Var få tag på industrikomponenter?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Vet någon en firma i stockholm som kan tänkas sälja industrikomponenter färdiga från hyllan? Jag söker en liten härdad axel, antingen ihålig eller med gängade hål. Självklart går det att få fram med en svarv men kostnaden för att starta svarven är ju inte nådig. Det borde väl finnas någon firma som säljer komponenter från hyllan?

> Hobb skrev:
>
> Kanske ett långskott men du kan ju testa med www.sifvert-skruv.se

Uhh... det låter riktigt riktigt dyrt att köpa härdade axlar av dem! :)

Vad är det du behöver axlarna till Oscar?
Måste de nödvändigtvis vara härdade? Och vilka dimensioner skall du ha?
Axelstål kan man köpa lite var stans, men det lät väldigt speciellt det du skall ha.

Vad för dimensioner pratar vi om? Gängade hål i ändarna eller mitt på eller? Härdade slipade axlar går att köpa på flera ställen men om det är billigt vet jag inte om du tycker. Har inte något meterpris men en rosttrög rund 20 axel dryga halvmetern utan hål går på runt 800kr plus moms. Aratron säljer t.ex. Men vad ska du ha en härdad axel till? Axel till någon bussning kanske? Färdiga med hål kan du nog glömma tyvärr..

Freddan - mek. konstruktör...

12 x 46
12 x 70

Slipade härdade axlar till nållagerbana. Genomborrade och gängade med M6.

oxr vill inte gänga eller borra i härdat stål hemma i garaget, är min gissning.

Det låter som att Oscar får be någon svarva till axlarna i rätt dimension, borra/gänga hålen på rätt plats och sedan härda dem om det behövs. Det känns inte så troligt att det skulle vara nån standardaxel som Specialized använder på sin baksving, eller som du har tänkt använda. Eller kan du anpassa konstruktionen efter vad som finns att tillgå? Nån härdad axel med gängade hål på rätt plats skulle jag bli förvånad om du hittade, men det är säkert inte omöjligt.

Har räknat lite bara. Har nog kommit fram till att om inga axlar går att få tag på till en billig peng (typ en hundring) så fortsätter jag med bussningar. Uppgraderar eventuellt med ett helt kit från BETD så småningom, det blir 120 pund för lagerkit och 6-tumslänk.

Men om du ska ha lager så behöver du inte ha härdade axlar. Däremot till bussningar behövs det härdning. Vad är det för storlekar du vill ha? En slipad H7 axel med två gängade hål i ändorna behöver inte bli dyrt. Det kan du nog få ifrån vilken liten verkstad som helst mot en liten betalning.

Fixar du axel så kan jag antagligen fixa borrning och gängning av hålen. Men det kan ta några veckor.

Jag kan ju beskriva hela förutsättningen så kanske ingenjörer och andra med koll på katalogerna har någon idé.

FSR Enduro modell Ä har glidbussningar i det övre länkaget. De blir snabbt glapp i dem och då kostar nya bussningar ca 50 kronor. Ett alternativ vore att byta ut bussningarna mot lager.

Den övre länken är A-formad. I den del av länken som är fäst i huvudramen löper en axel 14*46 mm. Hålet i länken är 16 mm i diameter. Axeln hålls på plats av bussningar med fläns. Axeln har ett genomgående M6-hål och är sedan bultad i ramen med två skruvar. I andra änden av länken så skruvas den fast i sadelstagslänken. I sadelstagslänken löper en likadan axel som i den övre länken, men med längd 70 mm.

Frågan är väl hur mycket pengar man ska investera i en fem år gammal ram. Bussningar lär man väl få byta en gång om året, inte så stor kostnad och inte så bökigt heller.

Att modifiera till lager i länkaget vore lite flashigt. BETD:s kit kostar 60 pund. Köper man BETD:s 6-tumslänk så är den komplett med lager, så då behöver man bara halva satsen. Det blir då 90 pund för länken plus 30 pund för lagren. Köper jag lageruppdatering från BETD vore det dumt att inte köpa länken.

120 pund plus frakt är en hel pengar på en gammal ram.

Kunde man få en bättre konstruktion än originalet för ett par hundralappar vore det värt det. 1700 spänn plus frakt för BETD-uppgraderingen vore lite magstarkt.

Min första idé på konstruktion var att trycka i nållager i hålen och en genomgående rostfri M6-bult. Tyckte det var en smart lösning tills jag frågade momentum vad lagrena kostade och fick reda på att de gick på 144 plus moms styck. Lite saftigt, och sen tillkommer lite bussningar och skruvar på det, troligen minst en hundring till, och då är man uppe i kostnaden för BETD-kitet.

Mina andra idé var att använda liknande axlar som original och låta dessa rulla på billigare och mindre utrymmeskrävande nålbussningar, som skulle kosta 30 spänn styck plus moms. Axlarna skulle då behöva vara 12 mm, och då skulle själva axeln utgöra lagerbana. Konstruktionen skulle då bli ganska lik originalet.

Senast redigerad av en moderator:
De bussningarna du behöver, är de av någon standardvariant? Isåfall kan jag ordna en påse till bra pris, brukar kosta en femma styck på sin höjd.

Oskar:

Du borde ju vara nöjd med att ha bussningar i länkaget om man skall tro Turner Bikes och alla 5-spot ägare här på forumet? :)

Fast det låter lite lustigt med en kombination av bussningar och rullningslager. Det kanske resulterar i att påfrestningen på bussningarna i övre delen av länkaget blir större än om det hade varit bussningar både uppe och nere, med påskyndad förslitning som följd.

> Axlarna skulle då
> behöva vara 12 mm, och då skulle själva axeln
> utgöra lagerbana.

Fråga: Vad rullar den andra sidan av nållagret mot, yttersidan alltså?

cal: jag kommer inte att kombinera bussningar och lager, det blir antingen eller. Jag kan ju inte stå helt utan cykel så jag byter tills vidare.

> oxr skrev:
>
> FSR Enduro modell Ä har glidbussningar i det övre länkaget. De blir snabbt glapp i dem och då
> kostar nya bussningar ca 50 kronor. Ett alternativ vore att byta ut bussningarna mot lager.

Nu är jag inte 100% säker på hur länkaget såg ut på din 5 år gamla enduro-ram, men jag fick intrycket av att det bara var bussningar i den övre delen, men lager i den nedre. Därav tanken om hastigt bussningsslitage. Men det kanske var en total feltolkning ifrån min sida? :)

Ähum, vet inte hur man uttrycker det korrekt, men den har ju fyra ledpunkter totalt.
1. Kedjestagslänkens infästning i huvudramen, infästning bakom vevlagret. Lager.
2. Övre länkens infästning i huvudramen. Bussningar.
3. Övre länkens infästning i sadelstagslänken. Bussningar
4. Sadelstagslänkens infästningar i kedjestagslänken, framför baknavet. Bussningar

Det jag funderar på är alltså att byta ut bussningarna i ledpunkt 2 och 3 till lager.

Då var det som jag trodde.

Men vinner du verkligen på att byta till rullningslager? Lagren slits väl hyffsat fort också och kräver mer underhåll än bussningarna. Även de håller längre än bussningen om man fettar om dem osv. så kostar det ju betydligt mer att byta, i synnerhet om du köper bussningarna billigt genom Jonas. Dessutom blir det ju ganska många bussningar på den där satsen du kikade på från BETD. :)

Vinner och vinner, det är flashigare :) Nej, jag får väl harva vidare med bussningar tills jag blivit så passa galen att jag betalar dyrt för 6-tumslänken. Är det förresten någon som har den?

Lite info till eventuella andra ägare av tidiga Enduro på forumet - bussningarna i länkaget är väldigt enkla att byta och kostar inte så många kronor. SKF:s artikelnummer på dem är PCMF141612B.

Metallvaruhuset har axelstål, men jag tror inte att de har något som är härdat. Det går att köpa valfria längder av dem osv, men räkna med viss slipning osv. då de bara "råkapar" delarna med gersåg. Gänga och dona får du göra själv i så fall. Men det krävs som sagt ett lager med inner- och ytterring om du skall köra vanligt axelstål.

Tillbaka
Topp