Våra Hojar, del II.

Våra Hojar, del II.
Ja ja, den var med på förra sidan med en äldre bild, det blev ny gaffel snabbare än jag hade tänkt mig så här är hojen igen, lite skillnader från bilden postad på förra sidan: Däck, bakhjul, gaffel, sadel, barends, solsken!

Den blygsamma vikten landar mellan tummen och pekfingret på 8,99 kg som den står på bilden nu, vilket betyder 8,7 kg om man kastar på Furious Fred däcken istället(!)

Bild359.jpg ht=614

Bild352.jpg ht=530

Senast redigerad av en moderator:
Våra Hojar, del II.
team_hink_racing: din hej e ju läcker men hur känns framgaffeln sugen på en sån till min budgethoj...

Niko/Frost den e klassisk tycker jag, vad e det för hjul på den, e det den första verionen av mavic crossmax?

Våra Hojar, del II.
Pillo-kun skrev:
-------------------------------------------------------
> team_hink_racing: din hej e ju läcker men hur
> känns framgaffeln sugen på en sån till min
> budgethoj...

Gaffeln är grym, tyvärr kan ju tilläggas att jag har inte kört den mer än max 20mil. Mycket att göra på jobet nu så träningen ligger helt nere bitvis, men är man varslad så måste man prioritera.

Men som den är nu med ungefärligt tryck för min vikt så känns den rapp och fin, helt låst när den ska låsas osv.

Våra Hojar, del II.
Pillo-Kun, klassiskt odödliga linjer faller mig väl i smaken... bakhjulet är ett CrossRide UB, blev lite av nödlösning då mitt gamla Formula Carbonio på förra bakhjulet inte ville leka mer för ett par veckor sen... framhjulet skall vi inte ens prata om, det får rulla tills det självdör, haha...

42Hz, nånstans måste man ju peta folk lite i ögat! :-)
Funderar på att väga upp det med en grön styrlagerdistans, drevbultarna är gröna med FYI...

Våra Hojar, del II.
Team_hink_racing och Niko/frost

Så läckert med två såna hojar så nära inpå varandra. bägge ramarna var superläckra och av olika filosofier.

Jag skulle vilja ha bägge till mitt helstela alternativ.
Inte bara två tummar i luften ;-)

Våra Hojar, del II.
haha, det tar man som en ära när du skriver så. Kan ju säga att den har kostat en slant att bygga, sen så kan man inte utnyttja den då man jobbar dygnet runt typ, helt kass.
Tänkte lägga in en bild på framväxel men kameran ville laddas först.

Våra Hojar, del II.
Niko/Frost skrev:
> Ja ja, den var med på förra sidan med en äldre
> bild, det blev ny gaffel snabbare än jag hade
> tänkt mig så här är hojen igen, lite
> skillnader från bilden postad på förra sidan:
> Däck, bakhjul, gaffel, sadel, barends, solsken!
>
> Den blygsamma vikten landar mellan tummen och
> pekfingret på 8,99 kg som den står på bilden
> nu, vilket betyder 8,7 kg om man kastar på
> Furious Fred däcken istället(!)
>
>
>
>

Grattulerar blev riktigt snyggt! hur högt AC är det på den där gaffeln? sugen på en sån eller en gammel gammel sid...

Våra Hojar, del II.
Lägger väll upp en bild på min cykel också för att dra ner medelvärdet på cyklarna i denna tråden och öka medelvikten(15.3KG).

Picture005.jpg ht=544

Måste säga att jag ångrar att jag inte lade ut ett par tusen till på min första cykel, men man lär sig av sina misstag. Den får funka som första hoj och det är bra att den inte är så dyr ifall jag skulle tröttna på cyklingen efter någon månad.

Våra Hojar, del II.
captain8track, 445mm AC, känns riktigt lagom faktiskt... måste säga att gaffeln flexar rätt bra när man sitter på hojen, lutar armbågen mot väggen, drar in bara frambromsen och gungar fram och tillbaka... Hur det blir sen ute i skogen ska tas reda på ikväll eller imorgonbitti så får återkomma med liten ridereport om det :-)

Våra Hojar, del II.
Niko/Frost skrev:
> captain8track, 445mm AC, känns riktigt lagom
> faktiskt... måste säga att gaffeln flexar rätt
> bra när man sitter på hojen, lutar armbågen mot
> väggen, drar in bara frambromsen och gungar fram
> och tillbaka... Hur det blir sen ute i skogen ska
> tas reda på ikväll eller imorgonbitti så får
> återkomma med liten ridereport om det :-)

flex låter lovande, den jag har är väldigt stiff. och har 420 ac eller liknande samma som en gammal judy.

Våra Hojar, del II.
Scott Genius 10, riktigt trevlig hoj!
800genius10.jpg ht=483

Mitt 29tums hemmabygge, Onone ram med mestadels SLX komponenter förutom lite XTR-vxlreglage och XTbakväxel
Brooks läderhandtag och sadel
Landar in på ca 13kg
800ononeblack.jpg ht=483

Våra Hojar, del II.
mtbräven skrev:
> du får ge en liten rapport på de där
> frm-bromsarna. grymt intresserad av hur de
> fungerar. ta lite ledigt och testa loss:)

Dom är grymma, tyvärr är deras vikt uppåt väggarna, 160/140 variant med is fäste i bak 598gram mot aviserad vikt på 530gram och världens lättaste broms.
Enl min kontakt på dom ska dom släppa en ny variant i början på Maj som ska vara bättre, jag har fortfarande inte fått info om den är klar eller inte, därför jag inte kapat slangarna då "Sparken" skulle fått dom som var tyngst =).

Bromsverkan är lika bra som Hope Mini Pro iaf, kan kännas lite klenare än Magura Marta men dom jag körde sist var 180/160 så det var nog bara skiv storleken som gjorde skildnaden.

Våra Hojar, del II.
Niko/Frost skrev:

Blablabla...

Synd på tunevevarna..

Täcker Dh altså.. Vad var det som fick dig att välja RS7 istället för RS8? du verkar ju jaga gram..

Samt det här med isis Jilster o gänget.. Finns det några klarheter i det ännu? är det bara för mig det har funkat helt jävla perfekt? har nog gått igenom 5 lager nu på nåra olika hojjar, Truvativ och Fsa.. Infästningen är det ju verkligen inget fel på eller? Skulle vilja säga att den är ultimat.. Och det är förövrigt nästan bara på Middleburnpartier jag haft med isis..

// Patrik

Våra Hojar, del II.
sideburn skrev:
> Niko/Frost skrev:
>
> Blablabla...
>
> Synd på tunevevarna..
>
> Täcker Dh altså.. Vad var det som fick dig att
> välja RS7 istället för RS8? du verkar ju jaga
> gram..
>
> Samt det här med isis Jilster o gänget.. Finns
> det några klarheter i det ännu? är det bara
> för mig det har funkat helt jävla perfekt? har
> nog gått igenom 5 lager nu på nåra olika
> hojjar, Truvativ och Fsa.. Infästningen är det
> ju verkligen inget fel på eller? Skulle vilja
> säga att den är ultimat.. Och det är
> förövrigt nästan bara på Middleburnpartier jag
> haft med isis..
>
> // Patrik

+1 fattar inte heller vad som är fel på isis, har inte xtr950-2 nån form av isis med? har aldrig haft något problem med fyrkant heller men...

Våra Hojar, del II.
xtr 952 har också splinad vevaxel, men splinesen är väldigt korta så iaf båda mina 952 vevar glappar litegrann. Dock verkar det hålla sig på en rimlig nivå och inte bli värre och värre. Spänna skruvarna hjälper ju inte då detta bara trycker vevarmarna hårdare mot axeln i axiell riktning.

En av fördelarna med just 952 verkar vara att vevlagrena verkar väldigt välgjorda och vältätade, till skillnad från dagens utanpåliggande varianter

Våra Hojar, del II.
Jag har kört sönder 2 par XTR950-vevar, splinsen som lossnat från resten av vevarmen (och på den tiden vägde jag 67 kg), och hur många ISIS-vevar som börjat glappa för att anläggningsytorna har slitits upp på både vevarm och lager, har jag faktiskt tappat räkningen på... men det gäller både FSA, Truvativ och RaceFace-vevlager av både medioker och toppkvalité.

ISIS har säkert blivit bättre med åren, men jag har nog förlorat 6-7 stycken vevpartier till ISIS/Octalink-tekniken och det är inget jag tänker glömma eller förlåta inom en nära framtid.

Ett bra fyrkantsvevlager får man i regel ofta 7-10 års gott bruk ur - det finns INGEN anledning att köra någonting annat som jag ser det :-)

Anledningen till en RS7 framför RS8 är framförallt färgen - jag ville inte ha silverfärgade vevar.

Våra Hojar, del II.
Moterade mina Tune Fast Foot vevar för en vecka sedan, de skulle dras med 50Nm vilket jag fick erfara är otroligt hårt i mitt tycke. Skall sedan efterdras ett par gånger efter de första turerna, 50Nm är inte någon man drar med en vanlig insex-nyckel så hylsa + ordentlig momentnyckel var det som gällde.

Glappar detta upp blir jag förvånad, känndes som att man gifte ihop axel, bult och vevarm för evigt!

Våra Hojar, del II.
Trident, min förhoppning är att aldrig behöva skilja mitt RF Ti-vevlager och RS7-vevparti från den här ramen. Till skillnad från HT2-typ lager som man får montera med åtanke att dem måste ju sannolikt tas väck om 6-8 månader för lite kärlek :-)

Gör man saker och ting rätt från början - så behöver man bara göra dem EN gång, haha...

Våra Hojar, del II.
Hej, äntligen har jag fått en riktig cykel och efter en lång paus från happy så skall här cyklas i sommar.
Det blev en Marin Mount Vision -08, näst sista i XL att skeppas från Marin. :D

Tydligen fick jag XT rakt igenom även på bromsarna som skulle varit Juicy 7. Bra eller dåligt?

Nu skall jag iaf ut å cykla en sväng. Ses i skogen ;)

P1010019.JPG ht=443

Våra Hojar, del II.
Strecket skrev:
> Haha ok men mer funktionsmässigt då?

+-0 typ
Fast jag gillar känslan i Juicy bättre.

Våra Hojar, del II.
Har du tur så slipper du köldläckande packningar på dina XT-bromsar som många av oss andra har haft problem med. Annars är det en bra broms med skön känska i. Gillade iofs Juicy 7 när jag hade det på min heldämpade för något år sen också :-) T

Våra Hojar, del II.
Familjen har köpt en Monark tandem. Jag tror att den är tillverkad på 80-talet. Det krävdes lite jobb för att få den i ordning. Nav, vevlager, styrlager demonterade rengjorda och smorda. Det roligaste var baknavet, ett Sachs torpedo dreigang. Nästan inget slitage efter ca 25 år. SRAM har en fil med sprängskiss, demontering, smörjningråd och montering på sin hemsida. Jag har blivit frälst av Sachs 3-växlade nav. Nu kan hela familjen cykla till släkt och vänner, pojkarna sitter i cykelkärran bak på. Livet är gott och sittställningen är upprätt.
- Polerade rostfria skärmar
- Rostfria fälgar, 54x584 däck
- Ringklocka, Pärlan
- Framnav, Gigant med trumbroms
- Baknav, Sachs Torpedo dreigang med fotbroms och klickomkastare på styret
- Vevarm och vevaxel i ett stycke
- Pakethållare i varmgalvatstål, brett utförande
Bara godis som ni ser...

Bilagor

• Monark.JPG
    Monark.JPG
    84.5 KB · Besök: 49
Våra Hojar, del II.
Äntligen klar med servicen av min gamla felt, nya hjul ny drivlina, nya bromsar. Gaffeln har varit med ett halvår så nästan ny. Ska bli riktigt kul att se hur den känns på stigarna häromkring.

felt-cykeln_mindre.jpg ht=482

/Dubmaster
------------------------------
www.myspace.com/dubmasterfish

Våra Hojar, del II.
rooth skrev:
> Nytt skogstroll. 10,5 kg rosa glädje.
>
>

Vad är det för gaffel ?

Våra Hojar, del II.
BJ skrev:
> rooth skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nytt skogstroll. 10,5 kg rosa glädje.
> >
> >
>
>
> Vad är det för gaffel ?

Magura Quake Air. -03´tror jag.

Våra Hojar, del II.
rooth skrev:
> BJ skrev:
> -----
> > rooth skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nytt skogstroll. 10,5 kg rosa glädje.
> > >
> > >
> >
> >
> > Vad är det för gaffel ?
>
> Magura Quake Air. -03´tror jag.

Den vart tuff ^^

Våra Hojar, del II.
rooth skrev:
> Nytt skogstroll. 10,5 kg rosa glädje.
>
>

den var tuff, vad är det för storlek och vad kostar en sådan ram? såg ut som nått för tjejen...

Våra Hojar, del II.
captain8track skrev:
> rooth skrev:
> -----
> > Nytt skogstroll. 10,5 kg rosa glädje.
> >
> >
>
>
> den var tuff, vad är det för storlek och vad
> kostar en sådan ram? såg ut som nått för
> tjejen...

det är en 16". jag lyckades klippa när dom hade lite drive på den, då tog dom 199£. det blev ca 2700sek inkl frakt. tror dom har kvar det priset.

http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/Slot_Dropout_Scandal_26er.html

japp, det hade dom.

Tillbaka
Topp