Vad ska man köpa för 28mm däck?

Aaaah, Vittoria Corsa - dags att återinföra programidén med cykel(rese)programmet "Punkat och klart" ;-)

Skämt åsido, jag gillar hur de känns på vägen men har, tyvärr, gång efter annan haft punkor pga genomskärning i slitbanan på i princip nya däck - det verkar vara lite italienskt lotto om de har kommit ihåg punkaskyddet eller ej. De däck som klarat de första 20 milen har oftast varit hållit livslängden ut.

Nänä, vill man ha italienskt lotto är det Veloflex man får satsa pengarna på. Vittoria och de andra däcken med likadan konstruktion som kommer ur samma fabrik (Bontrager, Specialized, Wolfpack och lite annat bös) är Thailandstillverkat numera.

Med det säger jag inte för en sekund att det är sämre. Snarare tvärtom. Men jag och pretentionerna fortsätter jobba oss igenom Veloflexlagret i källarn.

Du kan fundera på vilka begränsningar jag menade i mitt första inlägg.
Varför skall jag behöva göra det?
Vill du att jag skall förstå det du menar så får du väl förtydliga det.

Toms test är det du länkar till. Posher (Silca)/Tom
Toms test, vilket repeteras av Posher, är inte ngn
studie där de visar att deras olika varianter av rulltest ger ett rullmotståndsresultat som stämmer bra med verkligheten
Coggans test är däremot intressant, tack för att du postade det, för det har jag inte läst eller postat(?) tidigare (vad jag kommer ihåg åtminstone)
men Coggans test skulle vara mer intressant med mer data (från fler och mer olika däck) och med mer data, även ofiltrerat/utan medelvärdesbildning
Dessutom är det ju inte en likadan rulle som hos bicyclerollingresistance som Coggan jmf sina resultat mot. Att därför använda hans resultat för att validera mätvärden hos bicyclerollingresistance, särskilt när det gäller jmf mellan olika däck, är (troligen) att generalisera lite väl grovt.
En invändning (iofs av en "part i målet", men ändå intressant finns här
"It’s clear that the drum test disadvantages a supple tire – the stiffer tire performs much better"

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp