Vad ska man köpa för 28mm däck?

Fredrik Å

Aktiv medlem
Nu när solen tittar fram är jag mer än lovligt sugen på att cykla ute.
Mina Mavicdäck behöver dock bara känna lukten att grusad asfalt för att drabbas av punka.
Vad ska man skaffa för däck som rullar lätt och tål all småsten kommunen öst ut på vägen?
Det är bara frågan om turer utan snö och is inblandat.
Jag tror inte att det går in något bredare än 28mm.

Argos

Aktiv medlem
Mina Mavicdäck behöver dock bara känna lukten att grusad asfalt för att drabbas av punka.
Vad ska man skaffa för däck som rullar lätt och tål all småsten kommunen öst ut på vägen?
Dom här brukar rekommenderas för att tåla lite gruskorn innan vägarna blivit sommarsopade och fina.

Och sen när gruset är borta kan du skaffa dom här.

Bengt-re

Aktiv medlem

Gp 4 seasons fungerar. Dock rullar de ganska tungt.

Rena racerdäck som gp5k brukar jag köra numera, men tyvärr blir det ju en och annan punka då.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Tack för tipset
Jag beställde en uppsättning 4 season.
Canyon hade "rea" på dom
400/däck
Mavicdäcken rullar väldigt lätt och är jämförbara med GP5000 .
Har ett nytt Mavicdäck liggandes som åker på när gatorna är sopade om några månader.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Är det påståendet baserat på personlig, upplevd, erfarenhet?
Eller har du ngn länk till ngt jämförande rullmotståndstest?
Visst skiljer det men inga gigantisk skillnader.
Nu är det där UST I och version 2 ska visst rulla lite lättare.
Enligt länken så ska Gp4000 och Yksion Pro UST version I ha i princip identiska data.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Visst skiljer det men inga gigantisk skillnader.
Nu är det där UST I och version 2 ska visst rulla lite lättare.
Vad gäller just rullmotståndsdelen av testerna hos https://www.bicyclerollingresistance.com bör man inte lägga särskilt stor vikt vid
Han testar på ett alldeles för onaturligt underlag för att just skillnader mellan olika däck skall vara ens något så när likadana på riktiga vägar.
Däremot är hans mätningar av vikt, bredd och punkaskydd mkt mer verklighetsförankrade.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Vad gäller just rullmotståndsdelen av testerna hos https://www.bicyclerollingresistance.com bör man inte lägga särskilt stor vikt vid
Han testar på ett alldeles för onaturligt underlag för att just skillnader mellan olika däck skall vara ens något så när likadana på riktiga vägar.
Däremot är hans mätningar av vikt, bredd och punkaskydd mkt mer verklighetsförankrade.
Så kanske det är men jag har iaf inte hittat någon annan data.
Tillverkarnas siffror är förmodligen inte heller helt relevanta då man säkert testar under optimala förhållanden.
Det viktiga måste väl ändå vara att man testar alla på samma sätt då får man iaf en riktning och jämförbara resultat även om siffrorna kanske inte är 100% exakta.
Jag vill nog hävda att för gemene cyklist spelar inte några enstaka watt i rullmotstånd hit eller dit någon större roll .

HåkanC

Aktiv medlem
Det viktiga måste väl ändå vara att man testar alla på samma sätt då får man iaf en riktning och jämförbara resultat även om siffrorna kanske inte är 100% exakta.
Visst är det så,
men minst lika viktigt är att testerna sker på ett sådant sätt att det motsvarar hur däcken används i verkligheten.
Särskilt om man ska jmf olika däck.

Bengt-re

Aktiv medlem
Så kanske det är men jag har iaf inte hittat någon annan data.
Tillverkarnas siffror är förmodligen inte heller helt relevanta då man säkert testar under optimala förhållanden.
Jag vill nog hävda att för gemene cyklist spelar inte några enstaka watt i rullmotstånd hit eller dit någon större roll .

Men åas är skillnaden mellan gp4s och gp5k rejäl och märks. Jag har nog aldrig varit så trött som efter att cyklat ett brevet med gp4s - de känns i längden som energitjuvar och personligen lagar jag hellre en och annan punka än att rulla på för tåliga däck.

DanielS

Aktiv medlem
Men åas är skillnaden mellan gp4s och gp5k rejäl och märks. Jag har nog aldrig varit så trött som efter att cyklat ett brevet med gp4s - de känns i längden som energitjuvar och personligen lagar jag hellre en och annan punka än att rulla på för tåliga däck.
"Rejäl skillnad" är ju också rätt individuellt. Jag cyklar visserligen inga brevet-lopp men väl rundor på 5-10 mil och kan inte se några mätbara skillnader (i snitthastighet som jag kan härleda till däcken) mellan Gator hardshell som jag kör under mellansäsong och gp5k. Gp5k upplever jag dock lite mjukare och mer följsamma så skönare att cykla på.

Batavus

Aktiv medlem
Samma init. som mig, ju: Fredrik Å! När vintergruset läggs på läggs Schwalbe Marathon på, och de kan gärna vara på tills gruset är borta. Om man kör lite ömtåligare men snabbare racerdäck, bör man nästan året runt borsta av däcken när man tar raster.

HåkanC

Aktiv medlem
Visst är det så,
men minst lika viktigt är att testerna sker på ett sådant sätt att det motsvarar hur däcken används i verkligheten.
Särskilt om man ska jmf olika däck.
Bicyclerollingresistance (liksom många andra) testar på ett onaturligt sätt, en rund trumma med endast 77cm diameter, och inte minst viktigt, en rund trumma med ett onaturligt underlag
mavic-yksion-pro-ust-2018-1-xs.jpg

https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test

Så här testar tidningen Tour rullmotstånd
6_b5939804ea.jpeg

Läs mer om hur de testar här: https://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/rennradreifen-rollwiderstand-test/a37337.html

Tyvärr hittar jag inget test hos dem av Mavic Yksion Pro i 28mm, men i nr 7-2019 har de testat flera olika däck i 25mm
Med det här rullmotståndsresultatet
d_0919065fe6.jpeg

Läs mer här: https://www.tour-magazin.de/komponenten/reifen/die-schnellsten-reifen-mit-25-mm-breite/a48338.html

Men i nummer 1-202 testade Tour 6 olika "vinterdäck" i 28mm, ett av dem var Conti GP4Season. Läs mer om testet här, där du även kan köpa hela testet som PDF
Conti GP4Season rullmotståndstestresultat var: "Glatt": 23,4 W "Rau": 33,9 W. Alltså en hel del mer jmf med motsv test av GP5000, men inte så stor skillnad jmf med MÝksion Pro

bllx

Medlem
Bicyclerollingresistance (liksom många andra) testar på ett onaturligt sätt, en rund trumma med endast 77cm diameter, och inte minst viktigt, en rund trumma med ett onaturligt underlag

6_b5939804ea.jpeg

Läs mer om hur de testar här: https://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/rennradreifen-rollwiderstand-test/a37337.html

Tyvärr hittar jag inget test hos dem av Mavic Yksion Pro i 28mm, men i nr 7-2019 har de testat flera olika däck i 25mm
d_0919065fe6.jpeg

Läs mer här: https://www.tour-magazin.de/komponenten/reifen/die-schnellsten-reifen-mit-25-mm-breite/a48338.html

Men i nummer 1-202 testade Tour 6 olika "vinterdäck" i 28mm, ett av dem var Conti GP4Season. Läs mer om testet här, där du även kan köpa hela testet som PDF
Conti GP4Season rullmotståndstestresultat var: "Glatt": 23,4 W "Rau": 33,9 W. Alltså en hel del mer jmf med motsv test av GP5000, men inte så stor skillnad jmf med MÝksion Pro

Samtidigt finns det studier som visar att resultatet från trummtester, inom visa begränsningar och efter korrigering, stämmer väldigt bra med verkligheten. Hur har tour validerat deras metod?

mkallstrom

Aktiv medlem
Yksion Pro och Yksion Pro UST har olika gummiblandningen så vitt jag vet.

Jag har kört en del med Vittoria Rubino Pro (mest äldre varianten som heter III). Tycker att dom har varit hållbara och har kört ganska snabba randolopp på 30 och 60 mil utan att känna att däcken begränsade mig.

Senast ändrad:

Fredrik Å

Aktiv medlem
Yksion Pro och Yksion Pro UST har olika gummiblandningen så vitt jag vet.

Jag har kört en del med Vittoria Rubino Pro (mest äldre varianten som heter III). Tycker att dom har varit hållbara och har kört ganska snabba randolopp på 30 och 60 mil utan att känna att däcken begränsade mig.
Japp det är olika däck

Bengt-re

Aktiv medlem

6_b5939804ea.jpeg

d_0919065fe6.jpeg

Jag kan bara säga att min subjektiva uppleverlser är i linje med de resultatet de fått fram genom att (försöka) mäta.

earnstrom

Aktiv medlem
Vänta tills du provat gatorskin! Jag tycker pendlaren är riktigt pigg efter att ha bytt till GP 4 seasons.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vänta tills du provat gatorskin! Jag tycker pendlaren är riktigt pigg efter att ha bytt till GP 4 seasons.

Usch.... Jag fuskar numera och gick upp 5mm i bredd på pendaren och hittade en sweet spot mellan punkaskydd och rullmotstånd. Okej att däcken väger lite mer, men det påverkar känslan mer än rullmotståndet.

Pfaff

Aktiv medlem
Mina Schwalbe ProOne har rullat 650 mil såhär långt i ur och skur utan punka. Samt en del sol med. Iofs 30 mm men det är ju rätt nära. Slanglöst.
(lär även finnas i 28 mm med tillägget TT. Vad nu det gör för skillnad...)

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Mina Schwalbe ProOne har rullat 650 mil såhär långt i ur och skur utan punka. Samt en del sol med. Iofs 30 mm men det är ju rätt nära. Slanglöst.
(lär även finnas i 28 mm med tillägget TT. Vad nu det gör för skillnad...)
Hissar också nya Pro One, inte lika lätt att få jack i som föregångaren och ca 50g lättare än gp5000.
Jag hade inte valt dom i grusigt före dock.

NLC

Aktiv medlem
Så här i grusiga vårtider kör jag numer med "vanliga" GP5000 för slang och en skvätt tätningsgucka i densamma. Tätar de små hålen men man slipper betala extra för TL (som ändå inte hjälper vid rejäla genomskär av glas, grus + ANNAT).

nisseson

Aktiv medlem
Så här i grusiga vårtider kör jag numer med "vanliga" GP5000 för slang och en skvätt tätningsgucka i densamma. Tätar de små hålen men man slipper betala extra för TL (som ändå inte hjälper vid rejäla genomskär av glas, grus + ANNAT).
Gissar att det finns instruktioner för hur man bäst gör slang+guck-lösning, men hur gör du? Intressant att höra från en happyit.

NLC

Aktiv medlem
Ja just det, se till att dra åt ventilkäglan lagom mycket efteråt. För om det är en smula irriterande att få den utskruvad utan gucka i slangen (t.ex när man monterar av en Lezyne-pump) är det inget mitt hur helfestligt frustrerad man kan bli om det dessutom sprutar ut en aerosol av tätningsvätska samtidigt.

Pfaff

Aktiv medlem

Slang och tätningsvätska är ju inte heller gratis. Blir inte det lika i slutändan?

NLC

Aktiv medlem
Ja nu när TL är billigare än tidigare går de nog prismässigt på ett ut. Om man har fälgar som är TLR dvs.

ejma

Aktiv medlem
Om man har fälgar som är TLR dvs.
När jag tog ut min monstergravel med retrohjul på lite stigcykling tog det inte många kilometer innan första pyspunkteringen kom. Lite tätningsgucka i slangen och problemet är minimalt. Skönt att slippa byta slang på ett superlerigt hjul.

bllx

Medlem
Vilka studier då?
Har du ngn källhänvisning?
Studier som du har länkat till vid flera tillfällen, ex. av Tom Anhalt, Andrew Coggan och Josh Poertner. Men eftersom du länkat till dem antar jag att du har läst dem, och utifrån att du frågar så antar jag vidare att du inte tar samma slutsats utifrån vad de visar som jag. Att mätta rullmotstånd "med rullar" är också det vanligaste för ex. bildäck, så det finns ju lite där att ta av också.

För pendeltestet hittar jag två konferenspapper, den ena från 1990 och den andra från 2012, samt en blogg på holländska. Ingen av dessa jämför resultat med andra metoder, och ingen av dem lyckas övertyga mig om att metoden skulle vara bättre än något annat. Förutom att den är mer komplicerad/dyrare än att mäta med rullar så borde metoden vara känsligare för skillnader i aerodynamik (om än att den komponenten är väldigt liten i dessa hastigheter) samt att även om testet får med effekten av underlaget så är det ju inte direkt samma hastighet (och därmed frekvens på vibrationerna samt eventuell uppvärmning) som vid "riktig cykling". Men då har jag ju inte läst vad Tour skriver.

HåkanC

Aktiv medlem
Studier som du har länkat till vid flera tillfällen, ex. av Tom Anhalt, Andrew Coggan och Josh Poertner.
Du får gärna direktlänka till deras resp studier där de visar att deras olika varianter av rulltest ger ett rullmotståndsresultat som stämmer bra med verkligheten,
som du påstod i #14.
Jag kommer åtminstone inte ihåg några sådana studier, däremot påståenden som i stort sett gick ut på att deras resp testmetod var bra och rättvis
Jag har även ett svagt minne av att ngn i ett helt annat Forum visade (eller vad det endast ett påstående?) att rullarnas onaturligt hårda yta (metall) och lilla diameter gynnade hårda/stumma däck med hård gummiblandning, ett resultat som pga det onaturliga underlaget skiljer sig rejält mot cykling i verkligheten.

Ytterligare en sak som visar på onaturligheten med rullmotståndstest på rullar är den asymptotiska minskningen av rullmotståndet med ökande däckstryck, även med onaturligt högt tryck.
I verkligheten ger onaturligt högt tryck en ökning av rullmotståndet, som syns i bilden nedan
6926-work-tires3.jpg

Bilden visar på resultatet av rullmotståndstest i verkligheten jmf med rullar, läs mer här
Författaren är Tom Anhalt

nieves

Aktiv medlem
20200805_163526.jpg

Vittoria Corsa Graphene 2.0 känns komfortabla och snabba. Det står mellan dom och René Herse Chinook Pass Extra Lite, bägge 28mm.

bllx

Medlem
Du får gärna direktlänka till deras resp studier där de visar att deras olika varianter av rulltest ger ett rullmotståndsresultat som stämmer bra med verkligheten,
som du påstod i #14.
Jag kommer åtminstone inte ihåg några sådana studier, däremot påståenden som i stort sett gick ut på att deras resp testmetod var bra och rättvis
Jag har även ett svagt minne av att ngn i ett helt annat Forum visade (eller vad det endast ett påstående?) att rullarnas onaturligt hårda yta (metall) och lilla diameter gynnade hårda/stumma däck med hård gummiblandning, ett resultat som pga det onaturliga underlaget skiljer sig rejält mot cykling i verkligheten.

Ytterligare en sak som visar på onaturligheten med rullmotståndstest på rullar är den asymptotiska minskningen av rullmotståndet med ökande däckstryck, även med onaturligt högt tryck.
I verkligheten ger onaturligt högt tryck en ökning av rullmotståndet, som syns i bilden nedan
6926-work-tires3.jpg

Bilden visar på resultatet av rullmotståndstest i verkligheten jmf med rullar, läs mer här
Författaren är Tom Anhalt
Du kan fundera på vilka begränsningar jag menade i mitt första inlägg.
Toms test är det du länkar till. Posher (Silca)/Tom och Coggans test. Men som sagt, du verkar inte tolka resultaten som jag, eller inte förstått vad jag menade med begränsningar. Ingen av ovan har mig veterligen påstått att hårdpumpade däck skulle vara snabbast i verkligheten.
Edit: Har tour eller någon annan visat att pendeln återskapar brytpunkten i crr vid ökad tryck? I så fall vore ju metoden intressant.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Visa bilaga 473281
Vittoria Corsa Graphene 2.0 känns komfortabla och snabba. Det står mellan dom och René Herse Chinook Pass Extra Lite, bägge 28mm.

Aaaah, Vittoria Corsa - dags att återinföra programidén med cykel(rese)programmet "Punkat och klart" ;-)

Skämt åsido, jag gillar hur de känns på vägen men har, tyvärr, gång efter annan haft punkor pga genomskärning i slitbanan på i princip nya däck - det verkar vara lite italienskt lotto om de har kommit ihåg punkaskyddet eller ej. De däck som klarat de första 20 milen har oftast varit hållit livslängden ut.

nieves

Aktiv medlem
Aaaah, Vittoria Corsa - dags att återinföra programidén med cykel(rese)programmet "Punkat och klart" ;-)

Skämt åsido, jag gillar hur de känns på vägen men har, tyvärr, gång efter annan haft punkor pga genomskärning i slitbanan på i princip nya däck - det verkar vara lite italienskt lotto om de har kommit ihåg punkaskyddet eller ej. De däck som klarat de första 20 milen har oftast varit hållit livslängden ut.
Då har jag nog haft tur, är uppe i den siffran ganska exakt. Men då jag är så nojjigt lagd så har jag alltid ett extra däck med mig, dock inte René Hersena då dom är för tajta att få på med händerna (inte en av heller). En enda gång har jag haft nytta av extradäcket men skänkt/bytt bort 4-5 stycken till andra behövande. Senast i Ayacata, Gran Canaria då en irländare frågade om han fick köpa ett 23mm Michelin som satt fasttejpat runt sadelstolpen.
Sålde däcket mot en pilsner och ett löfte om att han donerade en £10 till valfri organisation istf att ge mig pengar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer