Jag kan ju beskriva hela förutsättningen så kanske ingenjörer och andra med koll på katalogerna har någon idé.
FSR Enduro modell Ä har glidbussningar i det övre länkaget. De blir snabbt glapp i dem och då kostar nya bussningar ca 50 kronor. Ett alternativ vore att byta ut bussningarna mot lager.
Den övre länken är A-formad. I den del av länken som är fäst i huvudramen löper en axel 14*46 mm. Hålet i länken är 16 mm i diameter. Axeln hålls på plats av bussningar med fläns. Axeln har ett genomgående M6-hål och är sedan bultad i ramen med två skruvar. I andra änden av länken så skruvas den fast i sadelstagslänken. I sadelstagslänken löper en likadan axel som i den övre länken, men med längd 70 mm.
Frågan är väl hur mycket pengar man ska investera i en fem år gammal ram. Bussningar lär man väl få byta en gång om året, inte så stor kostnad och inte så bökigt heller.
Att modifiera till lager i länkaget vore lite flashigt. BETD:s kit kostar 60 pund. Köper man BETD:s 6-tumslänk så är den komplett med lager, så då behöver man bara halva satsen. Det blir då 90 pund för länken plus 30 pund för lagren. Köper jag lageruppdatering från BETD vore det dumt att inte köpa länken.
120 pund plus frakt är en hel pengar på en gammal ram.
Kunde man få en bättre konstruktion än originalet för ett par hundralappar vore det värt det. 1700 spänn plus frakt för BETD-uppgraderingen vore lite magstarkt.
Min första idé på konstruktion var att trycka i nållager i hålen och en genomgående rostfri M6-bult. Tyckte det var en smart lösning tills jag frågade momentum vad lagrena kostade och fick reda på att de gick på 144 plus moms styck. Lite saftigt, och sen tillkommer lite bussningar och skruvar på det, troligen minst en hundring till, och då är man uppe i kostnaden för BETD-kitet.
Mina andra idé var att använda liknande axlar som original och låta dessa rulla på billigare och mindre utrymmeskrävande nålbussningar, som skulle kosta 30 spänn styck plus moms. Axlarna skulle då behöva vara 12 mm, och då skulle själva axeln utgöra lagerbana. Konstruktionen skulle då bli ganska lik originalet.