Våra Fixie hojar!

Våra Fixie hojar!
Eddy Merckx Corsa Extra med Columbus Max rör och Fausto Coppi gaffel

1.jpg ht=267

2.jpg ht=356

Våra Fixie hojar!
Alltid skönt när man kommer hem från Åre och alla delar till senaste bygget har kommit!

Sadelvinkeln kan diskuteras, var lite ivrig på att få ihop den.

Våra Fixie hojar!
jag köpte mina på brink lane bikes, dock blev frakten apdyr.. menmen. bild kommer så fort bakhjulet är riktat. förhoppningsvis i kväll. blev lika dyrt som att ha köpt färdiga hjul med formula nav från amerikatt.

Våra Fixie hojar!
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> mucket snuggt, men var köper alla sina
> velocityfälgar ifrån???

och framför allt, VARFÖR?!?!?!?! :)

Våra Fixie hojar!
Little Stereo skrev:
> Det här är ett schysst alternativ
> http://www.boraart.campagnolo.com/jspboraart/index
> .jsp?lang=en
> eller det här
> http://www.campagnolo.com/wheels.php?gid=3&cid=9
> eler dom här hjulen
> http://www.mavic.com/ewb_pages/p/piste_produit_rou
> e_ELLIPSE.php?gamme=piste&annee=2007
> http://www.mavic.com/ewb_pages/p/piste_produit_rou
> e_iO.php?gamme=piste&annee=2007 ;-)

Eller för all del http://www.halorims.com/HaloNew/mercury.html , som är nästan hektot lättare än Deep V, och faktiskt går att få tag på i Europa :-)

/s-o, som egentligen vill ha råd med ett par Bora Ultra.

Våra Fixie hojar!
spännande, vad kostar ett mavic hjulset?

om man vill ha lättare hjul än suzue+velocity men inte vill ha fabrikshjul ala mavic, åt vilket håll skall man titta åt då?

Edit: halofälgen verkar ju intressant, jag antar att nick tar hem dem. finns det något matchande nav, gärna under 300g?

Senast redigerad av en moderator:
Våra Fixie hojar!
Mavic Ellipse använder mavics egna icke standardgänga på låsringen 33x1 sedan väger dom en hel del

Neodym: hur lång är du?, inte under 2m antar jag ;)

Våra Fixie hojar!
leloy: Det är vanliga MKS i stål. Har gjord en egen strapdoubler i läder, riktigt smutt! Kör 2x biltemastraps i nylon per pedal, verkar hålla ok, billiga som tusan är dom.

Annars är jag sugen på att uppgradera till doublestraps i läder och somas 4-gate clips.
Soma gör också om sina gamla doublestraps, som var kassa, till nya laminerade, så jag kanske drar iväg en beställning med clips och straps när dom kommer.

http://store.somafab.com/index.html

Är otroligt nöjd med bygget, riktigt tight och fin. Den förtjänar dock trackstam och -styre men jag har så roligt med risers...

Kalis: Den är svinkul!

Våra Fixie hojar!
ellipse-hjulen är klart coola, men det måste ju gå att hitta ett nav som väger <250g så man kan bygga sig något lättare? Av någon anledning väger alla nav med 120 OLD ett hekto mer än sina 135mm-kamrater.

Våra Fixie hojar!
rikard skrev:
> 180g plus axel och lite till verkar det som...

Ingen axel, man skruvar fast navet med två bultar

Våra Fixie hojar!
Min lilla monark blå blixten från 1955,,,har bytt bakhjul sen originalet dog....kör med självmords lösning på nytt budget shimano hjul..känner mig väldigt ensam om att åka fixxed i falun??? finns det fler???

Bilagor

• DSC00893.JPG
    DSC00893.JPG
    137.3 KB · Besök: 66
  • Bild 034.jpg
    Bild 034.jpg
    88.2 KB · Besök: 67
  • Bild 032.jpg
    Bild 032.jpg
    117.8 KB · Besök: 71
Våra Fixie hojar!
Bakhjulet blev klart igår, ett stort tack till Vic och Rikard för bygghjälpen. Inget tack till DTSwiss' kalkylator som sa fel ekerlängd, även fast Phil kontrollmätte med skjutmått två gånger, därav tvåkors istället för trekors.

Nu ska bara bakbromshandtaget och flaskhållaren bort, frambromsen behåller jag tills vidare. Lite annorlunda att cykla nerför igår kväll på testturen.

DSCN4155.JPG ht=725

Våra Fixie hojar!
42Hz skrev:
> Snyggt! Går det att byta remmarna på pedalerna
> till bruna läderremmar? :)

Det ska kunna gå bra, jag funderar på göra egna dubbelstrappar i honungsbrunt läder faktiskt!

Fint Johan, frambroms är skönt att ha faktiskt, dels för att spara på bakdäcket men också för att spara lite på benen ;)

Våra Fixie hojar!
Johan! Skit i broms. Då lär du dig mycket fortare. Jag funderade länge på att ha broms men tar man det grymt lungt i början så går det fort att lära sig.

Kom dock ihåg att alla är din fiende i trafiken. Alla!

Våra Fixie hojar!
När jag körde fixed så tog det mig tre dagar att lära bort bromsreflexen. Börja jobbpendla på den så lär du dig fortare utan att du behöver ta det lungt.

Våra Fixie hojar!
@Jilster: Hur tusan bromsar jag då? Skidda har jag ju inte lärt mig än på de 100 meter jag körde igår.
@Glitch: Ingen som helst aning, men det är bara gamla Shimanovevar, inget luxiöst här inte :oD

Våra Fixie hojar!
Om jag nu ska ha frambromsen kvar (vilket det lutar åt), funkar verkligen det att sätta på ett crossbromshandtag? Jag vet att många säger det men är inte det gjort för cantibromsar? Annars har ju PAUL ett alternativ men den kostar ju brallan.

Våra Fixie hojar!
Johan, kör med broms tills du får lite skiddvana. Jag har en 2st crossbromsar i karbon men vet inte riktigt om jag vill sälja dom, kanske kanske. Annars har Biltema en riktigt ugly bromshandtag för 29.90:- . ....

/STEFAN

Våra Fixie hojar!
Johan A skrev:
> @Jilster: Hur tusan bromsar jag då? Skidda har
> jag ju inte lärt mig än på de 100 meter jag
> körde igår.

Johan! Det är ett helt nytt sätt att tänka när du cyklar. Det missar de flesta som tror att man ska dö om man inte har broms. Du ligger inte och spättar i full kareta och tänker 20 meter innan 4 vägskorsningen, undra om det kommer en bil!
Tar man det bara lungt har framförhållning och planering och då snackar vi kanske 100m så är det ingen större fara än att ha broms. Det är tänket planeringen som skiljer fixi från frihjul.

Du har 2 st jätte stora bromsar och du går med dem varje dag.

Mina 2 cent!

Pat

Våra Fixie hojar!
Ibland tappar man kedjan, ibland greppet om pedalerna, ibland omdömet. I vissa såna lägen är en frambroms fint att ha. Ju fulare cykel desto mer OK med nödbroms, så för alla oss med rått-fixies svider nödbromsen knappt alls.

En vit kamel till broms-laget från mig.

styrhuvud.jpg

Våra Fixie hojar!
erik h skrev:
> Ibland tappar man kedjan, ibland greppet om
> pedalerna, ibland omdömet.

Visst finns det många sköna argument för att använda broms men tappa kjedjan kan väl knappast vara vanligt om man har rak kjedjelinje? Greppet om pedalerna kan man bygga bort med bra clips pedaler och omdömet är väl iof svårt att motivera.

Dock finns det fler argument i samma kaliber Erik. Låsringen lossnar och drevet gängas ut, veven gängas ut och ramlar av. Kjedjan får för sig att gå av, pedalen gängas ut och lossnar från veven, clips:et på skon gängar ur sig och lossnar, sulan lossnar från skon, foten glider ur skon, benet gängas ut och får för sig att lossna från höften, etc etc Många tänkbara risker :-)

Känns som jag kommer få äta upp detta he he!

Våra Fixie hojar!
Jag kör frambroms. De dagar jag orkar bry mig låtsas jag att jag inte har den och kör med framförhållning och känner flytet. Alla andra dagar mosar jag för fullt och använder bromsen när det behövs. Visst är det fult men man blir rätt ful när man går i backen också.

Har aldrig sett någon annan än min i här i Västerås. En gång såg jag en kille på en rätt avskalad, till synes oväxlad, cykel utan bromshandtag. Gissa om jag blev besviken när jag insåg att det var vanlig tråkig fotbroms på den.

Våra Fixie hojar!
Kupa skrev:
> Jag kör frambroms. De dagar jag orkar bry mig
> låtsas jag att jag inte har den och kör med
> framförhållning och känner flytet. Alla andra
> dagar mosar jag för fullt och använder bromsen
> när det behövs. Visst är det fult men man blir
> rätt ful när man går i backen också.
>
> Har aldrig sett någon annan än min i här i
> Västerås. En gång såg jag en kille på en
> rätt avskalad, till synes oväxlad, cykel utan
> bromshandtag. Gissa om jag blev besviken när jag
> insåg att det var vanlig tråkig fotbroms på
> den.

jag skulle vilja ha en SS med fotbroms, det enda jag gillar med fixies är att de är så cleana. Är säkert kul känsla med flytet o allt men jag vet inte om jag pallar att inte kunna rulla nedför... :)

Tillbaka
Topp