Val av cykel

Val av cykel
Val av cykel
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> hur många år har du cyklat?
>
> canyon är välmotiverat överpris men inte en
> förstahoj.

Hur motiveras ett överpris...? Jag ser inte riktigt var de tiotusen kronorna går faktiskt.

Val av cykel
Nej det är inte min förstacykel. Jag har cyklat från och till, mest till, sedan 2001. Sedan dess har jag haft en Kona MuniMula som nog är ett nummer för liten men jag köpte den begagnad.

Jag är tveksam till heldämpat, jag kör mest lite längre turer, typ långlopp eller XC, ganska likt eller lite mer stökigt än MTB på OS. Skåneleden till genarp och hovdala om det säger er något. Heldämpat innebär ju fler saker som ska servas och betalas och det gillar jag inte.

De ända tveksamheter jag har mot carbonramen är att den kommer att paja. Jag är 187cm och 90 kg, eller så är det bara känslan av att man cyklar på plast som gör mig lite nervös.

Vad jag menar är att man på canyonen har superlätta bromsar och gaffel och ram och kommer ner i 9,6 kg. Radonen har "vanliga" bromsar och gaffel och aluram, men är ändå nere i samma vikt ungefär. Finns det några oegentligheter när det gäller viktsättningen kanske?

/Johan

Val av cykel
Bara för att det är kolfiber behöver det inte nödvändigtvis väga mindre. Jämför t.ex. Giants Anthem där kolfibervarianten av ramen (Advanced) väger mer (om än ganska lite) än den i aluminium om jag inte minns helt fel. Däremot är nog kolfibervarianten mycket styvare och starkare eftersom det är lättare att lägga på mer material på de ställen där det verkligen behövs.

Tillbaka
Topp