Val av stigcykel

piecar

Medlem
Val av stigcykel
Hej!

Jag är på jakt efter en stigcykel för lite korta vardagsturer. Efter läst många tips här på forumet så har jag ett par intressanta kandidater.
Väldigt olika typer av stigcyklar, men räknar med end of season sale snart.
Haft en jeffsy innan som jag dumt nog sålde till förmån för en ny racer.

Kandidaterna är:
YT Jeffsy al base 29 (26k gissar på 23k med EOSS)
Canyon neuron al 7 (22k)
Nukeproof scout 290 comp (18k)

Jag tänker:
Kul med en fs jeffsy/neuron, räknar med att priserna kommer skilja sig med ca 5k med EOSS(yt).
Samtidigt kommer jag till största delen köra i medel terräng, inte allt för brötigt alltså och relativt korta turer (när ungarna vilar osv, för tillfället iaf).
Fördelen med scouten som jag ser är: enklare underhåll/rengöring, billigare, snabbare leverans (jeffsyn levereras i mitten på nov).

Vilket val ni hade gjort? + motivering.

Val av stigcykel
Som du säger så är ju Nukeproof alternativet billigare i inköp och billigare i service då du har en dämpare mindre att serva.

Beror ju på lite hur du tror och vill att din cykling ska utvecklas. Tror du mer åt Stig hållet eller mer typ grusväg bara för konditionsträning typ.

Du verkar ju ha haft en FS tidigare så du vet ju hur det är?

Jag började med en specalized epic med 100 mm dämpning till att gå till 140 mm dämpning fram och bak och det är knappast något jag ångrar.

Då behöver jag ofta åka en bra bit ibland på asfalt/grus för att komma åt ”stigarna”. Fungerar bra när man stänger av dämpning typ.

Min åsikt FS roligare och mer skonsammare för kroppen :)

Val av stigcykel
Tack för svar!

Jag vill utvecklas mer åt stig. Att köra grusvägar har jag inget jätte intresse av.
Gillar tanken på enkelheten i en ht men precis som du skriver så misstänker jag att jag kommer sakna fs efter ett tag och ev ångra valet.

Val av stigcykel
Ja men då låter ju valet lite enklare ?

Om du vill mer åt Stig hållet så är ju FS bättre.

Har tyvärr ingen erfarenhet av Canyon eller YT men har kollat en del på bägge märkena.

Val av stigcykel
Du har nog rätt.
Något tipps på annan fs i prisklassen 20-25k?
Canyon neuron har jag läst lite negativt om klena infästningar till bakdämparen.
Och jeffsy al har lev i nov, lite drygt.

Val av stigcykel
Finns ju en del olika märken i det prisspannet på nedan länk:

https://www.wiggle.se/herr/cykling/...&bc=SEK&omi=15470&oma=75000&mi=15470&ma=25000

Säg även en scott på cykloteket men det kanske är för ”enduro” inriktad. Vet inte hur bra deras lockoutsystem fungerar men kan tycka att det verkar smidigt att ha detta reglaget på styret så du slipper ner på gaffeln och på bakdämparen för att locka dämparen.

https://www.cykloteket.se/artikel/scott-genius-960/

Men det beror på som sagt hur och vart du vill cykla, jag tänker typ minimum 130 mm dämpning fram och bak för en trailcykel.

Tillbaka
Topp