Våga visa vikten - happys egna weight weenie-tråd

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
Heenkes sa:
Stolpe och sadel från Specialized Crave 2014.

Nya prylar :)

Måste bara köpa mig en bra våg så jag kan väga hela cykeln.. Några tips?

Nu förstår jag iof poängen med nya fina prylar, men väg dig själv först och sedan dig med cykeln så kan du få ut cykelns vikt ganska enkelt.

Måste bara köpa mig en bra våg så jag kan väga hela cykeln.. Några tips?[/quote]

Nu förstår jag iof poängen med nya fina prylar, men väg dig själv först och sedan dig med cykeln så kan du få ut cykelns vikt ganska enkelt.[/quote]

Nu är det så att jag inte äger någon personvåg. ☺

Heenkes sa:
Måste bara köpa mig en bra våg så jag kan väga hela cykeln.. Några tips?

Nu förstår jag iof poängen med nya fina prylar, men väg dig själv först och sedan dig med cykeln så kan du få ut cykelns vikt ganska enkelt.[/quote]

Nu är det så att jag inte äger någon personvåg. ☺[/quote]

Då blir det förstås svårt!

LesGrossman sa:
NickPick sa:
Köp en bagagevåg på classe annars.
Lika kalibrerad som en det står park tools på :)

Jo men den har ju en noggrannhet på +-100 gram, det duger ju inte i weight weenie-tråden! Här räknas ju grammen ☺

Må så vara. Får samma vikt på min hushållsvåg som den så det får duga. Ner den upp och ner med kroken så kan man hänga cykeln i remmen hängandes i sadeln bara.
Annars tar jag gärna emot tips också.

Min sadel verkar vara en marathon, därav vikten iaf.

dsc_0408.jpg

Specialized Epic HT storlek Medium, 60g lägre än utlovat :)

Hade egentligen inte tänkt lägga upp något förrän det är dags att starta byggtråd, men det här blir så bra att jag inte kan hålla mig från att slänga upp en liten sneakpeak och skapa lite hype haha. Planen är att bygga vad som förhoppningsvis blir världens lättaste ht+fs 29ers.

Framhjul, clincher, 29" - 497,3gram

p5pb14365991.jpg

Cyklist sa:
Hade egentligen inte tänkt lägga upp något förrän det är dags att starta byggtråd, men det här blir så bra att jag inte kan hålla mig från att slänga upp en liten sneakpeak och skapa lite hype haha. Planen är att bygga vad som förhoppningsvis blir världens lättaste ht+fs 29ers.

Jädra cool målsättning :) vad siktar du på för vikter då ungefär?

Cyklist sa:

Läste lite slarvigt å såg först bara en fälg. tänkte lycka till med det... :-)

Precis, en hardtail och en heldämpad.
Fortfarande rätt mycket osäkert, har till exempel inte fått ramarna än, men i nuläget siktar jag på under 6,7kg ht (med Fox 32SC och ThunderBurt) och kring 8kg för heldämpade beroende på vilket hjulpar. Och ingen halvdan invägning utan det är komplett med pedaler och flaskställ. :)

sivan: Nej hade fälgen vägt in på halvkilot hade det sett mörkt ut. ;)

Sadelstolpe och styre på plats till nya "bygget".
DSC_0493.JPG

DSC_0492.JPG

Mcfk sadelstolpe, 31,6mm, 400 mm lång.
DSC_0515.JPG

Mcfk styre, 700mm. Lite tungt med 136g...

Blir nog bra det här ?

xyklisten: Så ska det se ut!

cerro: Nice! Du råkade inte väga den innan du kapade? Vägde in en okapad till 1389g och skrek nästan rakt ut av besvikelse.

Wow, det bir WW - MTB-race nu när bygg-säsongen börjar se ljuset i tunneln. Kul, jag tänkte också vara med här !

Cyklist sa:

cerro: Nice! Du råkade inte väga den innan du kapade? Vägde in en okapad till 1389g och skrek nästan rakt ut av besvikelse.

1399g okapad utan starnut och slanghållare men inkl axel.

Cannondale Jekyl 1000: reglage? med axel.

M2 Racer pedalen 98g

AX Lightness AX3000 Bromsar med Fuchs carbon brakeshoes och Fuchs carbon wireholder

Tune U20 LVG snabbkopplingar

Carbonschmiede.de Pulleys

Tune TT skewers

Carbonschmiede.de Styrstam 100mm 8°

AX Lightness Orion Bromsar

Fuchs flaskhållare

Ultralight Cirrius Pedaler

Fuchs Kedjeförare

Fuchs: Jävlar vad du levererar, världsklass. Den där styrstamen är riktigt imponerande. Följt din tråd på WW också, ska bli riktigt kul att se hjulen och hur allt blir till slut!

cerro: Tack! Då finns det kanske ännu hopp om att komma under 1350g med lite kärlek. Alltid svårt att uppskatta hur mycket vikt man kan lyckas kapa bort på styrrör.

NickPick: Det är sant, förmodligen kommer jag kunna berätta vad färgen väger också innan det här är över. ;)

AX3L: Det som kallas invägningsutförande eller? Weigtweenie-versionen av ett Instagram-filter haha.

Tack,
Styrstamen blev ännu lättare då jag kapade bort allt i fram och byggde ihop med ett 144g Schmolke TLO Styre. Styrstammen väger så 59g
På styret har jag även laminerat mina egnenbyggda bromshantag som väger ca 70g paret. Så hela kitet är en del (finns bara två skruvar till gaffelskaftet) och väger 273g

ändring av styrstamen

ett Fuchs bromsgrepp + Fuchs bromshandtag

Senast ändrad:
Vilka höljen kör du med?

Btw, fabric flaskhållare är lättare än den du använder.
Jag har 2st inkl skruvar som väger 7g
Använder du en och nylon eller kolfiber skruv väger den under 3g

Jag har byggd en 4g flaskhållare men den blev lite sne, få bygga en till.
Vad är Fabric? Är det de där små skruvar och så har man en speciell flaska?
Vad väger en 750ml flaska från de? säkert tyngre än de koniska jag har i min hållare?

Höljen är en mix av egenbyggda i alu och kolfiber och i links.

Ja precis, de där knapparna. Det funkar riktigt bra faktiskt. Flaskan är räfflad på sidorna så man vet hur man håller rätt och de är enklare än man tror att sätta tillbaka och sitter fast riktigt bra.
Flaskan är på 600 ml och väger 66g

Senast ändrad:
cerro sa:
Cyklist sa:

Reglaget som man har på styret för lockouten tänkte jag på. Eller är den vägd med lockout på gaffeln?

Cannondale jekyl 1000 sa:
cerro sa:
Cyklist sa:

Reglaget som man har på styret för lockouten tänkte jag på. Eller är den vägd med lockout på gaffeln?

Lock-out på gaffeln, lättare så, snyggare och fungerar fint för mig.

fuchs: Blir galet fina hjul det där. Har du nån beräknad vikt på dem? Nyfiken med tanke på att 77 anger dem till 760g med vanlig Cyber-naven, plus att det såklart brukar diffa lite på fälgvikt.

Bakfälgen har inte kommit än så jag vet inte hur tungt det bli men nånstans i 800g riktningen borde det bli eftersom jag använder 24/28 ekrar (Superspokes)
Fälgerna diffa tyvärr, har sätt ngr med under 200g så min är rätt så tung

fuchs sa:
Bakfälgen har inte kommit än så jag vet inte hur tungt det bli men nånstans i 800g riktningen borde det bli eftersom jag använder 24/28 ekrar (Superspokes)
Fälgerna diffa tyvärr, har sätt ngr med under 200g så min är rätt så tung
Skönt att det handlar om hur "tunga" hjulen blir ?

800g är ändå riktigt bra, får se var det slutar då. Förhoppningsvis strax under isf, bara för att det känns lite bättre haha.
Diffade ju tyvärr på mina 77 mtb-clinchers också, angivna som "kring 295g" av dem själva medan bilden hos R2 visade 287g. Så hade ju höga förhoppningar men de vägde sedan in på 302g+305g. Fick bort 3-3,5g per fälg när jag slipade bort klarlacken men ändå.

xyklisten: Är det weightweenie-tråd så är det. ;)

Tillbaka
Topp