Välkommen till Smeracet 20/9 2009 i Eskilstuna

oakhammer

Aktiv medlem
Sméracet http://www.eskilstunack.se/

Eskilstuna Cykelklubbs populära Sméracet MTB Motion körs i år 2009 söndagen den 20 september. Platsen är även i år skogarna i trakten av Kjula strax öster om Eskilstuna.

Liksom tidigare blir det två lopp. 66 kilometer för dem som vill ha något riktigt tufft att bita i och halva sträckan för dem som föredrar det.

Dessutom barn och ungdomsklasser.

Fakta om Sméracet MTB 2009:

När: Söndag 2009-09-20

Första Start: 10.00.

Startplats: Tallstugan, Kjula

Distanser och startavgifter:

1) 66km, 300kr, efteranmälan: 50kr, 2 varv

2) 33km, 200kr, efteranmälan: 50kr, 1 varv

3) 2km, 50kr, efteranmälan: 0kr, 8-10år

4) 4km, 50kr, efteranmälan: 0kr, 11-12år

5) 10km, 50kr, efteranmälan: 0kr, 13-14år

Plusgiro: 4353818-0 Eskilstuna CK

Sista anmälningsdatum: 13/9

Kontakter:

Stig-Björn Ström, 0703077601, 016-514893, sbstrom@telia.com

Kent Ericsson, 0702786660, 016-123380, kentericsson@telia.com

Starten går vid Tallstugan i Kjula. Avfart från E20 vid trafikplats Kjula nr 134 strax öster om Eskilstuna. Följ skyltar mot Kjula. Efter ca 500m följ skylt Tallstugan på vänstersida. Servering mm

Mer info kommer.

Tyvärr funkade inte slideshow med Imageshack, om det blir för mycket så säg till. Så tar jag bort bilderna.
Från start till stopp....33km

Senast redigerad av en moderator:
Hur ligger det till med klubbartillhörighet och skrot om man vill delta? Kör mest för mig själv men Eskilstuna är så nära att det vore kul att ta en sväng ner och prova på lite race.

Det är ett motionslopp, så alla är välkomna. Passa på att kör, om du bor nära.
Fina stigar och inga monsterbackar att ta sig upp för.

Edit: glömde visst länken till hemsidan: www.eskilstunack.se

Har precis kollat alla stigar och vägar, allt ser mycket fint ut.
Finns något vattenhål, men det är lagt spont där. Något träd skall kapas och så lite allmän rensning.
Lite nytt singeltrack för i år. Så det bryter av än mer mot grusvägen.
Nu hoppas vi att vädret skall hålla sig och vi får en riktig brittsommar.

Mer info och PM på http://www.eskilstunack.se/

Jag körde både 2007 och ifjol och tycker att er bana passar mig bra iom att det innehåller mer teknisk singletrack än loppen i långloppscupen. Påminner i karaktär en hel del om Kolmårdsbiken och Kringeloppets långlopp, vilka jag gillar (förutom Kolmårdsbikens sista loop, där det blev lite för mycket push-bike för min del). Förra året körde jag både Hammarby Hill XC och sedan Sméracet dagen efter, men i år blir det bara Sméracet eftersom HHXC-banan innehåller för mycket grusväg och asfalt.

Håller på och väljer mellan Hammarby Hill och Smeracet; ser ut som det får bli en tur till Eskilstuna! Verkar ju som att banan där passar bättre för en singlespeedåkare, eller vad säger ni som kört bägge?

kaipartai skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar ju som att banan där passar
> bättre för en singlespeedåkare, eller vad
> säger ni som kört bägge?

Skillnaden mellan max och min hastighet är större på HHXC än på Sméracet. HHXC har många km grusväg där man kan trampa ur utväxlingen, men 3 ggr uppför HH blir tungt med SS. Om jag minns rätt är väl detta den värsta backen på Sméracet? http://img7.imageshack.us/i/dsc01961ums.jpg/
Har inga data sparade, men Sméracet har nog bara drygt 500 m stigning, så SS borde funka perfekt.

DrGT skrev:
> kaipartai skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Verkar ju som att banan där passar
> > bättre för en singlespeedåkare, eller vad
> > säger ni som kört bägge?
>
> Skillnaden mellan max och min hastighet är
> större på HHXC än på Sméracet. HHXC har
> många km grusväg där man kan trampa ur
> utväxlingen, men 3 ggr uppför HH blir tungt med
> SS. Om jag minns rätt är väl detta den värsta
> backen på Sméracet?
> http://img7.imageshack.us/i/dsc01961ums.jpg/
> Har inga data sparade, men Sméracet har nog bara
> drygt 500 m stigning, så SS borde funka perfekt.

SS funkar nog utmärkt, då det inte finns några "mördarbackar". Den du ser på bild, är väl den bökigaste att ta sig upp för. Men förra året tog de sig runt på cykelcross iallafall. Någon SS har jag nog inte sett än.
Ni är varmt välkomna.....

Jag fegade och tog 33 km. *skäms*

Efter att min fot gick sönder i mars/april (vilket omöjliggjorde allt deltagande i multisportcupen) hamnade jag i en djup svacka som jag lite för sent tog mig upp ur. Tunt pannben ;-)

/Andreas

Anmälningslista, eller instruktioner finns i länken i första posten..

Vi kommer nog 2-3 st beroende på barnvakt.

Jag tänkte i alla fall köra enpetare så vi blir väl åtminstone två då..

Jag efteranmäler mig om jag får ihop cykeln, såg att bortsett från växelörat så har kedjan blivit stukad. Få se om det går att bocka till så att det funkar.

/Fredrik

Fan va kul att ni skall komma. Ser vi fram emot . Skall ut och reka lite på banan nu faktiskt.
Nu håller vi tummarna för vädret bara!

Jag förbannar min otur att knappa två veckor innan Sméracet dra på mig en tung förkylning som följdes av bihåleinflammation... har inte cyklat på 2v och febern försvann sista resterna av idag (hoppas jag). Perfekt uppladdning! Omanmäld till 33km. Hoppas nu bara man blir mirakulöst frisk på 3,5 dygn. :o)

Har åkt ett varv (ca 33 km) på banan i Lördags med de tillagda partierna som skiljer fjolårets bana från årets.

Åkte runt på 1.28 och banan ser kanon ut inför Söndagen. Inte många blöta partier och röjningen är klar på de partier som behövde lite justering.
Två nya stigpartier är tillagda i år, det ena på slutklämmen för att bryta av det långa sista grusvägspartiet innan mål/varvning.

Rotskräck skrev:
> Två nya stigpartier är tillagda i år, det ena
> på slutklämmen för att bryta av det långa
> sista grusvägspartiet innan mål/varvning.

Låter som en trevlig förändring som gör en än mer sugen att köra. Dyker upp på söndag tillsammans med två andra cyklister.

Hur funkis är den där banan för en nybörjare?

Jag vart lite avskräckt när jag var ute på kommunens anlagda MTB-bana igår. Tog mig 35minuter att ta mig runt 5km och jag kände mig inte alls särskilt MTB-ig.

Jag har problem när det blir för mycket fasta stenar och stenkistor. Då fegar jag, liksom när det kommer för branta nedförslut så det känns som man ska fara över styret om det tar stopp mot en sten/rot.

/Fredrik

fphotography skrev:
> Hur funkis är den där banan för en nybörjare?
>
> Jag vart lite avskräckt när jag var ute på
> kommunens anlagda MTB-bana igår. Tog mig
> 35minuter att ta mig runt 5km och jag kände mig
> inte alls särskilt MTB-ig.
>
> Jag har problem när det blir för mycket fasta
> stenar och stenkistor. Då fegar jag, liksom när
> det kommer för branta nedförslut så det känns
> som man ska fara över styret om det tar stopp mot
> en sten/rot.
>
> /Fredrik

Varvet är omväxlande med en bra fördelning mellan stig och grusväg, stigpartierna är i det stora hela traditionell stigcykling och stenpartier är det få av.

Inga problem för en nybörjare att ta sig runt.

Vågar man släpa med 8-åringen som inte cyklat mycket annat än några km motionsspår? 2 km låter inte så farligt, men det beror ju rätt mycket på hur de 2 kilometrarna ser ut...

jesster73 skrev:
> Vågar man släpa med 8-åringen som inte cyklat
> mycket annat än några km motionsspår? 2 km
> låter inte så farligt, men det beror ju rätt
> mycket på hur de 2 kilometrarna ser ut...

Tror inte det skall vara några problem. Tog med min grabb som var sex då, till Vilsta. Och det gick bra. Här finns knappt några backar.
Är inte helt säker på dragningen av de 2km.

Det ser ju lovande ut på himmelen så det finns ju en chans/risk att jag kommer. Bra att folk tar med kidsen så slipper jag förhoppningsvis komma sist :O) eller också blir jag tokförnedrad...

/Fredrik

YR.no,STOR sol klarblå himmel 13 grader vid start 16-17 vid målgång,kan det bli bättre!!??
Kör så d ryker.....

/Jimmie SUCK MTB

Kanonväder,bra uppslutning och trevliga arrangörer!!!!Blev tyvärr bara ett varv i år men det var definitivt inte mitt sista Smerace!!

/Jimmie

Nästa gång ska jag ställa rätt fråga... Passar den en oteknisk xc-fetto med taskig kondition och för mycket barlast...

Jag är helt slut, men det var en kul och fin bana, mina tillkortakommande är ju knappast arrangörens fel :O)

Som jag brukar säga, det är ju skönt att det finns utrymme för personlig utveckling.

/Fredrik

Kanonfint lopp! Något mer stig och teknik än vad jag trodde innan jag startade men det är bara positivt! Fin och kul bana och bra organisation! Kommer säkert köra nästa år igen! Förhoppningsvis hela långa racet då.

Översta bilden är segraren ute på slutet av varv 1, det gick fort så det svor!
Bild 2 är 2min före start, 3 och 4 är ute på banan varv 1.

/Fredrik

Bilagor

• IMG_1191_small.jpg
    IMG_1191_small.jpg
    110.8 KB · Besök: 33
  • P1020479_small.jpg
    P1020479_small.jpg
    122.7 KB · Besök: 24
  • P1020480_small.jpg
    P1020480_small.jpg
    133.7 KB · Besök: 31
  • P1020488_small.jpg
    P1020488_small.jpg
    139.4 KB · Besök: 30
Premiär på Smeracet. Kommer gärna tillbaka nästa år. Kul lopp! Drog runt mina 33 km på 1.40. Är nöjd och glad. Loppet var lite mer tekniskt än jag trodde innan. Ni måste ha jobbat hårt med banan för att få till det så pass bra på hyggena.

Tillbaka
Topp