Vågar jag slipa svetsfogarna?

Värmebehandling kan hjälpa mot kornstorleken men inte hur materialet är legerat vid HAZ.
En inte oväsentlig skillnad.

I övrigt stämmer det du säger.

I så fall betyder nog HAZ nåt annat. ? Temperaturen i sig kan ju inte ändra legeringen, men väl kornstrukturen.

Edit: Det enda som står om saken i den där texten är att man sabbar värmebehandlingen om/när man svetsar en värmebehandlad del. Inte vad som händer om man värmebehandlar den efter svetsning, vilket är vad jag syftar på.

Senast ändrad:
De fräsigare alu-ramarna är dock värmebehandlade efter svetsning, så då borde det vara formen snarare än tjockleken som är avgörande. Som du säkerligen vet är skarpa kanter no-no oavsett om en del är svetsad, gjuten eller fräst ur ett stycke. Det ger mycket högre spänningar i ytan vid belastning och är därmed en utmärkt brottanvisning.
Mig veterligen är alla ramar i 6xxx legering värmebehandlade, men de i 7xxx har jag för mig att man inte behöver värmebehandla. Men är lite osäker.
Haz blir alltid en försvagning i någon mån även om man värmebehandlar. Svetsar i en aluram spricker oftast vid haz men om det beror på en försvagning eller kombinationen att det också ofta är en anvisning vet jag inte. Möjligen om man rundade av svetsen skulle spänningskoncentrationen vid haz minska. Men det gäller som sagt att man inte slipar av en svets lite på måfå och tror det blir bättre, det kan hända att man tar för mycket, man vet ju inte hur den ser ut på "andra sidan".

I så fall betyder nog HAZ nåt annat. ? Temperaturen i sig kan ju inte ändra legeringen, men väl kornstrukturen.
Jodå grundämnesammansättningen förändras när man värmer upp aluminium till flytande fasen, närmast svetsstället blir det något helt annat än originalspec. Kornstorleken kan man förändra med värmebehandling efteråt men inte legeringssammansättningen vid HAZ. En viktig skillnad.

Mig veterligen är alla ramar i 6xxx legering värmebehandlade, men de i 7xxx har jag för mig att man inte behöver värmebehandla. Men är lite osäker.
Haz blir alltid en försvagning i någon mån även om man värmebehandlar. Svetsar i en aluram spricker oftast vid haz men om det beror på en försvagning eller kombinationen att det också ofta är en anvisning vet jag inte. Möjligen om man rundade av svetsen skulle spänningskoncentrationen vid haz minska. Men det gäller som sagt att man inte slipar av en svets lite på måfå och tror det blir bättre, det kan hända att man tar för mycket, man vet ju inte hur den ser ut på "andra sidan".

Absolut, och som sagt är jag ingen hejare på det här. Ville mest göra poängen att en fog i en del fall kan bli starkare av att man tar bort material, vilket är allt annat än intuitivt. (y)

Jodå grundämnesammansättningen förändras när man värmer upp aluminium till flytande fasen, närmast svetsstället blir det något helt annat än originalspec. Kornstorleken kan man förändra med värmebehandling efteråt men inte legeringssammansättningen vid HAZ. En viktig skillnad.

Åfan. Hur går det till? Samlas vissa legeringsämning där det är som varmast, eller nåt sånt?

Edit: Det enda som står om saken i den där texten är att man sabbar värmebehandlingen om/när man svetsar en värmebehandlad del. Inte vad som händer om man värmebehandlar den efter svetsning, vilket är vad jag syftar på.
Fig 10 på sid 7 i denna paper illustrerar HAZ påverkan rätt bra. Inte helt konsekvent i alla legeringar men det är ungefär så det brukar se ut. https://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=3855&context=eispapers

Åfan. Hur går det till? Samlas vissa legeringsämning där det är som varmast, eller nåt sånt?
Det är en hel del vetenskap där. Jag har endast skrapat på ytan. Mer forskning finns vid Högskolan Dalarna, då mest inom stål och höglegerade stål men det är mycket liknande principer i aluminium. Åldring (värmebehandling) hjälper inte mkt vid svetsställena då åldring vid närapå ren alu är en annan process än vid höglegerad alu.

När man svetsar rf är det mycket tydligt. Beta och passivisera efter svets annars rostar det. Förklaringen skall vara att kromhalen sjunker i ytan vid svetsning och det måste åtgärdas. Är man lite simpel så går det att ordna genom slipning och så gjorde vi när vi inte själva fick använda betningkemikalier av atbetsmiljöskäl.

När man svetsar rf är det mycket tydligt. Beta och passivisera efter svets annars rostar det. Förklaringen skall vara att kromhalen sjunker i ytan vid svetsning och det måste åtgärdas. Är man lite simpel så går det att ordna genom slipning och så gjorde vi när vi inte själva fick använda betningkemikalier av atbetsmiljöskäl.
Intressant! Dock är ju ytan något annat än mellan materialet och fyllnaden så att säga. Kanske samma princip i och för sig.

Tack för alla svar!

det blir inget slipande av fogar, mer än det oundvikliga av att slipa upp finishen på ramen. Fåfänga får inte gå före säkerhet ?

kanske blir spackel och lack, men det återstår att se.

Har iaf kommit en bit på vägen med slipa det. 400papper avklarat, kan jag köra på med 800 direkt eller är det klokt att köra typ 600 emellan?

Bilagor

• 1EC04E50-5045-4351-8F49-13A6D14E5460.jpeg
    1EC04E50-5045-4351-8F49-13A6D14E5460.jpeg
    904.9 KB · Besök: 57
  • DA3D9722-A6E4-4FDE-91D9-4377C813DC14.jpeg
    DA3D9722-A6E4-4FDE-91D9-4377C813DC14.jpeg
    1.7 MB · Besök: 67
Tillbaka
Topp