Val av ny bakdämpare

Crosster

Medlem
Val av ny bakdämpare
Hej.

Har en Canyon spectral 2016 med en RockShox Monarch RT3.
Nu råkade jag ut ännu en gång med att jag fick in luft i fel kammare och efter att ha "nollställt" detta genom att lossa luft burken fick jag aldrig dämparen att fungera igen.. den sjunker ihop trots tryck.

Nu funderar jag helt enkelt på att byta dämpare istället för att försöka serva och fixa den då jag aldrig riktigt varit nöjd med den här, tycker den bottnar lite väl lätt trots nära max tryck.
Har rätt dålig koll på bakdämpare och skulle behöva er hjälp. Ska tydligen vara 140 mm slag enligt spec och mäter jag får jag det till 190mm mellan de två infästningshålen. Pressar jag ihop den till sitt bottenläge och mäter från sag ringen och mot luftburken får jag det till att den sjunker ihop ca 50 mm.

Finns det fler mått som jag borde kolla upp?

Sedan kommer vi till den stora frågan. Vilken dämpare ska jag köpa? Hade hoppats på att klara mig på max 4000 kr om det är möjligt och jag vill ju givetvis ha något som då är något bättre än Monarch RT3.

Bör man leta efter en med "piggyback"?

För övrigt kör jag kanske inte stenhårt och jagar tider eller tar stora drops, kör väldigt blandad terräng, tekniskt och mindre drops förkommer.

Tillbaka
Topp