Vågar man köpa en Canyon Ultimate CF SLX?

decaf

Medlem
Jag har gått och funderat på en Canyon Ultimate CF SLX bra länge nu, och skrivit flera frågor här på forumet om detta också. Och är nu väldigt nära att trycka på köp-knappen, framförallt eftersom jag fått en spricka i min framgaffel på min Ultimate AL som jag har idag och nu är utan cykel tills det är åtgärdat vilket verkar kunna ta ett tag.

Men när jag sökte lite på nätet om detta visar det sig att ganska många har råkat ut för ramar som har spruckit av just 2013 års CF SLX modell (vilket väl är samma som 2014). Jag har inte haft nån kolplast cykel innan, men man blir ju lite nojig när man läser sånt där. Nu verkar det ju som de har skött garantiärendena hyfsat i de här lägena efter vad jag kan se, men man vill ju helst ha en cykel som håller för normal användning. Särskilt om den kostar över 30.000 kr vilket åtminstone för mig är ganska mycket pengar. Hur försiktig behöver man egentligen vara med en sån cykel?

Intresserad av att höra om era erfarenheter av, och åsikter om, denna cykel.

Senast ändrad:
Köp! Riktigt skön och rapp ram. Bekväm men styv på rätt ställe.

Har en själv och spräckte en 2013 i en olycka. Fram till dess inga problem. Verkar som det gjorts små ändringar till 2014 årsmodell. Jag väger 90+ och körde Flandern runt på den så det borde ju tyda på viss hållfasthet.

Ja, ramen har ju fått mycket god kritik runtom vad jag kan se avseende styvhet och bekvämlighet. Klarar den dig på Flandern runt så borde den ju klara ganska mycket tycker man. Frågan är om de har problem med att hålla jämn kvalitet på dem då bara? Verkar ju vara en hel del som fått sprickor under sadelstolpsklämman. Kanske är jag bara nojig i onödan. Kanske har andra cykelmärken lika mycket problem? Har ju faktiskt bara undersökt just Canyon eftersom det är den cykel som lockar mig mest just nu... om den bara håller ihop då alltså ;) Har ju inte råd att köpa en sån cykel per år direkt.

Senast ändrad:
Canyon skötte bytet av ram utan knussel trots att den var vurpad. Så ser inga problem och skulle det spricka vid sadelstolpsklämman så är det ju ett garantiärende i mina ögon. Det som kan vara svagheten är bristen på ramar vilket gör att det tar tid när det jagas.

Tricky skrev:
-------------------------------------------------------
> Canyon skötte bytet av ram utan knussel trots att
> den var vurpad.

Delar inte den erfarenheten tyvärr.

Har ändå köpt cykel därifrån efteråt ...

Senast ändrad:
Tricky skrev:
> Det togs av försäkringsbolaget så självrisk
> på 1500:-

Jaha. Men det innebär väl att försäkringsbolaget köpte en ny ram av dem typ. Då är det ju inte så mycket för Canyon att knussla med. Å andra sidan, om jag vurpar med cykeln så kan jag ju inte skylla på kvalitet om den går sönder, och förväntar ju mig inte att det ska gå på garantin direkt. Tänkte dock inte på att man ju faktiskt har försäkringsbolag just för sådana tillfällen. Självrisken kan man ju leva med jämfört med att pröjsa för en ny ram själv. :).

Postmortem skrev:
> Kan inte uttala mig om hållbarheten men har
> provkört ramen ifråga och skriver om den här...

Inspirerande läsning. Även om det inte var just den versionen för 80k jag tänkt mig så blir jag väldigt sugen på att slå till när jag läser. :)

Fliken skrev:
> Tricky skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Canyon skötte bytet av ram utan knussel trots
> att
> > den var vurpad.
>
> Delar inte den erfarenheten tyvärr.
>
> Har ändå köpt cykel därifrån efteråt ...

Var det en vurpad cykel, eller ett garantiärende som orsakade problem?

decaf skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Tricky skrev:
> >
>
> > -----
> > > Canyon skötte bytet av ram utan knussel
> trots
> > att
> > > den var vurpad.
> >
> > Delar inte den erfarenheten tyvärr.
> >
> > Har ändå köpt cykel därifrån efteråt ...
>
> Var det en vurpad cykel, eller ett garantiärende
> som orsakade problem?

Ingendera, det var en reklamation. Obs att det inte är samma sak som garanti. Det löste sig till slut, men det kostade på i kraft och engagemang på ett sätt som jag inte trodde när jag tagit del av Canyontråden. Kan varit enskild händelse?

Observera dock att cyklarna (jag har två) är riktigt bra.

Ja, jag har ju bara en, än... Men är väldigt nöjd med den så det blir nog att slå till på en SLX ändå misstänker jag. :)

Jag har god erfarenhet av Canyons garantihantering.

Hade en gaffels om sprack och de skickade en ny utan knussel. Räckte med att jag skickade bilder på den trasiga så fick jag välja på att skicka ner cykel och få en ny gaffel monterad eller få en ny gaffel via posten och montera själv (valde det senare).

Tog en dryg vecka från första kontakt tills den nya var på plats.

Jag hade 2013 års modell. Spricka i sadelröret efter 100 mil, dock inte uppe vid klämman utan längre ner. Tolkar det som att ramen helt enkelt var för klen där. Inga problem med reklamationen i bemärkelsen att canyon tog det på sig direkt och sedan onsdags i förra veckan har jag en ram med modellår 2014.

Tyvärr tog de 7 veckor på sig att fixa detta bytet, så jag är lite tveksam till att köra canyon som förstacykel. Enda kommentaren från både canyon i SE och DE var att de förstod att jag var frustrerad men de kunde inte göra ngt för att snabba på processen.

I övrigt är det en mkt trevlig ram. Som vanligt bra komponenter rakt igenom. Jag har DA di2.

decaf skrev:
> när jag sökte lite på nätet om detta visar
> det sig att ganska många har råkat ut för ramar
> som har spruckit av just 2013 års CF SLX modell

Om du är orolig för sprickor så borde väl
Ultimate CF SL
vara ett alternativ?

Om jag har förstått skillnaden rätt är det mer kolfiber i Ultimate CF SL,
vilket borde ge större marginaler.
Dessutom är den ju en del billigare, hela 7560SEK, pengar som du kan använda till bättre hjul eller likn.

/Håkan

Jocke skrev:
> Hade en gaffels om sprack och de skickade en ny
> utan knussel.

Ja, jag hade ju samma sak nu. Skickade in bilder och fick meddelandet att det nog skulle ta upp till 4 veckor att granska ärendet och få en ny gaffel. Så idag, en vecka senare så fick jag ett mail från Canyon om att min leverans var på väg med UPS. Lite märkligt på sätt och vis eftersom jag inte hört något annat från dem angående ärendet än att de skulle titta på det. Men jag är mer än nöjd om det är gaffeln som kommer såpass snart.

richard.b skrev:
> Jag hade 2013 års modell. Spricka i sadelröret
> efter 100 mil, dock inte uppe vid klämman utan
> längre ner... Tyvärr tog de 7 veckor på sig att fixa detta
> bytet, så jag är lite tveksam till att köra
> canyon som förstacykel.

Ja, 7 veckor utan cykel är ju inte kul, men huvudsaken är ju att de åtgärdar det. Och när jag köper denna får jag ju två cyklar i alla fall, så då har jag ju en i reserv så jag inte blir helt utan som nu när gaffeln sprack, så jag kanske kan leva med den risken.

HåkanC skrev:
> Om du är orolig för sprickor så borde väl
> Ultimate CF SL vara ett alternativ?

Jepp, det hade det onekligen varit, både med tanke på priset och att ramen kanske håller lite bättre. Frånsett att jag snöat in på att skaffa Ultegra Di2 nu efter många om och men, och SL:en finns ju inte med Di2 i dagsläget. Men ett bra tips för alla som inte prompt måste ha elväxlar. :)

Senast ändrad:
decaf skrev:
> Frånsett att jag snöat in på att
> skaffa Ultegra Di2 nu efter många om och men, och
> SL:en finns ju inte med Di2 i dagsläget.

Om du köper enbart ramen så kan du skaffa precis de delar du vill,
även om det troligen blir dyrare....

/Håkan

HåkanC skrev:
> Om du köper enbart ramen så kan du skaffa precis
> de delar du vill,
> även om det troligen blir dyrare....

Ja, det blir sannolikt mycket dyrare. Och ramen finns ju inte i el-utförande, så man får ju inte lika snygg kabeldragning med batterit gömt osv. Nej, det blir nog en SLX. Tror inte jag klarar att vänta till hösten för att se om SL kommer med Di2. :)

Ja, svaret på frågan i rubriken blev tydligen till sist: Ja!

Beställningen är lagd och om några veckor (förhoppningsvis) så har jag en skinande fin Canyon Ultimate CF SLX! :) Tack för era synpunkter och tips.

axlpxl skrev:
> Vilken modell och färg blev det?

Det blev en 7.0 Di2, Deep black and white. Har ju redan en cykel som är nästan helt svart, så kände att jag ville ha lite loggor den här gången. :)

decaf skrev:
> axlpxl skrev:
> -----
> > Vilken modell och färg blev det?
>
> Det blev en 7.0 Di2, Deep black and white. Har ju
> redan en cykel som är nästan helt svart, så
> kände att jag ville ha lite loggor den här
> gången. :)

Välkommen i klubben (fast jag har 2013).

axlpxl skrev:
> Precis den jag är sugen på. Storlek? Posta
> korrekta bilder sen :D

Upptäckte att man inte behöver vara sugen, det går att göra nåt åt suget. Finns tydligen en knapp på hemsidan märkt "köp", klickar man på den dyker det tydligen upp en cykel i brevlådan några veckor senare ;) Undrar bara om det finns nån "Delete"-knapp på krditkortsräkningen som också lär dyka upp i brevlådan.

Vad gäller *korrekta* bilder så ska jag göra mitt bästa. Får se om jag hittar reglerna nånstans. ;)

HåkanC skrev:
> Hoppas du blir nöjd med den.

Tack. Ja, det hoppas jag med! :)

bvs skrev:
> Välkommen i klubben (fast jag har 2013).

Tack! :) Ser fram emot detta medlemskap ;)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp