Peadalisten
Ny medlem
Vajerbyte SRAM Force -tröst i nöden
På säsongens hitintills vackraste och fm. varmaste dag här i Götet lyckas man bli förkyld, tappar rösten och vaktar soffan hela dagen.
Efter ett stunds cykeltittande på TV inser jag att något aktivt cykelrelaterat måste göras.
sagt och gjort - dags att byta växelvajer på racern, och samtidigt ny styrlinda.
Vänsterreglade går som en dröm, tog väl 15min att dra vajer och linda om.
Nu till höger...
Demonteringen går på något ögonblick men när ny vajern ska träs igenom reglaget skiter sig det - rejält.
Det går inte trä vajern mer än 5mm.
Testar så klart detta mängder av gånger i olika vinklar med nyklippt vajerända, till min irritation verkningslöst.
Inte någonstans hittar jag något användbart på nätet - så vad göra?
Så här gjorde jag:
Skruvade av "plastlocket" som sitter på reglagets insida under -"täckhuvan" 3 skruvar
Växlade till ändläget eller den i teorin största klingan bak- för att fatta funktionen.
(Något som inte ska göras enligt SRAM)
Man ser då att vajern endast ska igenom det lilla hålet. Trodde för en stund att vajern skulle runt i något plaströr eller liknande.
För att få tillbaks reglaget i sitt ändläge (minsta drevet) lyft på hak-spärren och allt fjädrar tillbaks, passa nu även på att topsa och fetta in igen, det va mycket skit där.
Efter att ha förstått hur dragningen är utförd försökte jag med nytt mod
och denna gången gick det !
Ingen Einsteinlösning behövdes, bara lite insikt om var problemet låg.
Så du som försöker, ge inte upp!
Tyvärr blev inget fotat - glömde av det under irritationen ....
Inte mycket till guide men har du samma problem så vet du att det SKA gå, inte bara för att det står så i manualen..
Efter ett stunds cykeltittande på TV inser jag att något aktivt cykelrelaterat måste göras.
sagt och gjort - dags att byta växelvajer på racern, och samtidigt ny styrlinda.
Vänsterreglade går som en dröm, tog väl 15min att dra vajer och linda om.
Nu till höger...
Demonteringen går på något ögonblick men när ny vajern ska träs igenom reglaget skiter sig det - rejält.
Det går inte trä vajern mer än 5mm.
Testar så klart detta mängder av gånger i olika vinklar med nyklippt vajerända, till min irritation verkningslöst.
Inte någonstans hittar jag något användbart på nätet - så vad göra?
Så här gjorde jag:
Skruvade av "plastlocket" som sitter på reglagets insida under -"täckhuvan" 3 skruvar
Växlade till ändläget eller den i teorin största klingan bak- för att fatta funktionen.
(Något som inte ska göras enligt SRAM)
Man ser då att vajern endast ska igenom det lilla hålet. Trodde för en stund att vajern skulle runt i något plaströr eller liknande.
För att få tillbaks reglaget i sitt ändläge (minsta drevet) lyft på hak-spärren och allt fjädrar tillbaks, passa nu även på att topsa och fetta in igen, det va mycket skit där.
Efter att ha förstått hur dragningen är utförd försökte jag med nytt mod
och denna gången gick det !
Ingen Einsteinlösning behövdes, bara lite insikt om var problemet låg.
Så du som försöker, ge inte upp!
Tyvärr blev inget fotat - glömde av det under irritationen ....
Inte mycket till guide men har du samma problem så vet du att det SKA gå, inte bara för att det står så i manualen..