Var går terränggränsen mellan SPD och plattisar?

Makten

Aktiv medlem
En enkel frågeställning med troligen tusen olika svar. Jag undrar helt enkelt vid vilken terräng och/eller cykeltyp ni hade bytt från SPD-pedaler till plattformspedaler eller tvärtom, och varför. Ibland ser man endurohojar med 150 mm slag som har SPD och ibland ser man hardtails eller helstela cyklar med plattformspedaler.

Själv har jag valt att göra det svårt för mig och välja SPD trots att jag är ganska feg. Och visst har det hjälpt mig att bygga upp mod samt få kraft och kontroll. Samtidigt som det begränsar mig rejält när det börjar bli (för) stökigt eller brant; både uppför och nedför. Jag fegar ur och leder cykeln uppför svåra partier som jag kanske hade klarat, bara för att jag inte vill krossa knäna vid en eventuell vurpa där jag inte hinner komma loss.

Hur mycket tjänar man egentligen med SPD vid skapligt teknisk stigcykling? När är det bra och när dåligt? Låt oss diskutera!

*öppnar en öl*

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns ingen gräns.

Var hade DU valt det ena eller andra?

Makten skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns ingen gräns.
>
>
> Var hade DU valt det ena eller andra?

Alltid SPD. Plats har inget med saken att göra.

Jenny W skrev:
> Jo det finns visst en gräns
> Jag kör plattisar när jag cyklar till pizzerian

Hmm. Där sa du nåt. Jag har iofs löst det genom att ha kombipedaler på pendlaren ;)

Rattnalle skrev:
> Alltid SPD. Plats har inget med saken att göra.

Så du hade valt SPD för downhill? Intressant. Hur motiverar du det?

Båda alternativen är ju begränsande på sitt sätt.. Ska man åka uppför tror jag SPD ger störst utrymme för utveckling av kontroll på hojen.

Rattnalle skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Jo det finns visst en gräns
> > Jag kör plattisar när jag cyklar till
> pizzerian
>
> Hmm. Där sa du nåt. Jag har iofs löst det genom
> att ha kombipedaler på pendlaren ;)

jo exakt
så som jag har på gammel-racer
Funkar både med spd och jympapjuck

Makten skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Alltid SPD. Plats har inget med saken att
> göra.
>
>
> Så du hade valt SPD för downhill? Intressant.
> Hur motiverar du det?

Det är ju då om någonstans jag vill sitta fast så att jag inte riskerar att studsa av cykeln. Har iofs inte provat något hårigare än spåren på Vallåsen med min AM-hoj än men där var det grymt bekvämt att sitta fast.

Att inte komma loss i tid är inte en faktor. För mig är det ingen som helst skillnad i tiden det tar att sätta ner foten med eller utan SPD. Att hitta pedalen igen går också precis lika fort.

Makten skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Alltid SPD. Plats har inget med saken att
> göra.
>
>
> Så du hade valt SPD för downhill? Intressant.
> Hur motiverar du det?

Många av proffsen kör SPD, jag är ju inte proffs, så jag kör platta på allt utom getabocken. Körde SPD i skogen förr, men ju tycker jag har roligare utan :-)

Makten skrev:
> En enkel frågeställning med troligen tusen olika
> svar. Jag undrar helt enkelt vid vilken terräng
> och/eller cykeltyp ni hade bytt från SPD-pedaler
> till plattformspedaler eller tvärtom, och
> varför. Ibland ser man endurohojar med 150 mm
> slag som har SPD och ibland ser man hardtails
> eller helstela cyklar med plattformspedaler.
>
> Själv har jag valt att göra det svårt för mig
> och välja SPD trots att jag är ganska feg. Och
> visst har det hjälpt mig att bygga upp mod samt
> få kraft och kontroll. Samtidigt som det
> begränsar mig rejält när det börjar bli (för)
> stökigt eller brant; både uppför och nedför.
> Jag fegar ur och leder cykeln uppför svåra
> partier som jag kanske hade klarat, bara för att
> jag inte vill krossa knäna vid en eventuell vurpa
> där jag inte hinner komma loss.
>
> Hur mycket tjänar man egentligen med SPD vid

Spineless jellyfish skapligt teknisk stigcykling? När är det bra och
> när dåligt? Låt oss diskutera!
>
> *öppnar en öl*

Köp knäskydd! Spd är inget man väljer bort!

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> Makten skrev:
> > Så du hade valt SPD för downhill? Intressant.
> > Hur motiverar du det?
>
> Det är ju då om någonstans jag vill sitta fast
> så att jag inte riskerar att studsa av cykeln.
> Har iofs inte provat något hårigare än spåren
> på Vallåsen med min AM-hoj än men där var det
> grymt bekvämt att sitta fast.

Jag har ingen koll alls på downhill, men om jag inte har helt fel så kör de allra flesta (inklusive proffs) med plattformspedaler. Så det var därför jag undrade. Jag kan helt klart förstå fördelen, men samtidigt borde vinsten med SPD vara mindre när man inte måste trampa som en tok med kraft även i uppdraget, om du förstår vad jag menar.

> Att inte komma loss i tid är inte en faktor. För
> mig är det ingen som helst skillnad i tiden det
> tar att sätta ner foten med eller utan SPD. Att
> hitta pedalen igen går också precis lika fort.

Jag önskar att jag kunde säga detsamma:-) För mig ligger svårigheten i att få loss foten snabbt som ögat när man i stort sett står still i ett uppförsbröt som man trots stor ansträngning inte kom förbi. Så ibland undrar jag om SPD verkligen är så bra, då det begränsar mitt mod ganska ordentligt. Med plattformspedaler är det ju bara att köra tills man stupar uppför.

Senast ändrad:
Bengt-re skrev:
> Köp knäskydd! Spd är inget man väljer bort!

Det har jag funderat starkt på, Bengt! Men jag är lite mer nyfiken på varför du tycker att SPD är så oumbärligt:-)

Makten skrev:

> Jag önskar att jag kunde säga detsamma:-) För
> mig ligger svårigheten i att få loss foten
> snabbt som ögat när man i stort sett står still
> i ett uppförsbröt som man trots stor
> ansträngning inte kom förbi. Så ibland undrar
> jag om SPD verkligen är så bra, då det
> begränsar mitt mod ganska ordentligt. Med
> plattformspedaler är det ju bara att köra tills
> man stupar uppför.

Vanesak rädslan försvinner :)

Brando skrev:
> Vanesak rädslan försvinner :)

Jovisst, den har minskat enormt under de senaste veckorna. Men samtidigt har väl även du en gräns för så svår terräng där du verkligen INTE hade valt SPD? Det är den gränsen jag är nyfiken på var den går, för olika människor. Jag menar, det är väl ingen som nånsin kör SPD i en BMX-park?

Kom igen, försök utveckla era svar lite mer. Det här handlar inte alls om nån slags försök till provokation; bara nyfikenhet och vilja att lära.

Makten skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Köp knäskydd! Spd är inget man väljer bort!
>
>
> Det har jag funderat starkt på, Bengt! Men jag
> är lite mer nyfiken på varför du tycker att SPD
> är så oumbärligt:-)

Fötterna sitter fast och hoppar inte av pedalerna när det blir stökigt samt du kan dra pedalerna och få dubbel kraft i backar.

För min del går gränsen vid att "kunna baila", dvs när det bara är brant och stökigt (typ Åre) så är SPD det bästa. När man är på ställen där det man inte bara behöver kunna sätta ner en fot utan verkligen måste "vara borta från cykeln snabbt" (typ NS eller Verbier) vill jag ha plattisar.

Makten skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Köp knäskydd! Spd är inget man väljer bort!
>
>
> Det har jag funderat starkt på, Bengt! Men jag
> är lite mer nyfiken på varför du tycker att SPD
> är så oumbärligt:-)

För att det är läbbigt att glida av pedaler och man får otrevliga sår på smalbenen av piggiga plattisar - jag har ärr som stöttar min teori...

Jag bytte till SPD för 20-25h (cykeltimmar) sen mest som ett test. Cyklar väldigt brötig terräng med snittfart på 6-7km/h. Var livrädd för att sitta fast innan. Första vändan tyckte jag det var helt värdelöst, andra lite mindre värdelöst & nu rena succen!
Nu när jag börjar få in snitsen förstår jag inte varför jag inte bytte tidigare! Senast lyckades jag även få ett ordentligt framhjulssläpp, han inte ens reagera innan jag på instinkt fått ner foten i backen.
De negativa är väl start i väldigt brant backe, då har jag svårt att klicka i andra foten på första försöket men det är nog bara en vanesak/träning. För min del så kommer, nog, aldrig terrängen vara ett skäl till återgå till plattisar.

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Jag menar, det är väl ingen som nånsin kör SPD
> i en BMX-park?

Joho :)

oxr skrev:
> Joho :)

Oskar, du skriver spaltmeter med väldigt bra artiklar som håller hög klass och som underhåller och engagerar; jag uppskattar dem verkligen! Kan du då inte anstränga dig bara liiiite här genom att åtminstone ge exempel istället för bara en one-liner?

Vem kör SPD på BMX? Och vilka är det som eventuellt kör SPD vid downhill? Jag är verkligen intresserad, så det är tråkigt om frågan tramsas bort.

> Jag har ingen koll alls på downhill, men om jag
> inte har helt fel så kör de allra flesta
> (inklusive proffs) med plattformspedaler. Så det
> var därför jag undrade. Jag kan helt klart
> förstå fördelen, men samtidigt borde vinsten
> med SPD vara mindre när man inte måste trampa
> som en tok med kraft även i uppdraget, om du
> förstår vad jag menar.
>
> >

I princip 100% av downhillproffsen kör SPD, och allt fler amatörer. Där har terrängens svårighet mindre betydelse. Det handlar om att köra så fort som möjligt, och det trampas en hel del även inom DH.

Själv kör jag både DH och XC med plattisar oavsett terräng.

Mashimaro skrev:
> I princip 100% av downhillproffsen kör SPD, och
> allt fler amatörer. Där har terrängens
> svårighet mindre betydelse. Det handlar om att
> köra så fort som möjligt, och det trampas en
> hel del även inom DH.
>
> Själv kör jag både DH och XC med plattisar
> oavsett terräng.

Det var som fan! Kul utveckling:-) Som ickevetande kikar jag runt på videor för inspiration, och där verkar alla köra plattisar. Men å andra sidan är ofta de videor som ligger uppe ett par år gamla.

Körde SPD på min AM-hoj när jag var i Åre förra veckan. Det känns absolut bra att sitta fast i stöket när det går undan. Vad jag däremot la märke till var att jag efter ett tag blev trött i foten av att stötta mig mot en så pass liten yta som mina SPD-pedaler utgör. Nu snackar jag iofs om ett rätt långt åk från topp till dal. En fördel med plattisar måste väl vara att du får mer yta att stödja foten mot och därför kan stå i samma position under längre tid?

Senast ändrad:
Mashimaro skrev:
> > Jag har ingen koll alls på downhill, men om
> jag
> > inte har helt fel så kör de allra flesta
> > (inklusive proffs) med plattformspedaler. Så
> det
> > var därför jag undrade. Jag kan helt klart
> > förstå fördelen, men samtidigt borde vinsten
> > med SPD vara mindre när man inte måste trampa
> > som en tok med kraft även i uppdraget, om du
> > förstår vad jag menar.
> >
> > >
>
> I princip 100% av downhillproffsen kör SPD, och
> allt fler amatörer. Där har terrängens
> svårighet mindre betydelse. Det handlar om att
> köra så fort som möjligt, och det trampas en
> hel del även inom DH.
>
> Själv kör jag både DH och XC med plattisar
> oavsett terräng.

Oj! Jag vet inget om downhill, men bildgooglar man på downhill+världscup så ser jag inga bilder på downhillcykling med annat än plattisar. Är det verkligen som du skriver/påstår?

Makten skrev:
> Vem kör SPD på BMX?

I Älvsjö BMX klubb kör nästan alla i eligruppen med SPD och jag är rätt övertygad att i världseliten kör alla med det.

Jag har slagit mig rejält när jag cyklat uppför för att jag inte kommit ur spd:na tillräckligt snabbt men nerför går det bättre. Detta beror kanske på att jag är noob men jag har mycket svårare att ta mig över hinder uppför och när jag tar i så slutar det ofta med att jag står på öronen och skadar mig själv och cykeln för att jag sitter fast.

Utför känner jag ingen oro för då går det ändå så snabbt (jo tjäna) att jag inte hade haft hjälp av att inte sitta fast.

Makten skrev:

>
> Jag önskar att jag kunde säga detsamma:-) För
> mig ligger svårigheten i att få loss foten
> snabbt som ögat när man i stort sett står still
> i ett uppförsbröt som man trots stor
> ansträngning inte kom förbi. Så ibland undrar
> jag om SPD verkligen är så bra, då det
> begränsar mitt mod ganska ordentligt. Med
> plattformspedaler är det ju bara att köra tills
> man stupar uppför.

Senast ändrad:
Jag tillhör den skaran som har haft antingen korg eller SPD sen de tidiga åren i grundskolan. Att inte sitta fast i min värld är helt galet. Personligen vågar jag mer när jag sitter rejält fast. Hade jag möjligheten skulle jag nästan vilja skruva fast skorna med två torx :)

/G

resandeman skrev:
> Körde SPD på min AM-hoj när jag var i Åre
> förra veckan. Det känns absolut bra att sitta
> fast i stöket när det går undan. Vad jag
> däremot la märke till var att jag efter ett tag
> blev trött i foten av att stötta mig mot en så
> pass liten yta som mina SPD-pedaler utgör. Nu
> snackar jag iofs om ett rätt långt åk från
> topp till dal. En fördel med plattisar måste
> väl vara att du får mer yta att stödja foten
> mot och därför kan stå i samma position under
> längre tid?

Med ett par bra skor så känner man inte pedalen för sulan tar upp punktbelastningen och fördelar trycket över hela ytan. Åtminstone upplever jag det så för jag har aldrig känt någon pedal och mina Shimano 520 har inga stödjande ytor.

Edit: För att svara på TS så använder jag alltid spd, utom den helgen jag provade dh, men jag hade nog hellre haft spd då också.

Senast ändrad:
Det finns ingen "terränggräns". Det handlar om åkarens mentala gräns, inget annat. Att sätta ned foten är aldrig något problem efter den inledande inlärningsperioden. Har man tillräcklig hjärnkapacitet för att lära sig att cykla utan stödhjul så kan man lära sig att klicka ur ett par spd.

De jag träffar ute på stigarna som kör plattisar är nästan utan undantag mycket tekniskt skickliga cyklister. Tvärtom mot vad många nybörjare tror så är det nämligen svårare att köra snabbt och bra med plattisar än med spd. Ju mer tekniskt det blir, desto större glädje har man av att sitta iklickad och alltid ha foten rätt placerad på pedalen. Om pedalen tex glider in under hälen i ett stökigt utförsparti innebär att man tappar en del av kontrollen över ekipaget.

För egen del ser jag bara några få tillfällen då jag hellre haft plattisar:

* När man försöker lära sig att köra på bakhjulet, göra bunny-hops etc
* På vintern när klossarna förvandlas till isbollar
* På platser där jag vill vara 100% säker på att kunna sparka cykeln ifrån mig. Tex i skarpa switchbacks med dödsstup på ena sidan. (Läs mina första två meningar igen...)

Alltid spd, både i skog och downhill. Men jag valde Shimano M647 så det går att trampa utan spd om man vill försöka tricks på bakhjul m.m

Jag har alltid spd, både vid stigcykling och de gånger jag kör dh. Helt enkelt för att det är så jag lärt mig. Jag styr bakdelen av cykeln med fötterna och för mig är det mkt lättare när jag sitter fast. Det handlar inte om pedalkraft för min del.

När det är väldigt isigt på vintern kör jag ifs med plattformar för att det känns lite tryggare.

Hur svårt det är att komma ur spd beror ju på hur man ställt in dem. Jag kanske inte använder mina spds fulla potential eftersom jag alltid har de så löst inställda som det går. Trots att de är löst inställda är det bättre för mig med spd i stökig terräng, även i långa snabba utförslöpor i alperna, men jag kör inte direkt någon downhill.. för teknisk stigcykling tror jag att positioneringen på pedalen är viktigast och inte att kunna dra uppåt hårt med rundtramp.

Det blev stor skillnad på Shimanos spd för några år sedan när de ändrade designen så att lera och skräp kan ramla rakt genom pedalen. Innan det var det lite av ett lotteri att komma loss... oavsett hur man ställde in releaseskruven. Vissa billigare pedaler har fortfarande den äldre designen. Jag tycker synd om de som testar spd första gången på sådana pedaler.

Jag kör platform i minusgrader. Då tycker jag inte spd är pålitligt. dessutom tenderar foten att bli kall för spd klossen och fästskruvarna leder kyla in i skon. Med vandringskängor (varmt och bra) så greppar piggarna på platformspedalerna bra och håller kvar foten när man väl satt den rätt på pedalen.. kom på mig själv med att vrida foten i tron att jag satt fast i en spd så nog funkar piggarna på platformspedaler. rundtramp hade nog varit bra på vintern när det är stort motstånd med snö eller extremhalt uppför, men platform är bra nog.

De är sura sa räven om rönnbären.

För att kunna cykla effektivt med plattisar i skogen så krävs det träning. Mycket träning. Bra pedaler och skor. Många invanda SPD-åkare som testar plattisar ger upp efter några rundor med argument som att man studsar av pedalerna, man får inget rundtramp, man får sämre kraft m.m. Allt det går att komma tillrätta med men det kräver som sagt träning.

Man kan givetvis aldrig dra pedalen uppåt med plattisar men man kan aktivt lyfta bakre foten med pedalen istället för att den skall utgöra död vikt som främre foten tvingas lyfta. Mer än så orkar man ändå inte lyfta under en längre tid. För branta knixar får man planera lite och se till att ha rätt växel i. Gränsen för hur branta backar jag klara med plattisar går där ekipaget tippar bakåt, inte att kraften inte räcker till.

Att sitta fast när man dundrar nerför rotmattor och stenkistor kan verka lockande. Men har man inte följsamheten så finns alltid en risk för att SPD:n släpper och då blir det riktig obehagligt.

Jag körde SPD i nästan tio år innan jag bestämde mig för att prova något nytt. Nu efter fem år med plattisar ser jag inga skäl till att gå tillbaka.

Gränsen går vid asfaltskanten, sedan är det plattisar som gäller.

Något nästan aldrig nämns är fördelen med att inte sitta fast. Då kan du mikrojustera fotens läge för att på så sätt hålla balansen bättre, lite bakåt, framåt, i sidled. Vilket kan vara guld värt i trixiga situationer. Kör du SPD så kan hälen flyttas i sidled, övriga justeringar får du göra med andra kroppsdelar då. Med andra ord, jag har betydligt bättre balans med plattisar, vilket är bra. Sen om det är värt mer än nåt annat får var och en avgöra.

I övrigt +1 på Aron och s.

Jag kör både SPD och plattisar, efter humör.. :-)

s skrev:
> De är sura sa räven om rönnbären.
>
> För att kunna cykla effektivt med plattisar i
> skogen så krävs det träning. Mycket träning.
> Bra pedaler och skor. Många invanda SPD-åkare
> som testar plattisar ger upp efter några rundor
> med argument som att man studsar av pedalerna, man
> får inget rundtramp, man får sämre kraft m.m.
> Allt det går att komma tillrätta med men det
> kräver som sagt träning.
>
> Man kan givetvis aldrig dra pedalen uppåt med
> plattisar men man kan aktivt lyfta bakre foten med
> pedalen istället för att den skall utgöra död
> vikt som främre foten tvingas lyfta. Mer än så
> orkar man ändå inte lyfta under en längre tid.
> För branta knixar får man planera lite och se
> till att ha rätt växel i. Gränsen för hur
> branta backar jag klara med plattisar går där
> ekipaget tippar bakåt, inte att kraften inte
> räcker till.
>
> Att sitta fast när man dundrar nerför rotmattor
> och stenkistor kan verka lockande. Men har man
> inte följsamheten så finns alltid en risk för
> att SPD:n släpper och då blir det riktig
> obehagligt.
>
> Jag körde SPD i nästan tio år innan jag
> bestämde mig för att prova något nytt. Nu efter
> fem år med plattisar ser jag inga skäl till att
> gå tillbaka.
>
>
>
> Gränsen går vid asfaltskanten, sedan är det
> plattisar som gäller.

+1

Väl sagt, eller som de koola kidsen säger: ORD!

Tillbaka
Topp