Vad har ni under cykeljackan vid minusgrader?

Woody

Ny medlem

Hur funkar understället "Pro Warm" av Craft? Någon som vet var man hittar Craft-grejer till något lägre priser?

Beror på hur länge jag cyklar. På en pendlingstur har jag bara ett lager (tjockare funktionstyg, inte vindtätt) på armarna. Funkar fint ner till minus sju (kallare har det inte varit än) eftersom jag blir varm under cyklingen och är framme på under 20 minuter. Hinner inte bli kall. Däremot har jag en ganska tät fleece-aktig väst på också.

På längre rundor har jag som ovan fast ett termounderställ. Blåser det mycket en tunn skaljacka också.

Underställströja (och byxor om mer än 5-) (eller MINDRE än 5- kanske det ska va...:-)
och fleeceväst under jackan. Tunna neoprenshorts under tightsen är oxå fint när det kyler på lite.

Woody skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har ni under cykeljackan vid minusgrader?
Om man inte cyklar: En liten flaska whisky.

Endura Stealth jacka med Icebreaker underställ. Jackan är det klart bästa klädköpet jag gjort i mitt vuxna liv. Grym passform och funktion, snygg och dyr...

http://www.endura.co.uk/Product.aspx?dept_id=123&prod_id=141

/L

edit: Missade att frågan var om vad som bars under jackan. Hur som helst så med den jackan så behöver man inte så mycket. Runt nollstrecket så räcker det vid pendling med en kortärmad Icebreaker, kryper det ner mot -5 så tar jag en långärmad dito.

Senast redigerad av en moderator:
tmalm, neoprenshorts? Vad är det för produkt. Hur andas det egentligen? Jag har svårt att hålla mig varm om baken i längden. Hur funkar dessa neoprenshorts?

Underställsväst, tunn fleece. Tjockare underställ om det är kallare. Och ett till lager om det är ännu kallare.

igår startade vi i vad som påstås vara allt mellan minus 18 till -12 grader.

Jag hade 1x när brynja, 1x Tunnt ullunderställ och en kortärmad cykeltröja under min windstoperjacka, det funkade fin fint.

Beror på vilken jacka jag väljer, temperaturen samt hur länge jag planerar att vara ute.

42 är kanske svaret?

/G

1 st craft underställströja ned till ca -7.
2 st craft underställströja mellan ca -7 - -15.
2 st craft underställströja + långärmad cykeltröja under -15.
Sliten Activentjacka ytterst.

Ner till -4 till -5

Craft underställspolo
Långärmad cykeltröja
Softschellväst
Windstopperjacka

Under minus 5

Underställ
Microfleccetröja
Vadderad vinterjacka (cykel)

Något år när det var riktigt jävla kallt körde jag med Helly Hansens seglar fleeceställ.
Det är som långa tights med hängslen fast i tjock och varm fleece plus tillhörande jacka. Då var man inte kall :)

tmalm, neoprenshorts? Vad är det för produkt. Hur andas det egentligen? Jag har svårt att hålla mig varm om baken i längden. Hur funkar dessa neoprenshorts?

-Det är short i neoprene, typ vulcanskydd som kan köpas på intersport o dyl. mina är 1.5mm.
Andas gör de inte alls så det blir lite "fuktigt" under men varmt och om det är blött ute så slipper man att få rumpan sprayad med 0-gradig lera. De tål fartvind på landsväg väldigt bra oxå.
Jag använder mina till allt- surfing, springa, cykla, åka skidor...

Jag har 45 min pendelcykling till jobbet. Om jag klär mig så tunnt att jag ska klara ett långpass utan att svettas för mycket (jag svettas ymnigt)så fryser jag upp mot en halvtimme innan värmen kommer (jag pendlar inte i tokmaxtempo). Då har jag 10-15 min kvar i behaglig klädsel.

Då är jag hellre varm och go i 30 min och något för varm i 15 min.

Jag har (minusgrader)
Yllesocka, MT50 och Neopreneöverdrag
Craftkallingar, gundekallingar och flossade Brikotights med vind/vattenpaneler på fronten
Fisknätslinne, underställ och flossad cykeljacka med windstopperfront. Kompletterar överkroppen med funktionsT-shirt eller en underställströja till om jag känner mig kulen (ofta:)
Tunn hjälmmössa för hockey
Handskar efter väderlek.

Det funkar att ha rätt mycket med lager under om man kör med klassiska cykelkläder där hela baksidan är öppen för utandning av kroppsodörerna. Har jag täta jackor (windstopper/goretex) svettas jag sönder oavsett antal lager under.

Jag körde med trippla underställ (alla av olika märken), kortärmad cykeltröja + Briko-jacka i västerås i helgen (-18). Funka hur bra som helst!

rooth skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har just upptäckt Crafts Pro Zero underställ
> med Windstopper. Funkar hur bra som helst. Även
> fast man har vindtät jacka hjälper det extra
> vindskyddet att hålla lite extra värme, utan att
> man blir övervarm.
>
> http://www.craft.se/index.php?id=pro_zero_ws_men&L
> =1

Håller med om det.

Överjävligt bra underställ till allt där man får fartvind mot sig.

Jackan är en Craft med Windstopper och brallorna ett par Northwave med Windstopper.
Ner till -2 långärmad supertröja upptill och korta cykelbyxor med långbrallorna över.
-2 - -6 samma supertröja och en långärmad cykeltröja. Knickers under långbrallorna.
-6 - -276 Byter ut cykeltröja mot en microfleece och kompletterar benen med knävärmare.
På händerna har jag ett par Craft Lobster med fleece- eller yllevante inuti beroende på temp.

/steen

OskarH & rooth kan bara instämma i ert omdöme.

Craft Pro Zero med Windstopper e det som gäller numera.

Hyffsat billiga med tanke på funktionen, har både under och överdel dvs långkalsonger och långärmad tröja.

Enda undeställströjan jag använt utan att bli kall över njuren (har bara en)

Jag har ett billigt syntetunderställ om det är lagom kallt. Om det är svinkallt eller en lång sträcka (över 2 tim) ett ylleunderställ också.
/Erik

Önskar rekommendera denna merinoullströja:

http://www.swrvestore.com/servlet/Detail?no=61

Skönaste ullundertröjan med perfekt cykelrygg. Varmare än motsvarande Icebreaker pga den lite mer frotté-igare textilen.

Tips till ICEbreaker-köpare: www.bivouac.co.nz just nu REA på massor av ICEBREAKER, gratis frakt från NZ över ett visst belopp. Med dagens kurs och med slumpvis tull så blir det billigt.

Tillbaka
Topp