det sitter en fjäder i huvudcylindern som drar tillbaks kolven och därmed även vätska.

Oljan anses väl vara inkompressibel och trycket ökar väl ordentligt först då klossarna är i full kontakt med skivan. Innan dess måste mer olja pressas ner till oket för att kolvarna ska tryckas ut.

Den delen jag undrar över är då kolven i handtaget passerar den röda linjen. Efter det kan väl systemet anses vara slutet, och det utgör största delen av rörelsen. Eventuell tryckjustering från det hålet kommer först då handtaget är längst ut igen. Annars är det ju på fel sida av huvudcylinderns tätning?
Exakt. Kolven stänger av flödet till reservoaren och skapar ett slutet system när man trycker in handaget

Jaja, tjata!

Menade såklart inte komprimera utan snarare trycker oljan framåt i ledningen ner i oket.
Isf är det nog hemskt jobbigt att cykla
Ifall man bara trycker ner mer olja i oket varje gång man bromsar, men att ingenting far tillbaka upp när man släpper bromshandtaget?

De fyrkantiga packningsringarna spelar säkert en viktig roll i att se till så att samtliga kolvar dras tillbaka lika mycket men jag har svårt att tro att de självständigt skulle vara tillräckligt för att pressa tillbaka kolven i huvudcylindern. Jag utgår från att returfjädern sitter där av en anledning.

Isf är det nog hemskt jobbigt att cykla
?

Ifall man bara trycker ner mer olja i oket varje gång man bromsar, men att ingenting far tillbaka upp när man släpper bromshandtaget?
Nä, när man släpper bromsen återgår allt såklart till ursprungsläget, Inget far tillbaka in i behållaren när man släpper bromsen(om inte vätskan blivit varm och ökat i volym) och inget tillförs heller om inget läckt ut, men det kanske inte var vad du menade heller,

Bilagor

Exakt är ni övertygade nu ni som har kill/gubbgissat ,svamlat om fjädrar,undertryck och bromsvätska utan att veta ?. .
Har redan sagt flera gånger att jag är med på att det är den fyrkantiga tätningens deformation som är huvudmekanismen för att dra tillbaka kolvarna. Har även påpekat att jag inte säger att du har fel.

Det jag har ställt frågor om är ifall inte huvudcylinderns tillbakadragande påverkar något alls eftersom att det är ett slutet system från och med att hålet till reservoaren passerats.
Hade jag vetat så hade jag inte frågat. Videon du länkar tar inte upp min fråga. Bara för att en bilmekaniker som demonstrerar hur man testar tätningarna inte tar upp något så behöver det inte betyda att det inte finns :)

?

Nä, när man släpper bromsen återgår allt såklart till ursprungsläget, Inget far tillbaka in i behållaren när man släpper bromsen(om inte vätskan blivit varm och ökat i volym) och inget tillförs heller om inget läckt ut, men det kanske inte var vad du menade heller,

Jag menar huvudcylindern. Du pratar om reservoaren, därav förvirringen :)

Exakt är ni övertygade nu ni som har kill/gubbgissat ,svamlat om fjädrar,undertryck och bromsvätska utan att veta ?. .
I videon finns det inget på baksidan som hindrar kolvarna från att pressas tillbaka av fyrkantsringen när han tar bort luftmunstycket. Enkelt jobb för dem. Med vätska i systemet så behöver de hjälp med att flytta undan den, därav returfjädern i huvudcylindern.
Så ja, absolut, fyrkantsringarna är aktiva i tillbakadragandet men de är inte själva tillräckliga i ett vätskefyllt system. Nödvändigt men inte tillräckligt

I videon finns det inget på baksidan som hindrar kolvarna från att pressas tillbaka av fyrkantsringen när han tar bort luftmunstycket. Enkelt jobb för dem. Med vätska i systemet så behöver de hjälp med att flytta undan den, därav returfjädern i huvudcylindern.
Så ja, absolut, fyrkantsringarna är aktiva i tillbakadragandet men de är inte själva tillräckliga i ett vätskefyllt system. Nödvändigt men inte tillräckligt
Jag säger inte emot det, men det borde man kunna testa om man trycksätter reservoaren utan att bromsa med handtaget, då syns det väl om vätskan i sig hindrar tätningens återgående funktion, någon frivillig??

Subsequent release of the brake pedal/lever allows the spring(s) in the master cylinder assembly to return the master piston(s) back into position. This action first relieves the hydraulic pressure on the caliper, then applies suction to the brake piston in the caliper assembly, moving it back into its housing and allowing the brake pads to release the rotor.
Från https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_brake

Ehh fjädern i huvudcylindern är för att trycket ska släppa och inget annat.
Annars skulle man bara kunna bromsa en gång....

Jag säger inte emot det, men det borde man kunna testa om man trycksätter reservoaren utan att bromsa med handtaget, då syns det väl om vätskan i sig hindrar tätningens återgående funktion, någon frivillig??
Vätskan i sig är inget problem. Den har på sin höjd en dämpande inverkan på rörelsen jämfört med då det bara är luft bakom. Bromsoks-kolvarna återgång hindras även av kolven och dess tätningar i huvudcylindern. Den sätter du ur spel om du bara trycker vätska genom reservoaren och så att säga rundar kolven.

Något man däremot skulle kunna testa är att ta bort fjädern. Då ser man om fyrkantsringarna själva förmår pressa tillbaka hela systemet.
Det man med förlorar när man tar bort fjädern är nollställning av systemet via reservoaren men det behövs ju inte för denna typ av test. Om påståendet kring fyrkantsringarnas förmåga stämmer så kommer man däremot att kunna bromsa upprepade ggr. Man tappar så satt säga bara systemets förmåga att nollställa och anpassa sig till slitaget på bromsklossarna.

tanken var ju att runda kolven för att undvika "sugeffektens" inverkan, funkar det lika bra då borde väl fjäderns uppgift snarare vara att återställa kolven i cylindern(som ju har en viss tröghet förstås)istället för att "suga" tillbaka kolven i oket? jag bara spekulerar här nu!

Ett sätt att undersöka vad ett ev undertryck har för effekt vore ju att koppla på en spruta på handtagets luftningsport och testa att trycka samt dra

tanken var ju att runda kolven för att undvika "sugeffektens" inverkan, funkar det lika bra då borde väl fjäderns uppgift snarare vara att återställa kolven i cylindern(som ju har en viss tröghet förstås)istället för att "suga" tillbaka kolven i oket? jag bara spekulerar här nu!
Just det, det borde bli skillnad i hur långt kolvarna går tillbaka. Om fjädern bara är precis stark nog att övervinna kolvens friktion i huvudcylindern borde det bli samma lika medan om den är avsedd att dra in okets kolvar lite extra så blir rörelsen mindre vid aktivering genom reservoaren. Bra!

De fyrkantiga packningsringarna spelar säkert en viktig roll i att se till så att samtliga kolvar dras tillbaka lika mycket men jag har svårt att tro att de självständigt skulle vara tillräckligt för att pressa tillbaka kolven i huvudcylindern. Jag utgår från att returfjädern sitter där av en anledning.

Och om fjädern inhandtaget var dem verkande kraften så skulle det vara svårt att få exakt samma rörelse på alla 4 kolvarna.

Jag tror gummipackningen sköter kolvarna, och ser till att de inte rör sig ojämnt i relation till varandra.

Tror inte heller handtaget skulle gå tillbaka ut utan fjädern.

Det är ett motstånd i flera komponenter i handtaget som måste övervinnas.

//K

Ett sätt att undersöka vad ett ev undertryck har för effekt vore ju att koppla på en spruta på handtagets luftningsport och testa att trycka samt dra

Gör inte det.

Det finns en bladder där inne som inte gillar undertryck.

Fråga mig inte varför jag vet det.

På en avid broms kan du göra så, men inte på en shimano. Kanske heller inte på hope. Jag har bara shimano i princip, men har mekat andra också.

//K

Eftersom jag kör Hope som saknar sprutanslutning vid reservoaren överlåtar jag till någon annan att verifiera detta ?

Tillbaka
Topp