Var Happy bättre förr ??

Var Happy bättre förr ??
Förr kunde man ställa svåra frågor och få många bra svar.
Nu åker kluriga frågor snabbt genom flödet.
Förr byggde vi upp kunskap som sparades under katogorier.
Nu hittar man knappt butiksrecentionerna.

Känns som Happy har blivit dummare.

Var Happy bättre förr ??
"Snart kommer hösten, och med den alla stentrollen..." :-O

stentrollgoogle.gif

Var Happy bättre förr ??
Var Happy bättre förr ??
Var Happy bättre förr ??
Robert sa:
Förr kunde man ställa svåra frågor och få många bra svar.
Nu åker kluriga frågor snabbt genom flödet.
Förr byggde vi upp kunskap som sparades under katogorier.
Nu hittar man knappt butiksrecentionerna.

Känns som Happy har blivit dummare.

Den kategoriserade kunskapen var många gånger sämre än vad ett vanligt forumsvar är idag. Det är anledningen till att den avdelningen inte finns kvar.

Eller ja, den finns fortfarande: http://happyride.se/forum/lasvart/

Var Happy bättre förr ??
Satt här inte förr men i mångt och mycket är jag relativt upptagen med stuiderna för tillfället så blir inte så många trådar av mig.

Men cyklingen är aktiv och således kommer jag återvända även hit!

Var Happy bättre förr ??
Lyktstoplemedhjul sa:
Satt här inte förr men i mångt och mycket är jag relativt upptagen med stuiderna för tillfället så blir inte så många trådar av mig.

En sådan tur. Utan dig hade happy varit bättre förr men nu slår vågskålen över.

Var Happy bättre förr ??
Raggamuffin sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Menar du att lyktstolpen är ett ljus i mörkret eller kanske ett upplyst mörker?

Var Happy bättre förr ??
Hasse#7 sa:
Raggamuffin sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Menar du att lyktstolpen är ett ljus i mörkret eller kanske ett upplyst mörker?

Jag röstar på mest mörker....

Var Happy bättre förr ??
Bikzz sa:
Fjärdebrunn sa:
Aron sa:
Är det här en sån däringa: "Någon annan borde göra något" tråd?

Nej en tråd om något som har gått förlorat.

Ja något viktigt är nog förlorat för alltid. Vad hände ? Dags att supa och kolla på en film !

Läs fredagstråden om Bikester istället.
Underhållning på hög nivå :-D

På ämnet, fanns det motsvarande Bikestertrådar förr eller var det fylleköpstrådarna som regerade då? ;)

Var Happy bättre förr ??
Vernersson sa:
Bikzz sa:
Fjärdebrunn sa:
Aron sa:

Ja något viktigt är nog förlorat för alltid. Vad hände ? Dags att supa och kolla på en film !

På ämnet, fanns det motsvarande Bikestertrådar förr eller var det fylleköpstrådarna som regerade då? ;)

Hahaha har missat alla fylleköpstrådar, joinade först 2013 men jag kan meddela att jag har ett GTX980 i datorn och jag spelar inte ens och sen har jag ca 16 armbandsur, allt från Omega och Seiko till Sekonda samt som mest 7 st cyklar (varav 1 stulen och 2 sålda idag) :D fast jag cyklar överallt så dom behöver jag faktiskt men summerar jag alla pengar jag har lagt på fylleköp genom åren så känns det som dom hade suttit bättre på bankkontot idag.

-EDIT-

Läste just igenom det här och det låter som jag har pengar i överflöd men jag är absolut ingen höginkomsttagare alls jag har bara låga utgifter. Ser att jag bara har bränt 1000kr den här månaden så nästa lön går väl i princip rakt in på bankkontot, vilket dom flesta månadslöner gör.

Det finns vissa fördelar med norrland och speciellt äga mark i norrland, låga löner visst men bor man i princip gratis och äter i princip gratis (potatisland, rotsaksland, växthus, fiskespö, hagelgevär och älgstudsare) och grannen som föder upp tjurar för kött så lever man billigt. Ingen att klä upp sig för heller så gamjeansen och gamtröjorna funkar bra :D.

Ah just det principen här är väl att om en älg går över tomten så smäller det :D, kommer grannen förbi och hjälper till så får han 50kg för besväret. Sen brukar vi göra en rockad nästan varje dag dvs vi besöker diverse grannar en hel dag, hjälper till med det som behövs göras, äter och har roligt sen börjar allt om dagen efter os någon annan granne, skitbra när man behöver hugga ved eller bygga ut/renovera:D.

Tornedalen rulez :D.

-EDIT-DAGEN-EFTER-

Ugh, i princip allt ovan är ölinspirerade fantasier, normalt sett brukar jag radera "ölinlägg" dagen efter men eftersom det blev citerat så får det stå kvar som varning att öl och forum går inte ihop om du inte hänger på 4chan där alla är anonyma :D.

Senast ändrad:
Var Happy bättre förr ??
Scale60 sa:
Vernersson sa:
Bikzz sa:
Fjärdebrunn sa:
Aron sa:

Hahaha har missat alla fylleköpstrådar, joinade först 2013 men jag kan meddela att jag har ett GTX980 i datorn och jag spelar inte ens och sen har jag ca 16 armbandsur, allt från Omega och Seiko till Sekonda samt som mest 7 st cyklar (varav 1 stulen och 2 sålda idag) :D fast jag cyklar överallt så dom behöver jag faktiskt men summerar jag alla pengar jag har lagt på fylleköp genom åren så känns det som dom hade suttit bättre på bankkontot idag.

-EDIT-

Läste just igenom det här och det låter som jag har pengar i överflöd men jag är absolut ingen höginkomsttagare alls jag har bara låga utgifter. Ser att jag bara har bränt 1000kr den här månaden så nästa lön går väl i princip rakt in på bankkontot, vilket dom flesta månadslöner gör.

Det finns vissa fördelar med norrland och speciellt äga mark i norrland, låga löner visst men bor man i princip gratis och äter i princip gratis (potatisland, rotsaksland, växthus, fiskespö, hagelgevär och älgstudsare) och grannen som föder upp tjurar för kött så lever man billigt. Ingen att klä upp sig för heller så gamjeansen och gamtröjorna funkar bra :D.

Ah just det principen här är väl att om en älg går över tomten så smäller det :D, kommer grannen förbi och hjälper till så får han 50kg för besväret. Sen brukar vi göra en rockad nästan varje dag dvs vi besöker diverse grannar en hel dag, hjälper till med det som behövs göras, äter och har roligt sen börjar allt om dagen efter os någon annan granne, skitbra när man behöver hugga ved eller bygga ut/renovera:D.

Hade du inte haft internet hade du varit rik som ett troll.

Var Happy bättre förr ??
H. sa:
Scale60 sa:
Vernersson sa:
Bikzz sa:
Fjärdebrunn sa:
Aron sa:

-EDIT-

Hade du inte haft internet hade du varit rik som ett troll.

Läs -EDIT-DAGEN-EFTER- ovan :D.

Men ungefär 16 armbandsur är rena fylleköp utomlands. Seiko, Sekonda, Omega några stycken sen ca 8-9 st "lolex" :D alltså dåliga kopior :D.

Fast en av Omegor'na, en Seamaster 300 från 1967 som jag gav 6000kr för ca 7-8 år sen är nu värd ca 50kkr till 60kkr så kanske det slutar bra ändå men den är så snygg så jag vill inte sälja den. Här kommer några "wristies":

DSC00840.JPG

DSC01011.JPG

Sen gillar jag faktiskt Seiko'n för ca 2500kr, köpt i Playa del Ingles i en klockaffär i Yumbo shoppingcenter:

20160308_001115.jpg

Sen lyckades jag köpa en Speedmaster för 8000kr på en annan resa, ganska snygg den också:

IMG_0594.JPG

Jag får prova sälja dom om 20 år eller så och se om det det ger några pengar eller ej.

Lite bilder från ägorna, här har många älgar dragit sin sista suck :D.

DSC09817.JPG

DSC09818.JPG

Potatislandet och rotsakslandet ligger bakom krönet på första bilden eller bakom kameran på andra bilden. Det röda huset vid stranden är rivet numera, bara det vita huset finns kvar sen finns det en fin vedbastu och en skitfin tvättstuga alldeles vid torneälvsstranden.

Bara 8.5 mil till Kiruna som ligger nästan rakt västerut, hela sommaren i tornealen är varm typ 20 plus eller mer men åker man 8.5 mil västerut till Kiruna så blir det kallt som fan. Bara 6 plus i somras hos brorsan i Kiruna :D.

20160801_204608.jpg

Ahhh just det efter alla skriverierier om ryssarna och gotland så sitter vi hemvärnare här med ak4:or eller ak5:or i källaren och carl gustav grg i magasinet, några mer avancerade hemvärnsgubbar har visst både bill och tow robotar (bill antistridsvagn, tow antiallt) och väntar, om en beväpnad ryssjävel visar sig på fel sida om gränsen så kommer vi förvandla fanskapet till en hög aska.

Kan notera att mängden automateld i dalen börjar bli störande, även smällarna från grg visar att det är högsta beredskap häruppe i tornedalen. Jag har aldrig sett en rysk jävla spetsnaz men satan jävlar jag är beredd. Ser jag en eller hör någon som bryter på ryska så kommer det bli ett blodbad.

Senast ändrad:
Var Happy bättre förr ??
Japp.
ALLT var bättre förr. Snön vitare, spriten starkare, sommaren längre o varmare, flickorna snyggare, cyklarna och soppan billigare.
Men nu är nu ?

Var Happy bättre förr ??
85 km från Kiruna så kommer man inte ens till Kuoksu om man ska till Tornedalen.

On topic: Happy var kanske roligare förr men är ändå otroligt välmående som forum. De flesta är ju helt livlösa efter att Facebook etc slog igenom.

Var Happy bättre förr ??
Scale60 sa:
Vernersson sa:
Bikzz sa:
Fjärdebrunn sa:
Aron sa:

-EDIT-

-EDIT-DAGEN-EFTER-

Ugh, i princip allt ovan är ölinspirerade fantasier, normalt sett brukar jag radera "ölinlägg" dagen efter men eftersom det blev citerat så får det stå kvar som varning att öl och forum går inte ihop om du inte hänger på 4chan där alla är anonyma :D.

Detta var fan det bästa jag läst på länge :D

Var Happy bättre förr ??
Scale60 sa:
Läs -EDIT-DAGEN-EFTER- ovan :D.

Men ungefär 16 armbandsur är rena fylleköp utomlands. Seiko, Sekonda, Omega några stycken sen ca 8-9 st "lolex" :D alltså dåliga kopior :D.

Fast en av Omegor'na, en Seamaster 300 från 1967 som jag gav 6000kr för ca 7-8 år sen är nu värd ca 50kkr till 60kkr så kanske det slutar bra ändå men den är så snygg så jag vill inte sälja den. Här kommer några "wristies":

Sen lyckades jag köpa en Speedmaster för 8000kr på en annan resa, ganska snygg den också:

Jag får prova sälja dom om 20 år eller så och se om det det ger några pengar eller ej.

Tjena!

Nu vill jag inte regna på din parad men 300:an ser ut att vara ett nybygge, såkallad 300 WatchCo, efter ett Australiskt företag som tryckte ut en hel hög på marknaden. Finns drösvis av sådana på marknaden, även byggda av andra. Helt genuina Omegadelar rakt igenom men ingen "äkta" 300. Index, visare samt bezel ser alldeles för fräscha ut för att vara från -67, caset är svårt att avgöra.
Nu kan ju tavla, visare och bezel vara utbytta vid service dock.
Det enklaste sättet är att kolla vilket verk som sitter i. Sitter det ett cal. 565 är det näst intill garanterat en riktigt -67:a, sitter det ett 550 så är det till 100% ett nybygge.
Fortfarande ett ruggigt bra köp, men 50-60 får du aldrig ut i dagsläget. Snarare runt 35 i Sverige. Jag kan beställa en för 35 och ha den hemma inom någon dag. .

Förbaskat snygg klocka dock, har funderat på en länge. Ligger tvåa på min lista över Omegor man måste äga/har ägt.

Speedmastern är enligt mig den snyggaste varianten, första 1957 som släpptes. En sådan dog på TdR 2007, dvs samma år som tempodräkten ovan. Det var väldigt fuktigt på Hammarbybacken. Hade då inte råd med nytt verk så sålde den med en duktig förlust. Saknar den fortfarande, har haft en Speedmaster efter det men då standardvarianten, trivdes inte lika bra på armen.
Speedmaster ligger självklart etta på "äga/ha ägt" listan.

Var Happy bättre förr ??
Happy är fortfarande det enda forum jag vet där man kan hoppa in och efter en stund lära sig nåt helt nytt och sjunka in i massa härlig läsning. Tex om klockor.

Det är nog väldigt personligt hur man upplever det men för mig har det varit två perioder då det var jobbigt, en trollperiod när jag ledsnade på att allt tjafsades sönder och höll mig utanför nåt år samt när politiken kom in med SD och tonen blev helt bisarr. Några personliga korståg och konflikter har också saboterat en del av stämningen.

Men mer nytt sånt som Stellan, Tuva, JennyW och PippiW saknar jag.

På sistone har jag dock ägnat mig åt att cykla, cykla och cykla mer och internetta mindre fått en behaglig distans till alla pryl, köp, race mm.

Men för att svara på trådstartaren - fram till för tre-fyra år sen rekommenderade jag alltid alla nya att regga sig på happy men har inte gjort det de senaste åren. Varför?

Var Happy bättre förr ??
Min Teori:

När alla bloggar och forum kom fram och utvecklades för > 10 år sen så var alla på och inspirerade... Optimism i media & på Inet & och i Samhället.

Sen dess har många tröttnat, blivit cyniska och insett att alla inlägg är som en fis i rymden.

Blivit sämre dom sista 2 åren, väldigt tråkigt. Mest medias & politikers fel, ... svårt för många att behålla optimism och Tänka Själva när media & samhälle anfaller med katastrofalt dåliga nyheter varje dag ... !

Sen har framväxten av PK dom sista åren oxå bidragit och förstört känslan, alla häftiga inlägg med spår av O-PK blir genast sågade av tråkiga PK-Besserwissers utan känsla för humor, så trist .....

Be Happy, or ?

Var Happy bättre förr ??
Bikzz sa:
Min Teori:

[...]

Sen har framväxten av PK dom sista åren oxå bidragit och förstört känslan, alla häftiga inlägg med spår av O-PK blir genast sågade av tråkiga PK-Besserwissers utan känsla för humor, så trist .....

"men så får man ju inte säga i det här landet"-fräscht.

Var Happy bättre förr ??
Äh. Tiden går. Samhället går framåt. Vi blir äldre och kanske mognare - gilla läget likssom....

Och är man arg finns fortfarande flashback kvar. Dock finns det många blaze 40+ are där också. Flytta till Polen och var utan internet så går det hitta tillbaka till idealen från 1988 kanske?

Tiden går och inget består.

Var Happy bättre förr ??
Kristoffer R sa:
Happy är fortfarande det enda forum jag vet där man kan hoppa in och efter en stund lära sig nåt helt nytt och sjunka in i massa härlig läsning. Tex om klockor.

Det är nog väldigt personligt hur man upplever det men för mig har det varit två perioder då det var jobbigt, en trollperiod när jag ledsnade på att allt tjafsades sönder och höll mig utanför nåt år samt när politiken kom in med SD och tonen blev helt bisarr. Några personliga korståg och konflikter har också saboterat en del av stämningen.

Men mer nytt sånt som Stellan, Tuva, JennyW och PippiW saknar jag.

På sistone har jag dock ägnat mig åt att cykla, cykla och cykla mer och internetta mindre fått en behaglig distans till alla pryl, köp, race mm.

Men för att svara på trådstartaren - fram till för tre-fyra år sen rekommenderade jag alltid alla nya att regga sig på happy men har inte gjort det de senaste åren. Varför?

+1 på att detta är enda forumet som jag går in på dag efter dag. Mer sällan nu men det finns ju fortfarande en del feel-good-trådar att sjunka ner i.

Det har ju passerat några nya efter mig som ska ta sig upp ur soffan och upp på cykeln. Vad hände med dem? Kan inte hitta trådarna ens en gång. Hade varit kul att höra va dem och få veta hur det gick.

Var Happy bättre förr ??
Kristoffer R sa:

Jag vet om ett till men det är amerikansk och rör sig kring ett specifikt italiensk motorcykelmärke :-), klockor, cigarrer, att man inte odlar potatis i hela Idaho och värdet av bra grillar. Bland mycket annat.

Edit: telefonjävel.

Senast ändrad:
Var Happy bättre förr ??
Det är klart att gamla rävar tycker att det var bättre förr. Då var man ung och allt det här var relativt nytt. Nu har man redan sett allting. Då orkade man med hjälmdebatter. Nu har man redan sagt allt om det som man orkar säga. Klart att saker inte känns lika spännande efter tio år.

Jag kom tillbaka nu efter ett års uppehåll. Kände mig direkt trött på e-mtb trådarna där det bara är massivt bråk. Men det finns allt något väldigt uppfriskande i många andra trådar ☺

Var Happy bättre förr ??
stefan. sa:
Det behövs en uppdelning av forumet; Happyride och happy-e-ride! Då blir allt bra igen och inte så unhappy. ;)

Eller så delar man i det i fyra delar - happyride, happy-e-ride, unhappyride och unhappy-e-ride. Då kan man även plocka bort gnälltråden. Alternativt kan man ha en gnälltråd i varje forum för de som hamnat där men inte håller med grundpremissen för forumet i fråga.

Var Happy bättre förr ??
Ingen dum idé, i unhappy-delarna måste det ju finnas en gnälltråd, och bara gnälltråden i happy och happy-e markeras med OT är den ok där också.

Var Happy bättre förr ??
GoranS sa:
stefan. sa:
Det behövs en uppdelning av forumet; Happyride och happy-e-ride! Då blir allt bra igen och inte så unhappy. ;)

Eller så delar man i det i fyra delar - happyride, happy-e-ride, unhappyride och unhappy-e-ride. Då kan man även plocka bort gnälltråden. Alternativt kan man ha en gnälltråd i varje forum för de som hamnat där men inte håller med grundpremissen för forumet i fråga.

Men var ska man gnälla på felkategoriserade trådar?

Var Happy bättre förr ??
Lulle sa:
GoranS sa:
stefan. sa:

Men var ska man gnälla på felkategoriserade trådar?

I fel kategori såklart. :)

Var Happy bättre förr ??
fhansson925 sa:
stefan. sa:

Bättre att dela in det i Happyride och Unhappyride, då slipper man alla gnällspikar som är emot allt vad teknisk utveckling innebär. :)

Det där är enklare än så, lägg upp något brunt på happymtb.org (domännamnet finns ju kvar), alla de dom är emot nymodigheter kommer att samlas där som flugor...

Var Happy bättre förr ??
Skogling sa:
Mina barn har hunnit bli 15 och 17. Jag kan cykla mer! :)

Boka in 1-3:e juni 2029 så kör vi en happy-KK igen. Då är mina barn i den åldern!

Det var en informell happyride hemma på gården i somras, det var trevligt! Annars är det mest wejden jag träffar bland det gamla happygardet.

Obed, undertecknad, 42Hz och pbeijer.

20160724_104744.png

För mig var nog happy som bäst 2004-2007, men det berodde nog enbart på att jag själv var i en utvecklingsfas som fikande stigcyklist då. Nu är det sällan eller aldrig jag cyklar och än mindre internettar om detsamma.

Var Happy bättre förr ??
geologen sa:
Detta är ju brunt om man har valt rätt färgtema. :)

men du ser, vi kan ju helt enkelt ha en sån lösning att de med brunt färgtema får en flaggning på sina inlägg som vi andra kan enkelt välja att temporärt visa, men att de dom standard är dolda. Då kan de framtidsfientliga lusa ner trådar där elektroniken inte är till för att växla och andra slipper se deras inlägg. Dom får helt enkelt ett paralellt universum...=)

Edit: vill dom vara med oss andra får dom givetvis ändra tema från det bruna då de vill bidra till något, är det gnäll är det bara att byta tillbaka...=)

Senast ändrad:
Var Happy bättre förr ??
Så länge happy fortsätter att leverera nya IRL cyklistkompisar i olika konstellationer så är happy alltid bättre senare än förr!
Det är ju allt från alleycat-hipsters och retro-grus-nostalgi-cyklister, över randonné-nördar till solskenscyklister och fikaträffar.
Hittills ser det bra ut!
:-)

Tillbaka
Topp