Våra Fixie hojar!

Våra Fixie hojar!
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Schajts vad fixis man ser på stan i Sthlm.
> Överallt! Superkul!
>
> Samma sak i övriga Sverige?

Nja...var på snabbvisit där, och tyckte att jag såg fler fixies på 8h än på en hel vecka hemma i GBG

Våra Fixie hojar!
neodym skrev:
> Satte på crossbromshandtag på pendlarhojjen
> nyss.......

Köpte ett par igår och det ena ska på ASAP och det andra sparar jag för framtida bruk.

Våra Fixie hojar!
Visserligen, men ibland när jag skiddar i Hellas på fuktiga hällar kan det vara bra med en liten nätt frambroms, åtminstone tills jag har lärt mig hantera min fixierade Trance fullt ut!

Våra Fixie hojar!
Såhär kan det se ut:
13693390.jpg
13693639.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Våra Fixie hojar!
Det jag avskyr mest med bromsen på min hoj är faktiskt att den sticker ut åt höger. Har bara lärt mig skidda med höger ben som mothåll, och jag är dimensionerad så att jag slår knät/låret rätt i bromsen. Hade ett fett blåmärke där ett tag.

Våra Fixie hojar!
Johan A

Bort med bromsen :-) Skidda hela Valhallavägen. Typ 1 km grusväg i mitten. Finns duttar av asfalt där bilarna korsar cykel/gångvägen att smygträna tuffare skids på.

Fram och tillbaka två gånger sen kan du!

Våra Fixie hojar!
Här kommer ytterligare ett bidrag till galleriet:

PICT0039.jpg ht=544

Contiram. Columbus SLX-rör

PICT4846.jpg ht=544

Milwaukee-nav

PICT0015.jpg ht=533

Har en vit styrlinda som ligger och väntar. Ska ev testa en längre styrstam innan jag slänger på den.

Våra Fixie hojar!
I början körde jag med broms, men lärde mig att skida snabbt. Hade kvar bromsen ett tag men tog sedan bort den. Var väldigt intresant den gången då låsringen släppte.. Klarade mig utan skador som tur var! Numera ser jag över den och drar åt den lite då och då för att vara säker på att den inte lossnar igen.

En grej som jag har undrat lite över.. Varför har vissa "lappar" i hjulen? Vart kommer det ifrån? Satte själv dit min nr. lapp från Lida Loop, bara för att. Men när folk frågar vad den gör där så har jag inte riktigt någe bra svar..

Våra Fixie hojar!
På tal om att kapa styret... Idag när jag cyklade till jobbet insåg jag att mitt styre är vääldigt mycket bredare än alla andra fixerade cyklars dito.
Finns det något praktiskt skäl att kapa styret för mig som inte cyklar i NY och skiddar mellan alla bussar på Manhattan eller är det mer en estetisk/imagegrej?
Jag har fått för mig att cykeln blir mer stabil och att man lättare orkar bryta uppför med ett brett styre men det kanske är helt galet tänkt?

Sen undrar jag om någon vet om det finns någon slags kedjespännare till trackends eller får man bara ta att kedjan inte kan vara lika spänd som på en cykel med horisontella dropouts och tuggnuts?

Det var en bra känsla dock, de första 14km i mitt liv utan frihjul.

Våra Fixie hojar!
Johan A skrev:
> Sen undrar jag om någon vet om det finns någon
> slags kedjespännare till trackends eller får man
> bara ta att kedjan inte kan vara lika spänd som
> på en cykel med horisontella dropouts och
> tuggnuts?

tekniskt sett så har du track ends på inbreden och horisontella dropouts på din fixie, men svaret är nog ändå tyvär nej. Inte något pålitligt iaf.

Våra Fixie hojar!
Nu är det ju så att kedjan inte ens bör vara spänd till förbannelse, så du kan ta det lugnt Johan.

Angående frågan om styrets bredd och anledningar därtill så slår det mig som ytterst märkligt att du ifrågasätter en detalj i sammanhanget istället för hela fenomenet i sig. Samma fråga är ju ytterst berättigad vad gäller att öht cykla fixed. Och ja, jag vågar påstå att jag har cyklat fixed längre än (nästan) alla i den här tråden.

Våra Fixie hojar!
RacingRalph skrev:
> Nu är det ju så att kedjan inte ens bör vara
> spänd till förbannelse, så du kan ta det lugnt
> Johan.

Bra

> Angående frågan om styrets bredd och anledningar
> därtill så slår det mig som ytterst märkligt
> att du ifrågasätter en detalj i sammanhanget
> istället för hela fenomenet i sig.

Que... Jag frågade om det fanns något praktiskt skäl, känns inte som ett ifrågasättande i min värld. Det var iaf inte menat som det. Jag ställer om frågan istället.

Varför kör folk med så smala styren på sina fixerade cyklar? Är det en fråga om estetiska tankar eller har det en praktisk funktion? Om så är fallet, vad är den praktiska funktionen? Är det att ha en smal cykel så man kan komma mellan bilar som är nära varandra? I min värld verkar det lättare att cykla uppför med ett bredare styre, men där kan jag ha fel, eller?

Våra Fixie hojar!
när man kryssar fram bland bilar och folk så är det praktiskt med smalt styre. Dock värdelöst på sprinten eller om man ska bryta upp för en backe.

Våra Fixie hojar!
Bartali skrev:
>
> Och visst, det finns fler fixies i Stockholm, men
> Sth är också världens ängsligaste huvudstad.
> Den mest neurotiskt trendkänsliga, och som
> därför saknar själ...

Jag tror jag vet vem som är ängslig Bartali.
Det är väl bara kul att det äntligen blir fler fixies i Stockholm (som i alla andra storstäder).
Jag tycker det är mer ängsligt att storögt stå betrakta vad som händer i den stora världen, Istället för att skapa en egen scen som man kan delta i och ha kul där man bor. Dom flesta som jag träffat som kör fixed gear i stockholm är mer cykeltyper än trendtyper.

Broms eller inte diskussionen orkar jag bara ta när jag är full ;-)

Att Stockholm saknar själ? visst vissa delar kanske Men stans indie-cykel-scen är grymt Själfull (ni vet vilka ni är)

mvh/M

Våra Fixie hojar!
48/16 skrev:
> Bartali skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Och visst, det finns fler fixies i Stockholm,
> men
> > Sth är också världens ängsligaste
> huvudstad.
> > Den mest neurotiskt trendkänsliga, och som
> > därför saknar själ...
>
>
> Jag tror jag vet vem som är ängslig Bartali.
> Det är väl bara kul att det äntligen blir fler
> fixies i Stockholm (som i alla andra
> storstäder).
> Jag tycker det är mer ängsligt att storögt stå
> betrakta vad som händer i den stora världen,
> Istället för att skapa en egen scen som man kan
> delta i och ha kul där man bor. Dom flesta som
> jag träffat som kör fixed gear i stockholm är
> mer cykeltyper än trendtyper.
>
> Broms eller inte diskussionen orkar jag bara ta
> när jag är full ;-)
>
> Att Stockholm saknar själ? visst vissa delar
> kanske Men stans indie-cykel-scen är grymt
> Själfull (ni vet vilka ni är)
>
> mvh/M

WORD Mange!

Våra Fixie hojar!
RacingRalph skrev:
Och ja, jag vågar påstå att jag
> har cyklat fixed längre än (nästan) alla i den
> här tråden.

Det känns som det var igår när du var kung i velodromen i Hornsberg Ralph! Det var tider det! ;-)

/M

Våra Fixie hojar!
neodym skrev:
> Scand: Fanns en velodrom där för lääänge
> sedan.

Vad väntar vi på, dax att bygga upp den igen, kulturhistoria!

Våra Fixie hojar!
mikael_ skrev:

> Förutsatt att du skiddar med samma fot framåt
> varje gång blir uträkningen (den lägsta
> gemensamma divideringen) av 48/16 = 8/2 vilket
> ger två punkter du skiddar på...

Nu var ju det där fel, vilket konstaterades lite längre ner på sidan eftersom 4/1 blir en skidpatch, men min 42/18 borde alltså ge 21/9 = nio skidpatches?? Eller räknar man halvtal? Eller har jag rökt på?

Våra Fixie hojar!
RacingRalph skrev:
Och ja, jag vågar påstå att jag
> har cyklat fixed längre än (nästan) alla i den
> här tråden.

Hängde du med Gefvert och körde för Hammarby?

:-)

Våra Fixie hojar!
Johan A skrev:
> 42/18 borde alltså ge 21/9 =
> nio skidpatches??

Eller 42/18 = 21/9 = 7/3 = 3 skidpatches

> Eller räknar man halvtal? Eller
> har jag rökt på?

Avgör själv :-)

Våra Fixie hojar!
Puffade lite mycket tror jag. Säänks!

Men det betyder iaf att jag har tre ställen på mitt bakdäck som kommer att slitas? Och om jag någonsin lär mig att skidda med vänster fot bak har jag sex ställen?

Våra Fixie hojar!
Japp, borde bli dubbelt om du skiddar åt båda hållen.

Eller som Sheldon uttrycker saken:

"This is based on the assumption that you always skid with the same foot forward.

If you are an ambidextrous skidder, and the simplified ratio has an even numerator or denominator, your number of skid patches will be the same.

If you are an ambidextrous skidder, and both the numerator and denominator are odd, the number of possible skid patches will be doubled."

http://www.sheldonbrown.com/fixed.html

Våra Fixie hojar!
tillmann skrev:
> Eller 42/18 = 21/9 = 7/3 = 3 skidpatches
>

För maximalt antal skidpatches bör man väl använda sin 53-klinga... 53/23 ger i princip samma utväxling som 42/18.

Här ignorerar vi dock utseendemässiga aspekter...

Våra Fixie hojar!
pers skrev:
> tillmann skrev:
> > För maximalt antal skidpatches bör man väl
> använda sin 53-klinga...

Eller kanske ännu större klingor, blir dock jobbigt när de börjar ta i marken :-)

Våra Fixie hojar!
tillmann skrev:
> pers skrev:
> -----
> > tillmann skrev:
> >
>
> > > För maximalt antal skidpatches bör man väl
> > använda sin 53-klinga...
>
> Eller kanske ännu större klingor, blir dock
> jobbigt när de börjar ta i marken :-)

Tja, 101/43 eller så kan ju vara en lösning... men 53 är den enda primtalsklinga som är oredntligt lättilgänglig. Jag kör ju inte fixie, men är det verkligen markfrigången som är anledningen till att undvika 53-klinga? Generellt sätt borde ju vevarmarna vara ett mkt större problem om man lägger sig ner i kurvorna.

Edit: funderade lite på det där... om man kör 175mm vevar verkar 71 vara maxstorlek på klingan, om de ska fortsätta att vara vevarna som slår i marken.Hur snyggt det är låter vi vara osagt.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp