Vad heter detta verktyg och hur använder jag det?

Gubbcyklist

Aktiv medlem
IMG_20170514_190345.jpg

Som rubriken säger? Del i en verktygssats. CR-V gissar jag står för materialet och 10 dimensionen, d.v.s. 10 mm. Det fyrkantiga "hålet" passar i spärrskaftet.

Hur f*n använder jag delen?

Zåsna sa:

"OBS! Glöm inte att skruva ner momentet till noll när du är klar, då momentnyckeln är fjäderbelastad så mattas annars fjädern och momentnyckeln kommer visa ett högre värde än den ger." Citatet är hämtat från länken. Hur allvarligt ska man ta det? Min momentnyckel som nästan bara används till att dra fast kassetter står alltid på 40Nm.

Bele sa:
Zåsna sa:

"OBS! Glöm inte att skruva ner momentet till noll när du är klar, då momentnyckeln är fjäderbelastad så mattas annars fjädern och momentnyckeln kommer visa ett högre värde än den ger." Citatet är hämtat från länken. Hur allvarligt ska man ta det? Min momentnyckel som nästan bara används till att dra fast kassetter står alltid på 40Nm.

Om det är riktigt fjäderstål i den så lär den inte mattas ett jota. Väldigt billiga momentnycklar har möjligen fjäder av nåt riktigt fulstål, och då kanske man ska följa den regeln.

Edit: Vad gäller kråkfoten så är det vettigt att sätta momentnyckeln 90° mot ingreppet i andra delen så att säga. Annars får man högre moment än vad momentnyckeln visar, eftersom hävarmen blir längre. Det blir värre ju kortare skaftet på momentnyckeln är.

Senast ändrad:
Det där med 90° har jag läst på om förr, men hur blir det egentligen? Med en normal kråkfot och ett normalt skaft blir det nog inte så stora skillnader, men tänk ett extremfall istället med typ 1 meter kråkfot och 1 dm skaft. Självklart skulle det aldrig användas... Dock skulle det bli väldigt konstigt och eftersom det är konstigt borde även en normal konfiguration fela åt något håll.

Hävarm bestäms av avståndet mellan den punkt där du trycker och den punkt som ska rotera. Sen kan vevar eller i detta fall kråkor och skaft snirkla sig hur som helst mellan dessa punkter.

http://fysikguiden.se/kraftmoment/

Bilagor

• _20170517_061032.JPG
    _20170517_061032.JPG
    75.9 KB · Besök: 161
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp