Val av trainer

Pollan

Medlem
Val av trainer
Har länge tänkt köpa trainer och undrar över hur man ska välja. Surfat runt mkt med inte blivit klokare. Finns hur många som helst och förstår inte riktigt skillnaden.

Vill kunna träna både distans och intervall-tröskelpass, alltså från mkt lätt till mkt tungt motstånd.

Har jag uppfattar det rätt att tex Elite´s oljebromsade trainers själva justerar motståndet? Det vill man väl inte ha, eller?

Tacx modeller med watt, puls och såna grejor verkar trevliga, erfarenheter?

Sen ha ju både Tacx och Elite lite billigare modeller som anges vara väldigt bra på högt motstånd, även vid låga varv. Betyder det att de dyrare är sämre på det, varför?

Tacksam för alla synpunkter och erfarenheter!

//Patrik

Val av trainer
Jag har en Tacx Swing, är inte helt nöjd med den, bakhjulet slirar hela tiden. Skulle jag köpt en ny hade jag satsat på en Elite där själva rullen mot hjulet är i gummi istället för stål som på min..

Val av trainer
S-works: har du ställt in den ordentligt?
Jag har en Tacx Flow och den hade jag inte ställt in ordentligt i början så den slirade, men inte sedan jag kom på hur man ställer in den som man ska.

Jag gillar verkligen att man kan kolla Watt och kadens på min trainer. Det ger extra motivation och det kan man behöva på en trainer!
Jag ogillar att den låter så förbannat mycket vid hög kandens och att man inte kan köra låg kadens vid högt motstånd.

Val av trainer
S-works skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en Tacx Swing, är inte helt nöjd med den,
> bakhjulet slirar hela tiden. Skulle jag köpt en ny
> hade jag satsat på en Elite där själva rullen mot
> hjulet är i gummi istället för stål som på min..

Har en Tacx Swing också som jag är mkt nöjd med.

Se till att ha välpumpat däck och spänn rullen mot däcket, då borde det inte släppa.

Hade jag pengar så skulle jag satsa på en med watt och kadens som nämns ovan.

Val av trainer
soulbrorsan skrev:
> Jag gillar verkligen att man kan kolla Watt och
> kadens på min trainer. Det ger extra motivation
> och det kan man behöva på en trainer!

Precis vad jag tänkte, ska man cykla inomhus kan det ju vara bra med lite motivation...

> Jag ogillar att den låter så förbannat mycket vid
> hög kandens och att man inte kan köra låg kadens
> vid högt motstånd.

Är det någon skillnad i ljudnivån och förmågan till låg kadens med högt motstånd, mellan Tacx och Elite? Tänkter på gummihjulet..

Förresten, kör ni racer eller MTB på trainern? Om MTB, vad ska man köpa för däck?

//Patrik

Val av trainer
Har tidigare haft en Tacx Swing och hade oxå problem (eller problem och problem men det störde iallafall) med att hjulet släppte. Nu har jag nån enkel Elite Mag-historia med gummi på rullen och den funkar bättre, både tystare och bättre grepp jämfört mot swing. Tyvärr går det inte att få tillräckligt högt motstånd vid låg kadens..

Val av trainer
Måste tillverkarna välja mellan förmågan till högt motstånd vid låg kadens och andra egenskaper?

Funderar eftersom de enda trainersen som marknadsförs som bra på detta är de "enklare och billigare"? Där står nåt om stora tunga svänghjul. Varför går inte det att ha på alla?

Eller beror det på nåt annat?

Val av trainer
Jag har 6,5-7 kg tryck i däcket och rullen är så mycket spänd som det går, själva justerskruven är ju lite kort så det går inte att spänna rullen hårdare mot däcket. Så jag vet inte hur jag mer kan justera... Kan hända att jag gör fel men jag får helt enkelt inte det bra. Men jag brukar köra lågt motstånd på rullen och på hög växel istället....

Val av trainer
Jag tror Tacx Cosmos har allt man kan tänka sig, från Cykelcitys hemsida:
Cosmos är den finaste modellen bland Tacx så kallade Ergotrainers. Detta är träningsredskapet för den som vill ha järnkoll på sin träning och sina framsteg. Denna trainer är utrustad med en motorbromsad enhet, bromssystemet är så kraftfullt att det är möjligt att trots låga pedalvarv få ut 100 Watt i bromsmotstånd. Alla träningsdata som effekt, hastighet, kadens och puls som du vill ta del av under passet visas på en stor färgdisplay med riktigt bra grafik. Displayen kan förutom siffervärden visa stapeldiagram och grafer över dina träningsresultat. Med Cosmos kan du välja att träna med utgångspunkt från pulsintervall, effekt eller lutning.
6995:-!
http://www.cykelcity.se/

Val av trainer
Jag har en Tacx Grand Excel som har det mesta man kan tänka sig (förutom Virtual Reality-gojs). Den går att programmera med banor med varierande motstånd. Efter ett tag märkte jag dock att jag aldrig orkade programmera några banor och mest körde intervallträning manuellt med vanligt stoppur. Motståndet går ju att reglera med växlarna ändå. Dock tycker jag det är bra att se effekten och kadensen. Tycker oxå Tacx rulle slirar lite mycket mot bakhjulet.

Hade jag varit i dina kläder idag så hade jag nog köpt en ganska enkel trainer utan elektroniskt mumbojumbo och istället lagt pengar på en bra pulsklocka med cykeldatorfunktioner (för att få kadens och tidtagning). Resten av pengarna som då blir över hade jag sedan lagt på att hyra lite bra film att titta på när jag tränar eftersom det är dötrist att trampa trainer annars.

Val av trainer
kör billiga gula.. nog med motstånd och räcker.. jag byggde om min så den är konfigurerad som 24" nu fast jag kör 26"*26mm slicks. i 26" läget är den påtok för lös för att fungera tillfredsställande.

Val av trainer
Jag vet två st som kör med Biltemas trainer, cykeldator med kadensfunktion och billig pulsklocka. Båda är nöjda.
Själv har jag en Taxc T1670 Basic (~motsv idag: Flow) som jag är nöjd med.
Tacx säljer speciella trainerdäck som är "extra slitstarka, minskar värmeutvecklingen och greppar bättre mot rullen". Verkar vara flera som har problem med greppet.

/G

Val av trainer
gurraG:
problemet med greppet är pga den väldigt korta skruven.. man kan helt enkelt inte skruva tajt nog.. jag har bytt skruv, och byggt om den till 24" då fugnerar det kanon.. men man tycker ju att grejjerna ska fungera från fabrik.. tycker det mesta från tacx rent ut sagt är ogenomtänkt och känns oprövat.

Val av trainer
Tim skrev:
> gurraG:
> problemet med greppet är pga den väldigt korta
> skruven.. man kan helt enkelt inte skruva tajt
> nog.. jag har bytt skruv, och byggt om den till
> 24" då fugnerar det kanon.. men man tycker ju att
> grejjerna ska fungera från fabrik.. tycker det
> mesta från tacx rent ut sagt är ogenomtänkt och
> känns oprövat.

Min Tacx slirar inte. Jag har inte byggt om den.

/G

Val av trainer
inte min heller.. efter ombyggnation.. sedan kan jag meddela att _båda_ bultarna som håller upp "vågen" gick av i förra veckan under en träning.. lite läskigt och helt klart märkligt. rama snitt mitt över bulten.. inga nötningsskador.. och så rund är jag inte att jag överbelastat dem med min vikt (74kg).. konstigt konstigt.. snart är det inte mycket orginal på den där trainern.. handtagen har man också fått fixa till då de rappat över de räfflade skallarna.

visste jag vad jag v isste idag så skulle inte köpe en tacx.. iaf inte de billigare och med tanke på de här sakerna som jag stött på, med andra varor från dem så skulle jag inte köpa en.. det är trotts allt rätt mycket pengar.

Val av trainer
Tim skrev:
> inte min heller.. efter ombyggnation.. sedan kan
> jag meddela att _båda_ bultarna som håller upp
> "vågen" gick av i förra veckan under en träning..
> lite läskigt och helt klart märkligt. rama snitt
> mitt över bulten.. inga nötningsskador.. och så
> rund är jag inte att jag överbelastat dem med min
> vikt (74kg).. konstigt konstigt.. snart är det
> inte mycket orginal på den där trainern..
> handtagen har man också fått fixa till då de
> rappat över de räfflade skallarna.
>
> visste jag vad jag v isste idag så skulle inte
> köpe en tacx.. iaf inte de billigare och med tanke
> på de här sakerna som jag stött på, med andra
> varor från dem så skulle jag inte köpa en.. det är
> trotts allt rätt mycket pengar.

Märkligt, jag har inte haft några problem med varken trainer'n eller verktyg från Tacx.

/G

Val av trainer
Har också en Tacx Flow som jag är mycket nöjd med. Har inte några problem med slirning som en del skriver om. Jag kör med slicks: Hutchinson Top Slick.

/Juha

Val av trainer
Ljud och slir fixas med rätt däck.

I övrigt är Swing ocyklingsbar på dom högre motstånden, så jag skulle satsa på en "vanlig" om jag löpte tacx.

Val av trainer
Motivationen kan helt klart bli högre med en massa tekniska grejer på trainern. De extrapengarna lägger jag hellre på prylar jag kan använda ute. Brukar vara rätt stor skillnad i pris.

Vi har 20 Tacx Swing som vi köpte in till klubben i slutet av förra året. Funkar kanonbra! Ev släppande däck lär nog bero på taskig inställning som flera av er andra påpekat tidigare.

Val av trainer
Jag har en tacx i magic med fortius programvara , dvs jag kan köra både animerade banor i datan samt real life dvd där jag har banor som tex mallorca italien och usa/colorado , det är väldigt roligt och motiverande , det är aldrig tråkigt att köra trainer numera.

Mvh /HENKE

Val av trainer
Cillenium skrev:
Man förlorar inte tävlingar för att man strechat för lite utan för att man tränat för lite !!

Jo! Man kan helt klart förlora tävlingar, eller till o med förlora en hel säsong om man stretchat för lite. Är det dessutom i kombination med att man tränat för mycket är det helkört. Och det gör ont - i både kropp o själ.

Val av trainer
Slirar det inte för att man kör dåligt rundtramp. Jag har Tacx Flow och kan köra 500 watt ( typ 30 sec) utan att det slirar. Däremot så kan jag få det att slira om jag låter bli att rundtrampa, dvs trycker hårt vid ett tillfälle.

Med flow kan man växla mellan lutning eller konstant effekt, perfekt vid intervallträning. Har lutning på 'minus 4' och slår om till 340 watt för att köra fem minuter intervall. En knapptryckning och det är tillbaka på vila 'minus 4'. Skitjobbigt...

Som dåligt blir att den inte kan användas för uppvärmning om man inte har tillgång till eluttag, men det finns ju andra sätt att värma.

Senast redigerad av en moderator:
Val av trainer
Tjo Anki

Jo visst är det viktigt att strecha inget snack om den saken , min signatur syftar på alla dessa gubbar som kör långloppen , hörde tex av en i sommras just att , det gick inge bra idag jag har nog strechat för dåligt i går ,,,,,,det tyckte jag lät lite roligt

/ Henke

Nu har jag ändrat min signatur

Val av trainer
jaras skrev:
>
> Som dåligt blir att den inte kan användas för
> uppvärmning om man inte har tillgång till eluttag,
> men det finns ju andra sätt att värma.

Jag instämmer, men man kan ju skaffa en billig begagnad för att ha till uppvärmning. Det finns sånna som tröttnat på sina trainers som kan tänka sig att sälja för några hundringar! =D

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp