Val av licens elit/veteran

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Har under året haft veteranlicens och kört H30, men funderar på att köra elitklassen i LL-cupen nästa år eftersom de tider jag presterat ger placering 40-50 i både H30 och Elit, med skillnaden att man får cuppoäng i Elit ända upp till 50 plats.

Om jag väljer elitlicens, betyder det isf att jag måste köra elitklassen även i XC-loppen? Om så är fallet är det ett svårt val för det vore alls lika kul eftersom startfälten i XC är mindre och jag skulle vara bland de allra långsamaste.

Någon i samma situation med kunskap om reglerna?

Calle

Jag är inte i samma situation, men har du elitlicens så får du hålla dig till elitklassen. du kan dock under säsong byta från elit till veteran, men inte växla fram och tillbaka.

Jag sitter precis och tänker på samma sak. Blir 30 nästa år och ska jag köra h30 eller elit.
Jag vill fortfarande köra Elit i Långloppen, men vill hellre köra h30 i xc. Sport klassen tycker jag är lite för få varv och i elit blir jag ganska avdammad.

Enligt mina beräkningar så om man räkna poäng bara nån få minut mellan få poäng i H30 och Elit.

Eller så kan vi bägge köra elit och bråka om sista platsen i xc =).

Eller så försöker man få LL-cupen att ge topp-50 poäng även i veteranklasserna på samma sätt som elit. På flera LL är det ju fler personer i veteranklasserna än i elit. Det bli ju dessutom roligare för oss som inte ligger bland topp-25 att kunna jämföra totalplaceringen med de man ofta kör jämnt med.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller så försöker man få LL-cupen att ge
> topp-50 poäng även i veteranklasserna på samma
> sätt som elit.

Utmärkt idé! Enda haken skulle möjligen vara att det känns lite mer prestigefyllt att ta cuppoäng i elitklassen, men det kan jag leva med för att slippa bli förnedrad i XC.

Någon som har en kontakt i LL-cupsorganisationen som vore lämplig att skicka förlaget till?

Calle

GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns en Veterancup där ni kan ta poäng om
> ni åker i veteranklass.

Fast nu pratar vi om MTB, och mig veterligen finns det väl ingen veterancup i XC? I både XC och långlopp får man poäng i veteranklasserna.

Skall jag fixa topp 25 får jag nog träna så mycket att jag tappar lusten. Jag brukar ta paus från cykling från nu tills i maj och åka skidor, långfärdskridsko och göra annat mer vinteranpassat.

Jo, fast alla som kör H30 (och H40) kan inte hamna i topp-25, hur mycket än alla tränar... :) Det blir ju roligare för alla om fler kan placera sig i totalställningen.

Finns det återigen seniorklass i XC? Jag trodde det avskaffades när fälten blev så små att det inte räckte till både elit- och seniorklass. Minns att jag först blev lite stolt, där någon gång i slutet av nittiotalet, när min seniorlicens byttes till elit, eftersom jag trodde att det berodde på resultaten, men fann att det tyvärr bara var seniorklassen som upphört.

Calle

Tillbaka
Topp