Val av ny leverantör?

alexander

Ny medlem
Val av ny leverantör?
Om ni skulle få välja fritt på ett cykelmärke som inte har någon återförsäljare i sverige
vilket märke skulle ni i så fall vilja ta in.
Tacksam för realistiska svar= ett märke som ni skulle kunna tänka er att köpa i svensk butik,
alltså inte dagdrömmar som aldrig kommer gå i uppfyllelse ;)
Tackar för realistiska svar

Val av ny leverantör?
Makke skrev:
-------------------------------------------------------
> Canyon, med samma priser! (jag drömmer nog lite
> ändå)

eftersom Canyons priser bygger på direktförsäljning så förblir det nog en dröm...

Val av ny leverantör?
Drifter skrev:
> Jag skulle gärna vilja ha en seriös leverantör
> av GT.

Finns visst en ny leverantör. Lär vara ett litet Göteborgs-företag.

Val av ny leverantör?
Jag mejlade till de som tog hem GT direkt när jag fick reda på det för någon månad sen eller längre tillbaka. Inte fått något svar än.

Val av ny leverantör?
Den nya GT leverantören ligger i kungälv om jag inte missminner mig. GT har inte haft någon leverantör i Sverige på typ 2-3 år nu. Cykelringen har varit det men blev av med den delen och har en del gamla cyklar kvar, Detta har jag för mig i alla fall

Val av ny leverantör?
Någon svensk firma som gör som PedalForce, dvs köper kolfiberramar från Asien och säljer mycket billigt här, vore kul.

Många av "lyxramarna" görs ju i Kina/Taiwan (Cervelo, Canyon, Scott, en del italienare osv) så möjligheten borde vara god att få tag i en fabrik som kan göra bra ramar till bra priser (med tanke på att PedalForce QS2-ramen säljs med andra, dyrare, dekaler för tredubbla summan eller mer i vissa fall).

Canyon är ett annat tidigare nämnt fabrikat. Men skulle inte de cyklarna/ramarna börja att säljas här?

Val av ny leverantör?
Hur ser det ut med Devinci, Knolly, Ellsworth, Fusion, Pace, Massi, Iron Horse, Tomac, 2-stage, Orange och Dialled?

Har dessa svenska leverantörer?

Kanske inte helt realistiskt att ta in ett par av dom här märkena iofs...

Val av ny leverantör?
Ellsworth, Iron Horse har vi priser på och beställer hem efter önskemål liksom Yeti, Santa Cruz (ramar ) KHE BMX cyklar, tyska Alutech ramar, Trickstuff småprylar, Morewood ramar, Spank ramar, Azonik, Blk Mrkt, Atomlab, MRP bl.a.

Val av ny leverantör?
Mårten skrev:
> Hur ser det ut med Devinci, Knolly, Ellsworth,
> Fusion, Pace, Massi, Iron Horse, Tomac, 2-stage,
> Orange och Dialled?
>
> Har dessa svenska leverantörer?
>
> Kanske inte helt realistiskt att ta in ett par av
> dom här märkena iofs...

du hade ju kunnat låna karpiel av mig till din lista, så e den helt orealistisk;)

Val av ny leverantör?
Jag skulle definitivt vilja se en importör som har Iron Horse, Devinci och Norco i lager. De hojarna är inte så tokdyra som t ex Ellsworth och Intense utan kommer som kompletta och ganska prisvärda hojar. Skumt att Kona finns överallt men Norco som faktiskt är lite billigare snarare än dyrare knappt finns i butik i Sverige.

Och jag anser att det är en enorm skillnad på affärer som säger att "dom kan ta hem" eller sälja till en kund om man beställer mot det fall dom finns i butik att prova. Om dom ska tas hem så kan jag ju lika gärna göra det själv och spara pengar, garantifrågorna är trots allt inte värda hur många tusenlappar som helst. Det är ju provcyklingen man är ute efter i första hand.

Så fler butiker med Iron Horse, Devinci och Norco tack.

norco_250.jpg

Norco 250, ingen som har. Kona Cowan finns det en av på varje gata. Skumt.

Val av ny leverantör?
Det har funnits Norco i butik hos Häggs då och då. Inte så många modeller kanske men alltid något :)

Håller med om att det är lite mystiskt. I Kanada var de vanligare än vad Crescent är här..

Val av ny leverantör?
TommyE skrev:
> Någon svensk firma som gör som PedalForce, dvs
> köper kolfiberramar från Asien och säljer
> mycket billigt här, vore kul.

Är det inte det CykeCity redan gör?
Jag har för mig att jag tom har sett bilder på en av deras ramar (F100?) ed andra klibbor.

> Canyon är ett annat tidigare nämnt fabrikat. Men
> skulle inte de cyklarna/ramarna börja att säljas
> här?

Nja, det var en bekant till mig som skulle bli agent för dem.
Men tyvärr verkar det inte bli av.

/Håkan

Val av ny leverantör?
Norco och IronHorse har (eller hade åtminstone för två år sedan när jag spånade på dem) så att man minst måste köpa en kontainer, den skulle beställas och betalas typ senast oktober/november och leverans var i mars eller nåt. En kontainer betyder 300 kompletta cyklar. Rätt svårt att bli av med i lilla Sverige där kunder klagar på att allt kostar för mycket och köper utomlands fast det skulle finnas hos lokala cykelhandlaren.

Sen vad som är en dyr och en billig cykel är rätt relativt. Klart Kona är billigt, men alla har ju också en sån. En orsak till att jag gärna skulle spara lite extra och köpa nåt lite originellare.
Jämför svenska Intense priserna med CRC, allt är inte dyrt här.

Val av ny leverantör?
CCC skrev:
> Norco och IronHorse har (eller hade åtminstone
> för två år sedan när jag spånade på dem) så
> att man minst måste köpa en kontainer, den
> skulle beställas och betalas typ senast
> oktober/november och leverans var i mars eller
> nåt. En kontainer betyder 300 kompletta cyklar.
> Rätt svårt att bli av med i lilla Sverige där
> kunder klagar på att allt kostar för mycket och
> köper utomlands fast det skulle finnas hos lokala
> cykelhandlaren.

Så, detta kräver en importör av viss skala, men vad är det egentliga problemet? En split av dessa 300 cyklar mellan importörer i säg sverige norge och finland och vi är nere på 100 cyklar på ett år per land för generalagenten att kränga. Stockholm och göteborg får 25 var och resterande 50 sprids ut hos småhandlare runtom landet. Det säljs lätt över 100 Kona i sverige varje år, förmodligen ganska många fler. Kan fråga polaren på cykelspec om han får lämna ut siffrorna.

Om cyklar återstår vid slutet av säsongen så rear man ut dom, inga problem att få en fetcykel såld med 40% rabatt. Då går man inte back iaf. Och visst innebär det en del jobb och kontakter, godssplittning etc. för importören, men detta är ju också hans syfte i logistikkedjan, att uppfylla aggregeringsrollen.

Det går om man vill. Kona skickar förmodligen inte heller 2 cyklar åt gången.

>
> Sen vad som är en dyr och en billig cykel är
> rätt relativt. Klart Kona är billigt, men alla
> har ju också en sån. En orsak till att jag
> gärna skulle spara lite extra och köpa nåt lite
> originellare.
> Jämför svenska Intense priserna med CRC, allt
> är inte dyrt här.

Visst, men nu snackade vi ju kompletta cyklar som folk kan ha råd med. Typiska AM-fetton och FR-svetton som hänger här på forumet t ex. Sjutumscyklar kostar en del att custombygga, jag misstänker att fler skulle ha såna cyklar om de gick att få för under 20 tusen kronor.

"Tacksam för realistiska svar= ett märke som ni skulle kunna tänka er att köpa i svensk butik,
alltså inte dagdrömmar som aldrig kommer gå i uppfyllelse ;)"

Dvs, detta handlar inte om Intense och dylikt utan storskaliga cykeltillverkare som saknar svensk representation.

Val av ny leverantör?
Vi har jobbat med Norco i år och f.n. har vi dryga 20 talet cyklar och ramar i lager .
Iron Horse hade vi kontakt med i september under Eurobike och lyfter hem cyklar efter önskemål sett så här långt.

Min filosofi är att så länge inte någon större leverantör tar på sig import i den skalan som krävs för att handla direkt av fabrik i containrar av olika "finare" cykelmärken så tar jag hem i lager eller tar hem på beställning från de leverantörer i europa där man kan köpa cyklar eller ramar i mindre antal så att olika märken kan "erbjudas" för den svenske cykelköparen, det gäller ju t.ex. Rocky Mountain, Norco, Santa Cruz ramar och mycket mer. Är det sedan någon större firma som tar på sig kostnaden att marknadsföra vissa produkter som vi tar hem av så backar jag naturligtvis men så länge det inte sker så tycker jag att det är kul att erbjuda en del smala märken här i sverige.

Val av ny leverantör?
Skulle gärna se att det fanns någon som förde Seven Cycles. Med dagens dollarkurs är vore det kanske inte helt orealistiskt att de skulle säljas.

Val av ny leverantör?
>Skulle gärna se att det fanns någon som förde Seven Cycles.

Dane kan nog ta hem Seven Cycles och även andra, mycket mindre, fabrikat. Till jul kommer ett styre från Black Sheep som jag har beställt genom honom.

Val av ny leverantör?
Seven Cycles tror jag inte är jättelyckat märke att ta hem bara. Inte många kunder och det lär kräva en hel del jobb. Men enormt fina cyklar som man kan dreggla över länge och drömma om.

Val av ny leverantör?
>Seven Cycles tror jag inte är jättelyckat märke att ta hem bara. Inte många kunder och det lär kräva en hel del jobb.

Mja.. det kan ju vara vanskligt att ha flera ramar i lager, men det räcker kanske med en demoram/cykel och möjligheten att snabbt och seriöst fixa hem ramar och tillbehör från Seven.

Den som köper en Seven lär väl vilja ha den måttbeställd ändå... det kostar inget extra heller.

Cykel City sålde/erbjöd Seven under en kort tid, vet inte om de hade demoexemplar.

>Men enormt fina cyklar som man kan dreggla över länge och drömma om.

sevensola.jpg ht=544

sevencycles.jpg ht=480

Tillbaka
Topp