Var köper man/kvinna häftiga mtb shorts???

Friskis

Aktiv medlem
Jag letar och letar men hittar inte häftiga shorts som man kan ha istället av/över tights.
Jag letar efter modell som passar till tjejer.
Är det någon som vet var man hittar??
Vad har ni för shorts och finns det fördelar med de?

2K5_Airtime_short_blk.jpg

Har ju visserligen KONA logga, jag har dessa och är grymt nöjd, kolla bara in bilden som Bruse tog, visst gör byxorna mig tuff ;o)
Sen har dom inge blöja heller, så man kan använda dom till avd som helst, men det kan man ju med de andra utan blöja med. Kostar ca 580:- och kan tas hem av alla affärer.

PICT1720.jpg

Kan intyga att Johan såg tuff ut! Så tuff att jag med vill ha såna.
Vad heter modellen? Vilken storlek har du Johan?

Airtime Cargo, finns i den färgen jag har och en annan som du ser här.
Scrolla ner till dom så ser du, MEN, om du ska beställa, säg till mig för då ska jag ha lite mer KONA kläder.

Eszter, ber om ursäkt för att den spårade ur här, nu e vi "back on track". Jag är VERKLIGEN nöjd med dom.

Och du Johan, vi som har shorts e ju helt grymcoola.

Kanske lite att gå över ån... men Corerat/Angie wear's battle short, kanske? De är nog inte speciellt gjorda för tjejer, men de är designade av en!

Jag har ett par i den långa varianten. De är väldigt bekväma på cykeln!
Grenen är ganska bred, så de ser nog lite baggy ut. Men funktionen är 100%.

In action:
121_2136.jpg

121_2187.jpg

Är det specielle shorts för tjejjer och killar?!. Gud vad pinsamt om jag råkade åka i tjejbrallor i sommar....hua!

Ville,

Du kanske har missat det, men tjejer och killar har inte precis samma utformning där nere. För att uppnå bästa möjliga passform och funktion har vissa tillverkare valt att marnadsföra modeller som är inriktade mot det ena eller det andra.

Oroa dig inte, de knallrosa shorts med blommig mönster som du köpte är tillräcklig "baggy" att ingen kommer att märka någonting. Tvärt emot, de kommer att tror att du ligger i framkant när det gäller cykelmode och att din uppenbar självsäkerhet är beundransvård.

;)

Dags att addera Friskis till listan över happys "frirajjdkidz". ;)

Snart är alla där och har cyklar och kläder som håller och fungerar ute i skogen.

=David skrev:
-------------------------------------------------------
> Snart är alla där och har cyklar och kläder som
> håller och fungerar ute i skogen.
>

Du tänker på t.ex. de eminenta cykelbyxorna från Levi's? ;-)

/Magnus

jag vet inte om jag skulle köpa shorts som går över knäna (sk knickers).. det är alltid på knäna man ramlar (om man ramlar) och det är inte så kul att då behöva köpa nya brallor varje gång.

jag skulle köpa vanliga shorts och sedan köra knävärmare på det.

Jag vet att jag är konservativ. Men varför ha shorts ? Dom fastnar i sadel och i buskage är varma och är stela. Jag har kört med shorts några gonger men det är så mycket skönare med ett par tights.
Har man aldrig haft det och tycker det ser "töntigt " ut så borde man åtmintone testa ett par korta cykelbyxor.

Jag kommer ihåg när jag satte på mig tights med blöja för första gången för 11 år sedan. Jag våndades innan jag fick på mig dem men väl testade så var jag fast. Man känner sig så smidig på hojen ! Åtminstone då man kör XC.

//Skogling

Skogling skrev:
> Jag vet att jag är konservativ. Men varför ha
> shorts ?
>
>
>
> //Skogling

Själv tycker jag att det är rätt obekvämt med tajta kläder

Skogling skrev:
> Jag vet att jag är konservativ. Men varför ha
> shorts ? Dom fastnar i sadel och i buskage är
> varma och är stela. Jag har kört med shorts några
> gonger men det är så mycket skönare med ett par
> tights.
> Har man aldrig haft det och tycker det ser
> "töntigt " ut så borde man åtmintone testa ett par
> korta cykelbyxor.
>
> Jag kommer ihåg när jag satte på mig tights med
> blöja för första gången för 11 år sedan. Jag
> våndades innan jag fick på mig dem men väl testade
> så var jag fast. Man känner sig så smidig på hojen
> ! Åtminstone då man kör XC.
>
>
>
> //Skogling

först och främst ser tajt för jävligt ut. för det andra så är det inte ngt skönt. För det tredje: baggy shorts kan man andvända även när man inte sitter på cyklen. Det kan man verkligen inte med tights.

Smaken är som baken... ;-) Fast med åren kan man faktiskt lära sig att tycka om olika smaker också. Har alltid propagerat för tighta cykelbyxor i skogen, fram tills jag själv köpte ett par baggies som jag nu kör ofta med i skogen. Har vanliga cykelbyxor under, än så länge, det känns bekvämast, samt att nu på våren har det varit bra med den extra värmen. När väl högsommaren är här kör jag nog mest i tighta brallor i skogen, mest för att det är lite svalare. Ett par bra baggies som sitter rätt är inte i vägen när man kör XC, åtminstone sitter mina 661 MTX shorts perfekt, fastnar inte i sadeln eller något. Finns på CRC, som det mesta, bra pris och passform samt med inbyggda "paneler" på både ut och insidan som tar lite smällar om man vurpar.

/Leo

Muerto skrev:
> Leo: Bullit och tights. Motsägelsefullt! :)
>

Bildbevis på att det funkar, även i Åre... ;-)
040724%201437%20IMG_1149.jpg

Bild: TnT Tobbe

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Leo: Jag skrev inte att det inte skulle funka... Bara att Bullit för meig är väldigt Freeride medan Lycra känns väldigt XC. Men bevisligen funkar det! Snygg bild!

Appropå kläder, jag blev väldigt sugen på att beställa tröja och short från denna sidan.
Någon som har handlat hos dem?
Har riktigt schjyssta kläder iaf!
Edit: .. och en ruskigt bra hemsida också! In på Butiksrecensioner! :-)

Länk : http://www.stifsport.com/index.asp

Senast redigerad av en moderator:
Jag cyklar i ett par shorts från Peak, ett par shorts som är lite längre än normalt och kanske lite vidare, men absolut inget enormt sådär.. och så på med 661 4x4 smalben/knäskydd så håller man sig rejält varm, jobbigt när det kommer snö innanför övre kanten av skyddet dock.

Är lite på jakt efter ett par ordentliga shorts att åka i!

Levi´s gör klart schyssta brallor i funktionsmaterial. =)

Bullit och tajjts matchar bara om den där marzocchiskärmen är på..

GummiAnkan skrev:
>För det tredje:
> baggy shorts kan man andvända även när man inte
> sitter på cyklen. Det kan man verkligen inte med
> tights.
>
'
När jag inte cyklar så tar jag fram mina osvettiga baggyshorts=)
>
>

Kaijan skrev:
> GummiAnkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----först och främst ser tajt för jävligt ut. för det andra så är det inte ngt skönt.
> >För det tredje:
> > baggy shorts kan man andvända även när man
> inte
> > sitter på cyklen. Det kan man verkligen inte
> med
> > tights.
> >
> 'När jag cyklar är jag inte ute på nån modevisning
> När jag inte cyklar så tar jag fram mina osvettiga
> baggyshorts=)
> >
> >
>
>
>
>
>
>
>
> 0 dag kvar!!Äntligen!!!
> Det här musiken snurrar i min dator nu

Steelisreal skrev:
> Kanske dessa?
>
>
>
> ha det
> Jan
>
> Långtesten våren -05
>

:O

jag kommer inte att drömma mardrömmar inatt, hehe :]

Jag begriper heller inte varför det produceras olika cykelkläder till olika kön. SÅ jädra olika är vi väl inte? Ok, de cykelbyxor jag har får inte mina könsorgan plats i trots att jag inte har så mycket att fylla upp dom med, jag kan tänka mig att andra har det värre.. men de kunde ju har lagt ner lite energi på att försöka skapa ett lite utrymme där fram för killarna, tycker jag.

Under inläggets gång har jag alltså ändrat mig, vi är olika skapta. De cykelbyxor som finns på marknaden är skurna för tjejer där fram, helt klart!

Daner skrev:
> Ville,
>
> Du kanske har missat det, men tjejer och killar
> har inte precis samma utformning där nere. För att
> uppnå bästa möjliga passform och funktion har
> vissa tillverkare valt att marnadsföra modeller
> som är inriktade mot det ena eller det andra.

HAHA, och det kan du ju försöka lura i någon annan, Pjhhuu!!, Annorlunda, yeeha right! Tror du jag är född helt bakom flötet eller;)

> Oroa dig inte, de knallrosa shorts med blommig
> mönster som du köpte är tillräcklig "baggy" att
> ingen kommer att märka någonting. Tvärt emot, de
> kommer att tror att du ligger i framkant när det
> gäller cykelmode och att din uppenbar
> självsäkerhet är beundransvård.
>
> ;)

Skönt!!, blev mig nästan lite orolig där..hehe För jag har hört att det är blommigt som gäller i ksogen i sommar.

Det absolut viktigaste måste ju faktiskt vara att man genom sin klädsel signalerar vilken grupp man anser sig tillhöra. Att vara ute och friåka med XC-klädsel eller att köra racer i Foxbaggys och med Camelbak är ju helt oacceptabelt. Så Friskis, du får nog ta en funderare över vilken grupp du tillhör innan du köper ett par shorts.

Det är därför som det är kul att se Leo in action på fotografierna.

"Men... hur fan kan han cykla nerför Åreskutan iklädd ett par Endura lycrabrallor!?!"

"Men... hur i helv.. kan han cykla ifrån oss lättvikts hardtailåkare med en 15 kg tung 7" Bullit!?!"

:)

App app app! Blanda inte in Leo i det här. Leo (och för den delen även Ville) bör inte vara med i såna här diskussioner. När det gäller Ville finns det regeln "Lyssna inte på Ville". Jag förslår att den utökas med "Jämför inte med Leo".

TommyE skrev:

>
> "Men... hur i helv.. kan han cykla ifrån oss
> lättvikts hardtailåkare med en 15 kg tung 7"
> Bullit!?!"

För att vara petig, så väger den väl nu mera runt 17kg?

ROTFLMAO

Och på vilken sida får man börja bryta mot dom reglerna?

Markus F skrev:
> App app app! Blanda inte in Leo i det här. Leo
> (och för den delen även Ville) bör inte vara med i
> såna här diskussioner. När det gäller Ville finns
> det regeln "Lyssna inte på Ville". Jag förslår att
> den utökas med "Jämför inte med Leo".
>
> --------------------------------------------------
> -----------
> Mina cyklar servas av noggrannt utvalda,
> specialutbildade och kvalitetsmedvetna personer.

Ezster: Som flera har sagt här så tycker jag att du ska kolla på Cykloteket. Kolla med Simona vad hon rekommenderar någon dag då hon jobbar, om det finns några som passar tjejer bättre än andra. Personligen tycker jag att du ska ta några utan blöja då du kan använda dom som fritidsshorts. Det funkar super att ha tightsen under shortsen.
Vad jag förstår så är du ute och cyklar XC cykling? Det finns flera här som cyklar med shorts och benskydd i hellas, så du borde kunna använda shorts utan att folk tycker att det e konstigt, och om dom tycker det så är det ju deras problem, inte ditt. Och som vanligt så har tråden spårat ut helt ;o)

Hej alla trevliga inläggskrivare och tack för alla vänliga svaren :)

Jag måste klargöra för mig nu om "vad jag cyklar", är det XC (VAD är det och gör jag det??) eller friåker jag eller bara är en nybörjare som vaklar omkring på stigar och försöker ta mig fram och cykelpendlar till jobbet...vilken röra!
(och en av er har skickat en närbild på Roxy till mig??? Är det "Roxy stilen" som gäller för tjejer i sommar kanske-fast hennes shorts är snygga helt klart)

Jag känner för att skaffa shorts för att inte behöva känna mig så "avklädd" då jag inte föredrar de. Ibland helt ok. Men är det pinsamt att cykla till jobet i shorts och tights under, eller? Cykelbyden kör så med. Och om jag köper shorts så vill jag pröva dom först, att beställa från Internet känns lite vågat, fast bilderna på olika hemsidor är klart lockande.

Då är ju Cykloteket perfekt. Du kan testa byxorna, du kan prata med Simona som är tjej och jobbar där. Såklart att det inte e pinsamt att cykla med shorts med tights under. Min helt ärliga uppfattning är att skit i vad alla andra tycker om att det e tufft/pinsamt eller vad dom nu kan tycka. Om DU vill ha shorts pga ovanstående anledningar så är det klart att du ska ha shorts. Sen har alla uppfattningar om allt, man kan lyssna på dessa uppfattningar, men måste själv bestämma sig för vad MAN SJÄLV vill, och följa det.
Då har jag sagt det, och har nog inget mer att tillägga.

Tillbaka
Topp