Vänern runt

rubennilsson

Ny medlem
Vänern runt
f8b9d836e45d059a765a7802d291caed-e1507897376728-1024x538.jpg

Hej!

Under kommande vår kommer jag och en vän till mig genomföra Vänern runt.
Vi är väldigt nyfikna på att komma i kontakt med andra cyklister som har erfarenhet utav detta.

Väl mött,
Ruben och Patrik.

ruben.nilsson@gmail.com

Vänern runt
Har kört dom senaste 2 åren tillsammans med klubben (Karlshamns Triathlonklubb).

Bra lopp, enda nackdelen var att i år var min cykel en av dom som blev stulna i Åmål.

Vänern runt
Konkret sa:
JohanSkane sa:
Har kört dom senaste 2 åren tillsammans med klubben (Karlshamns Triathlonklubb).

Bra lopp, enda nackdelen var att i år var min cykel en av dom som blev stulna i Åmål.

Hur gick stölden till?

Dom borrade upp en av nödutgångarna i gympasalen i Åmål. Arrangörerna hade kollat att allt var låst på kvällen, dom hade folk på framsidan vid den stora porten så tjuvarna kunde jobba ostört på baksidan.

420 deltagare, många cyklar att välja på...

Vänern runt
JohanSkane sa:
Konkret sa:
JohanSkane sa:

Hur gick stölden till?

Dom borrade upp en av nödutgångarna i gympasalen i Åmål. Arrangörerna hade kollat att allt var låst på kvällen, dom hade folk på framsidan vid den stora porten så tjuvarna kunde jobba ostört på baksidan.

Herrejävlar. Fy fan va tråkigt.

Vänern runt
Konkret sa:
JohanSkane sa:
Konkret sa:
JohanSkane sa:

Hur gick stölden till?

Herrejävlar. Fy fan va tråkigt.

Det kan man säga. Folksam var dock snabba, 2 veckor efter kontakt och inskickande av kvitton hade jag ersättningen på kontot, synd att jag inte hade tilläggsförsäkring som tog hela värdet, taket på 40.000 räckte inte till, men det är mitt eget fel.

Nya fincykeln var ihopbyggd och provcyklad mindre än en månad efter stölden. Arrangören fixade lånecyklar till Söndagen. Vänliga själar lånade ut cyklar på Lördagen, dock inget som passade mig storleksmässigt. En till från min klubb blev av med sin cykel och han fixade lånecykel. Surt med att jämfört med 2016 så var det strålande väder hela helgen och Lördagen spenderades i funktionärsbussen som kör allra sist och samlar in flaggor/skyltar.

Till Söndagen fick jag dock en lånecykel så jag kunde cykla sist etappen med klubben, då var det värt att inte skita i allt på Lördagen och åka hem. Synd att jag på cykeln som blev stulen hade mitt Reynolds 62mm framhjul, bak hade jag ett 82mm kinahjul..så nu har jag en halv uppsättning Reynolds Strike SLG.

Enda positiva var att jag på kvällen innan tog batterierna från Sram eTap systemet och min Edge 1000, ifall någon skulle jävlas och ta dom. Lite mer krångel för packet som tog cykeln.

Vänern runt
GoranS sa:
Suck! Snart krävs väl inhyrande av elitsoldater för att bevaka cyklarna vid ett cykellopp.

Vet du hur många cyklar stals?

Ja, men samtidigt undrar man...när man kommer till Åmål så är stora porten öppen och det är fritt fram för alla att gå in/ut med cykel...tjuvarna hade tydligen varit där på morgonen och gjort just det. Då ett av gängen varit nere 07:00 och fixat med sina cyklar, deras kompis cykel stod brevid. 07:30 kom dom tillbaka och den var borta. Tjuven/tjuvarna har väl varit klädda i cykelkläder, gått in och helt enkelt gått ut med cykeln. Kallt gjort, men långt ifrån omöjligt när det är öppet hus. Sålänge man inte har oturen att möta ägaren till cykeln eller någon som känner igen cykeln så är det ju inga problem.

Det enda rätta är att man vid ankomst lämnar in cykeln och får en bricka, som när man lämnar jackan i en garderob. Att ha det öppet som det är i Åmål (i Mariestad har man cyklarna i samma gympasal som man sover i) med så mycket folk i rörelse är ingen bra ide, otroligt att det inte skett fler stölder. Givetvis innebär detta mer jobb och kostnader för arrangören, samt antagligen köer och väntetider för alla jämfört med idag, men med den fördelen att säkerheten blir mycket högre. Att sen t.ex. parkera bilar framför dörrarna på baksidan och ha folk som sitter i dom på natten är väl inte så dumt, risken är kanske då att tjuvarna ska in ändå och ger sig på folket i bilarna.

Får verkligen hoppas att det är bättre säkerhet till nästa år. Frågan uppstår ju också, ska man lämna fincykeln hemma och ta någon av reservcyklarna för att minska risken för stöld? borde inte ens vara en fråga, men nu har det blivit det. Om jag minns rätt snackades det om 12-13 cyklar, sammanlagt värde strax över 700.000 kr. Jag var dum och hade ingen försäkring på cykeln som blev stulen, på den nya jag byggde har jag det, lindrar iallafall den ekonomiska smällen om man blir av med den.

Vänern runt
vart tog denna tråd vägen?

Väldigt trevligt lopp, bra på alla sätt och vis (exkluderar det som stals förra året).
Det man måste se till är att ha bra madrass/kudde (om man väljer sova i salarna), kanske några öronproppar och sen ombyten så de många timmarna i sadeln inte skapar problem.
Powerbank och/eller grenutag kan vara bra då det brukar bli trångt vid elkontakerna när alla skall ladda cykeldatorer och mobilerna...

Lycka till!

Vänern runt
JohanSkane sa:
GoranS sa:
Suck! Snart krävs väl inhyrande av elitsoldater för att bevaka cyklarna vid ett cykellopp.

Ja, men samtidigt undrar man...när man kommer till Åmål så är stora porten öppen och det är fritt fram för alla att gå in/ut med cykel...tjuvarna hade tydligen varit där på morgonen och gjort just det. Då ett av gängen varit nere 07:00 och fixat med sina cyklar, deras kompis cykel stod brevid. 07:30 kom dom tillbaka och den var borta. Tjuven/tjuvarna har väl varit klädda i cykelkläder, gått in och helt enkelt gått ut med cykeln. Kallt gjort, men långt ifrån omöjligt när det är öppet hus. Sålänge man inte har oturen att möta ägaren till cykeln eller någon som känner igen cykeln så är det ju inga problem.

Det enda rätta är att man vid ankomst lämnar in cykeln och får en bricka, som när man lämnar jackan i en garderob. Att ha det öppet som det är i Åmål (i Mariestad har man cyklarna i samma gympasal som man sover i) med så mycket folk i rörelse är ingen bra ide, otroligt att det inte skett fler stölder. Givetvis innebär detta mer jobb och kostnader för arrangören, samt antagligen köer och väntetider för alla jämfört med idag, men med den fördelen att säkerheten blir mycket högre. Att sen t.ex. parkera bilar framför dörrarna på baksidan och ha folk som sitter i dom på natten är väl inte så dumt, risken är kanske då att tjuvarna ska in ändå och ger sig på folket i bilarna.

Får verkligen hoppas att det är bättre säkerhet till nästa år. Frågan uppstår ju också, ska man lämna fincykeln hemma och ta någon av reservcyklarna för att minska risken för stöld? borde inte ens vara en fråga, men nu har det blivit det. Om jag minns rätt snackades det om 12-13 cyklar, sammanlagt värde strax över 700.000 kr. Jag var dum och hade ingen försäkring på cykeln som blev stulen, på den nya jag byggde har jag det, lindrar iallafall den ekonomiska smällen om man blir av med den.
Var det alltså en stöld på natten (de gick in från baksidan) och en på morgonkvisten (gick bara in och plockade cykeln)?

Att man har ett system som gör att vem som helst inte kan gå in och ut ur lokalen där cyklarna står är en sak, men när det går till att inte ens låsta lokaler räcker börjar det bli jobbigt och extraarbetet/kostnaderna börjar, i mitt tycke, bli irriterande höga för att skydda sig mot kriminella svin.

Vänern runt
GoranS sa:
JohanSkane sa:
GoranS sa:

Var det alltså en stöld på natten (de gick in från baksidan) och en på morgonkvisten (gick bara in och plockade cykeln)?

Att man har ett system som gör att vem som helst inte kan gå in och ut ur lokalen där cyklarna står är en sak, men när det går till att inte ens låsta lokaler räcker börjar det bli jobbigt och extraarbetet/kostnaderna börjar, i mitt tycke, bli irriterande höga för att skydda sig mot kriminella svin.

Ja, en gång på natten och så på morgonen var dom inne och tog minst en cykel.

Jo, givetvis är det ett jätteproblem för arrangörerna då det blir som du säger, merarbete/kostnader som dels är onödiga och dels kanske inte ryms i budgeten...dom arrangerar ju för att detta är ett intresse, inte för att tjäna pengar.

Vänern runt
Ska sluta gnälla nu. Vänern runt är najs och ett mycket trevligare lopp än VR med sin masshysteri. Kan rekommenderas. Verkar dock inte vara många happyiter som kör det?

Vänern runt
Jo, men det hindrar ju inte att det är trist. Kommer det i förlängningen att bli att man när man ska ut och cykla måste hyra en motoriserad bataljon med rejält våldskapital för att skydda sig?

Vänern runt
Nu ska vi vara mer positiva! Vänern runt är ett bra lopp och som staine säger slipper man hysterin som Vätternrundan skapar eftersom detta inte är samma sak, och troligen lockar en betydligt mindre grupp cyklister.

Vänern runt
Är det loppet TS menar eller att cykla runt Vänern på egen hand? Jag har kört runt två gånger på egen hand med boende på vandrarhem, aldrig deltagit i loppet.

Vänern runt
Tackar för alla svar och berättelser. Beklagar givetvis era förluster av cykel under tidigare lopp.
Tanken är att vi ska planera och genomföra turen på egenhand. Vi kommer även sätta en tidsram, just för att ha ett mål.

Vänern runt
TS: Såg ditt PM, tänkte jag svarar här så fler kan läsa om intresse finns.
Jag har startat från Skövde där jag bor och cyklat motsols båda gångerna. Har kört på racer med mycket lätt packning (3-4kg) och cyklat cirka 18 mil per dag. Jag har således avverkat de dryga 50 milen på tre dagar.

Det finns en del utmaningar i navigationen runt sjön, den närmsta asfalterade vägen är ofta inte lämplig att cykla på, speciellt väg 26, E18 och E45, dvs mer än hälften av varvet runt sjön. Det går att cykla på dem, men det rekommenderas inte eller är direkt farligt. Välj istället mindre vägar som går parallellt med dessa vägar.

Från förra turen.
Dag 1:
https://www.strava.com/activities/631096201

Det blev fel efter Kristinehamn. hamnade på en grusväg som skar sönder båda mina däck. Fick laga hjälpligt med silvertejp och byta båda däcken i Karlstad. Kör norrut från Ölme till Väse istället. Om ni inte har cyklar som klarar grusväg, då är den södra vägen trevligare genom fin skog.

Dag 2:
https://www.strava.com/activities/632126777

Det finns en hel del cykelväg utmed E45, från värmlandsbro till Säffle och sedan till Åmål. Det kan vara svår att hitta och det sitter inga skyltar. Kör inåt landet efter Tösse. Det är en av de finaste vägarna jag har cyklat förutom delar av E45 i Norrland. Efter Åsensbruk mot Dals Rostock blir det en kort grusväg (2-3km) för att slippa åka ut på E45. Kanske finns det en annan väg jag inte känner till.

Dag3:
https://www.strava.com/activities/633069659
Från Brålanda finns det en cykelväg utmed järnvägen, den är svår att hitta i Brålanda, men cykla på västra sidan utmed järnvägen in i ett industriområde så börjar cykelvägen bakom ett staket.

Jag kan rekommendera vandrarhemmet i Brålanda, prisvärt och bra. Kom i tid till Brålanda om ni ska handla mat, butiken stänger jättetidigt, men det finns en pizzeria som har öppet senare.

Hoppas Strava länkarna funkar!

Tips, titta på http://roadfinder.se/ för att planera eran väg.

Tillbaka
Topp