Vad tror ni?

krille9

Ny medlem
Vad tror ni?
Hej!
Skulle behöva hjälp med en fråga. Jag ska köpa ett par nya däck till min mtb (hardtail) och står i valet och kvalet. Jag håller på med multisport och däckens egenskaper bör i första hand vara lättrullade och ha ett hyffsat punkteringsskydd. Självklart vill man ju ha ett bra grepp i skogen också, men dom stökiga partierna är ju oftast inte så långa på multisporttävlingarna. Man väljer ju ofta att ta den lätta, långa vägen än den korta, svåra vägen för att på så sätt spara tid och kraft (i alla fall jag). Mina nuvarande däck är Michelin comp s light och jag funderar på: Continental twister supersonic, Maxxis flyweiht 330, Schwalbe Racing Ralph eller Fast Fred.
Vad tror ni? Vad skulle ni satsa på? Finns det andra bättre alternativ?
Tack på förhand!
// Krille

Vad tror ni?
Instämmer om Racing Ralph, de är grymt snabba men man vågar inte riktligt lita på varken greppet eller punkteringståligheten.

Däremot har Maxxis ett däck som heter Ignitor. Lättrullat och bra grepp, fungerar utmärkt som UST om man vill det.

Vad tror ni?
Körde ett tag på Fast Fred. Funkar på grus och stigar men känndes inte så lättrullat som det ser ut. Kör numera med Michelin XCR Dry UST som är bätre på allt.

Vad tror ni?
Satsa på Racing Ralph du, det är det mest tåliga däcket av de du räknat upp och har fullt tillräckligt med både rull och grepp om det inte är allt för lerigt.

Vad tror ni?
Jag tänkte föeslå Hutchinson Python Air Light, bara för att jag gillar dem.
Innan dem körde jag på Continental Twister.
Python känns lika lättrullande men med bättre grepp och lite mer luftvolym ute i smeten.

ha det
Jan

Vad tror ni?
Anders G skrev:
-------------------------------------------------------
> Python är mer tungrullat än Racing Ralph och har
> inget bättre grepp heller, det är min erfarenhet
> iaf.

Det kommer hagla av åsikter om vad som är bäst:-)

Jag kommer nog prova RR i vår.
Så jag hoppas du har rätt i vad du sa om Python, Anders G

ha det
Jan

Vad tror ni?
tycker personligen pythonen rullar helt acceptabelt, byter dock inte gärna bort den bekväma stora däckvolymen som hjälper både mot ryggont (fattigmansfjädring) och som, tror iaf jag, till viss del hjälper till at förhindra genomslag.

Vad tror ni?
Steelisreal skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Det kommer hagla av åsikter om vad som är bäst:-)

Som alltid om någon frågar någonting, dessutom är det ju sällan det blir ett entydigt svar så det är tveksamt om den som frågar verkligen blir så hjälpt;-)

> Jag kommer nog prova RR i vår.
> Så jag hoppas du har rätt i vad du sa om Python,
> Anders G
>

Ja det är iaf vad jag har upplevt, men jag har inte kört så mycket på Python. Bytte dem ganska snabbt för att de inte kändes riktigt bra, lite tröga i vissa lägen tyckte jag. Visserligen har de ju stor luftkammare så att de blir ju komfortabla, Python 2,1 är nästna lika stora som mina RR 2,25.

Vad tror ni?
Kanske ska nämna att jag också testat alla med undantag för Fast Fred, och continental Twister endast i pro varianten. Flyweight slog jag ur hågen efter minst 5 punkteringar under två veckors tid, och conti har hårt icke greppvänligt gummi, supersonic ska tydligen ha riktigt tunna väggar också som går sönder bara mantittar på dem(typ).

Vad tror ni?
Fast Fred tycker jag punkterar väldigt lätt. Dom rullar mycket bra och har väldigt bra grepp trots de lite mindre dubbarna i mitten.

Jag drog nog på mig 3-4 punkisar i sommras med Fast Fred.

Jag kommer att köpa Racing Ralph bak och Nobby Nic fram i sommar.

Vad tror ni?
Man tackar för tipsen!
Det är ju bara att konstatera att det nog blir ett par RR för mig till våren. Verkar vara det bästa alternativet för det jag ska ha dem till.
Ha det!
//krille

Tillbaka
Topp