Våra Hojar, del II.

Våra Hojar, del II.
Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
>> eeesh.. ja, det var nog lite väl :D

Hehe.. Därav helt ny ram istället för lagning :)

Våra Hojar, del II.
rayy skrev:
> Sernevi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >> eeesh.. ja, det var nog lite väl :D
>
>
> Hehe.. Därav helt ny ram istället för lagning
> :)

Nya hojen var dock riktigt fin :)
Vad tycker du om Deemax-hjulen? Jag har problem med däcksbyten på mina, helt sjukt svårt att kränga på och av i princip alla däck jag provat..

Våra Hojar, del II.
Tackar tackar!

Däckbyten suger, jag skulle inte vilja göra det "i fält". Har kompressor och cykelhjulspecifik "gegga" ,som man smetar på fälgarna för att däcken ska ploppa ut lättare (geggan dunstar bort efter ett tag till skillnad från tvål..), på jobbet så då går det ju ganska lätt men annars är det jobbigt!
Jag är inte helt hemma med hur bodyn fungerar. Den känns trög. Nu är det ju beggade hjul, men dom var i fint skick.

Hur funkar din body?

Våra Hojar, del II.
Okej, ungefär samma som jag då.. Har sabbat en hel del slangar vid däcksbyten, har allvarligt övervägt att köra UST, för vad jag förstått ska det kunna gå..

Jag upplever att både bak- och framnav är smått "sega", men de rullar ändå väldigt länge om man sätter spinn på dem, så jag vet inte. Har haft isär och fettat men tycker inte det gjorde jätte mycket skillnad, funderade på om man skulle byta till SKF-lager i dem eller nåt i vinter.

Våra Hojar, del II.
Verkar ju som att man kan använda Ibis Mojon till lite vad som hells beroende på hur man bygger ihop den. Här är min version, lite mer xc/marathon stuk på den med WhatTheFuck kittet. Har bytt ut sadel till en slr och dämparen till en Fox RP23 efter att bilden togs. Vägde in den på 9,92kg som den står på bilden.

//Porath
ibismojosl08.jpg ht=479

Våra Hojar, del II.
sernevi: Ah.. Jobbigt med sabbade slangar, fast jag förstår inte hur det kommer av att däcken inte sätter sig som dom ska? Använder du verktyg, typ däckjärn vid montering?

Ok. Jag måste kolla vad man ska ha för fett i bodyn. Läste Monglos tråd om att serva deemaxbodys, men blev inte klokare. Jag orkar inte använda teflonspray som vissa säger och serva en gånge per månad! no way..

Våra Hojar, del II.
rayy: Hm, jag har inte ens sett tråden om att serva naven, det kanske man skulle kolla, men inte en gång i månaden, det orkar jag inte =P

Ja, det är stört omöjligt att få dit däcken på fälgen, det är som att den är en halv tum för stor. Har knäckt 4-5 däcksjärn (Varav ett med stålkärna) på det, nu använder jag tving och limklämma för att trycka ihop däcket bit för bit när det skall monteras, innan har det inte gått utan 4 händer, som dessutom behöver vara riktigt starka. Det är helt sjukt.

Våra Hojar, del II.
Det är fler nya hojjar i Norrort. Min Orbea fick nypremiär med en Lefty, XTR-nav bak och helt nytt bling-bling-framhjul (fast diskret). Se så stort 29" är!
orbea1.jpg ht=695

Klämmde på de gamla Märta-skivorna åxå. Fan va mycke snyggare det är med runda fina skivor å inget wawy-möög.
orbea2.jpg ht=366

Gamla Skabbetransan får väl vara med åxå...
trance.jpg ht=398

Stalle

Våra Hojar, del II.
Hur fixade du stänkan på transan?
Jag behöver nämligen en liknande lösning till gloryn, nu sitter det ett skabbigt arla mjölkpaket där för att skydda mot den värsta leran. Men det varken ser bra ut eller fungerar bra.

Våra Hojar, del II.
mytomspunnen skrev:
> Borde jag flytta till Göteborg?

Borde å borde... risken är stor att du tvångsdeporteras dit.

Nåväl... Stänkan... ja man tar ett stycke hel bakskärm, sågar av lite här å lite där å borrar lite hål och så fram me buntbanden åså... Hepp! Så vare klart!

Nä va skall jag säga? Man behöver en gammal MTB-stänka å lite pyssel.

Lite mer närbild från en annan tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/710231/738965#msg-738965

Stalle

Senast redigerad av en moderator:
Våra Hojar, del II.
Avid BB7 Road är på väg, vevparti väntar jag med tills nästa löning, framväxeln ligger i förrådet och väntar på vevpartiet, shiftmaten ligger i förråder och väntar på vajrarna. Sadeln ska ersättas med en Specialized Avatar och flyttas bak/ner.
Bara småsaker kvar nu.
Inget blev som jag hade tänkt från början, men det blir ju sällan det.

Det verkar iaf som att den kommer bli klar innan min arm.

DSC_5242_redigerad-1Large.jpg ht=481

Våra Hojar, del II.
Nygamla plastraketen, -04 Fondriest Domino Carbon med -05 record eller om det var tvärtom :)
Nu ska den topsas under vintern så den är i toppskick när värmen kommer.

IMG_9384.jpg ht=460

Våra Hojar, del II.
marran skrev:
> Nygamla plastraketen, -04 Fondriest Domino Carbon
> med -05 record eller om det var tvärtom :)
> Nu ska den topsas under vintern så den är i
> toppskick när värmen kommer.

Fräsigt Martin, men hur var det där med slope nu igen ;)

/Johan

Våra Hojar, del II.
Nya tider och nya ramar, en Van Nicholas Zion (tidigare känd som Airborne Lancaster) har införskaffats och rustats för allt-i-allo bruk... Sista touchen lades ikväll och imorgon blir det premiärtur i vad SMHI lovar bli en perfekt höstdag!

P.S
Ber om ursäkt för dem blå bromshöljena, ska givetvis åtgärdas snarast möjligast innan stilpolisen kommer på mig!

zion3.jpg ht=725

zion1.jpg ht=476

Våra Hojar, del II.
Niko/Frost skrev:
> Nya tider och nya ramar, en Van Nicholas Zion
> (tidigare känd som Airborne Lancaster) har
> införskaffats och rustats för allt-i-allo
> bruk... Sista touchen lades ikväll och imorgon
> blir det premiärtur i vad SMHI lovar bli en
> perfekt höstdag!
>
> P.S
> Ber om ursäkt för dem blå bromshöljena, ska
> givetvis åtgärdas snarast möjligast innan
> stilpolisen kommer på mig!
>
>
>

Snygg och klassisk. Framförallt så gillar jag den formen av gaffel, ser förbannat aggressivt ut! synd att dom inte har skivfästen bara. Sunn hade det på några, tror det finns nån manitou med det?

Våra Hojar, del II.
captain8track; jo man tackar, man tackar! ...klassisk design (och funktion) var ett stort epitet när cykeln låg i planeringsstadiet... inga stora bulkiga skivbromsar, inga hydroformade, sönderbända, snedvridna, ovaliserade, triangulerade, trippelreducerade, hypersvängda ramrör :-D ...och så gillar jag personligen med den oldschool-touch som en nu 10 år gammal gaffel ger, haha!

Våra Hojar, del II.
Costas skrev:
> Nyheten i en sunkig säng...
>
>

Snygg lack på din scale? Är det 2009 års scale 40?

Våra Hojar, del II.
Det är faktiskt en -06.a om jag inte har helt fel. Ramen är ett impulsköp från CRC som jag inte var helt säker om storleken blev rätt på. Small kände väldigt...liten. Men med facit i hand blev det bra.
Specen ligger väl inte i linje med en butiksköpt Scale 40, X0-bakväxel, RS SID Team, Avid Juicy Ultimate bl.a, men den är kvick och lätt:)

Våra Hojar, del II.
Ok, jag var nyfiken för jag tyckte den var snygg.
Jag köpte också en lös Scale 40 ram, en 08:a. Den är inte heler specad som en standard 40. Jag gillar verkligen geometrin.

Våra Hojar, del II.
Costas skrev:
> Nyheten i en sunkig säng...
>

Vilken fin säng: Här är min cross i en dubbelsäng. :)

Bilagor

• ABCD0012.JPG
    ABCD0012.JPG
    147.3 KB · Besök: 46
Våra Hojar, del II.
får man fråga en sak? Hur mycket pengar tycker ni egentligen det är rimligt att lägga på cyklar?

såg en fin fet riktigt fläskig DH cykel på sportson idag för 42 papp, tror det är det dyraste jag sett.

vem har egentligen de pengarna att lägga på cykel? för nån köper ju dem innan de hamnar på blocket, även om det finns en del dyra cyklar där med.

Våra Hojar, del II.
Så mycket som man har råd med. Cannondales värsta SuperSIX ligger på 99990kr. Deras Scalpel Team Replica ligger på runt 70000kr och vet iaf en här på forumet som har en. Kul tycker jag.

Våra Hojar, del II.
Hade jag jobbat heltid med genomsnittlig lön, hade jag utan vidare kunnat lägga det på en cykel. Jag kommer aldrig att ha bil (så länge jag inte drabbas av rörelsehinder) och i övrigt har jag små omkostnader. Jag lever ju på studiemedel från CSN plus sommarjobbspengar nu, motsvarande en bruttomånadslön på ca 13 000 kr. En genomsnittslön i Sverige är ca 20 000 kr. Netto drygt 4000 kr mer per månad jämfört med nu, alltså, och då lägger jag ju ändå drygt 20 000 kr om året på cyklar nu.

Sen tror jag att många här på happy har betydligt högre löner än så.

Våra Hojar, del II.
Gurra D skrev:
> vem har egentligen de pengarna att lägga på
> cykel? för nån köper ju dem innan de hamnar på
> blocket, även om det finns en del dyra cyklar
> där med.

Det är ju bara att besöka vilket motionslopp som helst så ser man massor med cyklar i 30 kkr-prisklassen och uppåt.

30000 kr utspritt på ett år är 2500 kr/månad. Det är många som lägger så mycket på t ex kläder, festande, rökning, bil, resor mm... Sånt anses inte alls konstigt, men köper man en cykel för dom pengarna så är man plötsligt helt galen. Trots att man får flera hundra timmars skoj med en bra cykel.

Våra Hojar, del II.
JT skrev:
> Gurra D skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > vem har egentligen de pengarna att lägga på
> > cykel? för nån köper ju dem innan de hamnar
> på
> > blocket, även om det finns en del dyra cyklar
> > där med.
>
> Det är ju bara att besöka vilket motionslopp som
> helst så ser man massor med cyklar i 30
> kkr-prisklassen och uppåt.
>
> 30000 kr utspritt på ett år är 2500 kr/månad.
> Det är många som lägger så mycket på t ex
> kläder, festande, rökning, bil, resor mm...
> Sånt anses inte alls konstigt, men köper man en
> cykel för dom pengarna så är man plötsligt
> helt galen. Trots att man får flera hundra
> timmars skoj med en bra cykel.

Jag håller med JT!! Hur många andra hobbisar som bara kostar 30 000 per år?
Löpning........
Vad tror du alla som syslar med Hästar betalar eller de som kör hotta bilar och MC.

Dessutom är det bra för hälsan och miljön.

Nuf sed!!

Tillbaka
Topp