Vad skulle du fylla en cykelbutik med?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Om du hade möjligheten att fritt (nåja pengar e ju en faktor) få bestämma sortimentet i en liten showroom / service - butik lokal i centrala stockholm, vad skulle du försöka fylla den med då?

Drömmar e nice men realistiska planer med ekonomi är ännu bättre :)

jonte987

Aktiv medlem
Happy korrekta Internetcyklar på lbs hade varit intressant att se.
Lite som killen i Dalarna testar nu. Gissar att det kräver att man tjänar en hel del på service- och troligen skruvar själv.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Happy korrekta Internetcyklar på lbs hade varit intressant att se.
Lite som killen i Dalarna testar nu. Gissar att det kräver att man tjänar en hel del på service- och troligen skruvar själv.
Vad innebär happy korrekta internetcyklar nuförtiden? Service är nog det som genererar pengar generellt hos standard butiken men i detta fall kommer det mer vara showroom betonat till en början iaf (om det blir av) dvs kommer inte ha möjlighet till bemanning 9-19 utan mer sporadiskt och efter förfrågan såklart o vissa dagar kanske öppet hela tiden osv (bedriver budverksamhet som ändå behöver lokal och vad gör man då med ytan :) ? )

jonte987

Aktiv medlem
Vad innebär happy korrekta internetcyklar nuförtiden? Service är nog det som genererar pengar generellt hos standard butiken men i detta fall kommer det mer vara showroom betonat till en början iaf (om det blir av) dvs kommer inte ha möjlighet till bemanning 9-19 utan mer sporadiskt och efter förfrågan såklart o vissa dagar kanske öppet hela tiden osv (bedriver budverksamhet som ändå behöver lokal och vad gör man då med ytan :) ? )
Ok, men det kräver kanske high-end? Jag tänkte tvärtom...typ vitus (eller ragley & np som i Dalarna)

båtbensbudet

Aktiv medlem
Ok, men det kräver kanske high-end? Jag tänkte tvärtom...typ vitus (eller ragley & np som i Dalarna)
Jag vet inte riktigt. Men visst det kanske underlättar om det är nischat så att man inte bara går vidare till butiken runt hörnet om det inte var ngn på plats. Man behöver kanske mer udda grejor då. Spekulera fritt jag vet inte själv..
Det kan oxå vara så på sikt att det oftast finns ngn på plats mest hela tiden men kommer inte börja så iaf.

Det är oxå en relativt lite satsning som får byggas upp om man hittar ett fungerande koncept snarare än all in från början.

jonte987

Aktiv medlem
Det krävs rätt mix. Om det inte är service som står för cash flow måste det kanske vara unikt som inte går att köpa på nätet?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Nej, bara saker jag tycker är skoj!
Ja det är ju det där som är så svårt, man vill ju hålla på med grejor man gillar och då är man säkert mkt bättre på det man gör dessutom. Får hitta en balans. Custombyggda titan och stålracers för 60k + och hoppas att det trillar in massa kunder hade varit mkt härligt men tror man får svårt att få ihop det. Fast ibland känns det ju iofs som att det dyrare säljer bättre o bättre i dessa tider. Men kräver nog en större risk än jag är villig o ta just nu iaf.

jonte987

Aktiv medlem
Är det typ såna grejor som egress bygger som man vill ha i ett show room i city?

EDIT, precis, Jag ser inte heller hur det går runt

skier

Aktiv medlem
Personligen saknar jag en affär som har riktigt bra sortiment på kläder, skor och hjälmar. Innan cykelcity i Lund såldes tyckte jag det var ganska optimalt och köpte mycket kläder och skor där. Det i kombination med en riktigt bra mekaniker tror jag är en bra kombo.

Dyrare cykeldelar och cyklar ser jag ingen anledning till att köpa i fysisk butik, men då är jag nog inte normalkunden.

mzi

Aktiv medlem
Jag tror på exklusiva standardhojar, som går att byta sadel, handtag och så vidare på. Lite som Stålhästen(?) och de där danska jonnarna som Janne hade. Men med mer stil och elegans.

Det behöver inte vara öppet så länge, och går att göra rätt stiligt.

H.

Aktiv medlem
Är tanken att faktiskt starta en verksamhet? Isåfall skulle jag nog börja med att kolla vilka butiker med liknande koncept som du skulle kunna tänka dig som går bra i stockholmsregionen och sedan försöka lista ut vilka deras framgångsfaktorer är.

När du vet eller tror dig veta vad som är generellt vinnande koncept måste du ju lista ut vad din USP ska vara. Varför ska någon gå till dig istället för till de andra?

Fundadores

Aktiv medlem
En bra säljare! Är ofta för dåligt med den varan. Oftast ska cykelmeken också sälja, de har att göra ändå och är kanske inte bra på sälj heller.

Produktnässigt: Ha en lådcykel som demo. Finns väl mer lådcykelförsäljare i sthlm men det är ändå ont om dem. Hybridcyklar och elcyklar tror jag spontant säljer bäst. Sen Add on produkter med höga marginaler. Men det beror ju på om man är en duktig säljare. Helst vill man ju sälja cykeln och få kunden att gå därifrån med en pump, cykeldator och flaska och flaskställ också. Men det säljer ju inte av sig självt.

mzi

Aktiv medlem
Jag tänkte också lådcyklar efter att jag postat mitt inlägg. Där kan man ju tänka sig att ett budföretag har lite credd också (om ni använder samma märke som ni säljer)

glitch

Aktiv medlem
Kläder, skydd osv. sånt man gärna vill prova.
Och märken som ingen annan har.
Det finns många produkter jag genom åren velat köpa men inte kunnat då det inte funnits distributörer.

KOLOSS

Aktiv medlem
Ja det är ju det där som är så svårt, man vill ju hålla på med grejor man gillar och då är man säkert mkt bättre på det man gör dessutom. Får hitta en balans. Custombyggda titan och stålracers för 60k + och hoppas att det trillar in massa kunder hade varit mkt härligt men tror man får svårt att få ihop det. Fast ibland känns det ju iofs som att det dyrare säljer bättre o bättre i dessa tider. Men kräver nog en större risk än jag är villig o ta just nu iaf.
Mycket sant. Men om det är en showroom som front och sen en verkstad så hade jag personligen lämnat in min cykel för service hos en butik som har sitt showroom fullt med cyklar av den typen man har!

Fast som sagt, detta är ett pengar-är-inga-problem scenario och i verkligheten så skulle jag nog köra verksamheten i marken!

båtbensbudet

Aktiv medlem
Intressant nu börjar de ideer som skrivs likna de jag själv har tänkt lite kring.

Det jag i dagsläget funderar på:

- cargo bikes (kanske endast ett specifikt märke och ha flera liknande modeller inne).

- eget märke med titan cyklar, börjar med gravel och kanske en racer. Finns möjlighet till exklusiv hybrid. (ngt jag nog tänkt mig göra vara sig i butik lr ej ganska snart). Bra för skyltning, ser propert ut (om än dyrt får låta bli att hänga prislappar .) Detta alternativ anspelar ju lite på mårtens ide (mzi) om att ha propra cityhybrider vilket man oxå skulle kunna ha för att täcka det lägre prissegmentet någorlunda.

- Bra mek service (jag är ganska dålig för jag är långsam men jag är väldigt noggrann o andra sidan :)

- Hoppas kunna hitta ngn som kanske vill hyra in sig på plats och sälja sina egna produkter om de passar med våra ideer.

- Vi är en budfirma först o främst som säljer de grejor vi cyklar med och använder till vardags. Produkter vi kan stå bakom så att säga. Detta är väl grundtanken.

Kläder o tillbehör tror jag är svårt för det krävs så otroligt mkt pengar för att locka kunder. Man måste ha 10 olika hjälmar i 3 olika storlekar i minst 2 olika färger och lika dant med skor o bibs. Svårt o sälja sånt om man inte har ett brett sortiment från början och har inte riktigt de resurserna som krävs för detta från start heller (i vårt fall)

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
En bra säljare! Är ofta för dåligt med den varan. Oftast ska cykelmeken också sälja, de har att göra ändå och är kanske inte bra på sälj heller.

Produktnässigt: Ha en lådcykel som demo. Finns väl mer lådcykelförsäljare i sthlm men det är ändå ont om dem. Hybridcyklar och elcyklar tror jag spontant säljer bäst. Sen Add on produkter med höga marginaler. Men det beror ju på om man är en duktig säljare. Helst vill man ju sälja cykeln och få kunden att gå därifrån med en pump, cykeldator och flaska och flaskställ också. Men det säljer ju inte av sig självt.
Minus den duktiga cykelmeken och lådcykeln låter väl det där som vilken standard cykelbutik som helst? Dvs hybridcyklar, elcyklar, och dyra tillbehör?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Är tanken att faktiskt starta en verksamhet? Isåfall skulle jag nog börja med att kolla vilka butiker med liknande koncept som du skulle kunna tänka dig som går bra i stockholmsregionen och sedan försöka lista ut vilka deras framgångsfaktorer är.

När du vet eller tror dig veta vad som är generellt vinnande koncept måste du ju lista ut vad din USP ska vara. Varför ska någon gå till dig istället för till de andra?
Jo men vår budfirma behöver en lokal på sikt men vi tjänar ju endast pengar när vi cyklar så vad gör vi med ytan och lokalen som då mest står tom men tickar hyra? Jag som obotlig cykelnörd vill ju gärna se att ett showroom skulle kunna gå att genomföra utan väldigt stor ekonomisk risk. Sedan se och utvärdera vad som händer.

Jag tror (tyvärr...?) att mycket av framtiden för en citynära cykelbutik stavas "el". Det är ett segment som är starkt växande, men som också är relativt fullt med lycksökare och en massa k*nesisk sk*t. Jag vet inte om man kan få folk att betala för vettiga grejer, men tänker Vitus eller liknande, bra grejer till vettiga priser. Jag tror på lådcyklar, både för saker och barn. Eldrivna, givetvis. Är man i stan och kan tilltala pendlare måste det finnas några schyssta hybrider också, både eldrivna och vanliga. Sen tror jag att emtb-segmentet är växande oavsett vad vi tycker om det, där vet jag inte om någon har tagit en stark position på den lokala marknaden än. Jag tror på en bra verkstad, men det är ju också något som kräver utrymme och en del reservdelshållning som nog inte är billig. Kläder tror jag blir för stort sett till investering och lagerhållning.

Får man det att gå ihop? Hmm...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Att kombinera med cykelbudsverksamhet och sälja prylar som är "tested and proven" av er själva tror jag faktiskt på ändå. Är rätt less på prylar som inte funkar. Fokus på den typ av cykling som ni själva gör.

Cargobikes tror jag också det finns en marknad för - är själv sugen på att byta men vill absolut provcykla och kolla mer innan.

H.

Aktiv medlem
Att kombinera med cykelbudsverksamhet och sälja prylar som är "tested and proven" av er själva tror jag faktiskt på ändå. Är rätt less på prylar som inte funkar. Fokus på den typ av cykling som ni själva gör.

Cargobikes tror jag också det finns en marknad för - är själv sugen på att byta men vill absolut provcykla och kolla mer innan.
+1
Där har ni både er USP och er nisch.

Konvalj

Medlem
Elcyklar tror jag också på. Kanske elkonvertering av befintliga cyklar som nisch? Dvs, ta reda på vilket eftermarknadskit som fungerar bäst och sen ha en verkstad som monterar och servar. Jag vet inte om det finns en sån verksamhet i Stockholm redan, men eftersom att elcykelbidraget är borttaget så tror jag det finns behov av en billigare väg till elcykel.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nackdelen med konverteringar är att varje konvertering är unik, att göra det kommersiellt tror jag svårt att få bärighet i eftersom själva sales pitchen skulle vara att spara pengar.

Konvalj

Medlem
Nackdelen med konverteringar är att varje konvertering är unik, att göra det kommersiellt tror jag svårt att få bärighet i eftersom själva sales pitchen skulle vara att spara pengar.
Jo absolut, men samtidigt täcker man nog in 95% av alla standard- och hybridcyklar om man har en framhjulsmotor och en mittmotor. För batteri så ett flaskställsbatteri och ett pakethållarbatteri. Men man bör nog undersöka saken närmare innan man köper på sig ett lager av delar.

Pellsson

Ny medlem
Kolla på botiquen som startades i Girona som heter The Service Course. En sån butik vill jag se fast mer slimmad.

Lillgammal

Aktiv medlem
Ser ut att gå bra för ett liknande butikskoncept i norra djurgårdsstaden (liten nichad butik med fina märken) som mestadels säljer märken som Evil, Ibis, yeti, cannondale med kläder/skydd från Poc. Verkar även ha vanlig reparation. Handlar själv där och är mycket nöjd! :)

Finns nog ganska hög betalningsförmåga/vilja i de finare områdena i centrala Stockholm, så kan vara värt att utvärdera alternativ med premium

Jag skulle personligen vilja ha något som Veloform dvs att man kan ta en fika, få hjulbyggda, service och lite cykla långt/ofta grejer. Sedan skulle jag knyta till mig någon som kan svetsa smågrejer (typ fästen för racks och trasig växelöra). Sen kanske det här är ganska personliga preferenser.
Kanske sätta sig en förmiddag på Lemond och göra en ovetenskaplig marknadsundersökning?

Gratis kaffe!
Och mekkurser, tvättkurser, bunnyhopp-kurser, pumptrackmodul-inomhus. Erbjuda att följa med större klubbar/grupper på samlingar events. Mycket testgrejer, test på allt egentligen(bibs kan vara undantaget...) Min erfarenhet från vintersport är att ju mer man är öppen och lösningsorienterad ju mer säljer man. Dock måste man ju se till att faktiskt sälja. Som det nämnts ovan räcker det inte med att vem som helst möter kunder.
Och som förtydligande till klubbevents ovan,till exempel att i samband med ett läger bjuda in klubbmedlemmar som får en viss procent på lämpliga prylar och lite extra service. Brukar ge mycket sälj och mycket bra ringar på vattnet. Försöka hålla ett lågt insteg till att våga sig in och fråga om saker utan att bli dumförklarad(OBS VIKTIGT) samtidigt som de insatta kan få hjälp och bollning med nördigt nörderi!
Eller så säljer man glass från en låda på magen soliga dagar på stranden.

qma

Aktiv medlem
Kanske avstå alla små grejor (typ 100-1000 kr) som måste märkas upp i pris till över 25% eller så mot internet-tysken (pga. nåt med dyr svensk distribution, mängdrabatt, tyskens bulk OEM-klipp, eller nåt). Det är rätt trist med en liter gucka för 500, vanlig instegskedja för nästan 400, osv. men samtidigt dunt om butiken går back på nåt. Annars verkar det ju just nu gå bra för iaf vissa cykelbutiker, och friluft, träning, MTB verkar växa snabbt. Brasklapp för trolig lågkonjunktur på horisonten. Dämparservice lokalt med riktig kompetens är lite sällsynt / djungeltelegraf-basis idag.

Lillgammal

Aktiv medlem
Kanske avstå alla små grejor (typ 100-1000 kr) som måste märkas upp i pris till över 25% eller så mot internet-tysken (pga. nåt med dyr svensk distribution, mängdrabatt, tyskens bulk OEM-klipp, eller nåt). Det är rätt trist med en liter gucka för 500, vanlig instegskedja för nästan 400, osv. men samtidigt dunt om butiken går back på nåt. Annars verkar det ju just nu gå bra för iaf vissa cykelbutiker, och friluft, träning, MTB verkar växa snabbt. Brasklapp för trolig lågkonjunktur på horisonten. Dämparservice lokalt med riktig kompetens är lite sällsynt / djungeltelegraf-basis idag.
Premiummärken är väl annars bättre på att priskontrollera? Tänker Trek med regionalt låst försäljning eller Poc som typ är lika dyrt på nätet. incitament minskar då för personer att köpa på nätet istället för att handla fysiskt, så det gäller att hitta en position där man inte direkt konkurrerar med svårslagna parametrar som prissättning.

Hutnu

Aktiv medlem
En cykelbutik utan cyklar skulle jag gilla. Bara en helvetes massa caps, spacers, stickers, reflexer, skruvar, bultar, stänkor, styren, pedaler och annat lullull. Om folk börjar hoja mer så tror jag att fler kommer få en mer personlig relation till sin hoj och vilja piffa den. Alla orkar liksom inte sitta och klicka hem grejer från andra sidan världen.

Edit: och kaffe såklart.

94tibe14

Medlem
En av grundreglerna man hört mycket om via universitetes marknadsföring/ekonomi-studer är att inte falla i fällan för det egna. Jag tror personligen att detta är av stor vikt, att inte endast välja utbud och nich pga sitt eget intresse/preferens/kunskapsområde då "one mans trash is another mans treasure", om man förstår mig rätt nu.

Med tanke på beskrivningen i TS början med geografisk placering osv tror jag mycket på Showroom/café-stuket. Inte bara för att Rapha gör det bra, utan för att jag tror på det konceptet före att ha ett brett sortiment med prylar som fortfarande fås på 1-2 arbetsdagar för 70% av priserna från nätgiganterna vs vad man kan sätta i en fysisk butik.

Detta är bara spontana tankar, och har ingen större erfarenhet av branschen i allmänhet dock!

Paco

Aktiv medlem
En flådig monter med rakhyvlar och lödder intill dom dyra premium lvg hojarna👍🏻

Och kaffe från bönor som välsignade apor bajsat ut förstås....

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer