Vajerbyte SRAM Force -tröst i nöden

Peadalisten

Ny medlem
På säsongens hitintills vackraste och fm. varmaste dag här i Götet lyckas man bli förkyld, tappar rösten och vaktar soffan hela dagen.

Efter ett stunds cykeltittande på TV inser jag att något aktivt cykelrelaterat måste göras.
sagt och gjort - dags att byta växelvajer på racern, och samtidigt ny styrlinda.

Vänsterreglade går som en dröm, tog väl 15min att dra vajer och linda om.

Nu till höger...
Demonteringen går på något ögonblick men när ny vajern ska träs igenom reglaget skiter sig det - rejält.
Det går inte trä vajern mer än 5mm.

Testar så klart detta mängder av gånger i olika vinklar med nyklippt vajerända, till min irritation verkningslöst.

Inte någonstans hittar jag något användbart på nätet - så vad göra?

Så här gjorde jag:

Skruvade av "plastlocket" som sitter på reglagets insida under -"täckhuvan" 3 skruvar
Växlade till ändläget eller den i teorin största klingan bak- för att fatta funktionen.
(Något som inte ska göras enligt SRAM)

Man ser då att vajern endast ska igenom det lilla hålet. Trodde för en stund att vajern skulle runt i något plaströr eller liknande.
För att få tillbaks reglaget i sitt ändläge (minsta drevet) lyft på hak-spärren och allt fjädrar tillbaks, passa nu även på att topsa och fetta in igen, det va mycket skit där.

Efter att ha förstått hur dragningen är utförd försökte jag med nytt mod
och denna gången gick det !
Ingen Einsteinlösning behövdes, bara lite insikt om var problemet låg.

Så du som försöker, ge inte upp!

Tyvärr blev inget fotat - glömde av det under irritationen ....
Inte mycket till guide men har du samma problem så vet du att det SKA gå, inte bara för att det står så i manualen..

ska man verkligen skruva bort nått på reglagen för att få ut vajern? jag vill minnas att jag kunde byta vajer genom att bara dra tillbaka hoodsen, o sen trycka ut vajern. men det var ju på mina gamla rival. kanske är annorlunda på force.

Jensen - nä man ska inte behöva det.

Men efter att ha försökt trä igenom vajern oräkneliga gånger vart jag tvungen att ta reda på funktionen i reglaget.

Sram växelvajer är lika bedrövlig att byta på mtb. Man får ha en smula tur annars får man demontera.

Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Sram växelvajer är lika bedrövlig att byta på
> mtb. Man får ha en smula tur annars får man
> demontera.

hehe, skit bakom spakarna säger jag. har du twister regelagen från sram, då tar det typ 15 sek att byta vajer per sida, om ens det. har du trigger äre lite krångligare, men är ju gjort på 10 min kanske, max :D

Ett bekant problem....Jag hade exakt samma problem på mina Rival och gav efter otaliga försök upp och gick till min LBS som löste det med nya vajrar. Han tipsade om att använda en liten polygrip på vajern och sen sätta en bra böj på den. Konstruktionen lämnar ju dock en del kvar att önska.

SRAMs instruktioner säger inte mycket utan beskriver i princip bara att du ska trycka i vajern i hålet.

/Anders

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> Obed skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sram växelvajer är lika bedrövlig att byta
> på
> > mtb. Man får ha en smula tur annars får man
> > demontera.
>
> hehe, skit bakom spakarna säger jag. har du
> twister regelagen från sram, då tar det typ 15
> sek att byta vajer per sida, om ens det. har du
> trigger äre lite krångligare, men är ju gjort
> på 10 min kanske, max :D

nix, rocket eller attack, såna med knappar. Har efter flera byten funnit en metod men det är nog glömt lagom till nästa vajerbyte, som vanligt.

Bytte igår bakväxelavejer på min nästan nya racer med SRAM Rival. Trådar hade redan börjat lossa under kedjestaget. Tog en ny vajer med ingraverad märke "SS". Det var omöjligt att få den genom skifter handtaget utan att den trasade upp sig och fick kasseras. Den gamla var av samma märke. Jag hittade en med graverat märke CC och dens ända var liksom lite förseglad med grönt plastmaterial och det verkade som ståltråden var hårdare tvinnad. Den passerade utan större problem (d.v.s.inte omöjligt att bgenomföra men endast 3 ggr så svårt som på Shimano).
Jag måste nu skaffa en ny bakväxelvajer (som jag alltid har med på cykeln på långturer). Hur skall jag vara säker på att få en med CC märke om jag handlar på postorder? Vilket märke står "CC" för?.

Tillbaka
Topp