Vågar man cykla med detta framhjul?

IngeRull

Medlem
Fick en gammal Crescent, helt ok skick förutom framhjulet som har dessa sprickor. (Se bild)

Rätt jobbigt om framhjulet viker sig... :P

Vad säger ni?

Bilagor

• 20180828_173658.jpg
    20180828_173658.jpg
    417.4 KB · Besök: 97
Är det krympa plåtfälg så skulle jag inte våga nytta den (de kan sprick även om de ser bra ut utanpå).
Är det någon form av lackad/ytbehandlad aluminium skull jag våga...
Men det ser ut som kromad plåt och då skulle jag teminstingens dra av däcket och kika från andra sidan.

emmer sa:
Är det krympa plåtfälg så skulle jag inte våga nytta den (de kan sprick även om de ser bra ut utanpå).
Men det ser ut som kromad plåt och då skulle jag teminstingens dra av däcket och kika från andra sidan.

Bilagor

• 20180828_192530.jpg
    20180828_192530.jpg
    175.3 KB · Besök: 98
IngeRull sa:
emmer sa:
Rottfriskt? Det kunde ju ingen tro med tanke på hur skiktat det såg ut vis sprickan vid nipplarna. Samma som för plåt dock.

Det kan ju inte vara så svårt att få tag i ett helt ok framhjul för nästan ingenting så varför ta risken?

RicoShredderKowalski sa:
Ääh du kommer få en varningssignal när ekrar börjar falla ur eller fälgen börjar bli krokig. Tills dess är det bara att köra på.

Rätt. Den viker sig inte plötsligt, utan kommer att varna i god tid när det är dags att sätta in åtgärder.

Prästbol sa:
RicoShredderKowalski sa:
Ääh du kommer få en varningssignal när ekrar börjar falla ur eller fälgen börjar bli krokig. Tills dess är det bara att köra på.

Rätt. Den viker sig inte plötsligt, utan kommer att varna i god tid när det är dags att sätta in åtgärder.

Nja, risken är att det punkar och kränger av däcket när fälgen delar sig mellan några ekerhål...

tobiascyklar sa:
RicoShredderKowalski sa:

+1
+1
Under åren som jag ofta cyklade till tåget så förbrukade jag några hjul i jämförbart skick.
Normalbeteendet var - som oftast då det gäller 32/36-ekrade hjul - att 1-2 ekrar ger sig först, hjulet blir skevt, och cyklisten har en god chans att reagera innan katastrofen inträffar.

Därmet inte sagt att ALLA haverier ALLTID följer detta mönster.

Kanske inte ett hjul jag skulle vilja använda under en cykelsemester eller ngt "äventyrligt".

Men för vanlig, kortdistans nyttocykling hemmavid skulle jag mycket väl kunna tänka mig att använda det ett tag till.

Ett hjul livstidsförlängde jag genom att klippa bitar av bandningsstål, borra hål och använda som bricka under ekernipplarna. Det höll tills ramen rostade av.(det satt en propp av skumgummi i sadelröret, ovanför vevlagret....)

Är cykeln utrustad med en frambroms har det helt klart goda möjligheter att katastrofalt och spektakulärt plötsligt ge upp. Det är verkligen underhållande att många har svårt att förstå detta.

jofahjalm sa:
Är cykeln utrustad med en frambroms har det helt klart goda möjligheter att katastrofalt och spektakulärt plötsligt ge upp. Det är verkligen underhållande att många har svårt att förstå detta.
Bromsar ju på fälgen så det påverkar nog inte speciellt. Eller snarare: Hur påverkar det på ett underhållande sätt?

emmer sa:
Bromsar ju på fälgen så det påverkar nog inte speciellt. Eller snarare: Hur påverkar det på ett underhållande sätt?

Hur tror du bromskraften från däcket mot marken överförs till resten av ekipaget? Kanske via ekrarna? Tror du det då finns risk att man dra nipplarna genom den spräckta fälgen? Vad är mest sannolikt, att en går åt gången eller plötsligt många samtidigt när de väl bär av? Har man otur kommer hjulet kollapsa plötsligt.

Eld sa:
42Hz sa:
IngeRull sa:
42Hz sa:
Tja, ta lite svinto o gnugga bort ytrosten så kanske man ser bättre hur bra/illa det är?

Ser mer ut som det bara är kromen på ytan som "pruckit", krackelerat.

Den där fälgen är ju "rostfri" så det finns inget kromlager. Sprickorna går säkerligen rakt igenom. Det uppstått spänningskorrosion runt ekrarna.

Ja, dessa elcyklar...

jofahjalm sa:
emmer sa:

Hur tror du bromskraften från däcket mot marken överförs till resten av ekipaget? Kanske via ekrarna? Tror du det då finns risk att man dra nipplarna genom den spräckta fälgen? Vad är mest sannolikt, att en går åt gången eller plötsligt många samtidigt när de väl bär av? Har man otur kommer hjulet kollapsa plötsligt.

Fast på fälgbromsade hjul är kraften tämligen modest. Dock för sakens skull så skulle jag personligen aih cykla med ett hjul som ser ut sådär. Känns som en onödig risk när nya skithjul som inte är trasiga är rätt billiga.

Tillbaka
Topp