Varberg till Borås

Tursut

Medlem
Varberg till Borås
Hej!

Vilken rutt rekommenderar ni om jag ska cykla från Varberg till Borås?

Vill inte ha för mycket omvägar men om jag slipper trängas med långtradare är det också skönt.

Är det väg 27 som är bäst?

Senast ändrad:
Varberg till Borås
Jag tycker att https://roadfinder.se/ ger en rättvisande bild av det området. Snutten öster om Öresjön innan Kinna är inte jätterolig om det råkar vara trafik (ganska smal och kuperad), men det lär inte vara en massa långtradare där iaf. För alternativ får man cykla längre norrut, närmare Lygnern, vilket ger en längre väg. Så länge du undviker längre sträckor på 41:an (och 156:an) så borde det inte vara några problem.

Varberg till Borås
Jag håller med föregående talare, undvik väg 41, väg 156 och 153 bör man inte heller cykla för mycket på. Jag hade gjort ungefär som på bilden härunder.

Alternativ för en längre, men delvis väldigt trevlig väg är, Fjärås-Tostared-Sätila-Hyssna-Bollebygd-Borås.

Screenshot_20230715-100125.png

Varberg till Borås
Jag kapar tråden med en fråga om en väg i närheten. Hur är sträckan trafikmässigt på Bollebygdsvägen? (Bollebygd-Hyssna-Sätila) Tänker prova på den i en rutt med start och avslut i Hällingsjö.

Senast ändrad:
Varberg till Borås
Jag kapar tråden med en fråga om en väg i närheten. Hur är sträckan trafikmässigt på Bollebygdsvägen? (Bollebygd-Hyssna-Sätila?) Tänker prova på den i en rutt med start och avslut i Hällingsjö.
Jag bor i Hyssna längs med Bollebygdsvägen och upplever inte att det är så hemskt mycket trafik längs med den vägen. Asfalten är inte superjämn, det finns en del gropar och annat, men jag tror att det är ett större problem när man kör bil än när man cyklar.

Varberg till Borås
Jag kapar tråden med en fråga om en väg i närheten. Hur är sträckan trafikmässigt på Bollebygdsvägen? (Bollebygd-Hyssna-Sätila) Tänker prova på den i en rutt med start och avslut i Hällingsjö.
Jag cyklar där då och då. Den är helt ok trafikmässigt, men den går väl inte genom de finaste omgivningarna. Bäst var den förra hösten då den var avstängd p g a broreparation. Då kunde man cykla i ensamt majestät, och så fick man gå (eller klättra) förbi broarbetsplatsen innan man kunde fortsätta.

Hyssna-Sätila-sträckan är fin (fast man har nästan alltid motvind där).

Varberg till Borås
Angående ursprungsfrågan: Jag cyklar den sträckan ibland. Jag tar alltid vägen över Lindberg-Stamnared-Grimmared-Kungsäter-Torestorp-Kinna-Seglora och sedan den lilla vägen över skogen till Viared och vidare på cykelbana till Borås. Fast gamla 41:an Seglora-Borås är också ok.

Varberg till Borås
Marks kommun skulle kunna söka europabidrag för en cykelväg från Kinna till Varberg. Det finns många framgångsrika exempel på detta och 41:an är fruktansvärd

Tillbaka
Topp