Val av växlar till MTB

Nick!

Ny medlem
Val av växlar till MTB
Frugan har vunnit en ny Specialized Pitch Comb 650b MTB (3X9 växlar) 27,5" hjul som har Acera bakväxel, Altus reglage och framväxel. (hon vann cykeln på triathlon tävling).

Jag justerat växlar och är inte nöjd med funktion på bakväxeln så jag planerar att uppgradera, sönerna har Canyon med XT och det är stor skillnad tycker jag..

Så jag skulle vilja få lite råd på vad man skulle byta till?
Räcker det att uppgradera bakväxeln eller rekommenderar ni byte av allt typ reglage, kassett och framväxel med? (vill att det blir bra)

Såg att bikester har rea, är det bra att handla därifrån eller rekommenderar ni någon annan firma?
http://www.bikester.se/cykeldelar/vaexel.html

Tacksam för tips..

Senast ändrad:
Val av växlar till MTB
Byt vajer, vajerhöljen och sätt dit en dyrare KMC kedja. Finjustera allt och det kommer nog att fungera utmärkt.

Glöm inte att se över kedjelängden då många nya cyklar har överdrivet lång kedja från fabrik. Kontrolla även uppriktningen av växelörat och fundera igenom optimal längd på vajerhöljen för minsta friktion.

Val av växlar till MTB
Jag hade satsat på bättre reglage (xt) och bakväxel (xt eller slx). Reglaget gör mer än bakväxeln, så hellre ett steg bättre reglage än bakväxel. Fram kan man ha enklare grejor eller ännu hellre inga alls (singelklinga).

Val av växlar till MTB
Bengt-re sa:
Byt vajer, vajerhöljen och sätt dit en dyrare KMC kedja. Finjustera allt och det kommer nog att fungera utmärkt.

Glöm inte att se över kedjelängden då många nya cyklar har överdrivet lång kedja från fabrik. Kontrolla även uppriktningen av växelörat och fundera igenom optimal längd på vajerhöljen för minsta friktion.

Hur mäter man så man får lämplig kedjelängd?
Vågar man bryta med en skiftnyckel när man riktar växelörat? Kedjan tvekar att hoppa ner till de mindre dreven på bakväxeln. Kan ju vara som du säger att vajern går trögt och att växelörat skulle rikas ut från fälg?

Val av växlar till MTB
Fast Acera/Altus kan aldrig bli lika bra som XT även om man byter kedja och höljen.

Har sönerna dessutom 10-deladt XT plus med clutch så förstår jag att du inte är nöjd med 9 delad Acera/Altus när du jämför.

Varför inte göra frun glad genom att uppgradera till lik drivlina med reglage och hela baletten som sönerna? Så länge växelöra och inställningar är bra då så kommer frugan, du och därmed hela familjen att vara nöjda.

Val av växlar till MTB
Lönt att lägga ner pengar på att byta hela drivlinan på en hyggligt enkel cykel?

Nä. Nog klokare att pyssla till den så att den fungerar väl.

Kedjan skall klara största/största även om man aldrig kör på det - man kan ju få hjärnsläpp och trist om man har sönder något därför.

Och jo - tveksamhet att växla upp till de högsta växlarna är ett typiskt kärva höljen symptom - enklare att sätta dit nytt än att leta reda på var det kärvar.

Val av växlar till MTB
Helt klart klokast att pyssla till den.
Men den kommer ju ändå inte att växla lika bra som sönernas XT som det jämförs med.

Val av växlar till MTB
Jon sa:
Jag hade satsat på bättre reglage (xt) och bakväxel (xt eller slx). Reglaget gör mer än bakväxeln, så hellre ett steg bättre reglage än bakväxel. Fram kan man ha enklare grejor eller ännu hellre inga alls (singelklinga).

Ja det kostar ju inte mycket så det lutar åt att jag byter till XT bakväxel och reglage.

Någon som vet om de här passar?
Bakväxel:
1. http://www.bikester.se/shimano-xt-rd-m771-mtb-vaexel-violett-lila-gra-6845.html
2. http://www.bikester.se/shimano-xt-rd-m772-mtb-vaexel-svart-gra-6846.html

Reglage:
http://www.bikester.se/shimano-xt-sl-m770-vaxelreglage-hoger-svart-398359.html

Val av växlar till MTB
Lars.E sa:
Fast Acera/Altus kan aldrig bli lika bra som XT även om man byter kedja och höljen.

Har sönerna dessutom 10-deladt XT plus med clutch så förstår jag att du inte är nöjd med 9 delad Acera/Altus när du jämför.

Varför inte göra frun glad genom att uppgradera till lik drivlina med reglage och hela baletten som sönerna? Så länge växelöra och inställningar är bra då så kommer frugan, du och därmed hela familjen att vara nöjda.

Jo det är precis det jag funderar på, att uppgradera bakväxel samt reglage men vet ej var man ska köpa och vilken modell (lutar åt XT bakväxel samt reglage) + kedja. Blir inte så mycket pengar..

Jag kostar gärna på cykeln lite även om det inte är en bra/dyr modell.

Val av växlar till MTB
Om du ändå ska byta reglage, bakväxel och kedja och inte är nöjd med framväxelgrejerna kan du ju lika gärna byta kassett också och gå på 1x10 eller 1x11.
Lite dyrare men rätt mycket bättre.

Val av växlar till MTB
Ang bikster så har jag bara gott att säga. Har handlat en hel del där till både min och andras cyklar. Bra leverans tid och pris ?

Val av växlar till MTB
Tack för alla svar!!

Då har jag beställt XT reglage och bakväxel samt ny kassett och kedja + lite verktyg mm som kan vara bra att ha.

Det blir nog bra får vi hoppas..

Tillbaka
Topp