Var köpa knappsats till cresent elda / egoing?

Familjens elcykel en Cresent elda med egoing drivning har haft hård och hastig markkontakt på lövtäckt asfalt och knappsatsens fäste är trasigt. Knapparna fungerar men bygeln som man fäster runt styret har blivit plastsskärvor.

Det set ut som att bygeln är del av plasthuset och inte tänkt att bytas bara bygel så jag antar att man åker på en helt ny knappsats?
Hoppas i alla falla tt det räcker med knappsatsen och inte även displayen som ju ju sitter mitt på styret - inte integrerad med knappsatsen.

Jag har googlat men hittar inte knappsats som reservdel - är det bara handlare som kan köpa detta?

Jag antar att det inte är raketvetenskap att öppna knappsatsen och och koppla loss kablarna och återmontera i ny knappsats, eller är detta något helgjutet för att hålla vattentätt så man måste byta mer delar?

Tips för vägen framåt önskas.

Känns surt att byta mycket elektronik när bara en fästbygel egentligen är trasig.

inser att jag borde haft en bild, får återkomma med det.

Bilder och är det så illa att man måste köpa knappsats med kablage komplett för att det ska förbli vattentätt?

HIttar det komplett för cirka 1500-2000 SEK på postorder, är det så dyrt så försöker jag nog improvisera ett nytt fäste.
T ex denna

Har hört att batteriets hopparning är med motor i vevpartiet så displayen är inte inblandad i hoppparningen.

Var sitter mätarställningen som visas i displayen?

Läses den från motorn så det blir automatiskt rätt om man köper ny display och knappsats?

Bilagor

• 20241118_121834.jpg
    20241118_121834.jpg
    314.3 KB · Besök: 53
  • 20241118_121842.jpg
    20241118_121842.jpg
    424.4 KB · Besök: 61
Senast ändrad:
Bilder och är det så illa att man måste köpa knappsats med kablage komplett för att det ska förbli vattentätt?

HIttar det komplett för cirka 1500-2000 SEK på postorder, är det så dyrt så försöker jag nog improvisera ett nytt fäste.
T ex denna

Har hört att batteriets hopparning är med motor i vevpartiet så displayen är inte inblandad i hoppparningen.

Läses den från motorn så det blir automatiskt rätt om man köper ny display och knappsats?
Om cykeln är parad beror lite på vilken "generation" du har, om de redan hade börjat med sitt koppla-program.
Och om jag inte minns helt fel så sitter "minnet" i displayen. Iaf var det så på den äldre gen utan koppla

Cykeln har inte "koppla och blåtand" idag- det var tillval som inte valdes till denna cykel (vi köpte den som förmånscykel via arbetsgivare - och senare utköp).
Om det är som du säger att mätarställning sitter i disaplyen endast, kan man då koppla upp sig och sätta mätarställning? Jag vill ju inte göra mätarfiffel (som ibland görs på bilar för att höja värdet) utan vill i så fall sätta samma mätarställning som idag. Den har ju USB men enligt manualen så är det för användare bara för mobilladdning medan handlare kan göra inställningar - måste man ha handlar-mjukvara för att kunna sätta mätarställning?

Cykeln har inte "koppla och blåtand" idag- det var tillval som inte valdes till denna cykel (vi köpte den som förmånscykel via arbetsgivare - och senare utköp).
Om det är som du säger att mätarställning sitter i disaplyen endast, kan man då koppla upp sig och sätta mätarställning? Jag vill ju inte göra mätarfiffel (som ibland görs på bilar för att höja värdet) utan vill i så fall sätta samma mätarställning som idag. Den har ju USB men enligt manualen så är det för användare bara för mobilladdning medan handlare kan göra inställningar - måste man ha handlar-mjukvara för att kunna sätta mätarställning?
Nej även som handlare går det ej att ändra mätställningen, för att minimera risken för ovan nämnda fiffel.
Sen nu när jag tänker tillbaka och motionerat minescellerna så är det nog så att mätställningen sparas i kontrollboxen, men det är nog bättre att prata med någon som skruvar mer frekvent med crescent för att bekräfta det.

Nej även som handlare går det ej att ändra mätställningen, för att minimera risken för ovan nämnda fiffel.
Sen nu när jag tänker tillbaka och motionerat minescellerna så är det nog så att mätställningen sparas i kontrollboxen, men det är nog bättre att prata med någon som skruvar mer frekvent med crescent för att bekräfta det.
Låter rimligt och displayen och dessUSB är därmed bara ett interface mot kontrollboxen som sitter i motorpaketet/vevpartiet. Då är det ju bara att byta display&knappar så kommer värdena automagiskt från kontrollboxen men med tanke på prislappen börjar jag med att försöka fästa tillbaka knappsatsen på något listigt sätt och ser om det funkar bra nog.
Kanske pratar med någon kompis med plastprinter som kan tillverka en reservdel.

/Patrik

T ex denna

om du rensar bort resterna på icke skruvsida o bara har kvar sprinten borde de gå modda dit bygeln från tex denna

om du rensar bort resterna på icke skruvsida o bara har kvar sprinten borde de gå modda dit bygeln från tex denna
Funderat lite på något liknande och se hur bra det håller,
Alterntivt låta en kompis med 3D-printer skriva ut en motsvarande plastbit.

Tack för alla tips hitills!

/Patrik

Det där hände mig också. Löste det med ett buntband. Sitter inte bomfast, men tillräckligt. Kommer inte ihåg exakt hur jag löste det, men "ovanifrån" syns det inte att det är en "fullösning".

Körde någon vecka med buntband och det funkade helt ok men sedan lyckades min kollega 3D-printa ett nytt "underbeslag" och nu sitter den både bra och snyggt, syns inte att det inte är 100% orginal.

Tillbaka
Topp