vad har hänt med happy?

• Trådstartare Trådstartare uzac
  • Start datum Start datum
vad har hänt med happy?
s sa:
Rattnalle sa:
...

Jag är fortfarande genuint nyfiken på vad som är så bra med Danmark. Jag har inga illusioner om att Sverige är perfekt men jag inbillar mig inte att det är det någon annan stans eller. Bara annorlunda dysfunktionellt.

De låter skojigt när de pratar och verkar allmänt muntra men det är bara för att vi inte förstår vad de säger. I själv verket är i snitt vartannat ord ett själsord och alla meningar har alltid ett slutkläm om hur idiotiskt och ruttet allting är.

Fråga: Måste jag lägga in en smiley här eller förstår alla ändå att jag skojar? Även Danskar?

Det där sista var på skoj det med om nu någon tvekade...
Jag känner mig både kränkt och tveksam. För säkerhets skull.

vad har hänt med happy?
jonte987 sa:
Rattnalle sa:
Snuten sa:
H. sa:
Snuten sa:
Aron sa:
Jag är halvdansk och uppvuxen i Skåne. Jag har alltid tyckt att det är lite gulligt hur skåningarna med stora längtansfyllda ögon trånar över sundet samtidigt som danskarna besvarar uppvaktningen med en föraktfull blick över axeln.

Det är väl inte konstigt om de föraktar oss kollektivt, vi är ju försvenskade. Vissa mer än andra.
Det handlar inte så mycket om olycklig kärlek för min del, snarare en förnuftig bedömning av situationen vi befinner oss i. Jag har nästan gett upp hoppet om ett svenskt tillfrisknande.

Det roliga är att jag fortfarande inte förstått om du är skåning och tycker det vore bättre att slippa resten av Sverige eller om du bor nån annanstans och vill bli av med Skåne.

Men uppenbarligen tror du iaf att justerade landsgränser är lösning på problemet. Det finner jag intressant.

Jag är skåning. Justerade landsgränser, ja det är ju en radikal lösning. Man kan ju också tänka sig att Danmark ges i uppdrag att kurera Sverige, hela Sverige alltså. Att de tvångsförvaltar Sverige ett par decennier. Radikalt det också men man måste väl få ha sina visioner och drömmar. Inte mera verklighetsfrånvänt än det många andra grupperingar och individer förespråkar idag. Hoppas inte någon tar illa upp.
Jag är grymt nyfiken på vad danskarna gör som är så rätt. Det verkar ju vara ungefär samma cirkus med vissa variationer. Möjligtvis en lite mer liberal inställning till att låta individen skada sin egen kropp på vissa sätt.

Enligt folk som läst om Danmark på nätet så finns där ingen "åsiktskorridor".
I verkligheten får inte ens knegarna på Tuborg dricka så mycket de vill på jobbet längre :(
Fast de får ändå dricka!?! Ok, inte så full som man skulle föredra, men ändå full på jobbet. Jag tycker det låter intressant. Och de där röda korvarna är ju också charmiga.

vad har hänt med happy?
Freddie L sa:
jonte987 sa:
Rattnalle sa:
Snuten sa:
H. sa:
Snuten sa:
Aron sa:
Jag är halvdansk och uppvuxen i Skåne. Jag har alltid tyckt att det är lite gulligt hur skåningarna med stora längtansfyllda ögon trånar över sundet samtidigt som danskarna besvarar uppvaktningen med en föraktfull blick över axeln.

Det är väl inte konstigt om de föraktar oss kollektivt, vi är ju försvenskade. Vissa mer än andra.
Det handlar inte så mycket om olycklig kärlek för min del, snarare en förnuftig bedömning av situationen vi befinner oss i. Jag har nästan gett upp hoppet om ett svenskt tillfrisknande.

Det roliga är att jag fortfarande inte förstått om du är skåning och tycker det vore bättre att slippa resten av Sverige eller om du bor nån annanstans och vill bli av med Skåne.

Men uppenbarligen tror du iaf att justerade landsgränser är lösning på problemet. Det finner jag intressant.

Jag är skåning. Justerade landsgränser, ja det är ju en radikal lösning. Man kan ju också tänka sig att Danmark ges i uppdrag att kurera Sverige, hela Sverige alltså. Att de tvångsförvaltar Sverige ett par decennier. Radikalt det också men man måste väl få ha sina visioner och drömmar. Inte mera verklighetsfrånvänt än det många andra grupperingar och individer förespråkar idag. Hoppas inte någon tar illa upp.
Jag är grymt nyfiken på vad danskarna gör som är så rätt. Det verkar ju vara ungefär samma cirkus med vissa variationer. Möjligtvis en lite mer liberal inställning till att låta individen skada sin egen kropp på vissa sätt.

Enligt folk som läst om Danmark på nätet så finns där ingen "åsiktskorridor".
I verkligheten får inte ens knegarna på Tuborg dricka så mycket de vill på jobbet längre :(
Fast de får ändå dricka!?! Ok, inte så full som man skulle föredra, men ändå full på jobbet. Jag tycker det låter intressant. Och de där röda korvarna är ju också charmiga.

Carlsberg var det visst men i det ingår även Turborg.

Titta så lycklig han är.
Hvergang!
1006748_1200_675.jpg

vad har hänt med happy?
s sa:
Rattnalle sa:
...

Jag är fortfarande genuint nyfiken på vad som är så bra med Danmark. Jag har inga illusioner om att Sverige är perfekt men jag inbillar mig inte att det är det någon annan stans eller. Bara annorlunda dysfunktionellt.

De låter skojigt när de pratar och verkar allmänt muntra men det är bara för att vi inte förstår vad de säger. I själv verket är i snitt vartannat ord ett själsord och alla meningar har alltid ett slutkläm om hur idiotiskt och ruttet allting är.

Fråga: Måste jag lägga in en smiley här eller förstår alla ändå att jag skojar? Även Danskar?

Det där sista var på skoj det med om nu någon tvekade...

Själsord? Typ djuplodande själsliga insikter? Det är väl bra?

vad har hänt med happy?
Okej nog om Skåne nu... Vart har Sixten Fors tagit vägen ? Visst är det ganska tykna svar ibland men han kan ju riktigt mycket om mtb. Väldigt mycket kunskaper. Dock tycker jag man ibland måste få fråga och bilda sig en egen uppfattning utan att bli total sågad. Dock tacksam för ärliga och bra råd.

vad har hänt med happy?
4cyberspace sa:
Okej nog om Skåne nu... Vart har Sixten Fors tagit vägen ? Visst är det ganska tykna svar ibland men han kan ju riktigt mycket om mtb. Väldigt mycket kunskaper. Dock tycker jag man ibland måste få fråga och bilda sig en egen uppfattning utan att bli total sågad. Dock tacksam för ärliga och bra råd.

Han blev bannad i 30 dagar förra veckan.

vad har hänt med happy?
H. sa:
4cyberspace sa:

Haha, va ? Bannad för allmänt tykna svar eller något specifikt inlägg ?

vad har hänt med happy?
4cyberspace sa:
H. sa:
4cyberspace sa:

Haha, va ? Bannad för allmänt tykna svar eller något specifikt inlägg ?

För att han inte kan hålla sig på mattan när någon säger emot honom. Han blev avstängd en gång i våras också av samma anledning och uppenbarligen lärde han sig inget av det.

vad har hänt med happy?
ooms sa:
Troligtvis ingen då mtb-geometri etc är subjektiva saker.

Precis, geometri är inte svart och vitt. Vilket iofs betyder att jag har rätt för det har jag alltid hävdat.[/quote]

Jag älskar att man hävdar att man har "rätt" för att geometrin är "modern". Själva epitetet modern betyder ju att den är föränderlig.

vad har hänt med happy?
RockyM sa:
Modern betyder aktuell, nutida. Så det som var modernt 1998 är omodernt 2020!?
Så behöver det inte vara. Det beror ju på vad som har hänt under åren. På cykelfronten har det dock faktiskt hänt en hel del.

Lite tröttsamt med de som försöker göra ”modern geo” till ett skämt. Jag har förståelse för stressen att hänga med i utvecklingen i hobbyn, men är rädd att folk nya på Happy kan missta frustrationen för relevanta invändningar. Själv är jag nog lite trendkänslig och nyfiken men har nog ändå hoppat över två av tre trender under åren. Jag var tidig med tvådelat fram, men sen med singel. Hoppade över 29” och gick direkt på 27,5”. Osv. Men vid de tillfällen när jag ska uppdatera rejält har jag försökt hamna rätt med standarder och annat, för att framtidssäkra.

Min favoritcykel under åren är nog min första ”finare” Mtb, en 26” Sworks M4 med sjukt brant 80mm gaffel med titanfjäder. Helt underbar. Den cykeln jag har suttit bäst på och cyklat längst och mest med var en Radon Fs 26”. Underbara cyklar och fina minnen.

Jag har nu en ny fs 100mm med modern geo, trivs också på den men har inte bondat med den på samma sätt som en del av mina gamla cyklar ännu. Den är annorlunda. Säkrare, något sävligare, dyrare, snabbare.

Vad ska man rekommendera till en nybörjare då? Den gamla drömhojen man hade när man var ung och starkare? Eller den nya konstiga? Till att börja med ska man nog ha egen erfarenhet, internetteori är inte samma sak som att prova själv. Och då menar jag alltså inte bara erfarenhet av det gamla. :-)

Min erfarenhet gör att jag är på Sixtens sida. Modern geometri ger en cykel som bör tilltala de flesta bättre. Så stressa av, bara för att ni inte är där (än?) så behöver ni inte försöka sabba för andra.

vad har hänt med happy?
Freddie L sa:
Min erfarenhet gör att jag är på Sixtens sida. Modern geometri ger en cykel som bör tilltala de flesta bättre. Så stressa av, bara för att ni inte är där (än?) så behöver ni inte försöka sabba för andra.
+1

vad har hänt med happy?
Freddie L sa:
Vad ska man rekommendera till en nybörjare då? Den gamla drömhojen man hade när man var ung och starkare? Eller den nya konstiga? Till att börja med ska man nog ha egen erfarenhet, internetteori är inte samma sak som att prova själv. Och då menar jag alltså inte bara erfarenhet av det gamla. :-)

I mångt och mycket är jag också på Sixtens sida men när en nybörjare kommer in och vill börja med sporten för en billig peng så överöses de ofta av "ocyklingsbar", "värdelösa växlar", "de där går inte att bromsa med", "med så brant headangle kommer du stupa över varenda rot" och så vidare. Inte bara av Sixten utan av många andra också. Just nu finns det bara en cykel under 10kkr som nybörjare vågar köpa pga det.

Vi som cyklar på billiga cyklar vet att det går att ha kul på dem också trots att de kanske har två grader brantare HA eller bara 2x10 eller Tektrobromsar. När det dessutom inte går att ifrågasätta denna sanning blir det bara trist och det har gjort att jag inte ens går in och ger nybörjare förslag.

vad har hänt med happy?
GustafH sa:
Freddie L sa:

I mångt och mycket är jag också på Sixtens sida men när en nybörjare kommer in och vill börja med sporten för en billig peng så överöses de ofta av "ocyklingsbar", "värdelösa växlar", "de där går inte att bromsa med", "med så brant headangle kommer du stupa över varenda rot" och så vidare. Inte bara av Sixten utan av många andra också. Just nu finns det bara en cykel under 10kkr som nybörjare vågar köpa pga det.

Vi som cyklar på billiga cyklar vet att det går att ha kul på dem också trots att de kanske har två grader brantare HA eller bara 2x10 eller Tektrobromsar. När det dessutom inte går att ifrågasätta denna sanning blir det bara trist och det har gjort att jag inte ens går in och ger nybörjare förslag.
Det har du helt rätt i. För j-la osympatiskt, och opedagogisk ton i de där trådarna. Och första cykeln blir ju aldrig rätt ändå, nästan ingen mening att försöka göra ”optimala” köp då. Det allra viktigaste är att man tycker cykeln är snygg.

Men jag håller nog fast vid min poäng, trots att jag själv har haft som roligast på en cykel som de flesta här nog inte ser som skogsduglig alls idag, att de flesta har roligare på en modern geo. Så säkraste internettipset bör nog bli åt det hållet.

vad har hänt med happy?
RockyM sa:
vad är den nya cykeln för nått?
Säg nått som var modernt 1998 som fortfarande är modernt 2020?
En Intense Sniper XC. Inte Sixten approved. Ocyklingsbar pga att baktriangeln är mjuk som spaghetti.

Frimärken är väl fortfarande rätt populära? De har nog utvecklats lite de också, men än har inte frankeringsmaskinerna tagit över!?!

vad har hänt med happy?
Enligt postnord så har populariteten minskat så helst vill de bara dela ut post ibland.
Ines trodde väl 1996 att internet var en fluga (vilket var en felbedömning enlige henne själv).
Kanske borde förtydligat med modernt på en cykel?

vad har hänt med happy?
Atlas sa:
RockyM sa:
Modern betyder aktuell, nutida. Så det som var modernt 1998 är omodernt 2020!?

Ja. Men det betyder inte att det som är modernt är "rätt". Och att man måste bli förbannad på de som har en annan preferens.

Detta är mode men är det rätt?
För att kunna tala i termer av ”modernt” och ”omodernt” bör det ju skett en förändring som är igenkänningsbar för betraktaren. I fallet med mode vet jag inte vad som driver förändringen, men på Mtb-sidan menar jag att det är förbättring av funktion som driver på. Självklart stämmer inte detta helt och fullt, ibland får man en känsla att saker förändras bara för att (lura folk att köpa nytt). Jag tror att utvecklingen ibland går åt fel håll eller tillslut kanske för långt. Men över tid så sker en förbättring av funktionen. Vi får väl se om ”modern geo” känns lika ute som RS1-gafflar om några år.

Det som stör mig är att ni som stör er på de som förespråkar det nya sällan ger några skäl. Det blir ofta luddiga plattityder, eller invändning mot någon detalj som ser lustig it på pappret eller någon anekdot om någon som i ett specifikt fall minsann trivs bättre på en helt annan typ av cykel. Er skulle jag vilja byta cykel med. Alltså min Sniper rör ni inte, men ni kan få ta min Sworks från -04(?)med 80mm fram. Så får vi se vad ni säger då. ”Modernt behöver inte vara rätt”. Nej, men utvecklingen generellt under de snart 20år jag cyklat har gett cyklar man har roligare på. Det är min erfarenhet.

vad har hänt med happy?
Jag tror inte problemet är modernt kontra omodernt utan att det finns dom som totalt ratar det omoderna som att det aldrig har fungerat med dessa förhistoriska monster.

Det är helt okej att säga 2020 årsmodell är bättre, men att säga att 2018 årsmodell är SKIT är ju som att säga att 2020 årsmodell kommer vara skit om två år. Varför skall man köpa den om allting blir obrukbart om två år för att modepolisen säger det?

Kan meddela att samtliga mina cyklar jag haft har gått att cykla i samma skog som alltid funnits, skogen ändrar inte form i takt med cykelutvecklingen.
Det är en helt annan femma dock om man skall vara tävlingsinriktad, då kan ju vissa cyklar "vara omöjliga att vinna på" tack vare moderna innovationer.
Men cykling är inte bara tävling, cykling är allt mellan "ta sig från A till B" till "vinna Tour De France".

vad har hänt med happy?
Och jag menar att det är ni, ska vi kalla er ”traditionalister” (när det passar er) som har den bilden. Jag märker inte av något ”förakt mot gammalt” här på forumet, tvärtom en hel del nostalgi. Av någon anledning tolkar ni en rekommendation av något som ni inte har som en personlig förolämpning? Det känns faktiskt så.

Jag tror att inte ens Sixten egentligen menar att en två år gammal cykel är SKIT, trots att jag medger att han skriver liknande saker. Jag ska inte försöka tolka varför han använder s

vad har hänt med happy?
...ådana uttryck, men jag gissar att det är ett drastiskt pedagogiskt grepp. :-)

Att försöka få en nyköpare att köpa en framtidssäkrad cykel är inte detsamma som kritik mot de som cyklar på en äldre cykel. Det borde inte vara så svårt att förstå.

vad har hänt med happy?
Om en köpare kan välja mellan cykel A och B, där priset inte skiljer och båda passar ändamålet, men A har en omodern geometri och gamla standarder, medan B är senaste snittet, varför ska man inte rekommendera B?

Andrahandsvärdet kommer vara högre, det kommer vara lättare med reservdelar och troligen är den bättre. Den genomsnittlige cyklisten kör bättre på en modern cykel.

vad har hänt med happy?
Jag håller verkligen med om att cykling inte behöver vara en tävling. Trots det verkar det som en del folk är beredda att betala mycket pengar (och utmana sedvanor) för att få köra snabbare, längre och uppför brantare backar.

vad har hänt med happy?
När Sixten orkar har han också förklarat att det är priset som är för högt om cykeln är "omodern" och nån gång gått med på att "till det priset är den bra".
Det är väl just de drastiskta pedagogiskta greppen som inte riktigt platsar i offentligheten. Det blir kanske inte alltid bra när man ska uppfostra folk på ett forum. Oavsett om det är noobs eller sociopater.

vad har hänt med happy?
Freddie L sa:
Och jag menar att det är ni, ska vi kalla er ”traditionalister” (när det passar er) som har den bilden. Jag märker inte av något ”förakt mot gammalt” här på forumet, tvärtom en hel del nostalgi. Av någon anledning tolkar ni en rekommendation av något som ni inte har som en personlig förolämpning? Det känns faktiskt så.

Jag tror att inte ens Sixten egentligen menar att en två år gammal cykel är SKIT, trots att jag medger att han skriver liknande saker. Jag ska inte försöka tolka varför han använder s
Jamen han säger ju saker som "värdelös", "omöjlig" och "skit".
Det behöver inte vara gammalt för att få den stämpeln av honom, utan bara hans egen bild.

Klart som spad att man tolkar det som förakt och dessutom helt och hållet felaktigt.
Hur kan det bli en personlig förolämpning när jag inte äger en enda av dom han märkt som skit?
Det är en förolämpning mot cykelintresset i helhet när det kommer in folk som skall bestämma åt alla andra, fastän dom inte har den maktpositionen att göra det.

Som sagt, ingen har problem med folk som säger "denna är bättre än den andra för att..."
Men när folk kommer och skriker "SKIT" om allt som inte är deras favorit, ja då låter det väl mer som att översittaren tar det personligt att det finns folk som gillar saker han/hon inte själv tycker om.

vad har hänt med happy?
RockyM sa:
Det finns en hel del som påstår att Nokia 3310 var den bästa mobil de haft.. ;)
Det var den också. Om man ser det till en TELEFON och inte en bärbar dator.

Om jag skulle välja mellan den senaste modellen smarttelefon och Nokia 3310 idag och det ENDA jag någonsin skulle ha den till var att ringa samtal så skulle jag ta 3310 alla dagar i veckan.
Att vi använder telefonerna till mer än att ringa och ta emot samtal idag är inte relevant för hur förträfflig 3310 är.

vad har hänt med happy?
VättleBökaren sa:
Freddie L sa:

Jamen han säger ju saker som "värdelös", "omöjlig" och "skit".
Det behöver inte vara gammalt för att få den stämpeln av honom, utan bara hans egen bild.

Klart som spad att man tolkar det som förakt och dessutom helt och hållet felaktigt.
Hur kan det bli en personlig förolämpning när jag inte äger en enda av dom han märkt som skit?
Det är en förolämpning mot cykelintresset i helhet när det kommer in folk som skall bestämma åt alla andra, fastän dom inte har den maktpositionen att göra det.

Som sagt, ingen har problem med folk som säger "denna är bättre än den andra för att..."
Men när folk kommer och skriker "SKIT" om allt som inte är deras favorit, ja då låter det väl mer som att översittaren tar det personligt att det finns folk som gillar saker han/hon inte själv tycker om.
Ok. Vi hade (eller mest jag med mig själv ärligt talat) en diskussion om varför en del tar illa vid sig när ”modern geometri” kommer på tal, och reflexmässigt måste skriva nåt dumt.

Om jag tolkar dig rätt hör du inte till den skaran? Toppen! Däremot får jag intrycket att happynicket Sixten har gjort dig upprörd? Det är ok, men inte exakt vad vi (jag) diskuterar just nu.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp