Val av Cyclo Cross

Val av Cyclo Cross
Tja, beror på vad du vill göra. Klart du inte behöver Carbon, men det gör cykeln lite lättare om du ska bära på den som man gör i Cyclo Cross. Men ska du montera en stänkskärm på gaffeln o enbart pendla så kvittar det nog.

Men 32mm-35mm är det ballongdäck? Man kan ju sätta på 23mm eller dyl oxå om man vill ha slicks. Då kanske det finns glädje med carbon igen.

Val av Cyclo Cross
klippan skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja, beror på vad du vill göra. Klart du inte
> behöver Carbon, men det gör cykeln lite lättare
> om du ska bära på den som man gör i Cyclo
> Cross. Men ska du montera en stänkskärm på
> gaffeln o enbart pendla så kvittar det nog.
>
> Men 32mm-35mm är det ballongdäck? Man kan ju
> sätta på 23mm eller dyl oxå om man vill ha
> slicks. Då kanske det finns glädje med carbon
> igen.

Jag tänkte nog bara använda denna cross som en året-runt-cyckel, så vikten spelar mindre roll.
Fast du har ju en poäng i att jag då nödvändigtvis inte behöver köra med ballongdäck...

Tror jag safe'ar och satsar på en carbon-gaffel trots allt.

Får se om jultomten är snäll i år...

// Larsa

Val av Cyclo Cross
larsaw skrev:
> Tror jag safe'ar och satsar på en carbon-gaffel trots allt.

Du kommer bara ångra dig om du inte köper en kokosarmerad plastgaffel. :-)

Senast redigerad av en moderator:
Val av Cyclo Cross
cerro skrev:
> larsaw: Du får mycket bättre komfort med
> kolfibergaffel med, skulle helt klart rekommendera
> det.

OK, då var en plastis gaffel uppsatt på önskelistan.....

...... hm...... Varför dröjer den där jultomten så........

Val av Cyclo Cross
klippan: Menade att det är ram ifrån den billigaste och komponenter ifrån den som är dyrare än den billigaste, dvs 105 som de stog i pdf:en antar att jag var lite otydlig där:) Men nu har vi ju facit.

Val av Cyclo Cross
Hepp, efter all spaning (och beställning) på Focus Mares Disc blev det till slut en Focus Mares AX1 som landade i brevlådan. :)

Ägnade hela gårdagskvällen åt att förstöra utseendet på den. Montera låsfäste, flaskhållare, skärmar.. På tal om skärmar, då det saknas fästen/hål på cykeln har jag köpt Zefal Shield som man "spänner" fast istället. De ser väldigt små ut, återstår att se hur mycket de hjälper.

Bilagor

• FocusMaresAX1.jpg
    FocusMaresAX1.jpg
    41.1 KB · Besök: 37
Val av Cyclo Cross
Glöm inte att sätta självhäftande skyddsplast först innan du spänner fast skärmarna. Annars blir det fort ganska fult när lacken skavts av utav all smuts och sand.

Val av Cyclo Cross
aDNers: Grymt fint val. Men skärmar? passar väl inte i CX-Cupen? Satsa på långa skärmar, tejpa ramen och spänna fast med stripes, fungerar fint. Skyddsplast finns väl annars hos din cykelaffär eller något.

Val av Cyclo Cross
Hm, bra tips med skyddsplast!

Om ni har egna cyklar med skyddsplast och stripes-montage får ni gärna lägga upp dem här, då jag inte riiiktigt hänger med, vore fint att se. Imorgon kan jag lägga upp en bild på hur min cykel blev "efter" allt anti-pimpande så får ni gärna komma med förslag på fix och trix.

Val av Cyclo Cross
Off topic-follow up: Litar inte 100% på Zefal Shield, då de är riktigt korta skärmar, hjälper cyklisten en del med stackars ramen blir ju blästrad.. Såg en Focus-cykel på stan med långa skärmar som monteras på samma sätt + buntband. Med lite spionage kunde jag sedan leta fram dem, Planet Bike Quick-On. Gissar att det får bli ett par sådana.

http://www.cyclecomponents.com/2/sv...-bike-speedez-quick-on-700c-x-45mm-svart.html

Val av Cyclo Cross
aDNers skrev:
> Hepp, efter all spaning (och beställning) på
> Focus Mares Disc blev det till slut en Focus Mares
> AX1 som landade i brevlådan. :)
>
> Ägnade hela gårdagskvällen åt att förstöra
> utseendet på den. Montera låsfäste,
> flaskhållare, skärmar.. På tal om skärmar, då
> det saknas fästen/hål på cykeln har jag köpt
> Zefal Shield som man "spänner" fast istället. De
> ser väldigt små ut, återstår att se hur mycket
> de hjälper.

Vart beställde du den?

Val av Cyclo Cross
asljn skrev:
> Ragley Rodwell Cyclo Cross:

Har faktiskt sneglat lite på den ramen! Skulle vara kul att höra lite intryck, om den nu är din :) Vad har du byggt med för komponenter?

Val av Cyclo Cross
Har byggt den med lite hopplock från en äldre hoj.
Det är Campa Centaur genomgående förutom vevpartiet som jag var tvungen att byta till ett kompaktvevparti för att detta inte skulle gå in i kedjestaget, det blev ett Shimano. Styre och styrstam Deda, hjul campa Zonda med Conti Speedking.

Har kört den nu i några veckor och jag är mkt nöjd!!

Val av Cyclo Cross
Ska man köpa en cx för att cykla med på gatan så måste man kolla möjligheterna till riktiga stänkskärmar. En grej som ofta saknas är tvärstaget mellan kedjestagen bakom vevhuset. På t.ex. Cannondale blir det en fattig buntbandslösning. Växelvajerdragning uppifrän längs sadelröret är ingen höjdare om man måste ha en trissa för att växla riktning och samtidigt ha en stänkskärm
Blir nog många begagnade CX till salu nu i vår när man upptäckt att de inte funkar för landsväg.

Val av Cyclo Cross
>Blir nog många begagnade CX till salu nu i vår när man upptäckt att de inte funkar för landsväg.

Brukar inte folk här förespråka att cx funkar alldeles utmärkt för landsväg..? Om man bara ska ha en jonne osv...

Val av Cyclo Cross
Jag tror den landsväg som Velocio pratar om är vintercykling med stänkskärmar, inte det som man vanligtvis menar med landsvägscykling där inga cyklar är anpassade för skärmar.

Val av Cyclo Cross
Jag förstod inte riktigt heller vad som menades med att det inte skulle fungera för landsväg. Beror väl på vad man har för preferenser? Jag gick ju från en skrot-mtb med semislicks och crossen verkar som utlovat rulla på lättare.

Min prio var att ha en cykel som funkar året om, till-å-från jobbet och om jag fick för mig att cykla vr skulle det fungera även där. Känslan är att vr inte troligtvis inte fungerar, men det är pga taskig kondis och inte för att cykeln skulle balla ur. ( ;) )

(Det var någon som undrade tror jag och cykeln är köpt på Evaldsmtb)

Val av Cyclo Cross
Velocio skrev:
> Växelvajerdragning uppifrän
> längs sadelröret är ingen höjdare om man
> måste ha en trissa för att växla riktning och
> samtidigt ha en stänkskärm

Det finns alternativ som gör att man slipper trissan.

Tex den Umlenker som Speen.de säljer, det är en 'metallbit' som ändrar framväxeln från down pull till top pull
http://speen.de/speen*_en/products.html
http://www.speen.de/Docs/Specification Umlenker.pdf

/Håkan

Val av Cyclo Cross
Jepp!
Den funkar skitbra och väger inget. Förmodligen den dyraste (i €/g räknat) komponenten jag har på min cross.
/K

HåkanC skrev:
> Det finns alternativ som gör att man slipper
> trissan.
>
> Tex den Umlenker som Speen.de säljer, det är en
> 'metallbit' som ändrar framväxeln från down
> pull till top pull
> http://speen.de/speen*_en/products.html
> http://www.speen.de/Docs/Specification Umlenker.
> pdf
>
>
> /Håkan

Tillbaka
Topp