CCC skrev:
-------------------------------------------------------
> Norco och IronHorse har (eller hade åtminstone
> för två år sedan när jag spånade på dem) så
> att man minst måste köpa en kontainer, den
> skulle beställas och betalas typ senast
> oktober/november och leverans var i mars eller
> nåt. En kontainer betyder 300 kompletta cyklar.
> Rätt svårt att bli av med i lilla Sverige där
> kunder klagar på att allt kostar för mycket och
> köper utomlands fast det skulle finnas hos lokala
> cykelhandlaren.
Så, detta kräver en importör av viss skala, men vad är det egentliga problemet? En split av dessa 300 cyklar mellan importörer i säg sverige norge och finland och vi är nere på 100 cyklar på ett år per land för generalagenten att kränga. Stockholm och göteborg får 25 var och resterande 50 sprids ut hos småhandlare runtom landet. Det säljs lätt över 100 Kona i sverige varje år, förmodligen ganska många fler. Kan fråga polaren på cykelspec om han får lämna ut siffrorna.
Om cyklar återstår vid slutet av säsongen så rear man ut dom, inga problem att få en fetcykel såld med 40% rabatt. Då går man inte back iaf. Och visst innebär det en del jobb och kontakter, godssplittning etc. för importören, men detta är ju också hans syfte i logistikkedjan, att uppfylla aggregeringsrollen.
Det går om man vill. Kona skickar förmodligen inte heller 2 cyklar åt gången.
>
> Sen vad som är en dyr och en billig cykel är
> rätt relativt. Klart Kona är billigt, men alla
> har ju också en sån. En orsak till att jag
> gärna skulle spara lite extra och köpa nåt lite
> originellare.
> Jämför svenska Intense priserna med CRC, allt
> är inte dyrt här.
Visst, men nu snackade vi ju kompletta cyklar som folk kan ha råd med. Typiska AM-fetton och FR-svetton som hänger här på forumet t ex. Sjutumscyklar kostar en del att custombygga, jag misstänker att fler skulle ha såna cyklar om de gick att få för under 20 tusen kronor.
"Tacksam för realistiska svar= ett märke som ni skulle kunna tänka er att köpa i svensk butik,
alltså inte dagdrömmar som aldrig kommer gå i uppfyllelse ;)"
Dvs, detta handlar inte om Intense och dylikt utan storskaliga cykeltillverkare som saknar svensk representation.