Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
Han har bytt nick, men det var lååååångt innan du hittade hit ;o), typ efter att jag körde SiR med Fredde. Känns som en evighet sedan.

Våra hojar!!!
20233100.jpg

En exs med en blandning av dura ace, ultegra och 105. Snart ska vevpartiet bytas till ett fulcrum.

Våra hojar!!!
Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag 'lskar difg! Skit i SnutPådragsDojjerna! det
> går fort ändå!

De e lugnt, du lär aldrig behöva se den annat än med plattisar ändå ;)

Våra hojar!!!
MTB_johan den såg riktigt trevlig ut nu fick man en cykel till o välja på ahh för många cyklar att välja mellan.

Våra hojar!!!
Road_Runner skrev:
> MTB_johan den såg riktigt trevlig ut nu fick man
> en cykel till o välja på ahh för många cyklar
> att välja mellan.

Måste säga att Ghostarna är väldigt prisvärda i sverige, svårt att hitta liknande cykel i det här landet med motsvarande komponenter för dom pengarna, kostar strax över 44 tusen.

/Johan

Våra hojar!!!
Min samlade lekpark:
Schwinn005.jpg ht=480

Har råkat bli ungefär jämngamla, trots olika tid för anskaffning..
En rekondad grå 24vxl.vinter-Merida: Whitewater-ram med Aceravxl. fram och XT-shadow bak, orginalreglagen, Kenda Bear Clawdäck, Jacco AX22 fälgar, Dart1-gaffel, flamingostänka bak, croozer2 fram, Velosadel, Wellgo LU953pedaler, stålriser med Sigma BC700, Velo ergohandtag och kedja från Rusta.

En upphottad blåvit 27vxl.sommartrek: 4500-ram, XT- (shadow, HT2, framvxl), LX-V-bromsar, Deore-vxl.reglage, Promax bromsreglage, orginal Matrix750 fälgar, Judy tt-gaffel, Nokian NBX lite-däck, X-blade och Shockblade, Shimano SPD, kortat Bontrager Crowbarstyre med BC1100 och neoprenhandtag, RitcheyCompstolpe under Edge carbonsattel. KMC-kedja från CRC.

Helt ombyggd 8vxl.lek-Merida: Kalahari510-ram, Deore bakvxl, revoshiftreglage, Alhonga(!)bromsar.. (Funkar.), Alex6061-T6 fälgar på LX-nav, Dart1-gaffel, Nokian X-trac bak och CST framdäck, Wellgo magnesiumpedaler, Titec El Norte styre och stam, K2 gummihandtag, IKE-sadel på kort stolpstump, vevarna från Treken försett med bashguard och kultig STM-kedjestyrare.. Kedjan från BT.

-Ramarna är olikt stora, så de känns därefter. Praktiskt med en standard.

Våra hojar!!!
Nu får jag väl skämmas lite men jag är ju inte elit på detta. Cykeln införskaffades för bara några veckor sedan och är väl min första "riktiga" MTB. Detta är mitt första inlägg här på happy och jag trivs redan!

19-04-08_1111.jpg ht=544

26-04-08_1207.jpg ht=544

Våra hojar!!!
Min Bianchi rekord 841 special.
Någon som vet vad det är för cykel och hur gammal den kan vara?
Den har Campagnolo-prylar som inte har någon annan märkning än just Campagnolo, budgetserie?
bianchi.JPG ht=461

/Magnus

Våra hojar!!!
glitch: Fanns lite bildtext inunder...
"-Ramarna är olikt stora, så de känns därefter. Praktiskt med en standard."

Har blivit av med fem cyklar medan jag bott här, så det är lika bra att renovera upp några reserver! Vinterhoj, trevlig sommarhoj och reservcykel, när man blir bestulen igen! Nöter man ut en, flyttar man bara efter delarna.

Våra hojar!!!
Lumber skrev:
> Min Bianchi rekord 841 special.
> Någon som vet vad det är för cykel och hur
> gammal den kan vara?
> Den har Campagnolo-prylar som inte har någon
> annan märkning än just Campagnolo, budgetserie?

Jag skulle tro att den är ifrån tididgt 90-tal alt. sent 80-tal.
Hur bred bakhjulsspacing är det?

Gruppen är svårare för mig att svara på. Men som du säger. Förmodligen en lägre grupp i hierarkin.

Våra hojar!!!
chrkes skrev:
> Jag skulle tro att den är ifrån tididgt 90-tal
> alt. sent 80-tal.

Styrlindan känns ganska mycket 80-tal :-)

> Hur bred bakhjulsspacing är det?

Har inte mätt, men skulle gissa på 126mm (6 delat frihjul/kassett)

/Magnus

Våra hojar!!!
Ok, nu var det dags. Renare än såhär blir den nog aldrig igen :p

IRO.jpg ht=525

Beställd direkt från IRO. Dock utan hjul för fraktens skull, köpte bara baknavet därifrån. Bakhjulet är byggt på cykelcity och framhjulet är från en ännu äldre cyclepro liksom pedalerna. Styret glömde han lägga i paketet. Så vi kom överrens om att jag skulle få lite rabatt och köpa ett själv. Bytte klingan fram från 32 till 36 taggar, fortfarande lite väl lättrampat mot dom 16 där bak eftersom jag i princip bara kör asfalt med den. Ställer jag den bredvid med min cyclepro ser ramen ut att vara exakt likadan.

Våra hojar!!!
Brakastruten skrev:
> glitch: Fanns lite bildtext inunder...
> "-Ramarna är olikt stora, så de känns
> därefter. Praktiskt med en standard."
>

Jojo, jag läste kommentaren. Men bara för att ramarna är olika stora betyder det ju inte att det blir som en helt annan typ av cykel. :)

Våra hojar!!!
Lumber skrev:
> Någon som vet vad det är för cykel och hur
> gammal den kan vara?
> Den har Campagnolo-prylar som inte har någon
> annan märkning än just Campagnolo, budgetserie?
> /Magnus

Hej! Fin. Köpte denna förra veckan, tanken är
att bygga en fixie eller single speed. Värt att
notera är det originalmonterade låset vilket blir perfekt
då jag vill kunna springa in i affären lite snabbt ibland ;)

Bilagor

• CIMG0001.JPG
    CIMG0001.JPG
    112.9 KB · Besök: 96
Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
Glitch: Jo-o då! Visst det. :-p
Kolla bara resonemangen om skogscykel kontra grusvägscykel.. En stor i skogen är inget skoj, medan den på väg blir väldigt stabil och trevlig.
Liten och rapp, eller stor och skön. Det är bara att välja efter dagsform! Snabbt skiftat mellan slicks, nabbat eller dubbat samtidigt.
Jag har en mindre också. Den kallas plötsligt BMX! Men det går tydligen lika bra med en hybrid i rampen? Rör som rör.

Våra hojar!!!
Brakastruten skrev:
> Glitch: Jo-o då! Visst det. :-p
> Kolla bara resonemangen om skogscykel kontra
> grusvägscykel.. En stor i skogen är inget skoj,
> medan den på väg blir väldigt stabil och
> trevlig.
> Liten och rapp, eller stor och skön. Det är bara
> att välja efter dagsform! Snabbt skiftat mellan
> slicks, nabbat eller dubbat samtidigt.
> Jag har en mindre också. Den kallas plötsligt
> BMX! Men det går tydligen lika bra med en hybrid
> i rampen? Rör som rör.

Du verkar frälst, jag ger upp =)

Våra hojar!!!
> Scubamike postade en Bianchi

Blir nog kanon, min får behålla växlarna.
Vart lite avundsjuk på din sadel!

/Magnus

Våra hojar!!!
27 mars beställde jag en ny hoj i strl XL i butik:
F22008mini.JPG ht=308

Satte därefter ut gröna faran till försäljning, sålde den häromdan, hej då:
F207mini.JPG ht=300

Sen kan inte Cannondale leverera förrän betydligt försent av okänd anledning.. Leverans uppskjuten två ggr.. Nu är jag alltså cykelledig några veckor. Skall springa istället och kanske få bukt med gräddbuken? I början på maj, slutet av juni är det så tänkt att den här skall få komma hem och krypa upp i soffan. (ja, det blev ingen svart med fetty utan en vit med lefty istället av olika anledningar):
2008caffeinefiwhtx_4.jpg ht=544

Skall bli spännande att se hur man kommer igenom denna period av ickecyklande, är ju trots allt van att använda hojen 6 eller 7 dagar i veckan. Köpa sl-kort. Sugen på att cykla lär man ju bli. Förhoppningsvis blir det premiär till Kinnekulle. Eller i vart fall till novemberkåsan. Snacka om tapp för Cannondale, att inte kunna leverera cyklar i april och maj.

Btw; Var köper man ett framhjul med leftynav? Och vad skall man välja? Kan det vara idé att bygga om ett crossridehjul som jag har och vad skulle det gå på i arbetskostnad? Ett leftynav kostar runt 900 spännn såg jag ngnstans.

Elller är det ngn som har ett hjul med leftynav till salu?

Våra hojar!!!
Det finns ingen large du kan få snabbare? XL låter stoooort... min hoj no två har ju en skev vevaxel efter slakmota så jag har ingen att låna. Kommer du klara dig?

Våra hojar!!!
Atlas_sthlm skrev:
> Det finns ingen large du kan få snabbare? XL
> låter stoooort... min hoj no två har ju en skev
> vevaxel efter slakmota så jag har ingen att
> låna. Kommer du klara dig?

Nä, den snorgröna var ju strl L och för liten trots att jag inte ville inse det riktigt. Skall bli spännande att vara utan hoj ett tag, gett mig fan på att stå ut, lite som att sluta snusa eller försöka låta bli att käka pommes frites.

btw; ditt maginlägg var bland de starkaste intrycken från slakmotatråden :) Så där ser man bara ut på bild men det är på låtsas, i verkligheten ser man ut som Brad Pitt.

Våra hojar!!!
bruce: Segt, ingen affär i Sverige som har någon i rätt storlek inne? Angående hjul så finns det egentligen bara Crossmax SLR som är rimliga och lätta. Handbyggda är väldigt bra alternativ där för Cannondales Leftynav är rätt lätta och med bra kvalitet vad jag vet.

Sen vill jag gärna höra en jämförelse mellan Fatty och Lefty. :)

Våra hojar!!!
Trist story Bruce. Hoppas att det löser sig. Men, varför köpte du inte en FS ?
(Justus kan ha en uppsättning leftyhjul till slu. PM:a honom.)

//Skogling

Våra hojar!!!
Lumber skrev:
Se där, Magnus har blivit stor, skaffat landvägsraket:) Nu är det bara att träna - 18maj går Arcticrundan, vi kör väl då;)
Var fick du tag på den? tub eller kanttråd?

Våra hojar!!!
MickeS skrev:
> 18maj går Arcticrundan, vi kör väl då;)

Funderar lite på att köra lilla rundan, men det beror på familj och dagsform.

> Var fick du tag på den? tub eller kanttråd?

Det var en bytesaffär med en arbetskollega, han hade en granne som skulle slänga den.
Den har kanttrådsdäck.

/Magnus

Våra hojar!!!
Passade på att ta lite sommarbilder på vipern idag.. Hon gillar sol, blir aldeles varm i fibret

Viper1-1.jpg

Viper2-1.jpg

// Patrik

Våra hojar!!!
Alltså, de första 5 gångerna jag såg den där vipern tyckte jag att den var hur grum som helst. De 20 eller så nästföljande gångerna blev jag mer och mer likgiltig inför upplevelsen. De sista sjuttioelva gångerna däremot så har jag tröttnatt och numer tycker jag den ser helt felproportionerlig ut med:

1. Slicks tillsammans med de overkligt långa kedjestagen
2. Kombon slicks + dämpgaffel

Släng på ett par noby nic och ut med henne i skogen så hon får lite lera på sig så byter jag nog tillbaks till min ursprungliga åsikt.

mvh
/
griniga gubben

Våra hojar!!!
Cerro: kanske fanns ngn som hade den hemma men redan beställt i butiken, lagt handpenning osv. Verkar inte som om ngn tar hem och har i lager heller? Crossmax? Låter bra och dyrt..
Jmf mellan fatty och lefty skall bli jäkligt spännande! Återkommer med intryck (när det nu blir..)

Skogling: FS? Det är ju bara för gubbar är det ju bestämt:) Hade varit kul att varit med i Lövsta idag :) Hoppas du har fått din ersättningsram efter kraschen.

Roadrunner: skall ringa till dogge:)

Våra hojar!!!
mytomspunnen: Så en cykel med slicks och dämpgaffel idag. Mavic Speedcity så 28" för att köra asfalt smidigare till och från tävlingen. Annars mtbhjul på den.

Sideburn: Kan du inte lägga alla dina bilder i galleri på någon sida och länka i din signatur istället för att fylla upp denna tråden med en massa bilder på samma cykel med knappt några förändringar?

Våra hojar!!!
Hmmm. Det saknas något på vipern.

Kring vevpartiet närmare bestämt. Attans något är fel men jag kommer inte på vad.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp