Val mellan tre specifika gravelcyklar

Hej alla,

väldigt okunnig på cyklar men har planer på Vätternrundan nästa år. Har samtidigt fastnat för gravelcyklar då jag gillar skog och natur mycket. Har möjlighet till förmånscykel via Sportson och tittar på deras utbud.

Om man jämför två lite billigare: Nishiki Allroad för 13500 samt Trek Checkpoint Al 3 för 12 900 kr med en Scott Speedster Gravel 20 för 19500, är prisskillnaden motiverbar? Det jag läst om Scott-cykeln känns passande för min del (att den drar åt landsvägshållet mer än MTB). Samtidigt finns knappt något att läsa om Nishikin. I den prisklassen kanske Trek är mer prisvärt?

Ska såklart åka och provcykla men är väldigt tacksam för tips och input kring detta specifika val.

Edit: Länkar till cyklarna nedan + en Trek Checkpoint AL 3 som jag också såg nu. Tack för all hjälp!

Senast ändrad:
Är inte erfaren nog att ge råd. Men för egen del skulle jag inte köpa en ny cykel med 2x9 Sora drivlina i den prisklassen.

Jag är lite nyfiken på vad som ligger bakom urvalet. Alla har olika argument för varför man gjort sitt första urval. Är det så att detta är vad som finns i en butik som du tittat i och du är på ett eller annat sätt endast intresserad av cyklarna pga det?

När det gäller dina förslag så är det ju så att Scott primärt sticker iväg pga bättre komponentgrupp med hydrauliska bromsar.

De två andra är ju lite knepiga att jämföra, den stora fördelen med Nishikin är väl att det sitter Tiagra 4700 reglage och 10 delat jämfört med Treks 9-delade Sora. Men det är en konstig mix av komponenter på Nishikin med mountainbikebakväxel och 34t-kassett. Semi-hydrauliska bromsar som jag i alla fall inte sett innan. No-name vevparti osv.

Senast ändrad:
För att ha en prisjämförelse så säljer ju Decathlon en sora-utrustad cykel likt Treken för 7500 (tar visserligen "bara" 36mm däck) och samma med 11-delad 105 och semi-hydrauliska bromsar för 9000 och de har en gravel på gång för strax över 10'. Ja en Trek är dyrare än en cykel från Decathlon, men det ger en liten fingervisning i vilken komponentnivå Treken har

Köpet behöver ske på Sportson pga jobbet har avtal om förmånscykel med dem. Så det är hos dem jag tittat. Kanske finns ngn annan där som är bättre än de tre jag länkat:

Försökte själv hitta 1-2 billigare att jämföra mot den ngt dyrare Scott-cykeln och bara få en hint om det är så att det blir mer prisvärt om man betalar lite mer jämfört med instegsmodeller.

Cyclocross är inte gravel. Börja med att sortera bort cyklar som inte klarar av uppått 42-45 mm breda däck.
Så är det ju, men gravelisternas heliga ko har väl vunnits på en cx, så man ska inte snöa in sig på det!
Industrin vill att vi ska ha nya grejer mest. Märker ju vad som typ dog (fatbike, plushjul, 650b på grusväg) av sig självt.

Sen är frågan om TS vill ha en gravel-gravel eller inte med tanke på att utgångspunkt är i Vätternrundan eller "klarar sig" med typ 35-40mm

Om det nu handlar om förmånscyklar så kanske det inte blir jätteskillnad i månadskostnad. Nackdelen med "instegsmodellerna" är primärt mekanisk skivbroms i mitt tycke, men det finns de som tycker annorlunda. Nackdelen när man är begränsad till en butik är att man inte kan leta efter mer prisvärda cyklar. Av de tre, hade jag ju gått på Scott om inte ekonomin hade sagt tvärnej

Jag skulle nog hellre ha trp spyre mekaniska bromsar än hy/rd-bromsar. Hy/rd verkar svåra att få till bra om man har ett par som strular.

Jag hade kört Scott av de tre.

Pratar du med din lokala sportson kan de ju säkert plocka in andra cyklar också. men där vet jag inte om själva förmånsbiten påverkas.
Men jag hade absolut gått på Speedstern om du samtidigt har visioner om Vätternrundan. Och när du tänker vad du vill ha den till i gravel-syfte, är det mer fina/halvfina grusvägar eller mer åt rotiga stigar?

Pratar du med din lokala sportson kan de ju säkert plocka in andra cyklar också. men där vet jag inte om själva förmånsbiten påverkas.
Men jag hade absolut gått på Speedstern om du samtidigt har visioner om Vätternrundan. Och när du tänker vad du vill ha den till i gravel-syfte, är det mer fina/halvfina grusvägar eller mer åt rotiga stigar?

Tanken är som sagt att kunna cykla Vätternrundan på den. Kommer bli en del vanlig landsvägskörning blandat med fina/halvfina grusvägar. Verkar som att Speedstern drar åt detta hållet och med tanke på era svar ovan så får det bli förstahandsvalet att prova.

Tack alla!

När jag köpte min TREK checkpoint ALR 4 så tittade jag först på AL 3 men den ramen var annorlunda och tog inte särskilt breda däck. Min ALR 4 tar lätt 45mm på 700 hjul.

Det ingår inte i konceptet cykelcross att det får plats 40 mm däck. Vissa kanske klarar det, men räkna inte med det om det står att det är en CX.
Konceptet cykelcross verkar iallafall tycka att det OK, eftersom flera av världens bästa lag kör på samma ram som jag. Samtliga CXar jag haft har tagit minst 38 mm däck bak och mycket mer fram. Det funkar för övrigt hur bra som helst att köra grusväg även med 33 mm däck, men när det blir mer sprängsten och/eller rötter kan det vara skönt med några mm till. Inget som skulle göra att jag valde bort en cykel bara för att den benämndes CX istället för Gravel.

Hade själv Trek Checkpoint AL 4 på min inköpslista, men slutade med att jag köpte en Merida Silex 400 pga. rabatt via jobbet och den var skön att cykla på samt kvalitets komponenter. Hydrauliska bromsar är så mycket bättre tycker jag, mindre underhåll och säkrare vilket är viktigt enligt mig. Tiagra växeln på AL4 är ju inget man skryter om direkt heller.

Tillbaka
Topp