Val av ny MTB (Trek vs Specialized) - tips / råd

Orbeamx50

Ny medlem
Fick mersmak efter mitt första MTB köp. Eftersom detta var en relativt enkel/budget MTB cykel för strax över 5 000 :- hade jag inte allt för stora förhoppningar, men den har ändå fungerar hyfsat men nu är det dags för nått mer rejält....

Jag har siktet inställt på följande modeller (vet inte ifall dom är helt jämförbara men dom känns alla vettiga för mitt ändamål)…

TREK FUEL EX 7 ELLER 8
TREK SLASH 8
SPECIALIZED STUMPJUMPER ST COMP
SPECIALIZED STUMPJUMPER FSR COMP

Nu har jag bara varit runt hos cykelhandlare där man säljer antingen Trek eller Specialized så beroende på vem man pratar med förespråkar de självklart det varumärket de säljer & det gör mig lite less så tänkte därför lyssna med någon "oberoende" som kanske prövat bägge eller har mer erfarenhet från det ena eller det andra....Eller kanske nått helt annat.
Jag har sett diverse trådar och jämförelser men inte mellan just dessa.

Tacksam för alla tips / råd

=)

Hej, jag köpte själv för ett par veckor sedan en ny cykel efter många års uppehåll. Slutade med att jag köpte en Trek Remedy 8 2020.
Remedyn är väldigt lik Slash men med 27,5” istället för 29”, för mig känns 27,5” mycket smidigare.

Lycka till!

Jag hade en Stumpjumper FSR comp-17, bland det roligaste jag cyklat på :) Klarade av att köra enbart stigar långa sträckor samt att den inte gjorde bort sig i Järvös bikepark med sina 150mm dämpning och 29"... Så den kan jag rekommendera starkt, Trek har jag mindre koll på dock. Tjejen har en Slash 9.8 och den är riktigt rolig utför.

Generellt sett är Specialized mycket dyrare än Trek vid en given nivå på utrustningen. Om du jämför t.ex. Fuel EX 7 och Stumpjumper ST Comp så är det väldigt snarlik spec (aluminiumram, Fox Rhythm 34, SRAM Eagle NX), men priset skiljer kraftigt. Stumpjumpern listar 2019 för 34000 och Fuel EX 7 för 25000. Du får en Fuel EX 8 för betydligt mindre pengar än Specializedcykeln.

Det här beror såklart på någonting, men jag tror inte folk är riktigt överens om vad...

radarminnet sa:
Generellt sett är Specialized mycket dyrare än Trek vid en given nivå på utrustningen. Om du jämför t.ex. Fuel EX 7 och Stumpjumper ST Comp så är det väldigt snarlik spec (aluminiumram, Fox Rhythm 34, SRAM Eagle NX), men priset skiljer kraftigt. Stumpjumpern listar 2019 för 34000 och Fuel EX 7 för 25000. Du får en Fuel EX 8 för betydligt mindre pengar än Specializedcykeln.

Det här beror såklart på någonting, men jag tror inte folk är riktigt överens om vad...

Ja vad kan det bero på??
Har haft båda märkena, och upplever inte Trek ha sämre kvalitet.

Kan tillägga att jag har en Fuel EX 8 som jag köpte i somras, och jag har väääldigt svårt att se att en Specialized med ett snäpp sämre drivlina och sämre bromsar men i övrigt jämförbar spec skulle vara så mycket bättre att den ska ha 15% högre listpris.

Sen är det väl svårt ocreddigt att vingla runt på en Trek, men det är knappast det största problemet med min cykling...

Senast ändrad:
Hej! Stort tack för bra svar. Vilken modell av Fuel EX kör du på?
Det är framförallt EX 8:an jag kikat på och lutar åt att köpa. Jag begriper inte heller var skillnaden finns så mycket torde ligga i varumärket...

Det är 2019 jag kör på, och den listade på 30000 SEK.

2020 är främst uppdaterad med:
* Ny design av dämparlänkage
* Ny geometri, den är något längre och flackare, i linje med rådande trender
* 10 mm längre slaglängd på gaffeln
* Bredare däck (2,6” mot 2,4”)

Här blir man bortskämd med info! Strålande fakta. Tackar...Vad ser du för styrkor & svagheter med din Trek?...Den versionen får man sällan av försäljarna vilket iofs är förståeligt, men tänker att du reflekterat över det som kört just den modellen jag är mest sugen på. Vore grymt med lite feedback på hojen!

Jag velade runt i våras. Visste bara att jag ville börja cykla skog igen efter 20års uppehåll. Mitt val förr på en stumpjumper comp alloy. Största orsaken var att butiken gav mig bäst tips/råd/stöd. Jag betalar gärna lite extra för att få bra hjälp och känna mig uppskattad och välkommen som kund.

Jag är fantastiskt nöjd med min Fuel EX 8, men jag har inte så mycket relevant att jämföra med, så det är svårt att ange specifika styrkor med just denna cykel som inte andra liknande cyklar också har. Allt funkar klockrent, cykeln tar sig fram överallt och det är tydligt att det är jag själv som sätter begränsningen för vad som är möjligt.

Några specifika svagheter skulle jag säga är:
* Jag skulle gärna ha upp vevpartiet en liten bit, vevarmar och pedaler går i stenar för ofta
* Det är väldigt tight att få in en flaska i flaskstället, men det är väl generellt svårt på den här typen av ramar
* Däcken är bra i torrt väder men känns inte 100 när det är blötare
* Skruvarna till ”mino link” (som ställer om mellan geometri high/low) påstås kunna skruva ur sig själva och behöver(?) säkras med ett buntband genom

Senast ändrad:
Jag har en 2019 Trek Fuel ex 8 och kan varmt rekommendera den för blandad cykling!

Den har gått både en vecka i Åre utför och långlopp nu senast på snapphaneturen i Skåne.

När jag körde bikepark med den i åre körde jag med 2,6 däck bak och fram. Dom får plats även om dom ligger på breda (40mm innermått) fälgar.

Kort sagt en kanoncykel som kommer ta din cykling både ett och två snäpp framåt :)

Med vänlig hälsning, Martin

Gillar min Stumpy FSR skarpt, funkar galet bra uppför, nerför och på platten. Kör mest stig men ibland lite liftbaserad dh.

radarminnet sa:

Dom har ju jävligt fin design på cyklarna jag sett, förvaringsplats inbyggt i ramen m.m. Kan de vara att de lägger till det där lilla extra?

Lansgren sa:
Dom har ju jävligt fin design på cyklarna jag sett, förvaringsplats inbyggt i ramen m.m. Kan de vara att de lägger till det där lilla extra?
Jag tycker ärligt talat inte det skiljer sig SÅ mycket mellan Specialized och Trek på den fronten, men det är kanske lite av en smaksak också. Helt klart känns Trek mer middle-of-road och Specialized försöker framställa sig som mer premium, men jag vet inte hur stor skillnad det är i praktiken.

Fuel EX 2020 har också förvaring i ramen för övrigt.

Rent subjektivt tycker jag nog att Treks cyklar är snyggare. Och vi vet alla att det är det som räknas.

Jag har kört Fuel Ex 8 29 (2018) i Hellasskogen två säsonger nu och den har fungerat utmärkt. Lite tyngre än kompisarnas kolfibercyklar men är ändå svårslagen. Enda problemet jag har upptäckt är att sadeln glider lite ibland.

Jag stod inför exakt samma val i somras och valde en Trek fuel ex8. Motiverade köpet med bättre komponenter. Är svin nöjd och bytte från en äldre Stumpjumper. Köp trek?

Tillbaka
Topp