Vad heter hjul-spacern jag behöver?

Helaskiten

Aktiv medlem
Så mitt hjul på fronten vill alltså för långt till vänster och kommer allt för nära gaffeln. Det är inget fel på ekerspänningen så det rullar som det ska i en rät vinkeln.
Men det är för långt till vänster och kommer för nära gaffeln därför på den sidan.

Vilken typ av spacers finns det till den här typen av hjul där man spänner på hjulet med ett sånt här spänne? Jag har sett den andra typen av spacers som används till hjul med fastsittande axel men vet inte riktigt vad spacers till den här typen heter.
Kunde någon skicka länk till var jag kan köpa sådana på nätet och tala om för mig vad de heter så att jag kan söka efter det själv även :).

Bilagor

• spacerbild2.png
    spacerbild2.png
    153.7 KB · Besök: 85
  • spacerbild3.png
    spacerbild3.png
    174.4 KB · Besök: 99
  • spacerbild.png
    spacerbild.png
    164.4 KB · Besök: 83
Jag är skeptisk till att sätta en spacer för att pressa ut gaffelbenen är lösningen på ditt problem. Vad är ditt problem? Är det ovackert, drar cykeln snett, slår däcket i gaffeln?

om du vänder på hjulet, går det då närmare andra gaffelbenet? är så fallet behöver hjulet dishas, dvs justeras i sidled.

om det efter vändning fortsätter liga nära samma gaffelben som förut, är antingen gaffeln snedböjd, eller ligger något emellan så axeln i inte kommer i korrekt läge?

Jag förstår inte riktigt...Har detta uppkommit nu? Ser ut som att du har skivbroms, eller ser jag fel?

Jag har fått göra så med ett 130- hjul i en 135 ram. En 5 mm rostfri fjäderbricka på var sida gör susen.
Men nog är 100 mm standard på alla lvg- framgafflar om de inte är uråldriga? (Dvs 90 mm)

om du vänder på hjulet, går det då närmare andra gaffelbenet? är så fallet behöver hjulet dishas, dvs justeras i sidled.

om det efter vändning fortsätter liga nära samma gaffelben som förut, är antingen gaffeln snedböjd, eller ligger något emellan så axeln i inte kommer i korrekt läge?
Ser ut såhär. Tror inte det är ekrarna alltså. Utan att den bara är närmre på ena sidan. Jag missade att det var så först:

så då är det ett enkelt jobb att disha om hjulet. köp en bra ekernyckel:)
Så problemet är ekerspäningen på hjulet? Är du 100? ?

Lutar för mycket åt ena sidan? Inte en spacer som behövs här som jag trodde. Kan ju vara att den jag inhandlade däcket av har satt spacers i fel ordning. Men du tror det är ekerspänningen som drar för mycket åt ena sidan? ?

Är det en lång spacer eller två kortare på den här bilden?
Tycker det borde vara symmetriskt iom fälgbromsat framnav

Bilagor

• IMG_1608.png
    IMG_1608.png
    520.3 KB · Besök: 41
Så problemet är ekerspäningen på hjulet? Är du 100? ?

Lutar för mycket åt ena sidan? Inte en spacer som behövs här som jag trodde. Kan ju vara att den jag inhandlade däcket av har satt spacers i fel ordning. Men du tror det är ekerspänningen som drar för mycket åt ena sidan? ?
om felet sas byter sida när du vänder hjulet i gaffeln, sitter felet i hjulet. om någon fipplat med diverse spacers kan ju det förstås påverka, men passar hjulet breddmässigt i gaffeln är oavsett det rätta att disha om hjulet

vore hjulet är felfritt och centrerat, och felet inte byter sida när hjulet vänds, sitter felet i gaffeln. ett besvärligare läge.

om felet sas byter sida när du vänder hjulet i gaffeln, sitter felet i hjulet. om någon fipplat med diverse spacers kan ju det förstås påverka, men passar hjulet breddmässigt i gaffeln är oavsett det rätta att disha om hjulet

vore hjulet är felfritt och centrerat, och felet inte byter sida när hjulet vänds, sitter felet i gaffeln. ett besvärligare läge.
Hmm det är ju centrerat när det spinner. Men det bör oavsett dishas då? Eftersom det är på ena sidan det ligger nära gaffeln?

Är det något sånt här som han gör i videon?

Det byter sida. Ska jag disha då eller?

Förstår inte riktigt termen. Är det samma sak som truing bara att man drar allt lika mycket åt ena sidan?

Eller är det någon som har en bättre video på dishning? Vet inte om den här videon gör det som jag fiskar efter ?
Börja med att testa hjulet i en annan framgaffel. Montera det åt "bägge hållen" och se att förskjutningen på hjulet ändras när du vänder på det.

Dishning är i princip att släppa ekrarna på ena sidan och dra åt på andra sidan.
Gör små justeringar och kontrollera ofta

Dishing handlar om att ett hjul kan vara helt rakt men att centrum av fälgen inte hamnar i mitten av ramen (mitten av navet).

Du löser det som du säger genom att skruva lika mycket på alla ekrar som går till den sida åt vilken fälgen ska flyttas. När du har gjort det kan du behöva finjustera rakheten igen.

Dishing handlar om att ett hjul kan vara helt rakt men att centrum av fälgen inte hamnar i mitten av ramen (mitten av navet).

Du löser det som du säger genom att skruva lika mycket på alla ekrar som går till den sida åt vilken fälgen ska flyttas. När du har gjort det kan du behöva finjustera rakheten igen.
Okay.

Så det här gör alltså inte att hjulet blir skevt i sin helthet trots att man då avbalanserar det mer åt en sida?
Mitt ligger ju rätt i sin bana om man ser på det avseende rakheten. Där emot ligger det ju nära ena fälgen på grund av att det saknas spacer(eller varför vet jag inte riktigt).

Men då blir alltså inte hjulet mer skevt av en så kallat diskning(dishing :) vad är det svenska ordet?).
Utan det är en helt legitim teknik då. Okay.

Cannondale bygger t.ex. med AI ekring på vissa modeller från fabrik, vilket i kort innebär en förskjutning av fälgen gentemot navets mitt - inget konstigt i sig.

Det finns ett inte alls oävet verktyg att skaffa till sin samling när man håller på med hjul.
Finns även billigare än Parktool
Visa bilaga 708656
de mest onödiga verktyget i hela verkstan ;) iaf för min del då jag tycker det är betydligt enklare att disha hjulet i riktstället alt om de är "on the fly" och ja inte har riktstället på plats så grovdisha och grovrikta i cykelramen/framgaffeln med hjälp av två buntband

de mest onödiga verktyget i hela verkstan ;) iaf för min del då jag tycker det är betydligt enklare att disha hjulet i riktstället alt om de är "on the fly" och ja inte har riktstället på plats så grovdisha och grovrikta i cykelramen/framgaffeln med hjälp av två buntband
Om man har ett riktställ, plats för det och bygger hjul, absolut.
Centrering är dock besvärlig med buntband om de inte är exakt lika långa.

Är det inte ett framhjul som TS undrar om? Cannondale har väl bara AI på bakhjulen?

Vidare skulle inte jag rekommendera att man som novis ska börja disha om hjul!?

jag tycker TS ska gå till en cykelbutik med verkstad, de kommer sannolikt kunna hjälpa dig direkt.

Är det inte ett framhjul som TS undrar om? Cannondale har väl bara AI på bakhjulen?

Vidare skulle inte jag rekommendera att man som novis ska börja disha om hjul!?

jag tycker TS ska gå till en cykelbutik med verkstad, de kommer sannolikt kunna hjälpa dig direkt.

Absolut, AI är bak, men principen är densamma.

Att centrera om fälgen är ingen raketforskning direkt så om TS inte är superavigt inställd mot att skruva själv tycker jag man ska prova :)

Absolut, AI är bak, men principen är densamma.

Att centrera om fälgen är ingen raketforskning direkt så om TS inte är superavigt inställd mot att skruva själv tycker jag man ska prova :)
Ja framdäck. Jag bara tog den videon som ett exempel på när jag frågade vad dishning/diskning är.

Jag har ju truat hjul förut när de har varit skeva. Med buntband eller penna fastklistad på sidorna. Inte superbäst på detta men jag tror att det ska gå bra om det är ungefär samma det här.

Tänker att man bara drar lika mycket på alla ekrar över hela hjulet, och spänner åt ena sidan, så borde det bli bra? Är väl som när man truar ett hjul bara att man gör det mer åt en sida över hela hjulet? Istället för att strama upp enskilt skeva regioner på hjulet.

Ja framdäck. Jag bara tog den videon som ett exempel på när jag frågade vad dishning/diskning är.

Jag har ju truat hjul förut när de har varit skeva. Med buntband eller penna fastklistad på sidorna. Inte superbäst på detta men jag tror att det ska gå bra om det är ungefär samma det här.

Tänker att man bara drar lika mycket på alla ekrar över hela hjulet, och spänner åt ena sidan, så borde det bli bra? Är väl som när man truar ett hjul bara att man gör det mer åt en sida över hela hjulet? Istället för att strama upp enskilt skeva regioner på hjulet.
Man får släppa lika mycket på ena sidans ekrar som man spänner på andra sidan, om man ska flytta hela fälgen i sidled.

Fast det är inte så enkelt. Suck, alltid dessa förenklingar av verkligheten. Kan ni inte istället för att bara dra till med "disha om, det är inte så svårt, köp det här verktyget som inga hjulbyggare använder och en ekernyckel så löser det sig nästan av sig själv yadayada" tydligt förklara för TS vad hen behöver tänka på? Vad tror ni händer när någon som tror att "det bara är att spänna åt allt lika mycket" justerar dishningen på sitt hjul? Jo, det kommer vara snett så in i bänken. Vad händer om TS dishar om och lyckas bra, men att hälften av ekrarna inte längre har tillräcklig gänggång i nipplarna, eller om hälften av ekrarna sticker in i fälgen?

Fattar inte vad ni bidrar med. Ett behov av att skriva saker på internet?

Jag själv kommer inte heller lämna en utförlig beskrivning, men det är för att jag tycker TS ska avstå egen justering och istället lämna in hjulet till en verkstad och få det fixat snabbt och lätt. När hen istället på eget bevåg finner ett nytt intresse i att bygga hjul från grunden eller dylikt blir det en annan sak.

Fast det är inte så enkelt. Suck, alltid dessa förenklingar av verkligheten. Kan ni inte istället för att bara dra till med "disha om, det är inte så svårt, köp det här verktyget som inga hjulbyggare använder och en ekernyckel så löser det sig nästan av sig själv yadayada" tydligt förklara för TS vad hen behöver tänka på? Vad tror ni händer när någon som tror att "det bara är att spänna åt allt lika mycket" justerar dishningen på sitt hjul? Jo, det kommer vara snett så in i bänken. Vad händer om TS dishar om och lyckas bra, men att hälften av ekrarna inte längre har tillräcklig gänggång i nipplarna, eller om hälften av ekrarna sticker in i fälgen?

Fattar inte vad ni bidrar med. Ett behov av att skriva saker på internet?

Jag själv kommer inte heller lämna en utförlig beskrivning, men det är för att jag tycker TS ska avstå egen justering och istället lämna in hjulet till en verkstad och få det fixat snabbt och lätt. När hen istället på eget bevåg finner ett nytt intresse i att bygga hjul från grunden eller dylikt blir det en annan sak.
har du käkat extra mycke bittermandel till frukost? klarar inte ekrarna den justering som behövs i detta fallet e de f*n riktigt illa byggt i så fall... lämnar du själv in all reparation och service till verkstad ? TÄNK om du gör nått fel till och med pumpa däck e ju livsfarligt... de kan bara proffs göra på rätt sätt....

om man inte testar så kan man aldrig lär sig...

Så mitt hjul på fronten vill alltså för långt till vänster och kommer allt för nära gaffeln. Det är inget fel på ekerspänningen…
Disha om jul är inget jag skulle rekommendera någon att göra själv.

Lite mer information skulle nog vara bra.

+ Stämmer det att det är en fatbike?
+ Är det originaldelar eller håller du på att bygga ihop en cykel på egen hand?

Tror inte att det finns någon adapter, men någon med kunskap om fatbikes kanske kan svara på om det är rätt nav till att börja med?

Det ligger en hel i det men det får väl vara eget ansvar.
Det är svårt att veta. När kalle skruvade isär naven trodde jag aldrig de skulle rulla igen men 20 minuter senare vara kulorna tillbaka och spänning justerad.

har du käkat extra mycke bittermandel till frukost? klarar inte ekrarna den justering som behövs i detta fallet e de f*n riktigt illa byggt i så fall... lämnar du själv in all reparation och service till verkstad ? TÄNK om du gör nått fel till och med pumpa däck e ju livsfarligt... de kan bara proffs göra på rätt sätt....

om man inte testar så kan man aldrig lär sig...
Varför inte? Det är ju ett utmärkt sätt att lära sig hur ett hjul är uppbyggt och fungerar.
Bra, skriv ihop en tydlig instruktion för hur TS ska göra då, utan att göra bort sig på bland annat det jag tar upp i mitt föregående inlägg.

Jag tror inte ni kan något om detta utan mest är tyckare som tycker saker. Mycket snack, lite verkstad och det där.

Kan och kan...Man vill väl lära sig saker? Och så svårt är det ju inte att förstå hur en fälg kan flyttas i sidled över navet. Och ja, jag har byggt hjul många gånger där jag har listat ut hur detta går till.

Till TS:

Jag tycker du ska dra förbi din lokala cykelbutik och höra om de kan hjälpa dig. Tycket du att det ändå är värt ett försök att ge sig på dishningen själv tycker jag du ska köra vidare med eventuella frågor i hjulbyggartråden. Där får man ofta matnyttiga och kunniga svar (många rutinerade som får notiser från den tråden, medan de kan missa denna tråd då den inte uttryckligen riktar sig mot hjulbygge).

En liten tanke som slog mig när jag såg bilden på ditt hjul var att jag vet att någon av Surlys fatbikemodeller har en gaffel där man ska kunna ha ett bakhjul monterat fram (eller något i den stilen), för att få extra redundans i sin cykling om något havererar. Man har ett bakhjul med frihjul eller fastnav så om växelsystemet eller frihjulet i bakhjulet går sönder så byter man plats på hjulen och cyklar vidare. Är det en sådan cykel du har så skulle det kunna förklara eventuella märkligheter med hjulet.

Kan och kan...Man vill väl lära sig saker? Och så svårt är det ju inte att förstå hur en fälg kan flyttas i sidled över navet. Och ja, jag har byggt hjul många gånger där jag har listat ut hur detta går till.
Dina bidrag är ju verkligen tunna, måste jag säga. Denna gången svarade du iallafall när du fick mothugg. Fortfarande totalt innehållslöst, men ändå.

Hur är väl inget problem. Precis som du säger är problemet hantverket i att se till att hjulet fortfarande är rakt.....och att det inte ska vara som det är Hur fan blev det fel dishat?

Dina bidrag är ju verkligen tunna, måste jag säga. Denna gången svarade du iallafall när du fick mothugg. Fortfarande totalt innehållslöst, men ändå.
Jag förstår faktiskt inte alls din agenda här? Att man aldrig ska försöka lära sig själv, utan lämna in till verkstad?
Och se'n tycker jag du har en rätt oskön attityd också...Vi är ju här för att både lära oss och komma med tips.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp