Var är de pedantiska mekanikerna?

Agassi

Medlem
Som pedant tillhör jag förmodligen ett utdöende släkte... eller?

Var finns mekanikerna som minutiöst, noggrannt och precist servar din cykel?
De som inte slabbar med sina oljiga fingrar på dina nya skivor och sadel?
De som verkligen uppskattar att du kommer med en "topsad" cykel (alt. rengör själv) innan de exempelvis byter lager?
Som inte bara säger "ähh, kör på den där kedjan och kassetten ett år till, det _ser_ inte så slitet ut"
Och som inte säger "en cykel blir ju aldrig helt tyst" utan lyssnar på dig som kund när du säger att det börjat låta konstigt.

Är det så bedrövligt att man ska måsta serva sina grejer helt själv eller finns dom?

Agassi skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Var finns mekanikerna som minutiöst, noggrannt
> och precist servar din cykel?

Eftersom du inte skriver var du bor utgår jag från Stockholm*. Och då har jag hittat några både på Cyklig och på ECI. Så jo, de finns.

* även om du hade skrivit något annat hade det varit Stockholm. Det är nytt för i år. EU vettu.

Är väl inte direkt pedantisk men har kommit till slutsatsen att det är säkrast att man servar sina egna grejjer om man vill att det skall bli bra. Bakdämpare har jag dock inte vågat ge mig på ännu och har väl inte direkt haft behov av det.

skaparn skrev:
> Agassi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Var finns mekanikerna som minutiöst, noggrannt
> > och precist servar din cykel?
>
> Eftersom du inte skriver var du bor utgår jag
> från Stockholm*. Och då har jag hittat några
> både på Cyklig och på ECI. Så jo, de finns.
>
> * även om du hade skrivit något annat hade det
> varit Stockholm. Det är nytt för i år. EU
> vettu.

Bor tyvärr (!?) inte i Sthlm, men det är ju ändå intressant att få veta var det finns folk som har en rejäl dos yrkesheder och som sätter en ära i det dom gör.

Jag må sätts en ära i att allt fungerar perfekt när jag skruvat klart (har gett upp på verkstäder för länge sedan) men kn*llputs på något som skall ut i regn, lera och allmänn smuts gav jag upp när jag körde enduro...

ething skrev:
> kn*llputs
>

Håller med, det primära är ju att allt lirar och fungerar som det ska... men det är inte speciellt roligt när cykeln kommer från verkstaden i ett kladdigare format än när man lämnade in den.

Agassi: Stenudd här i Umeå har vädigt bra rykte bland racergubbarna, jag skulle gissa att det är han som gäller.

Då får man ställa om frågan var är alla kunderna som värkligen kan visa uppskattning för att man
lägger ner extra arbete på din pärla men inte tar betalt för det lilla exstra?

Som oftast gör man ju ett jobb på ett sätt man skulle vilja att andra gjorde på sina egna saker vad det nu än är..

Men så skal man ju inte glömma att dom flesta lbs lever ju av det här och med dagens marginaler, och låg timm penning handlar det ju mest om och få gjort så många jobb pr dag..
Skal man ha en verkstad rulla runt skal man iaf få ihop 6t betalt tid ..

Men kladdiga fingrar som ger märken är inget man skal acceptera hur som helst ..
På medeltiden blev man av med fingrarna direkt ;)

// svein

Agassi skrev:
> Bor tyvärr (!?) inte i Sthlm, men det är ju
> ändå intressant att få veta var det finns folk
> som har en rejäl dos yrkesheder och som sätter
> en ära i det dom gör.

Då får du tyvärr leta länge oavsett vart du bor. Vare sig det är snickare, bilmekaniker eller cykelbutiker så finns det knappt några som bryr sig enligt min erfarenhet. Själv är bäste dräng. Även om man inte har full yrkeskunskap så kompenserar man rätt bra genom att vara noggrann och så påläst det går som lekman. Börja gör allt du kan själv. Skulle det vara något som inte fungerar exakt som tänkt eftråt så vet du vad som gjorts. Jag har alltid gjort allt själv på cyklarna och mycket på bilen. Skulle det vara ett problem som du inte fixar själv så har du oftast hyfsad koll efter att du mekat själv en del. Jag har identifierat en del saker på bilen som jag inte haft verktyg för och låtit de göra på verkstad, hittills har jag oftast lyckats ställa rätt diagnos själv och åtmistone kunnat beskriva problemet så pass väl att det är lätt att lista ut.

Jag tänker alltid två gånger innan jag lämnar ifrån mina prylar till en mekaniker.

Ja själv är bäste dräng, ingen mekaniker i världen kan ju vara lika intresserad av att cykeln funkar som den som verkligen skall cykla på den, dvs du.

Dessutom ger det en tillfredställelse när t.ex bakväxelstrulet inte längre är ett mysterium, utan du kan fixa det själv.

Sen den här pedantiska biten, det ger man ganska snart upp om man tänkte använda grejerna utomhus. Visst tvättar man cykeln, men ingen ide att hålla på och putsa en timme på grejer som ändå blir skitiga efter 5min i skogen. Funktion är nummer ett.

ttfh skrev:
> Sen den här pedantiska biten, det ger man ganska
> snart upp om man tänkte använda grejerna
> utomhus. Visst tvättar man cykeln, men ingen ide
> att hålla på och putsa en timme på grejer som
> ändå blir skitiga efter 5min i skogen. Funktion
> är nummer ett.

+1 på det

GöranH skrev:
> ttfh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen den här pedantiska biten, det ger man
> ganska
> > snart upp om man tänkte använda grejerna
> > utomhus. Visst tvättar man cykeln, men ingen
> ide
> > att hålla på och putsa en timme på grejer
> som
> > ändå blir skitiga efter 5min i skogen.
> Funktion
> > är nummer ett.
>
> +1 på det

Jo fast en del cyklar landsväg i sommarsol ! Det finns inget bättre en en perfekt fungerande hoj med blank kassett som smeker kedjan och på begäran snärtigt kuggar i ett nytt drev. Jag för står vad du menar. Men jag tror inte mekanikerna skitar ner din hoj medvetet. Dom putsar den ju inte heller. Men de gångerna jag lämnar in min hoj (väldigt sällan) så gör jag det på Alviks cykel. Det är inga flottiga fingeravtryck eller olja på sadeln efter det.

Men jag är pedant och mekar allt själv förutom gaffelservice och riktnng av hjul...

Det där med pedant handlar inte enbart och endast om att saker och ting skall vara kliniskt rena och perfekt uppsmorda.
En del (mekaniker såväl som cyklister) tycker att det räcker om sakerna "fungerar", andra är pedantiska och vill att det ska "fungera perfekt". Jag tillhör kategori två.

Tar hellre en perfekt fungerande hoj i ett skitigt format än en väldigt ren cykel som fungerar kasst. Dock finns det inget i min värld som säger att det ena måste utesluta det andra!?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp