Var Happy bättre förr ??

Var Happy bättre förr ??
Det var brunare förr, fast inte på det fascistiska sättet!

bff.jpg

Var Happy bättre förr ??
fredrikw sa:
det var rasisternas intåg som fick mig att lämna happy, jag tröttnade på den ryggradslösa modereringen och frånvaron av ställningstagande. den som tror att lex vardagsrum kom utan anledning saknar helt enkelt ett historiskt perspektiv och vet allvarligt talat inte vad den pratar om. om det var bättre för vette tusan dock.

Alla är vi olika. T.ex. har din dryga, elitistiska och mästrande stil aldrig fått mig att fundera på att lämna Happy. Det kan t.o.m. hända att jag saknar dig. :-)

Var Happy bättre förr ??
Jag är omvänd.

Happy skulle bli bättre om för mig misshagliga åsikter förbjöds, då skulle åsikterna försvinna. Att tillåta kreti och pleti att vädra sina åsikter sticker mig i ögonen, ety de tycka fel +ANNAT! Men: förbjuds deras åsikter försvinner åsikterna. Att presentera argument för att ändra deras åsikter är OMÖJLIGT. En politisk åsikt går lika lite att förändra som det faktum att du har två öron, omöjliga att argumentera bort.

För övrigt anser jag att ABS och ESP förbjuds då det endast är dåliga förare som behöver dessa system, utan ABS och ESP skulle alltså ingen köra i diket.

Tack för ordet. Avgå alla.

Var Happy bättre förr ??
Förr( +10 år) hade vi, oftast, en skön och lugn stämning här. Den byggde på ett kompisnätverk där vi förutom att hänga här gjorde resor, Happyrides och ANNAT tillsammans. Det fanns bland oss starka profiler och de som körde runt i marginalen men då de var kompisar fixade det till sig ändå. Med tiden hände några saker
1. Happy växte exponentiellt, kul på sitt sätt
2. Vi fick in folk som visst var cyklister men som även drevs av t ex politiska intressen
3. Allt fler började köra med väldigt annonymiserade profiler
4. Antalet -vilken hybrid ska jag köpa?-trådar växte och upprepades snabbare och snabbare med helt nya användare
5. HappyMTB kommersialiserades och blev tillslut Happyride. Fortfarande dock med otydlighet om vem som håller i vad. Jag har t ex inte sett till Freerides ansvariga här trots att de står som ägare
6. Det som var något av en kompiskultur blev en lätt otydlig användarpolicy i form av Lex vardagsrum som jag vet upplevs lite godtycklig ibland
7. Orginalgänget och kompistramset försvann i mängden. Många slutade cykla när livet trängde undan intresset som fanns för 15 år sedan
8. Vissa mindre nätverk skapades i otaliga subforum
mm

Klart som tusan att Happy inte är detsamma nu som 2003 eller 2006. Tror inte det skulle kunnat hända heller.

Var Happy bättre förr ??
jag håller med fjärdebrunn.. och är förvånad faktiskt att happy har överlevt så länge. annars brukar ju många forum fladdra till, utvecklas, tröttnas på och dö när folk söker sig vidare.

efter en 13 år lång inloggning är jag ganska irriterad över att jag faktiskt läser (och kommenterar ibland) stora forumet på happy.

Var Happy bättre förr ??
En gång i tiden körde jag/vi Happy-rides. Dom var typ 2 mil.

Idag kör jag mest lonely-rides. Dom är oftast betydligt längre.

Ibland är mattel med mig...Men nu för tiden drar han mest upp båten +ANNAT. :)

Var Happy bättre förr ??
"Supertramp skrev:
Kan inte uttala mig om hela Happy. Men jag var bättre förr i alla fall."

Stämmer bra på mig det också - knappast unik

Var Happy bättre förr ??
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att happy var något unikt i starten.
Läste 10 års krönikan: http://happyride.se/2013/08/31/kronika-10-ar-med-happymtb/

Det verkar som att det bara tog något år innan forumet var såpass stort att man inte kände alla. Så problemet som många verkar uppleva idag, att det är för stort (vilket jag själv bidrar till som ny medlem) -det verkar ha funnits tidigt i happys historia?

Var Happy bättre förr ??
ething sa:
Välkommen till utvecklingen av alla forum i universum. Börjar som gemytligt kompisgäng med mycket humor. Fler söker sig dit och nybörjarna ställer frågor. Helt plötsligt börjar folk bli kränkta av intern humor, politik eller annat och snart har alla anpassat sig.

Jag tycker dock happy är OK (förutom att prata politik är helt omöjligt), värre är det på sporthoj som började för oss idioter som gillar korkat snabba motorcyklar och att använda dem. Idag är det 75% moraldebatt om hur fel det är att köra för fort och fördelarna med reflexväst. VI har långt kvar här innan vi sjunker lika lågt.

Reflexväst?
:D

Var Happy bättre förr ??
Frankenstein's Bike sa:
Jag är omvänd.

Happy skulle bli bättre om för mig misshagliga åsikter förbjöds, då skulle åsikterna försvinna. Att tillåta kreti och pleti att vädra sina åsikter sticker mig i ögonen, ety de tycka fel +ANNAT! Men: förbjuds deras åsikter försvinner åsikterna. Att presentera argument för att ändra deras åsikter är OMÖJLIGT. En politisk åsikt går lika lite att förändra som det faktum att du har två öron, omöjliga att argumentera bort.

För övrigt anser jag att ABS och ESP förbjuds då det endast är dåliga förare som behöver dessa system, utan ABS och ESP skulle alltså ingen köra i diket.

Jag tror inte problemet för någon (eller, jo för en del) var att andra hade åsikter som skiljde sig från deras egna. Men de flesta av oss går till happy för att prata cykel (+random OT). När några, till antalet ganska få, individer som samtliga representerade en politisk ståndpunkt som för många är stötande började använda happy som sin anslagstavla för dessa åsikter blev det rätt tråkigt. Inte för att folk i allmänhet hade problem att diskutera dessa åsikter eller komma med insiktsfulla motargument, utan för att de inte kom till happy för att diskutera politik.

Jag kan väl tillägga att politikdiskussioner inte var något problem innan SD kom på frammarsch, innan dess fördes en hel del diskussioner kring röd kontra blå eller grön politik, och det funkade. Men iom SD så hände något, plötsligt dök det upp en massa folk på happy vars enda intresse var att just diskutera politik. Och då tycker jag det känns ganska rimligt att plocka bort politik från agendan. Jag har inte saknat det överhuvudtaget, och jag tror det är ganska få andra som har gjort det också. Vill man gärna debatera politik med andra på nätet så finns det mängder med ställen att göra det på som inte är happy, inget att vara kränkt över direkt.

Var Happy bättre förr ??
theBrand sa:
Frankenstein's Bike sa:
Jag är omvänd.

Jag tror inte problemet för någon (eller, jo för en del) var att andra hade åsikter som skiljde sig från deras egna. Men de flesta av oss går till happy för att prata cykel (+random OT). När några, till antalet ganska få, individer som samtliga representerade en politisk ståndpunkt som för många är stötande började använda happy som sin anslagstavla för dessa åsikter blev det rätt tråkigt. Inte för att folk i allmänhet hade problem att diskutera dessa åsikter eller komma med insiktsfulla motargument, utan för att de inte kom till happy för att diskutera politik.

Jag kan väl tillägga att politikdiskussioner inte var något problem innan SD kom på frammarsch, innan dess fördes en hel del diskussioner kring röd kontra blå eller grön politik, och det funkade. Men iom SD så hände något, plötsligt dök det upp en massa folk på happy vars enda intresse var att just diskutera politik. Och då tycker jag det känns ganska rimligt att plocka bort politik från agendan. Jag har inte saknat det överhuvudtaget, och jag tror det är ganska få andra som har gjort det också. Vill man gärna debatera politik med andra på nätet så finns det mängder med ställen att göra det på som inte är happy, inget att vara kränkt över direkt.

Håller med till 95%. Moderatorerna bestämmer och nu är reglerna tydliga, ingen politik. Jag har dock lite annan syn då jag såg väldigt få som inte la tid på att prata politik men inte cykel i övrigt. När "pro-SD"-åsikter dök upp fick vissa tokspel och klarade inte av att det finns ett lika långt spektrum till höger som till vänster (alla i SD är inte nazister och alla i V är inte våldsverkande Stalinister). Som andra sa så snubblar man inte in i en politiktråd, det står ganska tydligt vad länken handlar om. P.g.a att tongången blev så hög är det nog lika bra att regeln skärptes.

Jag tycker det är synd att tonläget blev så högt då jag tillhör de som utvecklar mina åsikter utifrån dialog och tycker det är kul att prata med oliktänkande.Någonstans får man komma ihåg att våra politiska åsikter säger ganska lite om hur vi är som personer (och cyklister) och börjar man välja vänner efter åsikter får man ett ganska tråkigt liv. Dock finns det gott om andra ställen att utöva detta på så ingen större skada skedd.

@Marren: Ja; det är så j*vla sorgligt att det finns ägare av sporthojar som på allvar tycker att en gul reflexväst borde vara ett krav. Det är därför jag kör Ducati, alla hör mig på långt håll... :)

Var Happy bättre förr ??
Jag tycker HapppyMtb är bättre nu än det var nyss, fast inte lika bra som det var strax innan.

Inloggad och läste nästan allt i tio år, sen ledsnade jag rejält och har haft ett uppehåll på typ två. Har precis hittat tillbaka och tycker nog att det är bättre igen, en del dårar är borta och andra håller en betydligt lägre profil och tar inte över varje tråd. Men den stora skillnaden är att jag inte tvångsmässigt läser allt, det är bra för nerverna.

Så jag har blivit bättre!

Var Happy bättre förr ??
Var Happy bättre förr ??
nja happy e rätt lika som förr dvs fortfarande

3/6 dels häcklade av icke happykorrekta åsikter, rookies o personer som inte vill lägga en månadslön plus halva sparkontot på sin första cykel ;) :P

1/6 del hjälpsamma cykeldårar

1/6 del intressanta byggtrådar lamptrådar o däcktrådar och så givetvis bästa yardsaletråden

1/6 del utråkande vad ska ja köpa för...... vad e min ....... värd trådar

och 100% de bästa cykelforumet på webben

Var Happy bättre förr ??
Fjärdebrunn sa:
Aron sa:
Är det här en sån däringa: "Någon annan borde göra något" tråd?

Nej en tråd om något som har gått förlorat.

Jo, desåklart, de roliga gubbarna från förr som numera är upptagna med att snyta småbarn och finansiera villalivet? Dem får vi nog aldrig tillbaka. Så frågan återstår, vem ska göra något kul idag då?

Senast ändrad:
Var Happy bättre förr ??
Aron sa:
Fjärdebrunn sa:
Aron sa:
Är det här en sån däringa: "Någon annan borde göra något" tråd?

Nej en tråd om något som har gått förlorat.

Jo, desåklart, de roliga gubbarna från förr som numera är upptagna med att snyta småbarn och finansiera villalivet? Dem får vi nog aldrig tillbaka. Så frågan återstår, vem ska göra något kul idag då?

Never say never... Småbarn är en övergående fas och har sina cykelrelaterade behov. Det svåra är att få folk att behålla det spontana vansinnet. Städade människor är bra men inte lika oförutsägbara. Damage control är sällan humor om den inte sker retrospektivt förstås när det roliga knaset redan hänt.

Var Happy bättre förr ??
Tillbaka
Topp