Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Mina växlar krånglar sedan jag fick hjälp att flytta bak bakhjulet ordentligt för att spänna kedjan för några dagar sedan. Först tänkte jag att växelvajern bara var för spänd, så har meckat och meckat med detta utan resultat. Får inte in treans växel. Har även oljat och mekat med själva växelspaken.
Såg nu igår att pinnen med kedja som går in i navet inte rör sig inåt när jag flyttar växelspaken! Utåt funkar. När jag micklade in den i navet för hand så lyckades jag cykla på tredje växeln, så det måste ju vara där problemet ligger. Är det för att den har blivit rostig, eller vad händer?

Alla delar utom kedja och baknavets kullager är originaldelar från 1983. Cykeln är en Crescent damcykel, "världsmästarcykeln". Förra året plockade jag själv isär baknavet på cykeln, rengjorde allt, bytte kullager och satte ihop igen. Fick lov att lära mig från scratch mha google och happyride. Cykeln har gått som en dans sedan dess. Tills nu då...
Sedan en grej som är relaterad till att jag gjorde det: Bakhjulet vickar! Det har det gjort sedan innan vi flyttade på hjulet häromdagen. Alla muttrar är ordentligt åtdragna, det är längre in på navet som den verkar sitta löst. Och jag kan inte för mitt liv komma ihåg om det ska vara så? Jag hade så sjukt många olika länkar och sidor att läsa på när jag lagade navet, så jag vet verkligen inte var jag ska leta efter rätt information. Och jag slipper helst skruva isär navet utan att veta om det är det jag ska göra!

Ska försöka bifoga en video på vickandet, här: https://www.dropbox.com/s/dyhs2lnkv1oxrxq/IMG_4881.MOV?dl=0

Jag skulle säkert kunna googla på det här, men jag vet av erfarenhet att det kommer ta otaliga timmar för mig att hitta rätt info och jag vill bespara mig själv den energin genom att fråga här.
 

Bilagor

  • IMG_4880.JPG
    IMG_4880.JPG
    428.7 KB · Besök: 25
  • IMG_4879.JPG
    IMG_4879.JPG
    478 KB · Besök: 24

Batavus

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Navväxlar kan jag inte längre, men kan det vara så enkelt som att vajern är för spänd? Vänligen kolla också att hjulet sitter rakt i ramen; bör inte vara det, men det var ju liksom så dina bekymmer började.
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Navväxlar kan jag inte längre, men kan det vara så enkelt som att vajern är för spänd? Vänligen kolla också att hjulet sitter rakt i ramen; bör inte vara det, men det var ju liksom så dina bekymmer började.
Vajern är inte för spänd. Det är det jag har har hållit på och meckat med :)
Han som satte dit hjulet satte det rakt, klart jag kan dubbelkolla det men det är ju inte där "glappet" sitter, då skulle det väl vara runt muttrarna?
Tack ändå!
 

Carl.M

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Bakhjulet vickar! Det har det gjort sedan innan vi flyttade på hjulet häromdagen. Alla muttrar är ordentligt åtdragna, det är längre in på navet som den verkar sitta löst. Och jag kan inte för mitt liv komma ihåg om det ska vara så? Jag hade så sjukt många olika länkar och sidor att läsa på när jag lagade navet, så jag vet verkligen inte var jag ska leta efter rätt information. Och jag slipper helst skruva isär navet utan att veta om det är det jag ska göra!
Det ser ut som det är glapp i hjullagret i filmen. Vet inte hur det är med det navet men på Shimano Nexus använder man i alla fall en konnyckel + annan nyckel för att justera lagerspänningen som ett av de sista momenten när man underhåller naven.
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Det ser ut som det är glapp i hjullagret i filmen. Vet inte hur det är med det navet men på Shimano Nexus använder man i alla fall en konnyckel + annan nyckel för att justera lagerspänningen som ett av de sista momenten när man underhåller naven.
Okej, men då har jag något lite mer konkret att söka efter åtminstone! Tack.
 

darkforce

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
de där är rejält lagerglapp om inte lagerhaveri och med de glappet så funkar inte växlarna utan "nyper" ist för glida in och ut i sina lägen
sen smörj växelkedjan som går in i navet så den går mjukt i länkarna
 

kais01

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
justera alltså lagerspelet. om det då tendensvis nyper kan stora lagret under drivern ha kommit att vändas fel, det är lätt hänt,

var mycket försiktig när du drar åt muttrarna på detta nav. för om växelkedjan följer med runt när du drar åt, drar växelkedjans pinne inne i navet lätt sönder sitt fäste; en annan och mindre pinne som ligger på tvären inne i planetväxeln.
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
justera alltså lagerspelet. om det då tendensvis nyper kan stora lagret under drivern ha kommit att vändas fel, det är lätt hänt,

var mycket försiktig när du drar åt muttrarna på detta nav. för om växelkedjan följer med runt när du drar åt, drar växelkedjans pinne inne i navet lätt sönder sitt fäste; en annan och mindre pinne som ligger på tvären inne i planetväxeln.
Vilken del är det som är "lagerspelet"?
Alternativt, vad heter lagerspel på engelska?
 
Senast ändrad:

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
hade du isär navet måste du ha justerat glappet i lagren??
Ja säkert men det kommer jag inte ihåg. Har svårt med sånt här. Kan du inte hjälpa mig istället för att ifrågasätta? Och bara förtydliga vilken del(ar) det är du syftar på?
Jag kan inte cykelord. Jag kommer inte ihåg allt som jag försökte lära mig då jag skruvade isär och ihop igen förra året.
Och alla guider jag kan hitta är på engelska, därav undrade jag vad det du kallade "lagerspelet" kallas på engelska.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Lagerspelet är det minimala glapp som behövs för att kulorna i kullagret ska kunna röra sig och göra sitt jobb. Det är inget ”cykelord”.

Ett justerbart kullager består av tre delar (extremt enkelt förklarat): Lagerskål, lagerkona och kulor (med eventuell kulhållare). Kulorna ”ligger i” lagerskålen och rullar mellan dess vägg och lagerkonan.

Spelet justerar du genom att dra (skruva) lagerkonan mot kulorna i lagret. Drar du för hårt kommer kulorna att klämmas fast mellan konan och skålen, och lagret slitas ut eller inte kunna röra sig alls. Drar du inte tillräckligt uppstår det ett glapp, vilket har hänt i ditt fall.

Jag gissar att lagerspel heter ”ball bearing radial play” eller nåt däråt.

Du ska dra till dess du uppnår ett ”glappfritt spel”. Hjulet ska således röra sig helt fritt men inte glappa (kunna vickas i sidled). På vissa Torpedomodeller, din bland annat, vill jag minnas att man justerar spelet med bromsarmen.
 
Senast ändrad:

DavidtheDoom

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Ja säkert men det kommer jag inte ihåg. Har svårt med sånt här. Kan du inte hjälpa mig istället för att ifrågasätta? Och bara förtydliga vilken del(ar) det är du syftar på?
Jag kan inte cykelord. Jag kommer inte ihåg allt som jag försökte lära mig då jag skruvade isär och ihop igen förra året.
Och alla guider jag kan hitta är på engelska, därav undrade jag vad det du kallade "lagerspelet" kallas på engelska.
Termen du vill söka efter är troligen "[ditt nav] adjust preload"
 

kais01

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Ja säkert men det kommer jag inte ihåg. Har svårt med sånt här. Kan du inte hjälpa mig istället för att ifrågasätta? Och bara förtydliga vilken del(ar) det är du syftar på?
Jag kan inte cykelord. Jag kommer inte ihåg allt som jag försökte lära mig då jag skruvade isär och ihop igen förra året.
Och alla guider jag kan hitta är på engelska, därav undrade jag vad det du kallade "lagerspelet" kallas på engelska.
alltså det var mer än förvånande att du haft isär och satt ihop detta ändå rätt komplicerande nav och sedan frågar kring justering av lagerspel. 'bearing play adjustment'. tänkte närmast det måste vara en missuppfattning?

då tar vi det alltså grundligt:)

iaf sitter det på detta nav två muttrar utanför bromsarmen som skall låsas mot varandra i en position där det kvarstår ett omärkligt glapp i navens lager. det får absolut under inga omständigheter vara tajt, då havererar lagren snabbt. det är möjligt att det är det som hänt dig, eller också fick du inte dessa muttrar att låsa tillräckligt hårt mot varandra, så de har skruvat ur sig.

man skruvar den inre i botten, backar den sedan 1/4 - 1/5 varv och drar åt den yttre muttern mot den inre. är man tveksam är det bättre med ett visst glapp än att det sitter för tajt. en förutsättning för justeringen är att den större muttern på andra sidan navet dragits hårt fast mot ett stopp på axeln. en möjlighet hos dig är att denna lossat.

de två låsmuttrarna kan i vissa utföranden vara sexkantiga, vanligare hos sachs/torpedo/sram är att de är runda med en insänkning som på bilden. då behövs gärna två så kallade lagernycklar, ingår ofta i en liten sats med vilken cykeln levererades, och brukar ligga och skräpa någonstans hos första ägaren. ett annat fippligare alternativ är att slå dem mot varandra med hjälp av hammare och mejsel. den metoden underlättas om det finns en mellanliggande rotationsstabil bricka. men de måste alltså ovillkorligen låsas mot varandra.

låsmuttrarna är gulmarkerade på den här bilden av ett nav snarlikt det du har.
.
CCE910A8-38F1-403E-8BFE-00C270924218.jpeg
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
alltså det var mer än förvånande att du haft isär och satt ihop detta ändå rätt komplicerande nav och sedan frågar kring justering av lagerspel. 'bearing play adjustment'. tänkte närmast det måste vara en missuppfattning?

då tar vi det alltså grundligt:)

iaf sitter det på detta nav två muttrar utanför bromsarmen som skall låsas mot varandra i en position där det kvarstår ett omärkligt glapp i navens lager. det får absolut under inga omständigheter vara tajt, då havererar lagren snabbt. det är möjligt att det är det som hänt dig, eller också fick du inte dessa muttrar att låsa tillräckligt hårt mot varandra, så de har skruvat ur sig.

man skruvar den inre i botten, backar den sedan 1/4 - 1/5 varv och drar åt den yttre muttern mot den inre. är man tveksam är det bättre med ett visst glapp än att det sitter för tajt. en förutsättning för justeringen är att den större muttern på andra sidan navet dragits hårt fast mot ett stopp på axeln. en möjlighet hos dig är att denna lossat.

de två låsmuttrarna kan i vissa utföranden vara sexkantiga, vanligare hos sachs/torpedo/sram är att de är runda med en insänkning som på bilden. då behövs två så kallade lagernycklar, ingår ofta i en liten sats med vilken cykeln levererades, och brukar ligga och skräpa någonstans hos första ägaren.

låsmuttrarna är gulmarkerade på den här bilden av ett nav snarlikt det du har.
.
Visa bilaga 627622

Låsmuttrarna är alltid runda i original. Värdelöst system f ö.
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Lagerspelet är det minimala glapp som behövs för att kulorna i kullagret ska kunna röra sig och göra sitt jobb. Det är inget ”cykelord”.

Ett justerbart kullager består av tre delar (extremt enkelt förklarat): Lagerskål, lagerkona och kulor (med eventuell kulhållare). Kulorna ”ligger i” lagerskålen och rullar mellan dess vägg och lagerkonan.

Spelet justerar du genom att dra (skruva) lagerkonan mot kulorna i lagret. Drar du för hårt kommer kulorna att klämmas fast mellan konan och skålen, och lagret slitas ut eller inte kunna röra sig alls. Drar du inte tillräckligt uppstår det ett glapp, vilket har hänt i ditt fall.

Jag gissar att lagerspel heter ”ball bearing radial play” eller nåt däråt.

Du ska dra till dess du uppnår ett ”glappfritt spel”. Hjulet ska således röra sig helt fritt men inte glappa (kunna vickas i sidled). På vissa Torpedomodeller, din bland annat, vill jag minnas att man justerar spelet med bromsarmen.
TACK SNÄLLA, perfekt! Det här svaret hjälper mig jättemycket. ❤️
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
alltså det var mer än förvånande att du haft isär och satt ihop detta ändå rätt komplicerande nav och sedan frågar kring justering av lagerspel. 'bearing play adjustment'. tänkte närmast det måste vara en missuppfattning?

då tar vi det alltså grundligt:)

iaf sitter det på detta nav två muttrar utanför bromsarmen som skall låsas mot varandra i en position där det kvarstår ett omärkligt glapp i navens lager. det får absolut under inga omständigheter vara tajt, då havererar lagren snabbt. det är möjligt att det är det som hänt dig, eller också fick du inte dessa muttrar att låsa tillräckligt hårt mot varandra, så de har skruvat ur sig.

man skruvar den inre i botten, backar den sedan 1/4 - 1/5 varv och drar åt den yttre muttern mot den inre. är man tveksam är det bättre med ett visst glapp än att det sitter för tajt. en förutsättning för justeringen är att den större muttern på andra sidan navet dragits hårt fast mot ett stopp på axeln. en möjlighet hos dig är att denna lossat.

de två låsmuttrarna kan i vissa utföranden vara sexkantiga, vanligare hos sachs/torpedo/sram är att de är runda med en insänkning som på bilden. då behövs gärna två så kallade lagernycklar, ingår ofta i en liten sats med vilken cykeln levererades, och brukar ligga och skräpa någonstans hos första ägaren. ett annat fippligare alternativ är att slå dem mot varandra med hjälp av hammare och mejsel. den metoden underlättas om det finns en mellanliggande rotationsstabil bricka. men de måste alltså ovillkorligen låsas mot varandra.

låsmuttrarna är gulmarkerade på den här bilden av ett nav snarlikt det du har.
.
Visa bilaga 627622
TACK tack tack, vilket jättebra svar!
Ja vad ska man säga. Jag pillar inte med detta för att jag kan något sedan innan, utanför att jag är fattig och jävligt envis. hade fyrtioelva guider uppe i flikar när jag skruvade förra gången men termerna (och mycket av mekandet) har inte satt sig alls i min post-utbrända hjärna.
Känner mig hemskt noobig och ja, det är rätt svårt att förklara för folk hur man lyckas med nåt sånt här en gång men sen fastnar inget i huvet. 😁

Min mamma köpte cykeln 1983, innan jag ens var född, och jag är övertygad om att hon inte garnerar verktyg kvar även om jag såklart kan fråga. 😂
Men imorgon eller fredag ska jag ta cykeln till en ”gör det själv-verkstad” där det skulle kunna finnas något bra att använda. De har åtminstone skruvstäd där vilket jag inte har hemma.


Kan meddela att jag åtminstone skruvade ur växelkedjan och oljade in den och dess pinne. det regnade då så jag har inte provat att cykla än, men nu rörde sig kedjan tydligt fram och tillbaka då jag flyttade på växelspaken fram och tillbaka. Så ena problemet kan eventuellt vara löst!
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
justera alltså lagerspelet. om det då tendensvis nyper kan stora lagret under drivern ha kommit att vändas fel, det är lätt hänt,

var mycket försiktig när du drar åt muttrarna på detta nav. för om växelkedjan följer med runt när du drar åt, drar växelkedjans pinne inne i navet lätt sönder sitt fäste; en annan och mindre pinne som ligger på tvären inne i planetväxeln.

Ligger lagerringen åt rätt håll på den här bilden?
(Jag vet att den är trasig, ska byta den) jag hade satt in den åt andra hållet.
BEFA428E-DA72-47CE-B074-12937DE15B96.jpeg
 

kais01

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Ligger lagerringen åt rätt håll på den här bilden?
(Jag vet att den är trasig, ska byta den) jag hade satt in den åt andra hållet. Visa bilaga 627860
tror det där är det riktiga hållet, lite svårt att se. men du märker om det går runt på ett smidigt sätt när du sätter ihop navet.

sitter det lagret fel blir det ett indistinkt stopp när du skall skruva på de runda muttrarna på andra sidan, för justering av lagerspel.
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
tror det där är det riktiga hållet, lite svårt att se. men du märker om det går runt på ett smidigt sätt när du sätter ihop navet.

sitter det lagret fel blir det ett indistinkt stopp när du skall skruva på de runda muttrarna på andra sidan, för justering av lagerspel.
Tack, jag testar imorgon.
FYI så ligger lagret just nu med den "täckande" delen av lagerringen uppåt i bild/utåt från navets mitt... så som jag tycker att det ser ut som i sprängskissen.
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Då jag har fått tillgång till en liten cykelverkstad att vara i när jag mekar, där det också finns mängder med skrotcyklar, passar jag på att byta ut kullager ordentligt. Det var det jag höll på med förra året, och eftersom det fanns ett par likadana nav som mitt liggandes tänkte jag ta reservdelar från dem! Nya lagerringar, check! Kolla så att alla kulor verkligen är släta, check! :)
Pga det har jag inte riktigt kommit till grundproblemet än... xD Ska dit imorgon igen och hoppas komma längre!
 

kais01

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
precis. den drar lagerbanan innanför sig mot ett stopp på axeln. utgör den fasta punkten som justeringen på bromsarmssidan jobbar mot.

nr 12 är den lilla tvärliggande pinnen som växelkedjepinnen skall gänga fast i. det kan vara ett litet helvete, så jag brukar alltså vid hjulbyte och andra besläktade jobb låta växelkedjepinnen sitta kvar endast utskruvad några varv. stor försiktighet med denna!

snart kan du det här:)
 

kais01

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Då jag har fått tillgång till en liten cykelverkstad att vara i när jag mekar, där det också finns mängder med skrotcyklar, passar jag på att byta ut kullager ordentligt. Det var det jag höll på med förra året, och eftersom det fanns ett par likadana nav som mitt liggandes tänkte jag ta reservdelar från dem! Nya lagerringar, check! Kolla så att alla kulor verkligen är släta, check! :)
Pga det har jag inte riktigt kommit till grundproblemet än... xD Ska dit imorgon igen och hoppas komma längre!
du får absolut inte blanda kulor från olika till synes likadana hållare.
 

kais01

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
kulorna i hållare från olika cyklar har levt olika liv och man riskerar att de är mikroskopiskt olika i slitage och storlek.

de mindre kulorna belastas inte, gör ingen nytta, och de större överbelastas, vilket medför haveri av den känsligaste delen i sammanhanget lagerbanan.

den råkar också vara dyr och krånglig att ersätta. kulhållare med tillhörande kulor är billiga även som originaldel. vill man snåla ytterligare kan man köpa lösa kulor, men då alltså byta samtliga.
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
kulorna i hållare från olika cyklar har levt olika liv och man riskerar att de är mikroskopiskt olika i slitage och storlek.

de mindre kulorna belastas inte, gör ingen nytta, och de större överbelastas, vilket medför haveri av den känsligaste delen i sammanhanget lagerbanan.

den råkar också vara dyr och krånglig att ersätta. kulhållare med tillhörande kulor är billiga även som originaldel. vill man snåla ytterligare kan man köpa lösa kulor, men då alltså byta samtliga.
Ja det låter rimligt.
Får jag ta en hel lagerring med tillhörande kulor från en cykel och sätta in i min egen cykel då?

Och hur var det, lade jag ringen åt rätt håll? (Har förtydligat i en kommentar hur den ligger.)
 

kais01

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
du kan också flytta kulor från en ring tilll en annan, så länge det är korrekt storlek, och alla kommer från samma källa.

det där lagret ser ut vara korrekt placerat.
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
precis. den drar lagerbanan innanför sig mot ett stopp på axeln. utgör den fasta punkten som justeringen på bromsarmssidan jobbar mot.

nr 12 är den lilla tvärliggande pinnen som växelkedjepinnen skall gänga fast i. det kan vara ett litet helvete, så jag brukar alltså vid hjulbyte och andra besläktade jobb låta växelkedjepinnen sitta kvar endast utskruvad några varv. stor försiktighet med denna!

snart kan du det här:)
Jag fattar inte hur hårt mutter 22 ska sitta… skruvar jag åt hårt vill inte hjulet snurra smidigt utan hackar, och kedje…drevet? Heter det så, den med kuggar som kedjan sitter på… den följer liksom med fast bara på ett hackigt sätt. Vad är det för ” stopp på axeln” du skrev om, är det något som ska kännas?
 

kais01

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
om du inte känner stoppet för mutter 22 är det troligaste att de två låsmuttrarna på bromssidan dragits för hårt.

navet sätts ihop från kedjesidan. först skall dock kedjedrivern och planetväxeln på axeln, hålls på plats av mutter 22.
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
Jag vet inte om det syns i den här videon: https://www.dropbox.com/s/qbv0t771byg458g/IMG_5048.MOV?dl=0
Men, först är det inte jättehårt åtskruvat, då hackar kedjegrejen med piggarna. Sen skruvar jag loss den, då snurrar allt fint men muttern sitter löjligt löst. Sen skruvar jag i den liiiite hårdare än i början, och den börjar hacka igen. Det här kan bara inte stämma, jag är en liten tjej som opererade högerhanden för några månader sen, jag besitter INTE mycket råstyrka och den hackar så fort jag skruvar åt muttern med handen.

Jag har inte ens öppnat upp andra sidan av navet den här gången, måste jag göra det? Måste saker alltså sättas dit i en viss ordning?
 

kais01

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
ja något är det som hindrar navet att gå ihop. en möjlighet om du nu något släppt på justermuttrarna vänstrr sida är att det är drivklackarna som inte kommer i rätt spår. de har en kant därinne att ta sig förbi.

prova att snurra inmätet höger sida baklänges samtidigt som du lägger på ett lätt tryck.

det krävs verkligen ingen styrka att sätta ihop navet, allt ska gå lätt.
 

Elkamast

Medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
prova att snurra inmätet höger sida baklänges samtidigt som du lägger på ett lätt tryck.
Du får ursäkta men den meningen förstod jag inte riktigt. Kan du kanske formulera om den?

Och skulle du vilja berätta vilket nummer ”drivklackarna” har i sprängskisser så jag fattar rätt?

Lämnade cykel och hjul i mekverkstaden, så kommer inte åt det förrän efter helgen.
 

kais01

Aktiv medlem
Växelkedja/pinne kärvar, + bakhjul vickar, Torpedo 3-växlat
enheterna 6 och 11 har drivklackar, de sticker ut och måste vid monteringen luras på plats. det sker genom att vrida paketet enhet 6 och uppåt lite fram och åter mest åter så paketet tar sig in i hylsan ordentligt.

6 och uppåt skall in från kedjesidan, resten från bromsarmssidan.
 
Topp