Vad räknas som "unsafe speed" för cyklister?

Bubblan

Medlem
Undra vad som räknas som "unsafe speed" för cyklister borta i det stora landet i väst.
Picture+1.png ht=526

haha det är inte de höga farterna som skadar/dödar.

Det är dem tvära stoppen :D

haha gammal men bra.. så det där med unsafe speed stämmer ju inte xD

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Att man inte hinner stanna framför plötsliga
> hinder.

Sålänge man kör in i ett FÖRVÄNTAT hinder i alldeles för hög fart så är allt i sin ordning alltså =)
Typ, "jag såg den bilen svänga ut redan i förra korsningen" appropå bitmärken i bagageluckan...

plumse skrev:
> Sålänge man kör in i ett FÖRVÄNTAT hinder i
> alldeles för hög fart så är allt i sin ordning alltså =)

Så länge det bara är sig själv man kör ihjäl så...

lleberg skrev:
> När pulsen börjar gå upp..

I minsta lilla uppförsbacke alltså? Instämmer!

Nånstans har jag läst att svenska cykelbanor är dimensionerade för 18km/h. Kör man snabbare än så bör man hålla sig på vägen eller nåt. Det var säkert på det här forumet jag läste det när jag tänker efter...

Miss Lycka skrev:
> När du inte hinner stoppa för Sheriffen utan
> kör på vederbörande.

Som han som stod på Götgatan före halv nio innan stationen öppnar. Såg inte att det var en polis, trodde det var en tokig gubbe i mörka kläder som klev ut i gatan med utsträckta armar och ville kramas.

Bubblan skrev:
> Undra vad som räknas som "unsafe speed" för
> cyklister borta i det stora landet i väst.

Pratar vi fixies så är det väl rörelse över huvud taget ;-)
*Runnin' for cover*

Jag frågade en kvinlig ridande polis för ett par veckor sedan. Enligt henne så finns det ingen hastighetsbegränsning för cyklar. Inte heller på cykelbanorna. Hon skulle inte stoppa en om man cyklar för fort. Personligen så tycker jag att man skall hålla sig på vägen när man börjar närma sig vägens hastighetsbegränsning. På cykelbanan utsätter man bara fotgängarna för fara.

Är lite inne på samma som Carl men har uppfattat det så att om man kör över 30kmh så ska man framföra sin cykel på vägen och inte på cykelbana.

Annars kan tolkningen vara att det är unsafe speed när det blir bucklor i plåten.

Let's think about this folks.

This is a summary showing the type of violation cited as the cause of accidents involving bicycles and automobiles. The California Highway Patrol is a state organization that is responsible for traffic enforcement outside of city limits where local police departments have primary jurisdiction.

These are cases involving injury or death to the cyclist involved, so I would think that they would be of significant interest when determining strategies for reducing the number of such incidents in the future.

Note that violations were not cited in all accidents. It has not been written but should also be noted that the CHP also has the freedom to cite multiple violations, and/or violations involving both parties when indicated.

Unsafe Speed violations are typically applied "after the fact" and are determined by three factors: 1) Posted speed limits, 2) Environmental considerations at the time of the incident (darkness, rain, fog, etc.) and 3) Characteristics of the specific vehicles involved.

If person A conducts their vehicle in a manner which is completely within both the letter and spirit of the law, and person B collides with person A at least in part because they were going too fast to stop, it is likely that person B may have been traveling at an unsafe speed.

Look at the rest of the violations by bicycles and think about what the cyclists could have done to reduce the number of injuries and deaths. If they had not ridden on the wrong side of the road, made sure not to challenge when automobiles really did have the right of way and ridden in accordance with traffic signals and signs about 25% of the injuries and deaths could have prevented.

As cyclists we pay a lot of attention to how the actions of automobile drivers put us at risk. I'm not saying that we shouldn't continue to do that, but doing what we can to foster safe behavior among our fellow cyclists can also be helpful.

Jag testade safe och unsafe speed igår genom att cykla omkring med sommardäck på vägar som ibland hade isfläckar dolda under snön. Först testade jag safe speed. Det gick bra. Sedan testade jag unsafe speed. Resultatet blev att jag linkar omkring med ett svullet knä idag, så jag inte kan cykla.
Slutsatsen är alltså safe speed = bra, unsafe speed = dåligt.

Daner skrev:
> As cyclists we pay a lot of attention to how the
> actions of automobile drivers put us at risk. I'm
> not saying that we shouldn't continue to do that,
> but doing what we can to foster safe behavior
> among our fellow cyclists can also be helpful.

Amen!

Runt 60km/h börjar cykeln sluta kännas säker att sitta på.. Så det är nog unsafe på min Caldera.. (XC typ)
Känns som att ha mest luft som vibrerar mellan benen O_o

Tillbaka
Topp